شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بیم توقف موتور هسته‌ای در دوره محدودیت

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 436732
عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به ۳نکته ضروری در بررسی متن «برجام» گفت: با وجود محدودیت‌های فنی پذیرفته شده، نگرانم که آیادر پایان دوره محدودیت، می‌توانیم موتور هسته‌ای را با سرعت خوبی راه بیندازیم.
به گزارش جهان، حسین نجابت در گفتگو با مهر، با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» پس از تعطیلات مجلس و با یادآوری برخی الزامات فعالیت این کمیسیون، اظهار داشت: ابتدا باید افراد شناخته‌ شده و متخصص در مجلس در چهار یا پنج حوزه امنیتی، سیاسی، فنی، حقوقی و اقتصادی در این کمیسیون حضور یابند.

وی افزود: در رابطه با مسائلی که مطرح می‌شود، باید فرصت داده شود که کارشناسان داخل مجلس در مرکز پژوهش‌ها و نیز از بیرون مجلس، متن توافق را کنکاش کرده و نقاط ضعف و قوت آن را احصاء کنند تا کمیسیون ویژه بتواند به جمع‌بندی مناسبی برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: کمیسیون ویژه بررسی برجام به هر نتیجه‌ای اعم از رد کلی یا تایید کلی متن توافق برسد، باید دست آن در این جمع‌بندی و تصمیم‌گیری باز باشد و در نهایت، نتیجه تصمیم خود را به صحن مجلس ارائه می‌دهد تا نمایندگان در صحن مجلس تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرند و آن را به شورای نگهبان ارسال کنند.

۳ نکته ضروری در بررسی «برجام» / ارزیابی مجلس منفی باشد، متن رد می‌شود

نجابت با اشاره به سه نکته ضروری در بررسی متن برجام در کمیسیون ویژه مجلس، گفت: در این رابطه باید «امنیت و مصالح ملی»، «واقعیات جامعه و منطقه» و «پیشرفت و توسعه کشور» در بررسی و ارزیابی متن توافق مدنظر باشد.

وی ادامه داد: هر بندی از توافق یا هر تصمیمی در رابطه با آن، باید بر اساس این سه محور بررسی و ارزیابی شود و اگر سرجمع ارزیابی مجلس از توافق صورت گرفته مثبت باشد، برجام تایید می‌شود و اگر خدای ناکرده ارزیابی مجلس منفی باشد، متن رد می‌شود.

باید «تحقیق و توسعه» در دوره محدودیت را با گشاده‌دستی دریافت می‌کردیم

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی ملاحظات فنی موجود در برجام که باید در کمیسیون ویژه مجلس درباره آنها بررسی و تصمیم‌گیری شود، گفت: معتقدم بیشترین محدودیت‌هایی که پذیرفته‌ایم، در حوزه فنی است، یعنی روند توسعه صنعت هسته‌ای ما در سطح فعلی متوقف می‌شود و البته در این رابطه اختلاف ‌نظر وجود دارد که برخی‌ها دوره این محدودیت را ۸ سال و برخی دیگر ۱۰ سال اعلام می‌کنند.

نجابت افزود: اگر مقوله «تحقیق و توسعه» را با گشاده‌دستی بیشتری دریافت می‌کردیم، می‌توانستیم فعالیت‌های خود را برای جهش در دوران بعد از رفع محدودیت تنظیم کنیم. من قدری نگرانم که با وجود این محدودیت‌‌ها، آیا در پایان دوره محدودیت، صرف‌نظر از اینکه این دوره هشت ساله یا ۱۰ ساله باشد، می‌توانیم موتور صنعت هسته‌ای را با سرعت قابل قبولی راه بیندازیم؟

وی تصریح کرد: من در رابطه با این مسئله شک و تردید دارم که همین موضوع نیز باید با دقت در مجلس بررسی شود تا در صورت به اجرا درآمدن برجام، در مرحله اجرا تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های فنی پذیرفته شده در برجام در دوره هشت یا ۱۰ ساله منجر به تامین نیازهای فعلی کشور در حوزه هسته‌ای می‌شود یا خیر، عنوان کرد: چون عملا تهیه سوخت را متوقف کرده‌ایم، نیازهای ما فعلا کمّی نیست؛ مهم این است که در دوره ۸ ساله باید به گونه‌ای فعالیت‌هایمان را اجرا و رفتار کنیم که موتور هسته‌ای متوقف نشود.

نجابت خاطرنشان کرد: اگر این موتور متوقف نشود، آن وقت امید است که پس از رفع محدودیت با شتاب مضاعفی در حوزه هسته‌ای جلو برویم
https://jahannews.com/vdcc1eq0i2bq1m8.ala2.html
jahannews.com/vdcc1eq0i2bq1m8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *