جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

لالایی ایرلندی علیزاده برای کودکان غزه

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 380644
صبا علیزاده درباره ساخت قطعه ستاره دنباله‌دار گفت: این قطعه را من دو سال پیش هنگامی که یک مدرسه در غزه بمباران شد و چند کودک کشته شدند، ساختم. ملودی اصلی این کار برگرفته از یک لالایی ایرلندی است و تمامی نوازندگان این کار آمریکایی هستند.
به گزارش جهان؛ صبا علیزاده نوازنده کمانچه که این روزها قطعه «ستاره دنباله‌دار» او در نمایشگاه «پرتو» پخش می‌شود در گفتگو با فارس گفت: این قطعه را من دو سال پیش هنگامی که یک مدرسه در غزه بمباران شد و چند کودک کشته شدند، ساختم. ملودی اصلی این کار برگرفته از یک لالایی ایرلندی است و تمامی نوازنده این کار هم آمریکایی هستند. این کار هنگامی ساخته شد که من در آمریکا ساکن و مشغول تحصیل بودم. لالایی در واقع هسته مرکزی این کار است که سازهای ویلن، کمانچه، گیتار و سازهای کوبه‌ای به آن اضافه شدند و به شکل بداهه اجرا شدند.

این نوازنده کمانچه درباره انتخاب اسم «ستاره دنباله‌دار» برای این اثر گفت:‌ هنگامی که خواستم نام این اثر را انتخاب کنم، خودم را جای بچه‌ای گذاشتم که در شب‌ها موشک را در آسمان می‌بیند و این موشک در واقع شبیه ستاره دنباله‌دار می‌شود. ما در کودکی و در داستان‌های آن دور شنیده بودیم که هر ستاره دنباله‌داری که دیده می‌شود انگار یک عمر از سال زمین کم می‌شود. در خود موزیک هم سعی کرده‌ام که این بمباران را با بهره‌گیری از سازهای کوبه‌ای تداعی کنم.

علیزاده در ادامه با اشاره به بازخوردهایی که ساخت این اثر در دانشگاهش در آمریکا داشت، گفت: با این که دانشگاه ما فضای بازی داشت اما باز هم در کل بازخوردهای منفی زیادی دریافت کردم. خیلی‌ها در دانشگاه از وقایع غزه آگاه نبودند اما به واسطه همین کاری که ساخته شد خیلی‌ها فهمیدند که در غزه چه اتفاقی می‌افتد. چرا که خیلی در آمریکا رسانه‌ها وقایع غزه را پوشش نمی‌دادند.

وی در خصوص کنسرت «نغمه‌ای در پرده‌ای» که در تهران برگزار شد و در اصفهان هم قرار است برگزار شود گفت:‌ اجرای تهران خیلی خوب بود. من همیشه وقتی در تهران هستم حس خوبی در ساز زدن دارم و همیشه کار کردن در تهران از بقیه شهرها متفاوت است.

صبا علیزاده درباره تجریه کار با پدرش نیز گفت: من پیشتر با پدر در موسیقی فیلم‌ها کار کرده‌ام و بعد از فیلم‌ها ما تور «سرود گل» را داشتیم. بعد از این تور هم من به دلیل تحصیل به آمریکا سفر کردم تا این که تور کنسرت‌های «نغمه‌ای در پرده‌ای» آغاز شد. دونوازی پدر و پژمان حدادی سالیان سال است که در حال انجام است و این دو رابطه موسیقایی عجیبی با هم دارند. به هر حال من به پیشنهاد پدر برای نوازندگی در پارت دوم به این کنسرت اضافه شدم. ابتدا در چند شهرستان سه‌نوازی داشتیم که از تهران محمد معتمدی هم به ما اضافه شد.

این آهنگساز درباره فعالیت موسیقایی مستقلش نیز گفت: درصدد این هستم که یک آلبوم تک نوازی کمانچه را منتشر کنم. البته مدرک کارشناسی من عکاسی است و مثل همیشه عکاسی هم خواهم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *