پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
مسئول حزب‌الله در بقاع تاکید کرد؛

رد پای عربستان در بحران لبنان

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 442348
مسئول جنبش حزب الله در منطقه بقاع لبنان، کارشکنی عربستان را دلیل اصلی انتخاب نشدن رئیس جمهور این کشور قلمداد کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، "محمد یاغی"مسئول منطقه بقاع حزب الله تاکید کرد عربستان سعودی در برابر انتخاب میشل عون که نماینده بزرگ مسیحیان لبنان است، مانع‌تراشی ‌می‌کند.

وی درباره بحران زباله‌ها اظهار داشت کشور دچار بحران شده است، زیرا طبقه سیاسی حاکم حتی در زباله‌ها هم به دنبال سهم خواهی است.

این مسئول حزب الله با انتقاد از بحران دامنه دار زباله‌ها که اعتراضات قشرهای مختلف مردم لبنان را به دنبال داشته است، پرسید:آیا مشکل زباله‌ها نیاز به معجزه دارد تا حل شود؟ آیا نیاز به تحرکات و آمدن مردم به خیابان‌ها داشت تا بگویند"بوی گندتان درآمد"؟

یاغی که در جریان افتتاح نمایشگاه موسوم به سید شهدای مقاومت اسلامی در شهر بعلبک سخن می‌گفت،افزود دولت کنونی، دولتی که منافع ملی را تامین کند و در راستای آن گام بردارد،نیست، در حالی که هنگام تشکیل آن، آن را دولت منافع ملی می‌خواندند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری العهد،وی تصریح کرد اگر این دولت نمی‌تواند مشکل زباله‌ها را در کشور حل کند، چگونه قادر به حل بحران‌های بزرگتر است؟

این مسئول حزب الله با مشکوک خواندن اقدامات آشوبگرانه و حمله به مراکز تجاری یا به آتش کشیدن آن همزمان با برگزاری تظاهرات مردمی پرسید:هر چند مطالبات مردم در تحرکاتشان مبنی بر مخالفت با فساد و حیف و میل بیت المال و درخواست برای قانون انتخابات عادلانه و فعال سازی نقش نهادها، مطالبات برحقی است، دلیل اقدامات آشوبگرانه، شکستن شیشه‌های مغازه‌ها و مراکز تجاری یا به آتش کشیدن آن و تعرض به اموال شهروندان چیست؟

یاغی ابراز امیدواری کرد که همه طیف‌های سیاسی لبنان به ابتکار نبیه بری رئیس پارلمان برای گفت‌وگو پاسخ مثبت دهند بر این اساست که گفت‌وگوی جدی میان تمام طرف‌ها و عناصر اصلی جامعه آغاز شود.

وی تاکید کرد تعطیلی نهادهای قانونی یا جلوگیری از انتخاب رئیس جمهوری به سبب وتوی عربستان درباره شخصی که بزرگترین نماینده مسیحیان لبنان است، یعنی میشل عون، جایز نیست، کشور به این شیوه اداره نمی‌شود و تنها راه حل مشکلات، توافق است.

یکی از مهمترین مطالبات طرفداران میشل عون که از ساعاتی پیش تحرکات مسالمت آمیز خود را در بیروت و اطراف آن به ویژه منطقه المتن آغاز کرده اند، لزوم انتخاب رئیس جمهوری قدرتمند برای لبنان است.میشل عون طرفداران خود را به شرکت در تجمع میدان ریاض الصلح در روز جمعه هفته جاری دعوت کرده است.

این در حالی است که پارلمان لبنان برای بیست‌وهشتمین‌بار متوالی در انتخاب رئیس جمهور شکست خورد و نبیه بری رئیس پارلمان این کشور تاریخ برگزاری نشست بعدی را ۳۰ سپتامبر(هشتم مهر)اعلام کرد.

نمایندگان پارلمان لبنان روز چهارشنبه یازدهم شهریور برای باز کردن گره کور انتخاب رئیس جمهوری در پارلمان حضور یافتند، اما به دلیل آنکه تعداد آنها به حد نصاب قانونی نرسید،یک ناکامی دیگر را در تاریخ پارلمان در حل پرونده ریاست جمهوری ثبت کردند.برگزاری نشست پارلمان مستلزم حضور حداقل ۸۶ نماینده بود که در نشست روز چهارشنبه تنها ۳۷ نماینده به پارلمان آمده بودند و نبیه بری چاره‌ای جز به تعویق انداختن نشست انتخاب رئیس جمهور به ۳۰ سپتامبر نداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *