جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴
گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی از گرانی؛

سوخت و میوه در صدر گرانی‌ها! +جدول

پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب: 429848
افزایش قیمت کالاها طی یک‌سال گذشته برابر آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی رشد داشته است. این را می‌توان از آماری که دیروز مرکز آمار ایران نیز اعلام کرد، فهمید.
سوخت و میوه در صدر گرانی‌ها!  +جدول
گروه اقتصادی جهان نيوز:  گزارش مرکز آمار ایران از تغییر قیمت بیش از ۳۰ گروه کالایی در یک سال اخیر نشان می‌دهد، قیمت آب، برق و سوخت با رشد ۱/۳۰ درصدی در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل رکورددار گرانی‌هاست. مرکز آمار ضمن انتشار گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در خردادماه سال ۱۳۹۴ براساس سال پایه ۱۳۹۰ اعلام کرد: تورم خردادماه سال ۹۴ خانوارهای شهری کشور، نسبت به ماه گذشته یک دهم درصد کاهش یافت و از ۳/۱۴ به ۲/۱۴ درصد رسید اما تورم نقطه به نقطه نسبت به اردیبهشت‌ماه (۷/۱۳) افزیش یافت و به ۲/۱۴ درصد رسید.

در این گزارش جزئیات تورم در بیش از ۳۰ گروه کالایی منتشر شده که بر این اساس، گروه آب، برق و سوخت با تورم ۱/۳۰ درصدی در صدر است و حمل و نقل با ۲۱درصد و میوه با ۹/۱۹ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

گرانی‌ها به روایت بانک مرکزی


علاوه‌بر این چند روز پیش هم بانک مرکزی به تشریح جزئیات تغییر قیمت کالا‌ها و خدمات در سال منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۴ پرداخت و اعلام کرد: در یک سال منتهی به اردیبهشت امسال بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۶/۱۰ درصد، پوشاک و کفش ۸/۱۶ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و دیگر سوخت‌ها ۸/۱۵ درصد، بهداشت و درمان ۹/۳۱ درصد و ارتباطات ۸/۱۰ درصد افزایش یافته است. در ۲ ماه اخیر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۴/۱۶ درصد افزایش داشته است.

میزان تورم در اردیبهشت ۱۳۹۴ معادل ۵/۱۵ درصد است. بر این اساس در اردیبهشت امسال شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۶/۱ درصد افزایش یافت.

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند میوه‌های تازه معادل ۸/۶ درصد، سبزی‌های بوته‌ای ۱/۱۳ درصد، انواع برنج ۳/۱ درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۹/۱ درصد، هویج ۳/۳۷ درصد، انواع شیر ۰/۲ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۰/۱ درصد، کاهو ۸/۸ درصد، فرآورده‌های شیر ۵/۰ درصد، انواع ماهی ۶/۲ درصد، خشکبار ۹/۰ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۱/۱ درصد، عدس ۰/۶ درصد، نمک، ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی ۴/۱ درصد، ‌آشامیدنی‌ها ۴/۰ درصد، روغن نباتی و فرآورده‌های سبزی هر یک ۷/۰ درصد و فرآورده‌های گوشت ۸/۱ درصد بوده است. در این ماه شاخص بهای برخی اقلام و گروه‌ها مانند گوشت مرغ معادل ۴/۱۱ درصد، تخم‌مرغ ۵/۱۲ درصد، سبزی‌های ریشه‌ای (به جز هویج) ۴/۸ درصد، انواع ماهی‌ آب‌های جنوب ۴/۱ درصد و گوشت گوسفند ۱/۰ درصد کاهش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل ۸/۲۰ درصد افزایش نشان می‌‌دهد. از دیگر سو شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۶/۰ درصد افزایش یافت.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000429/nf00429848-1.jpg

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های پوشاک آماده معادل ۵/۰ درصد و انواع کفش ۱/۱درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه‌های پارچه برای تهیه پوشاک معادل ۹/۰ درصد و اجرت دوخت و شست‌وشوی لباس ۳/۱ درصد افزایش داشت.

شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و دیگر سوخت‌ها نیز نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۹/۰ درصد همراه بود. این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاره مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیرشخصی هر یک معادل ۸/۰ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۶/۱ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و دیگر سوخت‌ها معادل ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۶/۰درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل خانگی معادل ۷/۰ درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه ۸/۰ درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی ۷/۰ درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه ۶/۰ درصد و انواع فرش ۳/۰ درصد بوده است. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۷ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه بهداشت و درمان هم نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۵/۱ درصدی روبه‌رو شد که در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل ۳/۲درصد، هزینه‌های بیمارستانی ۰/۱ درصد و دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی ۷/۰ درصد بوده است. این شاخص در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۵/۳۳ درصد افزایش داشته است.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیما راسخ
با این حساب اجازه بدهید به جای دولت «تدبیر و امید» بگوییم دولت «.... قیمت گذار»...
Iran, Islamic Republic of
خدا می داند دولت با وجود تحریم ها ...معجزه می کند که تورم را 15درصد تثبیت کرده است
دولت ... تدبیر و .... امید... کلیدش...
ن
Iran, Islamic Republic of
من حدود یکماه قبل 4 تا قالپاق خریدم دونه ای 6000 تومان ، از بد روزگار یکی شون رو از دست دادم ، دیروز رفتم یکی دیگه از همون مغازه همون جنس رو بگیرم می گه 8000 تومان گفتم تو این یه ماه چه اتفاقی افتاده مگه اینقدر گران شده گفت: خب بنزین گرون شده
البته ناگفته نمونه ها ایشون نامردی نکردن و بعد از این صحبتها که داشتم از خرید پشیمان می شدم گفت بیا 7000 ببر
من هم الان کلی خوشحالم