جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۳
۳۳
پاسخ محمد جواد لاریجانی به اظهارات عراقچی؛

مجلس باید با تصویب «گزاره برگ» راه سوءاستفاده‌ دشمن را بسته و دولت را مجبور به رعایت آن کند

سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 438136
یک تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی تأکید کرد: مجلس باید قطعا به موضوع برجام ورود کند.مجلس، اشکالات اساسی که در برجام وجود دارد و دشمن می‌تواند از طریق آن به کشورمان ضربات مهمی بزند را با تصویب یک فکت شیت سد کند.
مجلس باید با تصویب «گزاره برگ» راه سوءاستفاده‌ دشمن را بسته و دولت را مجبور به رعایت آن کند
به گزارش جهان، روز گذشته عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگو با بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو در واکنش به مطرح شدن مسئله لزوم بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی و تصویب یک فکت شیت برای آن توسط نمایندگان، اظهار داشت: سایر کشورهای عضو برجام این موافقتنامه را در مجالس خود تصویب نمی‌کنند و اگر این موافقتنامه در مجلس کشورمان تصویب شود، برای ما لازم الاجرا خواهد شد و این متوازن و مناسب نیست چرا که بقیه کشورها هم این توافق را به صورت داوطلبانه توسط دولت‌هایش اجرا می‌کنند و خوب است که ما هم به همین شکل آن را اجرا کنیم.


محمد جواد لاریجانی معاون اسبق وزارت خارجه و تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی،که روز گذشته پیشنهاد وی برای تصویب یک فکت شیت در مجلس در کنار برجام منتشر شد، در پاسخ به اظهارات و شبهات آقای عراقچی گفت: درباره اظهارات آقای عراقچی لازم است توضیح داده شود که مصوبه مجلس درباره برجام این خواهد بود که به دولت "اجازه بدهد" که این موافقتنامه را اجرا کند و یا اینکه این اجازه را از دولت سلب کند.


معاون اسبق وزارت خارجه افزود: مطلب بسیار مهم دیگر این است که مجلس اگر به دولت "اجازه داد" که به این معاهده بپیوندد، موارد بسیار مهمی در برجام وجود دارد که مجلس باید با تصویب یک فکت شیت راه سوءاستفاده‌های دشمن را بسته و دولت را مجبور به رعایت آنها کند.

محمد جواد لاریجانی با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس به معنای لازم الاجرا کردن توافقنامه نبوده بلکه صرفا به دولت اجازه می‌دهد
سایر کشورها فقط تعهد دارند به ما آزار نرسانند ولی از کیسه هیچ چیزی خرج نمی‌کنند و این ایران است که باید بخشی از توانمندی هسته‌ای خود را نابود، تعهدات سنگینی را اجرا و تاسیسات مهمی را جابجا کند
که آن را اجرا کرده و یا اجازه اجرا از دولت را سلب خواهد کرد، گفت: مطلب مهمتر آن است که همان‌گونه که گفتیم، اشکالات اساسی که در برجام وجود دارد و دشمن می‌تواند از طریق آن به کشورمان ضربات مهمی بزند را، مجلس با تصویب یک فکت شیت سد کرده و دولت را ملزم به اجرای این فکت شیت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه آقای عراقچی وضع ما را در برجام با وضع سایر کشورها مقایسه کرده اند، گفت: انصافا وضع ما با سایر کشورها بسیار متفاوت است چرا که سایر کشورها فقط تعهد دارند به ما آزار نرسانند ولی از کیسه هیچ چیزی خرج نمی‌کنند و این ایران است که باید بخشی از توانمندی هسته‌ای خود را نابود، تعهدات سنگینی را اجرا و تاسیسات مهمی را جابجا کند لذا بار تعهدات ایران اساسا قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

این تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی در پایان گفت: آقای عراقچی صحبت از توازن کرده‌اند اما سوال از ایشان این است که کدام توازن؟ تعهدی که با یک خط کشورهای صاحب وتو در کمتر از ۳۰ روز می‌تواند ملغی شده و همه‌ی تحریم‌ها به حالت اول بازگردد و گریه و زاری ایران هم در این زمینه نتیجه نخواهد داد، متوازن است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یعنی دیشب من با شنیدن حرفهای عراقچی دیگه مطمئن شدم که این دولت و گروه مذاکرکننده داره ملت و مجلس و همه قوانین رو دور میزنن. شورای نگهبان باید ورود کنه و جلوی این دیکتاتوری دولت رو بگیره. این یک کودتا در عرصه دیپلماتیک کشوره.
دو حالت داره. یا مجلس ورود نکنه و مدافعان و دست اندرکاران توافق راحتتر کار رو پیش ببرند. حالت دوم اینکه مجلس ورود پیدا کنه و بعد با بستن راه های سواستفاده ممکنه دولت در آستانه انتخابات ادعا کنه این مجلس همراه ما نبود و ما نتونستیم کارمون رو تموم کنیم و ملت به هم رای های ما برای مجلس رای بدین!
Iran, Islamic Republic of
برادر شما برو و متن صحبت های آقای عراقچی را گوش کن و بعد اين جور اظهار نظر کن
Finland
اگه ورود نکرد قبول می کنید که دولت کاره ای نیست؟ چون اگه کاره ای باشه باید قبول کرد خیلی قدرت داره!!
احسنت بر داش جواد
سعید
هیهات من الذله
وارد کردن مجلس در بازی، باعث افزایش توان در دیپلماسی کشور میشه، همون کاری که در آمریکا هم داره رخ میده...
صالح عباسی
این تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی در پایان گفت: آقای عراقچی صحبت از توازن کرده‌اند اما سوال از ایشان این است که کدام توازن؟ تعهدی که با یک خط کشورهای صاحب وتو در کمتر از ۳۰ روز می‌تواند ملغی شده و همه‌ی تحریم‌ها به حالت اول بازگردد و گریه و زاری ایران هم در این زمینه نتیجه نخواهد داد، متوازن است؟

