پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۴۶

روایت خاص علی مطهری از مشي رئیس دولت و نزدیکان ایشان

شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۲۹
کد مطلب: 129247
اگر شما الان از مسئولان رده بالاي دولت انتقاد صريح كنيد چاپ نمي‌شود. هر روزنامه‌اي هم بخواهد اين انتقادات را بنويسد توقيف مي‌شود و يا اگر سايتي بخواهد اين حرف‌ها را منتشر كند، برايش دردسر درست مي‌كنند. الان چند ماهي است كه مصاحبه‌هايي كه با خود من انجام مي‌شود كامل چاپ نمي‌شود. هر جايي كه احتمال مي‌رود به رئيس‌جمهور يا دولت بربخورد حذف مي‌شود. مي‌گویيم چرا حذف كرديد؟ مي‌گويند اگر چاپ كنيم روزنامه‌مان را مي‌بندند. شما در اين وضعيت مي‌خواهيد نهي از منكر كنيم؟ متأسفانه فضا را بسته‌اند.
به گزارش جهان علی مطهری در آخرین گفت وگوی خود با هفته نامه سروش ضمن بیان دیدگاههای خود در خصوص مسائل سیاسی روز و تعامل اصولگرایان با دولت با نگاه انتقاد آميز تندي به بررسی نگاه فکری-فرهنگي و مشي اعتقادی رئیس دولت و نزدیکانشان پرداخته است.

*اینکه رئیس جمهور خیلی راحت بیاید بگوید من این قانون را قبول ندارم و اجرا نمی‌کنم، پدیده بسیار زشت و نوظهوری است. این نشانه ... است. به علاوه من نماينده مجلس هستم و وظيفه دارم از حقوق مردم دفاع كنم.

*اگر يك دهم اظهارات و موضع‌گيري‌ها و اقدامات فرهنگي مسئولان در دوره فعلي، در دوره اصلاحات وجود داشت، آقايان اصولگرا اعتراض مي‌كردند، فرياد مي‌زدند و حتي كفن‌پوش به خيابان مي‌آمدند، اما الان برخي از آنها خيلي عادي از كنار آن مي‌گذرند و اين مسئله نشان مي‌دهد كه اين‌ها اصولگرا نيستند.

* پيروان آقاي احمدي‌نژاد و آقای مشايي در ميان اصولگرايان،‌ نگاه خاصي به آزادي‌هاي اجتماعي دارند كه البته اغلب اصولگرايان اين ديدگاه را قبول ندارند. حتي بسياري از طرفداران دولت نيز اين نگاه را قبول ندارند، اما به دليل تعصبات جناحي سكوت كرده‌اند.

*اگر شما الان از مسئولان رده بالاي دولت انتقاد صريح كنيد چاپ نمي‌شود. هر روزنامه‌اي هم بخواهد اين انتقادات را بنويسد توقيف مي‌شود و يا اگر سايتي بخواهد اين حرف‌ها را منتشر كند، برايش دردسر درست مي‌كنند. الان چند ماهي است كه مصاحبه‌هايي كه با خود من انجام مي‌شود كامل چاپ نمي‌شود. هر جايي كه احتمال مي‌رود به رئيس‌جمهور يا دولت بربخورد حذف مي‌شود. مي‌گویيم چرا حذف كرديد؟ مي‌گويند اگر چاپ كنيم روزنامه‌مان را مي‌بندند. شما در اين وضعيت مي‌خواهيد نهي از منكر كنيم؟ متأسفانه فضا را بسته‌اند. يك فضاي نيمه‌خفقاني حاكم شده است. تا يك‌سال پيش حرف‌ها راحت گفته مي‌شد، اما الان شرايط عوض شده است. در عين حال اين درست نيست كه به دليل متوقف ماندن برخي ارزش‌هاي ديگر، ما بيایيم و جلو اقدامات ديگر را بگيريم.

*شهید مطهری اگر امروز حضور داشتند، اين وضعيت آزادي بيان را نمي‌پذيرفتند و راجع به رهاسازي فرهنگي هم حساسيت‌ نشان مي‌دادند. البته من نمي‌توانم از جانب ايشان صحبت كنم، ولي كسي كه آثارشان را مطالعه كرده باشد، درمي‌يابد كه ايشان اين حساسيت‌ها را دارند.

*من قبلاً هم گفته‌ام كه احمدی نژاد و اطرافیانش  را اصولگرا نمي‌دانم؛ نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب. اين‌ها يك گروه خاصي هستند با مباني فكري خاص.

*اين‌ها نگاهی خاص به اسلام دارند؛ همين نگاهي كه به مسائل فرهنگي دارند، آن‌ها را از اصولگرايان جدا مي‌كند. مشكل ديگر، نگاه آن‌ها به روحانيت است و همچنين نگاهي كه به ولايت فقيه دارند. اين‌ها ظاهراً مقصودشان از ولايت، ولايت امام زمان (عج) است و كمتر به ولايت فقيه توجه دارند! تاكيد بيش از حد آنها بر مساله مهدويت، اين احتمال را تقويت مي كند.

*اين‌ها به نوعي خودكفايي در شناخت اسلام معتقدند، يعني ما خودمان بدون واسطه مي‌فهميم. به همين دليل اعتقاد چنداني به روحانيت و مراجع تقليد ندارند، لذا حرف مراجع براي آن‌ها اهميت چنداني ندارد. 

* دولتي كه برداشت خاصي از ولايت فقيه دارد و گاهي هم از دستورات ولي فقيه تمرد مي كند و احساس خودكفايي نسبت به شناخت اسلام دارد و در اين زمينه احساس نياز به روحانيت نمي كند. مصلحت كشور فعلا اقتضا مي كند كه رهبري از اين دولت حمايت كنند. البته ديگران مي توانند انتقاد كنند. 

* من در سال 85 نامه سرگشاده‌ای به آقای احمدی‌نژاد نوشتم و نسبت به نگاه فرهنگی ایشان انتقاد کردم. گفتم احساس می‌شود این نگاه باز فرهنگی با اصولگرایی سازگار نیست. آن موقع، این حرف برای خیلی‌ها عجیب بود. یا در مجلس گفتم رئیس جمهور در مسائل فرهنگی لیبرال است. خیلی‌ از اصولگرایان از حرف من ناراحت شدند. الان همین حرف را خود همان آقایان دارند می‌زنند. آقای سیداحمد خاتمی، یا آقای سیدمرتضی نبوی و بسیاری از ائمه جمعه و اكثر مراجع عظام تقليد به همین حرف رسیده‌اند و می‌گویند. یا درباره نگاه اين گروه به روحانیت، من چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفتم که این‌ها از حیث احساس خودکفایی در شناخت اسلام، به ... شباهت دارند، از نظر نادیده گرفتن روحانیت و احساس استغنا شبیه ايشان هستند. امروز می‌بینید که آقای مرتضی نبوی هم شبيه همین حرف‌ها را می‌زند، می‌گوید این‌ها گروه شبه اصولگرای منهای روحانیت هستند. 

* ما الان نیاز به بازنگری در اصولگرایی داریم. باید بگوییم مبانی ما به صورت ریز و جزئی چیست؟ اینکه بگوییم مبنای ما ولایت فقیه، قانون اساسی، خط امام و … است، کافی نیست. این‌ها الفاظ مشترکی است که هر کسی برای خودش معنایی از آن اراده می‌کند.

*بايد به طور دقيق روشن شود كه التزام به ولایت فقیه یعنی چه؟ مثلا اگر در زمان انتخابات، ما به این نتیجه رسیدیم که نظر ولی فقیه به یک نامزد است، آیا ما مجاز هستیم فرد دیگری را معرفی کنیم یا به او رأی دهیم؟ این مشکلی است که در انتخابات اخیر هم داشتیم. امثال ما می‌گفتیم آقای احمدی‌نژاد ایرادهایی دارد و باید فرد دیگری معرفی شود. آقای ولایتی را معرفی کردیم و تلاش کردیم نامزد شود، ولی نشد، چون همه می‌گفتند ما احساس می‌کنیم تمایل قلبی آقا به آقای احمدی‌نژاد است؛ با اینکه ایشان اصلاً به زبان نیاورده بودند.

جهان: البته هنوز احساس مي شود كه جناب آقاي مطهري در برخي نكات، غير منطقي و بوي‍ژه بي توجه به مصالح نظام سخن مي گويند و يكي دانستن نگاه ديني و اعتقادي رئيس جمهور با برخي نزديكان دائما هزينه سازشان چندان درست به نظر نرسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی در کشور است ..
در کشور امریکا با ان همه دب دبه و کب کبه هم رییس جمهور حق وتو قوانین مجلس را دارد!!!
رییس جههور کارگر مجلس که نیست هرچه گفتند بگوید چشم ...
Iran, Islamic Republic of
آقاي علي مطهري ما نمي خواهيم از حقوق ما با ناسزا گفتن به ديگران و با "مستبد" خواندن رئيس جمهور دفاع كني.
Iran, Islamic Republic of
برادر منور الفکر مطهری! شما که این حرفها را بر زبان جاری کردی بازهم می گویی که آزادی بیان نیست؟ بله آزادی بیان برای خبرنگاری که به طور تلویحی داماد بزرگوارتان ........ را مورد انتقاد قرار داد وجود ندارد ولی برای مخالفان رئیس جمهور این فضا باز و کاملاً آزاد است. بنده که هر دو دوره به آقای احمدی نژاد رای دادم و طرفداری کردم نسبت به حرفها و رفتار بعضی از اطرافیان ایشان نقد دارم و گله مند از آقای احمدی نژاد که چرا به این افراد اینقدر بها می دهد ولی خیلی از حرفهای شما را هم قبول ندارم. و البته نقد باید منصفانه باشد و به خاطر برخی از کدورتهای شخصی تمام دستاوردهای دولت محترم زیر سوال نرود. البته بحث اجرای طرح حجاب و عفاف و حمایتهای بی دریغ از آقای مشایی و ... همچنان مورد انتقاد ما می باشد.
یا علی
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری که ادعای ولایتمداری دارد یادش رفته رهبر عزیزمان گفته سیاهنمایی نکنید و خدمات خوب دولت را زیر سوال نبرید.
Iran, Islamic Republic of
یکی بیاد کارنامه ی یک سال گذشته ی این آقای مطهری رو ورق بزنه تا همه ببینیم .........
برای جهان متاسفم که تریبون ..... برای سیاه نمایی علیه دولت شده
اما اینو راست گفت که احمدی نژاد با همه ی اونها فرق داره چون هیچ کدومشون ............... همردیفی با این سرباز ولایت رو ندارن و احمدی نژاد یه سر و گردن از همه ی اصولگراها و بقیه بالاتره
هر چی دلش خواسته گفته شما هم ...
.........................
Iran, Islamic Republic of
ایشان بهتر است درمورد اینکه پدرشان زنده بود چه کار میکرد نظر ندهند. تفکرات خودش رو بار میکنه به پدر تا بتونه وجه داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
به این جمله علی مطهری توجه کنید:
"مصلحت كشور فعلا اقتضا مي كند كه رهبري از اين دولت حمايت كنند. البته ديگران مي توانند انتقاد كنند. "
این یعنی چی؟!!
یعنی ایشان برای رهبری و مردم تعیین تکلیف می کنند و در ضمن اعتقاد دارند که مردم می توانند نقطه مقابل مشی رهبری عمل کنند. با این وصف ایشان خودش را ولایتمدار می داند و دولت را تخطئه می کند.
Iran, Islamic Republic of
... این حرفهایش باور کردنی نیست. اگر چه از لحاظ منطقی مثل همیشه ایراد دارد!
Iran, Islamic Republic of
..........
انشاء الله در دروه بعدي نشان خواهيم داد كه ايشان نماينده تهران نيست
Iran, Islamic Republic of
از آقای مطهری خواهش می کنم جواب بدهند آیا فحش دادن به نماینده دیگر آن هم در صحن علنی مجلس اصولگراییست یا پیروی از ولایت
Iran, Islamic Republic of
«اگر شما الان از مسئولان رده بالاي دولت انتقاد صريح كنيد چاپ نمي‌شود. هر روزنامه‌اي هم بخواهد اين انتقادات را بنويسد توقيف مي‌شود .....»
ای بی انصافها! پس اینها چیست که هم چاپ شده و هم در سایت قرار گرفته است!!!
Iran, Islamic Republic of
چه کسی با ادب تر از مطهری؟
چه کسی راستگو تر از مطهری؟
چه کسی متفکر تر از مطهری؟
چه کسی با بصیرت تر از مطهری؟
چه کسی .....
Iran, Islamic Republic of
بسم الرب الرمضان
با سلام

به دوستان توصیه می کنم جلسه ی رای اعتماد به وزیر فرهنگ (که بنده شخصا موافق ایشون نیستم) رو دوباره ببینید و صحبتهای آقای مطهری ...
ایشون از وزارت فرهنگ در دوره اول (صفار هرندی) انتقاد شدید کردند و رویه گذشته بر فرهنگ دولت نهم را لیبرالی خواندند...(جالبه که بقیه منتقدان همون فضا رو بسته میخاندند) و بعد همین آقای مطهری به عنوان موافق از وزیر پیشنهادی فرهنگ دولت دهم(آقای حسینی) (که به نظر من هم رویه لیبرالی را در پیش گرفته) "دفاع" و تمجید میکنه..!!
پس ادعای پیشگویی و چند ادعای دیگر ایشون در متن که حال type کردنشو ندارم ، رد میشه...
آقای مطهری، بسیج دانشجویی علاقه زیادی به مناظره با شما داره و شخصا شک دارم که بعضی از اظهارات جالب شما از روی بی بصیرتی باشه...

بر محمد و آلش صلوات
Iran, Islamic Republic of
بزگرگترین مشکل ایشان بی انصافی نسبت به دولت نیست. بزرگترین مشکل این است که مجموعه نظرات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... ایشان در این چند سال اصلا برآیند واحد و مشخصی ندارد. مثلا اصلا معلوم نیست چارچوب فکری ایشان در مورد مسائل فرهنگی چیست. یک روز روشنفکر می شود و یک روز محافظه کار. ایراد کار اینجاست. ایشان به خاطر این نسبت نسبی معروف شد. در لیست اصولگرایان وارد شد و بعد هم رای آورد بدون اینکه واقعا خودش مورد ارزیابی قرار گیرد.
به نظرم ایراد از اصولگرایان است
Iran, Islamic Republic of
احمدي نژاد هم منتخب مردم ايران هست و مطمئناً از حق و حقوق مردم دفاع ميكند و ما نيز تو و امثال تورا نماينده اصول گرا نمي دانيم.
الحق که حر و آزاده ای!!
Iran, Islamic Republic of
به این جمله علی مطهری توجه کنید:
"مصلحت كشور فعلا اقتضا مي كند كه رهبري از اين دولت حمايت كنند. البته ديگران مي توانند انتقاد كنند. "
این یعنی چی؟!!
یعنی ایشان برای رهبری و مردم تعیین تکلیف می کنند و در ضمن اعتقاد دارند که مردم می توانند نقطه مقابل مشی رهبری عمل کنند. با این وصف ایشان خودش را ولایتمدار می داند و دولت را تخطئه می کند.
Iran, Islamic Republic of
چطور فضای انتقاد فراهم نیست
شما که به یک نماینده طرفدار دولت گفتید ... و هیچکس هم متعرضت نشد
...........................
عجبا!
ای بزرگ زاده قدری بیندیش!
Iran, Islamic Republic of
این اتهام "فرقانی" و "مستبد" بودن به رئیس جمهور قابل پیگیری قضایی نیست؟
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه آقایی که گفت ای بی انصاف ها این مطالبی که آورده شده و چاپ هم شده پس چیست؟
برادر مثل اینکه از فلسفه نقطه چینها خبر نداری؟ تازه این جهانه که حامی دولته تونسته مطلب رو بذاره وای به حال بقیه!
مگر ايشان اصول گرا ...........
Iran, Islamic Republic of
پس سایت جهان الان بسته شده است!
Iran, Islamic Republic of
احتمالا" ماموریت شما گیر دادن به دولت است!
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری، آقای کروبی باید پیش شما لنگ بندازه!
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری مدتی است نبودید آقای کروبی گوی سبقت را از شما گرفته.
Iran, Islamic Republic of
من کاملاً با نظر جناب آقای علی مطهری موافقم. متأسفانه در جامعه امروز .............برای نمونه سری به ادارات دولتی بزنید و عدم اجرای قانون را در آنجا ملاحظه کنید.
Iran, Islamic Republic of
یا ما مردم ایران نیستیم علی آقا مطهری یا تو نماینده ما نیستی.یکی از این دو تا هست.
Iran, Islamic Republic of
از جناب ایشان که برای یکی از منتقدینش در صحن علنی مجلس واژه ........ رو استفاده میکنند انتظار سخن منطقی و عاقلانه که ندارید؟ ........
Latvia
آقاي مطهري در يكسال اخير چهره واقعي خودش را نشان داده و مشخص شده كه ......
Iran, Islamic Republic of
درود بر فرزند خلف آيت لله مطهري
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری بهتر است به فکر خودشان باشند.در نظر ما بعد از آن سخنرانی خجالت آور در مجلس آن احترام و جایگاه خودشان را از دست دادند. واقعا مایه شرمساری است که ایشان اسم پدر را یدک می کشند اما" پسر کو دارد نشان از پدر؟"
لطفا نظر من رو هم بگذارید.
Iran, Islamic Republic of
بنده یک اصولگرا هستم .اعلاام می کنم که علی مطهری یک نماینده ارزشمند و اصولگرا در مجلس است .
........
Latvia
بازهم توهين به رئيس جمهور.
Iran, Islamic Republic of
آقای نسبتا محترم!مگه سایت ........رو نمیخونی؟!
چطورمیگی همه سایتهایی که به رییس جمهور توهین کنند بسته میشوند؟
Iran, Islamic Republic of
یک سوال از علی مطهری اگر انتقاد صریح از دولت نمی توان کرد، پس شما چی میگید؟
Iran, Islamic Republic of
تا حالا هر چي خواستي گفتيد ..........میگيد نميشه انتقاد كرد؟
Iran, Islamic Republic of
اگر ........... رو هم تو روزنامه ها می نوشتن بد نبود!
البته شاید روزنامه بسته می شد!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر ایشان اندکی با اندیشه های پدرشون آشنا بودند قطعا میفهمیدند که پدر ایشون قبل از آنکه به گرایش های فرهنگی دولت فعلی اشکال بگیرند میگفتند اگر طبق گفته ی شما فضای اختناق است پس اینهمه اتهامات رنگارنگ بر ضد دولت خدوم و اظهارات شدیدالحن حضرتعالی چیست که همواره مایه ی دلسردی مردم نسبت به این دولت بوده و هست؟؟؟؟؟؟
Australia
من هروقت مطالب علی‌ آقا را می‌خوانم واقعا از ته دل برای ایشان و دیدگاهشون متاسف میشم، واقعا چقدر دردناک و ناراحت کننده است وقتی‌ که شهروندی میبینه که نمایندش اینقدر کوتاه بین و غیر منصف تشریف دارند. علی‌ جان حافظه ملت خیلی‌ قویتر از این هست که شما فکر می‌کنید گویا یادتون رفته که رهبر انقلاب در سخنرانیشون بعد از فتنه انتخابات گفتند که دیدگاهشون نزدیکتر به دیدگاه ریاست جمهوری بوده، واقعا نمیدونم که خداوند چه صبر عظیمی‌ به جناب دکتر احمدی نژاد داده که زیر بار اینهمه توهینها و بی‌ انصافیها خم به آبرو نمیاره و کارشو به نحو احسن انجام میده، علی‌ آقا شما فکر می‌کنید که یه دولت سالم با اقتصادی شکوفا به دولت دکتر احمدی نژاد تحویل دادید و اون نتونسته نگهش داره این بنده خدا تا الان که داره خرابکاریهای دیگران را جمع میکنه، یادتون باشه شما اگه این .......
Iran, Islamic Republic of
هر جايي كه احتمال مي‌رود به رئيس‌جمهور يا دولت بربخورد حذف مي‌شود!
جملات بالا قسمتی از سخنان اقای همیشه منتقد اقای مطهری می باشد
ولی جهت اطلاع این اقا واگر سایت جهان نیوز اجازه بدهد به مطالب ذیل توجه کنید:
لاریجانی قوه قضائیه :رئیس جمهور از ادبیات فاخر استفاده کند.
.................................
مطهری :خودش بی زحمت توهین های مکررش را بشمارد.
ولی یکی از جملاتی که در این مصاحبه دارد:من قبلاً هم گفته‌ام كه احمدی نژاد و اطرافیانش را اصولگرا نمي‌دانم؛
صانعی :... است.
مجلس :قضیه دانشگاه ازاد را با چسباندن به رئیس دولت می خواست ...
اقای منتقد ....... باز هم بگم؟
Iran, Islamic Republic of
کبکی سر در برف برده و می گوید :"یا ما مردم ایران نیستیم علی آقا مطهری یا تو نماینده ما نیستی.یکی از این دو تا هست." پس من و ديگرانی که خطاب می کنيم ای علی مطهری"جانا سخن از جانب ما می گويي" لابد از مردم ايران نیستیم. انتخابات آینده مشخص می کند که اين بزرگمرد چقدر طرفدار دارد.
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
با سلام در اينكه اقاي مطهري ميانه خوبي با رييس جمهور ندارد و اغلب غيرمنصفانه فرمايشاتي مي فرمايد حرفي نيست. ولي اين حرف شان در مورد رسانه و مطبوعات درست است . با اين تفاوت كه از هيچ كس نمي شود انتقاد كرد! .....
فقط مي شود به كروبي و امثالهم انتقاد كرد! .............
................................................
Iran, Islamic Republic of
درود بر علی مطهری.
خدا حفظش کند.
Iran, Islamic Republic of
مطهري به معناي واقعي كلمه بصير و تيزبين است.
Sweden
درود بر مطهری.
Iran, Islamic Republic of
میبخشید آقای مطهری فقط فحش ندادید تو این مصاحبه هر اهانت دیگه ای بود کردید حالا بازم بگید فضا بسته است!!!