جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

شیر مادر، زیباترین موهبت الهی

جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 373039
یکم آگوست برابر با دهم مرداد روز جهانی تغذیه با شیر مادر، هنگامه ای ارزشمند برای حمایت و تشویق مادران برای شیردهی به نوزدان خویش است تا قدردان این نعمت بزرگ پروردگار باشند و در سایه سار این موهبت الهی بتوانند فرزندان خود را با روح و جسمی سالم رشد و پرورش دهند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، شیر مادر بهترین و کامل ترین غذا برای نوزادان است که بیشتر شیرخواران در ۶ ماه نخست زندگی از آن استفاده می کنند. این ماده مغذی بهتر از هر غذای دیگر تضمین کننده ی سلامت نوزاد است و تندرستی و شادابی را به ارمغان می آورد. در نخستین روز تولد، کلستروم( colostrum) که مایعی زرد رنگ و غنی از آنتی بادی است از سینه ی مادر خارج می شود، این مایع، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت و از او در برابر بیماری های گوناگون محافظت می کند.

هنگام شیردهی، ارتباط مادر و کودک بسیار نزدیک است که این رابطه، سبب انتقال آرامش به کودک می شود. شیر مادر دارای مقدار زیادی ماده ی شیمیایی است که تولید مسکن های طبیعی به نام اندورفین ها را تحریک می کند. این ماده ی غذایی درجه حرارت مناسب دارد و باعث تقویت عملکرد ریه های نوزاد می شود و از مشکل های تنفسی و تنگی نفس جلوگیری می کند و دارای قند لاکتوز، آب، اسید آمینه و سرشار از مواد مغذی، ویتامین های گوناگون و دارای انواع مواد ایمنی است که تاثیرهای مثبت فراوانی در رشد جسمی و تکامل مغزی نوزاد دارد.

این ماده غذایی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب بر تقویت ضریب هوشی نوزاد اثر می گذارد و علاوه بر اثرهای مفید بر جسم نوزدان و کودکان، زمینه ی پرورش روحی مناسب آنها را نیز فراهم می کند. تغذیه با شیر مادر کم هزینه ترین، بی خطرترین و پرفایده ترین اقدامی است که می توان برای همه ی نوزادان انجام داد.

شیر مادر به دلیل دارا بودن ماده ی ایمنی ایمونوگلوبین می تواند اسهال و استفراغ نوزاد را کاهش دهد و نسبت به بعضی بیماری های دیگر مصونیت به وجود آورد و عامل مهمی در پیشگیری از عفونت های گوناگون است.

تغذیه ی نوزاد با شیر مادر خطر ابتلا به چاقی را تا یک سوم در دوره ی کودکی کاهش و چاقی های بزرگسالی در نسل های آتی را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می دهد.

کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند تا ۱۵ سالگی کمتر دچار دیابت نوع یک، بیماری های MS، قلبی و سرطان می شوند. تغذیه با شیرمادر در برخی از کشورهای در حال توسعه که محل شیوع انواع بیماری ها محسوب می شود و امکان دسترسی کافی به آب سالم و بهداشتی وجود ندارد، دارای اهمیت بسیاری است. کودکانی که در کشورهای صنعتی از شیرمادر تغذیه نمی شوند، نیز در خطر مرگ قرار دارند.

پژوهش های تازه نشان می دهد که نرخ مرگ و میر در میان نوزادانی که با شیرمادر تغذیه نمی کنند، ۲۵ درصد افزایش یافته است.

شیردهی با شیرمادر بهترین منبع تغذیه ای نوزادان و کودکان محسوب می شود و موثرترین شیوه برای تضمین سلامت کودک است اما با آن که این روش برای سلامت نوزاد بسیار مفید به شمار می رود، تنها ۳۸ درصد نوزادان در ۶ ماه نخست زندگی به صورت کامل از شیرمادر تغذیه می کنند.

مادرانی که به فرزندان خود شیر می دهند به بهبود سلامت خود کمک می کنند. شیردهی به نوزاد خطر خونریزی پس از زایمان و امکان بروز بیماری های دیابت نوع دوم، سرطان سینه، رحم و تخمدان را در مادر کاهش می دهد. همچنین میان شیر ندادن به نوزاد و افزایش خطر بروز افسردگی پس از زایمان در مادران نیز ارتباط زیادی وجود دارد.

عواملی همچون سلامت مادر، فعالیت و استراحت مناسب، نداشتن اضطراب و تغذیه ی کافی می تواند در شیردهی خوب و سالم تاثیر فراوانی بگذارد. دسترسی به محیطی که تغذیه با شیر مادر را تشویق می کند، حق تمامی مادران در سراسر جهان هستی است به همین دلیل قانون های بین المللی، استفاده از مواد غذایی جایگزین شیر مادر را ممنوع کرده اند و از تبلیغ و ترویج وسایلی همچون شیشه شیر و پستانک جلوگیری می کنند.

شیردهی به نوزدان در دین مبین اسلام آنقدر اهمیت دارد که پروردگار در سوره ی بقره می فرماید:«... مادران، فرزندان را ۲ سال تمام شیر می دهند. این برای کسی است که بخواهد دوره ی شیرخوارگی را تکمیل کند و بر آن کس که فرزند برای او متولد شده یعنی پدر، لازم است خوراک و پوشاک مادر را به طور شایسته بپردازد... و از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و بدانید خدا، به آنچه انجام می دهید، بیناست!...»

شیردهی با شیر مادر در جهان دارای اهمیت فراوانی است، بدین منظور یکم آگوست برابر ۱۰ مرداد را سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی تغذیه با شیر مادر نام گذاری کرد و هر ساله آن را گرامی می دارد. شعار جهانی تغذیه با شیرمادر در ۲۰۱۴ میلادی «تغذیه با شیرمادر یک عمر سلامتی» است، فرصتی مغتنم برای حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر که ضامن سلامت مادر و کودک است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *