جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

سفرظریف به بلژیک برای مذاکره با اشتون

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 377945
وزیر امور خارجه کشورمان فردا (دوشنبه) در بروکسل با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص روند مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو می‌نشیند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بامداد فردا (دوشنبه) به منظور سفر به چند کشور اروپایی و در اولین مقصد سفرش راهی بروکسل پایتخت بلژیک خواهد شد.

او و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است پیش از ظهر فردا (دوشنبه) در خصوص روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو بپردازند و سپس بر سر میز ناهار در این زمینه رایزنی کنند. ظریف را در این سفر سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونانش همراهی می‌کنند و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مسئول دفتر اشتون نیز در این دیدار حضور دارند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی خود در تهران در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان این تحریم‌ها را خلاف روح توافقنامه ژنو دانست وعنوان کرد: این حق را برای خود محفوظ می‌داریم، در قبال این اقدامات، اگر ضرورت بدانیم، اقدام مشابه انجام دهیم.

لوکزامبورگ و ایتالیا مقصدهای بعدی سفر رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم به اروپاست.

وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در رم پایتخت ایتالیا ضمن دیدار با همتای ایتالیایی‌اش با دیگر مقامات این کشور به گفت‌وگو می‌پردازد. این دومین سفر ظریف به ایتالیا می‌باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اواخر آبان ماه سال گذشته (۱۳۹۲) و پیش از توافقنامه ژنو به ایتالیا سفر کرده بود.

وزیر خارجه سابق ایتالیا نیز اولین وزیر اروپایی بود که در دولت یازدهم و در زمان وزارت ظریف به ایران سفر کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در تهران میزبان «ارکی تیومیویا» همتای فنلاندی خود بود و طی دو هفته آینده نیز میزبان وزرای خارجه دانمارک و اسلواکی خواهد بود.

از زمان تصدی ظریف به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم تا امروز ده وزیر خارجه اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده‌اند.

لازم به ذکر است پس از آنکه ایران و گروه ۱+۵ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آمریکا) در ۲۸ تیر ماه در شهر وین توافق کردند که مذاکرات درباره راه‌حل جامع هسته‌ای چهار ماه دیگر تمدید شود، قرار شد که گفت‌وگوها پس از دو تا سه هفته دوباره از سر گرفته شود که در همین راستا ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه در ۱۶ مرداد ماه به مدت چهار ساعت بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند. معاونان ظریف همچنین طی اظهارنظرهای متعدد عنوان کردند که گفت‌وگوهای دوجانبه با دیگر اعضای ۱+۵ از طریق سفارتخانه‌های این کشورها در تهران در جریان است.

قرار است رایزنی‌های دوجانبه ایران و ۱+۵ تا قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود. البته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه هفتم شهریور ماه در شهر مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در زمینه موضوع هسته‌ای به صورت دوجانبه به رایزنی پرداخت.

ظریف در حاشیه نشست سران شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با همتای چینی خود نیز در این زمینه گفت‌وگو خواهد کرد.

قرار است قبل از آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک یک دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به ریاست ظریف و اشتون برگزار و در حاشیه مجمع نیز وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ بر سر یک میز به گفت‌وگو درباره راه‌حل جامع هسته‌ای بپردازند.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ (آلمان، آمریکا، فرانسه،‌ روسیه، چین و انگلستان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه در ۳۰ دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد و ۲۹ تیر ماه پایان شش ماه اول گام نخست این توافقنامه بود.

در مقدمه این توافقنامه آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

در این توافقنامه اعلام شد که گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می‌باشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.

ایران و گروه ۱+۵ در خصوص دستیابی به راه‌حل جامع هسته‌ای تاکنون شش دور در شهر وین به گفت‌‌وگو پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
آقای ظریف از اینجا هم می تونند لبخند بزنند نیازی به این همه پیمودن مسافت نیست!