سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

وزارت بهداشت عجله و اشتباه کرد

يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 405042
عضوکمیسیون تلفیق مجلس با انتقاد از اظهاراتی مبنی بر اینکه افزایش مالیات بر سیگار در این کمیسیون وتو شده است،‌گفت:‌اعضای کمیسیون تلفیق نه‌تنها این مهم را وتو نکردند بلکه درصدد افزایش آن برآمدند. بنابراین وزارت بهداشت عجله و اشتباه کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر وتوی مالیات بر سیگار از سوی کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: آنچه در لایحه وجود دارد پیشنهاد دولت است و اعضای کمیسیون تلفیق همواره درصدد افزایش مالیات بر سیگار هستند لذا به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در اطلاع‌رسانی این مهم عجله کرده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آنچه در لایحه بودجه نسبت به مالیات بر سیگار آمده مبلغی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است که اعضای کمیسیون تلفیق تلاش می‌کنند این مبلغ را افزایش دهند که البته هنوز رقم این افزایش مالیات مشخص نیست.

به‌ ازای ۱۰ درصد افزایش مالیات ۸ تا ۹ درصد کاهش مصرف سیگار

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره تأثیر مالیات بر دخانیات نسبت به کاهش مصرف، به خانه ملت گفت: بر اساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی بر ۷۰ درصد کشورهای دنیا، مشخص شده است که به‌ازای ۱۰ درصد افزایش مالیات بین ۸ تا ۹ درصد مصرف سیگار کاهش می‌یابد و به‌ازای هر یک درصد افزایش مالیات ۸دهم درصد هزینه‌های سلامت نیز کاهش پیدا می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: متأسفانه قیمت سیگار در ایران جزو ارزان‌ترین سیگارها در خاورمیانه و کل دنیا است به‌گونه‌ای که فاصله قیمت سیگار بین ایران و کشورهای همسایه به‌ویژه ترکیه و حتی اروپا قابل مقایسه نیست لذا ضروری است مالیات بر سیگار افزایش یابد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، گفت: از سوی وزارت بهداشت اطلاعات اشتباهی رسانه‌ای شده است که این اقدام نشان از آگاهی نداشتن از اصل موضوع است.

در این راستا علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری عنوان کرد: فرمول مربوط به افزایش مالیات بر دخانیات طراحی شد به‌طوری که رقم آن در سال اول ۲هزار میلیارد تومان و در یک دوره پنج‌ساله به ۱۱هزار میلیارد تومان می‌رسید. اما متأسفانه این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی جهت اعمال در بودجه ۹۴ وتو شد. جای سؤال است، چرا موضوعی که مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی بوده و امری ثابت شده است، باید در مجلس وتو شود. ما کارمان را در این زمینه انجام دادیم، اما تصویب قانون باید از سوی نمایندگان مجلس باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *