پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کشف تقلب در انتخابات افغانستان

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب: 62104
ناظران اتحاديه اروپا که در افغانستان به سر مي‌برند، متوجه تقلباتي در فرايند انتخابات رياست جمهوري پيش روي افغانستان شده اند.
روزنامه «ديلي تايمز» به نقل از «خبرگزاري فرانسه»، گفته است اين اتحاديه، اين تقلبات به طور خاص در توزيع تعرفه‌هاي راي زنان به چشم مي‌خورد.

در همين رابطه «جان کلنسي» سخنگوي کميسيون اتحاديه اروپا، به خبرگزاري فرانسه گفت: "هيئت اعزامي بازرسي انتخبات اتحاديه اروپا»، موسوم به (EOM) متوجه برخي رفتارهاي غير قانوني در روند نام نويسي به منظور شرکت در انتخابات، و به طور خاص در توزيع تعرفه راي زنان شده‌ است."

وي در ادامه گفت: " اين مسئله موجب ايجاد امکان تقلب مي‌گردد با اين حال بايد ديد در روز راي‌گيري پنجشنبه چه اتفاقاتي خواهد افتاد."

کلنسي افزود: "ناظران احتمال داده اند در ستادهاي انتخاباتي کانديداها شاهد برخي تقلب ها باشند. به علاوه آنها آماده شنيدن اتهامات وارده در اين زمينه خواهند بود."

وي اظهار داشت: "ناظران اروپايي دستوري مبني بر دخالت در فرايند انتخابات ندارند ولي در همه موازين توضيح خواسته و از نزديک شاهد اتفاقات خواهند بود."

گفتني است، روز پنجشنبه 29 مرداد ماه، 17 ميليون افغاني به پاي صندوق‌هاي راي خواهند رفت تا در دومين انتخابات رياست جمهوري تاريخ کشور افغانستان، رئيس جمهور جديدشان را انتخاب کنند.علاوه بر آن، در راي‌گيري ديگري که در همان روز برگزار خواهد گرديد، 240 عضو شوراهاي ايالتي نيز انتخاب خواهند شد.

قرار است در روز راي گيري، ناظراني از اتحاده اروپا بر روند انتخابات نظارت داشته باشند. به طور مثال آنها بررسي خواهند کرد تا بر انگشتان افراد به اندازه کافي جوهر مخصوص ماليده شود تا آنها نتوانند با پاک کردن آن، بار ديگر راي بدهند.

67 ناظر از 25 کشور عضو اتحاديه اروپا بر روند برگزاري انتخابات افغانستان نظارت دارند. 50 تن ديگر نيز در روز راي گيري به ياري اين افراد خواهند شتافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *