جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۲۶

میزان حقوق معلمان درايران و انگلستان

سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب: 138733
معلمین ابتدایی در مداس انگلستان سالانه در حدود ۲۵۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. یعنی یک معلم ابتدایی در انگلستان در مقایسه با همتای خود در ایران، 40 برابر بیشتر حقوق دریافت می‌کند.
«به شما ربطي ندارد كه معلمان چقدر حقوق مي گيرند!» اين آخرين پاسخ وزير آموزش و پرورش به سوال خبرنگاران در مورد ميزان حقوق دريافتي معلمان بوده است. پاسخي كه به وضوح نشان مي دهد به غير از احترام به جايگاه اصحاب رسانه و افكار عمومي ، موضوع حقوق معلملن كشور تا چه حد براي بزرگترين وزارت خانه كشور حساسيت زا است.

به گزارش گروه اجتماعي «فردا» اظهارات آقای حاجی‌بابایی وزیر محترم آموزش و پرورش درحالی است که معلمین ابتدایی در مداس انگلستان سالانه در حدود ۲۵۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. یعنی یک معلم ایتدایی در انگلستان در مقایسه با همتای خود در ایران، 40 برابر بیشتر حقوق دریافت می‌کند.

روزنامه تلگراف چندی قبل،‌ گزارش سالیانه انجمن ملی استادان عالی انگلستان در سال تحصیلی ۲۰۰۹-۲۰۱۰ را منتشر کرد که در آن نشان می‌دهد مدیران مدارس متوسطه و مدارس ابتدایی به‌طور میانگین در این سال حقوقشان بیش از ۱۰۰ هزار پوند(۱۷۰میلیون تومان) بوده است. این درحالی است که حقوق سالانه معلمان تا ۱۵۰ هزار پوند نیز می‌رسد.

معاون امور مالی و معیشتی مدیرکل این انجمن در گزارش منتشره بیان داشته است حرفه معلمی آکنده از مشکلات و خطرات است و علی‌رغم بحران اقتصادی انگلستان و کاهش بودجه موسسات علمی و آموزشی امکان ندارد که حقوق معلمین کم شود چرا که این امر ممکن است به استعفای معلمین از تدریس منجر شود.

از سوی دیگر یکی از اعضای شورای ملی استادان عالی انگلستان این میزان حقوق معلمین را در برابر ۶ ساعتی که در روز صرف تدریس می‌کنند بسیار بالا عنوان کرده است. درآمد سالیانه برخی معلمین گاهی از ۱۵۰ به ۱۸۰ هزار پوند نیز می‌رسد و این دربرابر میزان درآمد معلمین و استادان دیگر مراحل آموزشی که از آن‌ها کمتر حقوق دریافت می‌کنند بالا است.

میزان واقعی حقوق معلمان در ایران

اما میزان واقعی حقوق معلمان در ایران چقدر است؟ یک معلم ایتدایی با توجه به سطح هزینه‌های خانوار و مشکلات پیش روی خود، تا چه میزان از دریافتی خود به این دلیل که می‌تواند با آن بر مشکلات روزانه خود فائق آید، راضی است؟

خودداري آقاي حاجی‌بابایی، وزير آموزش و پرورش از اعلام حقوق معلمان كه در در زمان نمايندگي مجلس همواره انتقادراتي را به مديريت آموزش و پروش و نظام آموزشي داشت در حالي صورت گرفته است كه علي احمدي ، وزير سابق اين وزارت خونه متوسط حقوق دريافتي معلمان را 645 هزار تومان عنوان كرده بود .

اين درحالي است كه اين رقم در سال 83 حدود 300 هزار تومان عنوان شده بوده كه نشان مي دهد در طول 5 سال حقوق معلمان بيش از 100 درصد رشد داشته است ، هرچند ارقام عنوان شده متوسط دريافتي اين قشر را نشان داده و رقم دريافتي غالب معلمان از قبيل رسمي و قراردادي و حق التدريسي كمتر از ميزان عنوان شده است.

در همين حال هستند كارشناساني كه رقم 645 هزار توماني عنوان شده را نيز به ديده ترديد نگاه مي كنند و معتقدند رقم متوسط حقوق دريافتي معلمين با در نظر گرفتن وضعيت استخدامي آنها رقمي در حدود 450 هزار تومان را نشان خواهد داد .

در اين بين، كاهش انگيزان معلمان، افت سطح علمي، كاهش كيفي آموزش و در نهايت ناكارآمدي نظام آموزشي كشور به خصوص در بخش مدارس دولتي از جمله آثاري است كه كارشناسان آموزشي در مورد بي توجهي به نياز هاي معيشتي و مالي معلمان مطرح مي كنند .

در تمامي كشور هاي توسعه يافته نظام آموزشي محور توسعه قرار گرفته و همواره در زمينه تخصيص اعتبارات ، امكانات وتأمين شرايط زندگي مطلوب ، اين فرهنگيان و كادر نيروي انساني بوده است كه در اولويت قرا داشته به طوريكه درآمد متوسط يك معلم مقطع ابتدايي در انگلستان سالانه به 180 هزار پوند يعني 306 ميليون تومان نيز مي رسد كه از حقوق دريافتي سالانه كارمندان پايه متوسط دولتي حدود 20 تا 30 درصد بيشتر است.

به گزارش «فردا» با يك نگاه اجمالي و مقايسه عددي ساده مي توان دريافت كه يك معلم مقطع ابتدايي در انگلستان حداقل 40 برابر يك معلم ايراني حقوق دريافت مي كند كه حتي اگر تفاوت هاي مخارج زندگي در انگستان و ايران را در نظر بگيريم باز هم تفاوت فاحشي را در اين زمينه شاهد خواهيم بود.

البته به نظر مي رسد مديران و مسئولين وزارت آموزش و پرورش اطلاعات دقيق‌تر و جامع‌تري از ميزان حقوق دريافتي و وضعيت معيشتي معلمان در كشورهايي نظير ژاپن، آلمان و حتي كشورهاي منطقه در اختيار دارند و هرچند اين موضوع را بي‌ربط به خبرنگارن و نمايندگان افكار عمومي جامعه مي دانند ولي به جايگاه معلمان و نظام تعليم و تربيت جامعه آگاهي لازم را دارند.

واضح است كه وقتي در اهداف چشم انداز كشور، جايگاه اول علمي منطقه هدف گذاري مي شود و قرار است در انتهاي اين برنامه كلان ، ايران به قدرت اول منطقه در زمينه هاي اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي تبديل شود نمي توان به نياز هاي اوليه قدرت محركه نظام آموزشي كشور بي توجه بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی، همسر بنده، با مدرک تحصیلی فوق لیسانس، رسمی، دبیر پیش دانشگاهی، رتبه اول در خیلی از موارد، سابقه تدریس در دانشگاه با 15 سال و اندی سابقه تدریس در تهران:
فیش حقوقی اش 530 هزارتومان که دریافتی حدود 445 هزارتومان با کسر مالیات و بیمه و غیره دارد. که در آخر پس از کسر کسورات وام و متعلقات می شود 250 هزارتومان...
که به مخارج او تایپ سوالات امتحانی، دورکاری در منزل، و غیره ون غیره مثلا 24 ساعت موظفی ولی در واقع با کار منزل و... حدود 40-50 ساعت می شود در هفته.
با مرخصی که براحتی نمی توان داشت و بایستی جایگزین به هزار منت از دبیر دیگر پیدا کرد و بعداً جبران کرد و در آخر مرخصی اجباری تابستانه...
-----
مقایسه: تایپیست اداره ما که روزی حداکثر 15 صفحه تایپ می کند و چند تا نامه را می زند. با مدرک دیپلم، تا حدود زیادی بیسواد کار نابلد، محیط آرام، چای و امکانات دم به دم، وام و تسهیلات 7 میلیونی خودرو، 3 میلیونی لوازم خانگی و ....
حقوقی معادل 560 هزارتومان می گیرد که با کسر مالیات و کسورات قانونی چیزی حدود 465 هزار تومان می شود.
حال خودتان قضاوت کنید...
Sweden
سلام

من یک معلم هستم البته در کشور سوئد حقوق ماهیانه من به تومان ایرانی میشود تقریبا کمی بیش از 3 میلیون تومان و اگر سالانه در نظر بگیریم حدود 40 میلیون تومان ایران میشود. البته این دریافتی بنده بعد از کسر مالیات است.فکر نمیکنم در انگلیس 6 برابر سوئد به یک معلم حقوق بدهند! لطفا اول حرف بنده را چاپ کنید و بعد دقت بیشتری در ارایه امار مرقوم بفرمایید.

بیژن جوان مالمو سوئد
لطفا بفرمایید کی تو ایران بیشتر از معلما حقوق میگیره؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مخارج زندگی یکساله در انگلستان را هم حساب کنید نه فقط حقوق را !؟
Iran, Islamic Republic of
در حال حاضر حقوق معلمای
عزیز ازبعضی وزارت خانه ها بیشتر است
اینجوری هم دیگه حال پدر و مادرها بی بضات را درک نمی کنند
من یک فوق لیسانس در وزارت بهداشت هستم
خواهر هم که از من کوچکتر بود با دیپلم وارد وزارت آموزش و پرورش شد با کلاس های ضمن خدمت در دو مرحله لیسانس گرفت
الان حقوقش از من هم بیشتر است
تازه این که چیزی نیست حقوق من از شوهرم با فوق لیسانس کشاورزی که کارمند جهاد کشاورزی هست بیشتر است این در حالی است آقای احمدی نژاد اولی که آمدند فرمودند حقوق ها را یکسان میکنیم ولی نه تنها با وزارت نفت حقوق بقیه وزارت خانه یکی نشده بقیه وزارت خانه هم چند دستگی شده
Iran, Islamic Republic of
چندان این خبر خاص نیست چون عین همین مقایسه رامی توان برای تمام مشاغل انجام داد و به چیزی شبیه همین نتایج رسید.
Iran, Islamic Republic of
ميزان حقوق هر صنفي به غير از دلال و واسطه در ايران و انگلستان به همين شكل هست. چون اونجا دلال و واسطه شغل حساب نميشه.
راه دور هم نريد. روي دكل حفاري دريايي كه هم ايراني ها و هم خارجي ها كار ميكنند براي يك كار يكسان و مشابه نيروي خارجي چندين برابر ايراني حقوق ميگيرن.
Iran, Islamic Republic of
واقعاً خدا به داد معلمين و ساير كاركنان دولت در ايران برسد.
Iran, Islamic Republic of
تو را بخدا از حق و حقوق لیسانس های کارگر شاغل در سازمانهای دولتی با دیگران هم بگوئید.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من هم با نظر دوست عزيز(نظر شماره 3 )كه همسرشان فوق ليسانس است موافقم .
شرايط من و همسرم نيز مانند اين دوست عزيز است .
با 13 سال سابقه تدريس در مدرسه و دانشگاه سر جمع حقوق ماهيانه ايشان از حقوق يك منشي دفتر در اداره ما كمتر مي شود . از مدرسه و دانشگاه كه بر مي گردد تازه بايد خود را براي درسهاي فردا آماده نمايد . به قول يكي از همكاران ، معلمان بخاطر ناچاري تمام وقت خود را در هفته صرف تربيت فرزندان ديگران مي كنند و وقتي با خستگي به منزل برمي گردند انرژي براي تربيت فرزندان خود ندارند .
راستي در سال جديد تحصيلي ظاهرا يك تغييراتي در چارت سازماني مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش ايجاد شده كه خيلي جالبه اكثر دفتر دارها در مدرسه با مدرك ديپلم وفوق ديپلم معاون اجرايي شده اند و حقوق آنها زياد شده حتي از معلمان باسابقه و فوق ليسانس
ما فكر مي كرديم حداقل آقا حاجي بابايي با سابقه طولاني فرهنگي اين وزارتخانه را سرو سامان بدهد ولي ....
Iran, Islamic Republic of
يادمان باشد كه در انگليس يك فنجان چاي و يك بيسكوييت 1.5 پوند است مقايسه عددي كار تحليل گر منصف نيست
Iran, Islamic Republic of
لطفا کمی آگاهانه تر اخبار را انعکاس دهید . اگر حقوق آنها 250 میلیون در سال است !!!!!!!!!!!! هزینه های زندگی در آنجا را هم مرقوم بفرمائید و در ضمن اینکه امنیت جانی معلمان را هم درج بفرمائید که همیشه در خطر اصابت گلوله توسط دانش آموزانشان در سر کلاس هستند ........ !!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
حقوق يه مهندس در شركتهاي خصوصي حدود 450 هزار تومان است و حقوق يه معلم 530 هزارتومان . شما قضاوت كنيد!!!!!!!
در ضمن همه مي دانند كه انگلستان جزء يكي از كشورهاي گران محسوب مي شود اين خبر شما وقتي ارزش خبري دارد كه هزينه ها محاسبه گردد در هر دو كشور
و از طرفي حقوق چند شغل بررسي گردد تا بتوان مقايسه كرد
Iran, Islamic Republic of
این که چیزی نیست بنده و بسیاری از افرادی نظیر بنده که از سال 88 به بعد استخدام شده اند با توجه به قانون خدمات کشوری، اگر متأهل باشند حدود 380 هزار تومان مبلغ حقوق آنهاست که البته این رقم در سال گذشته 360 هزار تومان بوده و باز هم البته بدون کسر بیمه و غیره.. حالا خداوکیلی با این حقوق و اجاره های سر سام آور و قسطهای گوناگون و فیش آب و برق و تلفن و ... چیزی تهش می مونه برای خوردن... اصلا ما تفریح و لباسهای نو و سینما و صدتا چیز دیگه نمی خواهیم . فقط برای خوردن حساب کنید چقدر می مونه. آخه ما دردمون را به کی بگیم. صدامون به جایی نمی رسه که. تو رو خدا چاپ کنید تا شاید یکی از مسئولین ببینه و خدایی ناکرده یه وقت دلش بسوزه.
Iran, Islamic Republic of
اگر بتوانید نگاهی به حقوق کارکنان شرکت نفت بیندازید خواهید دید دراین شرکت یک لیسانسیه فنی یا غیرفنی با عنوان پرطمطراق مهندس حقوقش کمتراز دومیلیون وپانصدهزارتومان نیست بجز پاداشی که می گیرند ...
Iran, Islamic Republic of
چند نکته:

1- در کشورهای پیشرفته معلمی رشته اول انتخابی دانشجوهاست یعنی افراد تاپ جامعه میرند و معلم میشند و به همون نسبت حقوق تاپ میگیرند مثل کنکوریهایی که اول میزنن برق شریف یا پزشکی تهران. ولی در ایران این قضیه کاملا متفاوته (بدون شرح)

2- اگه دریافتی معلمها در انگلستان چهل برابر ایرانه باید ببینید قیمتها در اونجا چطوره بد نیست برای مقایسه از معیارهای مناسب مثل توان خرید مردم استفاده کنید.

3- منم یه مهندس شیمی تو این مملکتم کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو از بهترین دانشگاههای دولتی کشور گرفتم. چطوره درآمد منو با یه مهندس شیمی تو قطر مقایسه کنید
Iran, Islamic Republic of
باسلام .لطف کنین اولا به یورو عدد را بگویید وبعد خرج وهزینه معاش در انگلستان راهم بگویید که برای خرید یک نان به تومان چقدر می شود این نسبت سنجش شما کاملا غیر منطقی می باشد .
فکر کنم بااین عددی که شما ارایه دادید معلمان در انگلستان بهترین زندگی وجزء سرمایه داران انگلستان هستند .ایا واقعا این طور است
Iran, Islamic Republic of
آقای محترمی که از خانم معلمتان گفتید بنده هم یک کارمندم و تنها فرق من با یک معلم ایستادن اضافه کاری در اداره است حال یک معلم بجای 13 روز تعطیلی عید 20 روز تعطیلند و بنده چهار روز که خدانکنه جمعه هم توی تعطیلات باشه بعد هم 3 ماه تابستان که آنها خوشند و مثل مارکوپلو ایران گردی میکنند و بنده باید در اداره حضور داشته باشم و ضمن اینکه آنها در روز 4 ساعت حضور دارند و بنده باید به اجبار برای اضافه کاری 10 ساعت حضور داشته باشم در آخر اینکه آنها می توانند یه شماره موبایل روی تخته سیاه بنویسند برای روز مبادا ولی بنده همچین مشتری ای ندارم
Iran, Islamic Republic of
باسلام
اولا"كه معمولا"حقوق در دوكشور براساس قدرت خريد در هر دو كشور مقايسه مينمايند واين مقايسه مقايسه درستي نيست .
درثاني در پاسخ به آن دوست عزيزي كه فرموده اند حقوق ليسانس فني در شركت نفت حداقل 2500000 مي باشد به استحضار ميرساند اينجانب داراي فوق ليسانس فني در بدو استخدام از بهترين دانشگاه كشور و 15 سال سابقه كار در مناطق عملياتي جنوب وحداقل 65 ساعت كاركرد در هفته مي باشم در صورتي كه اگر از 1500000 تومان حقوق ومزاياي ماهيانه اينجانب بيشتر بود به آن دوست عزيز تقديم مي كنم
وثالثا"كاركردكاركنان آموزش وپرورش 24 ساعت در هفته با 4 ماه تعطيلي ساليانه مي باشد حال انصافا" مقايسه فرماييد
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
معلمي شغل انبياست " حضرت امام (ره)
