پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۱۷
گزارش "جهان نیوز" درباره یکی از مناقشات توافق وین

بخشی از قطعنامه که دولت آن را کاغذ پاره می‌داند/ واکاوی سخنان آمریکایی‌ها درباره تحریم تسلیحاتی

جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب: 442537
تلاش آمریکا برای حفظ تحریمهای تسلیحاتی و موشکی ایران با توجه به شرایط منطقه و تشدید تهدید داعش و ائتلاف عربی-عبری علیه ایران از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
بخشی از قطعنامه که دولت آن را کاغذ پاره می‌داند/ واکاوی سخنان آمریکایی‌ها درباره تحریم تسلیحاتی
گروه سیاست جهان نيوز ـ دکتر علی یحیی زاده: یکی از محورهای مناقشه برانگیز توافق وین مساله ادامه تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران است. مطابق بند ۵ پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ تحریمهای تسلیحاتی شامل فروش انواع خودرو نظامی، بالگرد، تانک، سلاحهای سنگین، موشک و هواپیماهای جنگی تا ۵ سال دیگر ادامه دارد. همچنین مطابق بند ۳ از پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ ایران موظف است که تا ۸ سال آینده از آزمایش و هر گونه فعالیت در خصوص موشک‌های بالستیک که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای دارند خودداری کند (با توجه به اینکه موشکهای بالستیک ایران قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند).

بند ۵ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ (تحریم تسلیحاتی)
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000442/nf00442537-1.jpg

۱- بلافاصله بعد از برجام، دکتر ولایتی مشاور رهبری در سخنان کوتاهی اعلام کردند که سیاستهای دفاعی و موشکی ایران بدون توجه به قطعنامه و برجام ادامه خواهد یافت. دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز کمی بعد اعلام کردند که به مفاد تحریم تسلیحاتی و موشکی قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند نیستند (در این بخش قطعنامه را کاغذ پاره می‌دانند).

۲- استمرار تحریمهای تسلیحاتی علاوه بر ایران در داخل آمریکا هم حاشیه ساز شد. برخی از سناتورهای کنگره در نشست استماع ۲۸ جولای از جان کری وزیر خارجه آمریکا ایراد گرفتند که چرا حاضر شدید ۵ سال دیگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران را لغو کنید. در مقابل پاسخ جان کری بسیار قابل تامل بود. وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «ما توانسته‌ایم تحریم‌های تسلیحاتی را به مدت پنج سال و تحریم‌های موشکی را به مدت هشت سال حفظ کنیم. این در حالی است که طرف ایرانی به طور منطقی استدلال می‌کرد که طبق قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی باید همزمان با ورود ایران به پای میز مذاکرات جامع و بلندمدت برداشته شود. حالا آنها نه تنها وارد مذاکره شده‌اند بلکه توافق هم کردند اما با این وجود تحریمهای تسلیحاتی را تا ۵ سال دیگر حفظ کردیم!»[۱] در جلسه ای دیگر جان کری اعلام کرد علی رغم اصرار مقامات چینی و روسی برای لغو فوری تحریمهای تسلیحاتی و موشکی ایران، طرف ایرانی حاضر به پافشاری در این رابطه نشده و به خواسته آمریکاییها (لغو در ۵ سال بعد) تن داده است.[۲]

۳- تلاش آمریکا برای حفظ تحریمهای تسلیحاتی و موشکی ایران با توجه به شرایط منطقه و تشدید تهدید داعش و ائتلاف عربی-عبری علیه ایران از اهمیت مضاعفی برخوردار است. مساله ای که کریس بکمایر متخصص تحریم‌ و عضو وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به آن اشاره کرد: «در روز اجرا شورای امنیت قطعنامه های قبلی خود را لغو میکند اما تحریمهای مهمی که مدنظر ما بود را نگه میدارد که شامل تحریمهای موشکی، تسلیحاتی و اقلام هسته ای و دومنظوره است».[۳]

۴- حفظ تحریمهای تسلیحاتی در کنار موضوع تعلیق بخشی از تحریمهای اقتصادی و حفظ مابقی تحریمها سه موضوع بحث برانگیز در برجام است. هنوز توافق وین در ایران و آمریکا تایید نشده است. در آمریکا کم کم سناتورها متقاعد می شوند که توافق صورت گرفته یک توافق خوب برای آمریکاست. در ایران اما هنوز برای ارزیابی زود است. نه از محتوای بررسی برجام در شورایعالی امنیت ملی خبری بیرون آمده و نه مجلس اظهار نظر مشخصی در خصوص رد یا قبول آن نموده است. حداکثر یک هفته است که کمیسیون رسیدگی به برجام تشکیل شده و پیش بینی می‌شود یک ماه دیگر برای اظهار نظر زمان ببرد. با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان، پیش بینی میشود کمیسیون رسیدگی به برجام در مجلس روزهای داغی در پیش خواهد داشت.

پی نوشت:
l 1 l http://www.c-span.org/video/?327359-1/secretaries-kerry-moniz-lew-testimony-iran-nuclear-agreement
l 2 l http://www.state.gov/secretary/remarks/2015/07/244885.htm
l 3 l http://csis.org/files/attachments/150813_The_Iran_Deal_Key_Issues_and_Controversies.pdf
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کاغذ پاره که حرف احمدی نژاد عمو جون ! او کل تحریم ها رو کاغذ پاره میدانست تا زمانی که دلار 4000 تومن شد !
جالب است که مقامات چینی و روسی برای لغو تحریمهای موشکی و تسلیحاتی ایران پافشاری داشتن اما طرف ایرانی اصراری به لغو آنها نداشته است !!
Iran, Islamic Republic of
حالا مانده
بعدا که پیر شدند و عذاب وجدان گرفتند شروع به خاطره نویسی می کنند که چرا از منافع ملت حمایت خوب نکردند و چرا علم هسته ای را به باد دادند
س
Iran, Islamic Republic of
روسی ها حاضر بودند ۲۰ % غنی سازی را بپذیرند ولی وقتی انعطاف ظریف را در مذاکرات می بینند با تعجب عقب نشینی می کنند و آنقدر این توافقات باعث تعجب آنها شد که در برنام پایانی و قرائت بیانیه شرکت نکردند
شماکه رسانه هستیدوبه مسوولین دسترسی دازیدسوال بفرماییدان همه مصاحبه تیم هسته ای وتبریک گفتن ها واینکه داریم برسرکلمات وحتی کومابحث میکنیم چه شد
مهدی
ما امروز پیشرفته ترین تسلیحات را ساخته ایم اگر آنها لغو تحریم تسلیحات را بیان می کنند دلشان برای ما نسوخته می خواهند بازار جدیدی برای تسلیحاتشان بیابند
مسعود دیپلمات
Romania
آقایان محترم ! لطفا" بی خیال تحریم های تسلیحاتی بشوید. ما احتیاج به خرید تسلیحات نداریم ، آنچه لازم باشد از بسیجی و رزمنده و موشکی و غیره ، خودمان در داخل تولید می کنیم!!
بروید به سراغ صنعت هسته ای که دارد نابود می شود. هرگونه دست برد به تاسیسات هسته ای، وجلوگیری از تحقیقات مرتبط با آن ، بازگشت به دوره قاجار است.
اون که ميگفت کاغذ پاره رفت
SAABER
وندی شرمن« توافق با مشورت و هماهنگی اسرائیل تنظیم شده است »،
لاری جانی: « تبلیغات منفی علیه توافق به تحریک رژیم‌صهیونیستی‌است » !!!...
این ها که مال بر جام نیست
اقای دکتر ظریف!چه پاسخی برای عدم پافشاری در موضوع تحریم تسلیحاتی داری؟با علم به این که نمایندگان روسیه و چین نیز از عدم پافشاری شما سخن گفته اند. وعملا نیز خواسته ی امریکایی ها محقق شده است.
Spain
شما فکر کردین سپاه یا ارتش انقدر خوار شدن که به دستور آمریکا زانو بزنن!!!
زهی خیال باطل
موشکهای ایرانی کابوس آمریکا و اسراییل و عربستان و...

وگرنه موشکهای عربستانی و آمریکایی و داعش کابوس ملت ایران !!!
Iran, Islamic Republic of
کم کم داریم معنی بردن 3-2 را متوجه میشیم

خدا کنه آخرش مالدیو نباشیم!
Iran, Islamic Republic of
به به

چه خبره

فتح الفتوح این بود؟!
Iran, Islamic Republic of
وای دادن رفت. چطوری برش گردونیم
مسعود دیپلمات
آقا جان! تحریم تسلیحاتی را بی خیال شو. اصل مهم ، نابود شدن تاسیسات هسته ای ، به محاق رفتن تحقیقات و پیشرفت و توسعه است و نه تسلیحات. صنعت هسته ای را دریاب عزیز من!
تا اونجايي كه يادمونه اين احمدي نژاد بود كه از ادبيات كاغذ پاره استفاده مي كرد!