همه حرف همینه!
Iran, Islamic Republic of
درود
نمایندگان طبق قانون اساسی و حقوقی که ملت به نمایندگان خود داده است باید مسول و ناظر بر اجرای این توافقنامه باشند تاهرجا به مصلحت مملکت نبود یا دشمن خواست سواستفاده بکنه جلوی اجرای توافقنامه رو بگیره در غیر این اینصورت دولت با تمام ضعفهای که در دل خود دارد مثل اعتماد زیاد به دشمن و حذف پشتوانه ای مثل مجلس و نظارت شورای نگهبان قطعا دچار شکست میشود
شجاعت نمایندگان مخلص در این میدان محک زده خواهد شد یعنی درست در نزدیکی انتخابات نشون داده میشه که نماینده حق خواه ملت چه کسانی هستند.
Norway
سایر کشورها فقط تعهد دارند به ما آزار نرسانند ولی از کیسه هیچ چیزی خرج نمی‌کنند و این ایران است که باید بخشی از توانمندی هسته‌ای خود را نابود، تعهدات سنگینی را اجرا و تاسیسات مهمی را جابجا کند“
من اتفاقا صحبتم همین امر بود . ظاهرا اقای عراقچی و دوستانشان تازه دارند به این امر می رسند که قانونی کردن توافق بنفع ما نیست . خوب علی الظاهر شرایط برای دو طرف بگونه ای است که یکی می خواهد رخنه کند و بمرور و خاکریز بخاک ریز تسلیم کند و ان یکی خواسته فرصت سازی کند بلکه اجماع اینها را بهم بریزد .
یعنی اینکه با توجه به وضعیت فعلی غربیها د رکنگره امریکا به این هم قانع نیستند و دنبال پیروزی تمام و کمال هستند . با این حساب تکلیف با وضعیف بالا چیست ؟ کنگره که تصویب نکند ما نفهمیدیم چطور خواهد شد ؟ رییس جمهور بعدی امریکا میتواند زیرش بزند ؟ ظاهرا که میتواند . با این اوضاع سرمایه گذاری خارجی هم نخواهد شد .
نیروهای داخلی بدلیل روزمرگی و ساپورت موردی کمپانی های غربی بزمین خواهند خورد ( مثلا در زمینه قطعات یدکی صنایع های تک عده ای مشغولند . بهره بردار داخلی می رود بسمت غربیه و انهم می فروشد . بمحض اینکه تحریم شود دیگر نمی فروشد . در ان موقع تمامی و یا اکثریت این شرکت های پشتیبانی کننده رفته اند ) . در مورد صنعت هسته نیز بنده نظرم بشدت نزدیک تر است به اقای عباسی تا به اقای صالحی .
Norway
بدبختی اش می داند چیست ؟ این همه امتیاز داده ایم . برجام بشکل درست و درمانی فقط راه را برای سو استفاده قوی تر باز گذاشته است . اقای عذاقچی خواندم که می گفتند به این توافقنامه افتخار می کند . اگر افتخار دارد پس چرا مجلس نبایستی تصویب کند ؟ لطفا نگویید ما نم یفهمیم . ما متوجه ان بخسی را که شما طبیعتا در بیانش معذوریت دارید و باعث شده اینقدر امتیاز بدهید - بدرست و غلطش فعلا کاری ندارم - را میدانیم . خدایا عجب دوران تلخی را میگذرانم .
علی
تصویب فکت شیت توسط مجلس چه فایده ای دارد؟!
آنچه اجرا خواهد شد متن توافقنامه است!
از نظر حقوقی خیلی مهمه.
Iran, Islamic Republic of
من صحبت های آقای دکتر عراقچی را شنيدم اين جور که شما نقل کرده ايد نبود ايشان نگفت در مجلس شورا مطرح نشود ايشان اتفاقا استقبال هم کرد.
بهتر است با این وضعیت مجلس تعطیل شود اگر قرار است احمدی نژاد مجدد ا برگردد انموقع مجلس برای ... تشکیل دهند!
جمال
با سلام
ان پناه شده ها در اسب تراوا ، وقتی در کشور عزیزمان مستقر شدند اولین هدفشان بازکردن درهای این وطن مظلوم بر بیگانگان بود تا آنان با کارشناسان و خبرگانشان وارد وطن شوند و این به کمک برجام و با جامو بی جامو انجام شد

و دومین کارشان یارگیری از لشکر آشیل در مدیریت کشور ، چه در حوزه اقتصادی و چه امنینی و چه ...
که در حال انجام است

حال این نفوذیهای آشیل و دنیای کفر بدنبال تضعیف و زدن یاران بیرونی ما همانند حزب الله و انصار الله و کلاٌ زدن واژه الله هستند

قدم بعدی آنها وارد کردن کشور به چنگ با داعش و به گفته خودشان تندروهای منطقه ای نه در خاک سوریه و لبنان و یمن و عراق بلکه در کنار مرزهای کشور و سپس شهرهای مرزی و دست آخر در تهران

در کشور ماهم که همه خوابند و فعلاٌ کشور در دست لشکر بیرون زده از اسب تروا است

کجایند آن قوه راس قوا
کجایند آن سپاه امام زمان عج
کجایند آنهمه غیرتمندان
چه کسی آنان را در گونی کرده است؟
بخدا پناه میبریم

واسلام
منم نگران این جریان هستم ....
به جای این که وقت میزارید فیلم تروی را می بینی اونم نسخه هالیوودیشو ، بشین برادر یک بار اصل توافق نامه را بخوان. انقدر فیلم آمریکایی با دیالوگ صهیونیستی نبین. دلواپستما..
United Kingdom
حرف درستی است مجلس هرچه زودتر باید ورود کند و راههای سوء استفاده دشمن را ببندد و منتظر لایحه دولت و حتی رئیس مجلس نباشد(اصلا بحث لایحه دولت وقت کشی است)
ابن دولت خودش که ذکر "سبوحٌ قدوس" گرفته و توقع داره دیگران هم "صمٌ بکمٌ عمیٌ فهم لابفقهون" بشن!
علی
بیانات آقای لاریجانی بجا و صحیح است. مجلس فورا بررسی و نگارش گزاره برگ ایرانی را آغاز کند.
مگر قرار است كاري شود كه تحريمها دوباره برگردد؟
United Kingdom
از این اصلاحات فتنه چی هر کاری بر میاد
Iran, Islamic Republic of
مشکل 30 میلیارد اخوی رو هم عنایت بفرمایند خیلی خوب میشود.
افراطی گری در دولت تدبیر و امید و اعتدال بسیار شرم آور است چون این گروه با اسم اعتدال به سرکار آمد و ابزار خود را کلید معرفی کرده اما تمام استانداریها و مسئولین را با داس درو کرد. ملت دیگر اغفال اعتدال را نخواهند خورد.
وقت شناس
شیاطین دنیا(اروپاوآمریکا)باهم نشسته اند ماروباقطعنامه هاشون می ترسونندهیچ چیز هم ازدست نمیدن این وسط ماییم که بایدجلوی رشدعلمی خودمون رو داوطلبانه بگیریم چون اونها دوست ندارن.شیاطین مذکورحواله میدن به قطعنامه های شورای امنیت .عزیزان شورای امنیتی که پول وهزینه اش رو آمریکا وصهیونیستها میدن جیک ثانیه قانون روبرمیگردونن اصلا اونها قانون سرشون نمیشه .(یعنی ماباید به امیدلاتها واراذل اوباش دنیا محل بشینیم )
مسعود دیپلمات
ما باید قرات خودمان را از برجام بطور روشن توسط مجلس شورای اسلامی بیان کنیم( فکت شیت) تا چنانچه دشمن مشکلی با آن دارد اعلام کند. بدیهی است که همه چیز باید قبل از اجرای برجام بر همه گان روشن شود تا بعدا" جای هیچ دبه نباشد. این کاری بود که وزیر خارجه بی تدبیر باید پس از بیانیه انجام می داد که روحانی... مانع آن شد .
وزیر خارجه آمریکا دیروز(11 اگوست) به صراحت گفته است که اگر ایران دست به آزمایش های موشکی و توسعه تسلیحاتی بزند، تحریم ها باز نمی گردند و این امر، ربطی به توافق هسته ای ندارد.

سخن اخیر کری را پیشتر، ظریف و عراقچی هم گفته بودند ولی دلواپسان داخلی آن را نمی پذیرفتند و اینک امید می رود آنها که مدام به حرف های آمریکایی ها استناد می کردند، لااقل این مورد را بپذیرند و درباره اش اظهار دلواپسی نکنند.
حسین
مجلس باید عملا به حرف غلط انداز عراقچی با بررسی جزئیات توافق ورعایت کامل خط قرمز نظام جواب قاطع بدهد.
حسن زاده
بهتر بود جناب دکتر شریعتمداری در جلسه پرسش و پاسخ اساتید دانشگاه با مسئولین تیم مذاکراتی هسته ای ایران حضور می یافت. ایشان معمولا عادت دارند یک تنه هم شاکی باشند و هم قاضی و شاید هم مجری. کسی منکر ایرادات برجام نیست ولی نکته اینجاست که همفکران آقای شریعتمداری که نوعا دغدغه استقلال و پیشرفت نظام را دارند هیچ توجهی به پاسخ های داده شده مسئولین مربوطه نمی کنند و همواره با ادبیات مختلفی همان سوالات تکراری را بدون اینکه پاسخ های داده شده را مستدل رد بکنند، مطرح می شازند. ایکاش ایشان در یکی از سرمقاله های کیهان یادداشتی نیز در باره علل عصبانیت رژیم صهیونیستی و مخالفت های قابل توجه کنگره و رد احتمالی برجام از سوی کنگره داشتند؟
ای بابا! اشتباه گرفتی آقا!
اولا" که این بابا شریعتمداری نیست!
ثانیا" شریعتمداری، دکتر نیست!
ثالثا" این بابا دکتر لاریجانی است.