البته بنده معلم نيستم كه بخواهم از صنفم دفاع كنم ولي ميدانم كه معلمي از سختترين و سرنوشت ساز ترين كارهاست و هر قدر به اين قشر ارزشمند و والاي جامعه بيشتر ارج گذاشته شود تاثير عظيم و شگرفي در رشد فرهنگ و ارزشهاي انساني جامعه خواهد داشت و باعث علو روح افراد و تعالي شخصيت در كالبد جامعه خواهد بود. سنجيدن زمان كار و در امد بعضي افراد با كار خود و يا مقايسه مثلا تعطيلات در حد اين ارزشها نميگنجد . اگر جامعه اي معلم خوب نداشته باشد بزودي در سير قهقرائي نابود خواهد شد.
در ضمن وضعيت حقوق معلمان واقعا اسفبار و غير قابل توجيه است
دكتر ا.ا. ميانهجي
Iran, Islamic Republic of
مثل اينكه كساني كه نظر ميدن به متن خبر توجهي ندارن "با يك نگاه اجمالي و مقايسه عددي ساده مي توان دريافت كه يك معلم مقطع ابتدايي در انگلستان حداقل 40 برابر يك معلم ايراني حقوق دريافت مي كند كه حتي اگر تفاوت هاي مخارج زندگي در انگستان و ايران را در نظر بگيريم باز هم تفاوت فاحشي را در اين زمينه شاهد خواهيم بود."
خوبه گفته شده با وجود تفاوت هزينه‌ها در ايران و انگليس بازهم چنين تفاوتي وجود داره.
سولماز
من نمیدونم چرا همه فکر میکنن شرکت نفت ینی گنج !!!!!!
همسر من شکت نفتیه با مدرک فوق لیسانس
اما دریافتیش با کسریات به زور میشه 1100000
گاهی وقتا هم زیر 1000000 میشه
با اون شرایط کار سخت فنی تو ی مخازن نفتی که بسیار هم برای سلامتی مضر هست
علاوه بر اینها هوای به شدت گرم رو هم در نظر بگیرید و شرجی بودن بندر
که به 50 هم میرسه گاهی اوقات ادم شب
هم بیرون نمیتونه نفس بکشه
حالا تصور کنید دمای بالا به علاوه ی افتاب تو مخزن تو ارتفاع
بعد هی نگید درامدشون بالاس
مفت که نیس از زندگی و تفریح تو جاهای خوش اب و هوا گذشتن
و ساعت کاری نفت از 6 صبح تا 7:30 شب
خیلی هم کم میدن
تو این گرونی
مرضیه
United Arab Emirates
خخخخخ مال ۸ سال پیشه مطلب خخخخخخخخخخخخ چقدر نظر ندادن مردم
بهروز
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخ مال 12 سال پیشه مطلب. ....!!!
دلارام
Iran, Islamic Republic of
واقعا من یه انتقادی دارم حقوق معلما خیلی کمه ماهی ۳ ، ۴ میلیون یعنی چی؟ واقعا تو این شرایط هیچ کی نمی خواد معلم بشه
Iran, Islamic Republic of
ببخشید اما این مقایسه شما اصلا درست نیست بله شاید حقوق معلم در انگلستان زیاد باشه اما میدونید ماهیانه حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از این حقوق برای مالیات میره و حتی پول برای شبکه های ملیشون و پول اب و برق و گاز که همه میدونن اونجا چقدر گرونه لطفا هر موقع حرف از مقایسه میزنید درست مقایسه کنید شما طوری از حقوق ماهیانه معلمان انگلیسی حرف میزنید انگار که خالص پرداختی که دستشون میرسه اینه که اصلا اینطور نیست