جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

هشدار بهمنی درباره فاکتورهاي صوري!

شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 145942
با توجه به اينکه در آينده ي نزديک قانون هدفمند کردن يارانه ها در کشور اجرا مي‌شود و اين قانون نياز به نقدينگي زيادي در جامعه دارد ، هم اکنون فرصت براي جمع آوري چک پول‌ها مناسب نيست زيرا با اجراي پشت نويسي چک پول‌ها تنها يکبار امکان مصرف وجود دارد و پس از امضا نمي‌توان آنها را به جريان انداخت اين گفته رييس کل بانک مرکزي است كه علاوه بر آن از كشف فاكتورهاي صوري وام در برخي بانكها توسط بازرسان بانك مركزي خبر داد و گفت: واي به روزي كه فاكتورهاي بانكي صوري باشد

رئيس كل بانك مركزي ضمن اشاره به وضعيت فاكتورهاي معاملات در بانك‌ها، به فارس گفت: در نتيجه بازرسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد كه در اين پرونده‌ها فاكتورهاي تائيد شده وجود دارد اما بعد از بررسي‌هاي دقيق اين نتيجه حاصل شده كه فاكتورها توسط گيرنده تسهيلات پشت‌نويسي شده و تسهيلات توسط آنها دريافت شده است.

بهمني تاكيد كرد: بعد از اينكه نتيجه پرونده‌ها و وضعيت فاكتورها مشخص شد متوجه شديم كه به جاي اينكه منابع تسهيلات پرداختي در توليد مصرف شود به سمت خريد آپارتمان در شمال شهر رفته و انحراف يافته است.

اين مقام مسئول در شبكه بانكي با تاكيد براينكه اگر فاكتورها در معاملات صوري نباشد معاملات بانكي مشكلي نخواهند داشت، افزود: واي به روزي كه فاكتورها صوري و ساختگي باشد يا خودمان(بانك‌ها) به مشتريان بگوييم در قبال ارائه فاكتور "وام " مي‌دهيم؛ ديگر معاملاتمان اسلامي نيست بلكه در اين شرايط "ربا " وارد معاملات مي‌شود.

رييس کل بانک مرکزي با اشاره به برنامه اين بانک براي پشت نويسي چک پول ها، گفت: از آنجا که اين چک پول‌ها پس از پشت نويسي به بانک ها منتقل مي‌شود مي‌توان مسير آنها را کنترل و زمينه پولشويي را در کشور کاهش داد.وي گفت: با توجه به اينکه در آينده ي نزديک قانون هدفمند کردن يارانه ها در کشور اجرا مي‌شود و اين قانون نياز به نقدينگي زيادي در جامعه دارد ، هم اکنون فرصت براي جمع آوري چک پول‌ها مناسب نيست زيرا با اجراي پشت نويسي چک پول‌ها تنها يکبار امکان مصرف وجود دارد زيرا پس از امضا نمي‌توان آنها را به جريان انداخت.بهمني ادامه داد: اين امر علاوه بر اينکه هزينه واردات کاغذ و مرکب خارجي را افزايش مي‌دهد از نظر امحاء نيز هزينه‌ها را مضاعف مي‌کند به نحوي که بجاي ??? ريال براي هر برگ اسکناس بايد پول بيشتري خرج کرد و هم اکنون زمان اجراي اين کار نيست.وي درباره ورود ايران چک‌هاي ??? هزار توماني به بازار نيز گفت: هم اکنون نيازي به اين ايران چک‌ها نداريم زيرا چک پول‌هاي ??? و ?? هزار توماني تکاپو لازم را مي‌دهد.رييس کل بانک مرکزي در خصوص تدابير صورت گرفته از سوي اين بانک براي کاهش تبعات ناشي از اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها نيز گفت: اين بانک مي تواند با جمع آوري نقدينگي از طريق انتشار اوراق مشارکت و افزايش نظارت و کنترل بخش ديگري از تبعات ناشي از تزريق نقدينگي به جامعه را کاهش دهد.

بهمني ادامه داد: از آنجا که آمار دقيقي از اجراي هدفمند کردن يارانه ها و مراحل آن وجود ندارد به همين دليل آمار دقيقي از تاثير تورمي آن نيز نمي‌توان ارايه کرد.

رييس کل بانک مرکزي همچنين از ورود سکه‌هاي يک گرمي تا دو ماه آينده و به ميزان کافي به بازار خبر داد.محمود بهمني با بيان آنکه سکه هاي يک گرمي از ماه‌هاي گذشته در بانک مرکزي ضرب شده است، افزود: هرچند سکه‌هاي يک گرمي طلا هم اکنون موجود اما قرار است اين سکه‌ها در زمان ورود به بازار از حجم و تعداد مناسبي برخوردار باشد.وي در پاسخ به پرسشي درباره وجود ايران چک‌هاي تقلبي در بازار، اظهار داشت: چک پول‌هاي بانکي تمام فاکتورهاي امنيتي اسکناس را دارا است و مسايل امنيتي نيز در خصوص آنها رعايت شده است.بهمني با بيان آنکه امکان جعل اسکناس وجود دارد، اظهار داشت: در گذشته اسکناس جعلي نيز در بازار وجود داشته است.وي درباره تخصيص سپرده‌هاي قرض الحسنه گفت: تلاش مي‌شود اين سپرده ها تا حد امکان در محل تسهيلات قرض الحسنه استفاده شود، ضمن آنکه در زمان حاضر حجم اين منابع از ?? به حدود ?? درصد رسيده و اميدواريم تا پايان سال اين رقم به ?? درصد برسد.

بهمني در پاسخ به سووالي در خصوص نبود رشد اقتصادي در آمار ارايه شده از سوي بانک مرکزي ؟ گفت: شاخص‌هاي اقتصادي تدوين شده و بانک مرکزي تعاملاتي را در اين زمينه با وزارت صنايع و معادن داشته و گروه‌هايي را در اين زمينه فعال کرده که بزودي اين آمار منتشر مي‌شود.

رئيس كل بانك مركزي افزايش قيمت برخي كالاها را درست و نرخ تورم را قابل كنترل و كاهش يافتن دانست و با اشاره به انحراف برخي از تسهيلات ارائه شده توسط بانك‌ها، گفت: واي به روزي كه فاكتورهاي بانكي صوري باشد.محمود بهمني در واكنش به برخي اظهارات مبني بر افزايش تورم با سياست افزايش نقدينگي طي سال گذشته، اظهار داشت: بعضي از مواقع نقدينگي در رديف بانكداري اسلامي مصرف و در توليد به كار گرفته مي‌شود؛ در اين شرايط سياست افزايش نقدينگي ظرفيت توليد را در كشور بالا برده و موجب ايجاد اشتغال مي‌شود.

وي با بيان اينكه افزايش نقدينگي در بانكداري اسلامي "قيمت " كالاها را كاهش مي‌دهد، افزود: از طرف ديگر در اقتصادهايي كه بانكداري اسلامي را اجرا نمي‌كنند افزايش نقدينگي موجب افزايش تقاضا براي خريد مسكن مي‌شود بنابراين نقدينگي در اين اقتصادها تورم‌زا خواهد بود.

رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد:‌ برخلاف حالت مذكور بالابردن نقدينگي در بانكداري اسلامي اشتغال را افزايش و تورم را كاهش مي‌دهد.به گفته بهمني، بحران اخير در بانكداري آمريكا و اروپا به اين خاطر بود كه كنترل و نظارت بانكداري اسلامي در اقتصاد آنها مفهومي نداشته و اين امر موجب مواجه شدن شبكه بانكي آنها با مشكلات اخير است.وي ضمن با اينكه بايد بانكداري مشاركتي را در جامعه گسترش داد، تصريح كرد:‌ كشورهاي عربي هم‌اكنون اين كار را در دستور خود قرار داده‌اند؛ در ايران نيز بانك‌ها بايد از ساير ابزارهاي بانكداري اسلامي استفاده كنند.
https://jahannews.com/vdcc0pqsi2bq0o8.ala2.html
jahannews.com/vdcc0pqsi2bq0o8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *