جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۷
ریل‌ها طلسم سرمایه‌گذاران را شکستند

پدافند غیرعامل در احداث راه آهن شیراز-بندرعباس

شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 176146
پدافند غیرعامل در احداث راه آهن شیراز-بندرعباس
سرویس اقتصادی جهان-احمد کارخانه: شاید که نه بلکه به یقین طرح احداث راه آهن شیراز – جهرم –لار – بندر عباس نخستین پروژه ریلی کشوراست که با حضور سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی داخلی ساخته خواهد شد.منابع تامین اعتبار این پروژه  که هفته گذشته کلنگ آن زده شد به صورت فاينانس داخلي به ميزان ۱۲۶۰ میلیارد تومان خواهد بود و قرار داد به صورت E.P.C.F و توسط متخصصين، مهندسين و كارگران ايراني اجرا مي شود.

این طرح با توجه به نتایج مراحل مختلف مطالعاتی آن دارای مزایای قابل توجهی است که ارتقای موقعيت راه آهن ايران در شبکه هاي ترانزيتي منطقه اي و بيت المللي شمال – جنوب، محروميت زدايي در جنوب استان فارس و هرمزگان، کاهش سوانح رانندگي و صرفه جويي بالا در مصرف سوخت، توجيه بسيار بالاي اقتصادي ، اجتمايي و سياسي، افزايش صادرات، ارتباط سريع تر و بهتر از طريق اتصال ريلي به جزيره قشم از ديد گردشگري و اقتصاد توريسم و کاهش بار ترافيکي جاده ها از جمله آنهاست.

طرح احداث راه آهن شیراز – جهرم –لار – بندر عباس ، یکی از طرح های اساسی و بنیادین در زمینه تقویت و گسترش خطوط مواصلاتی ریلی در کشور است که می‌تواند برای تقویت حمل و نقل بار و مسافر و بهبود انتقال کالا از بنادر جنوبی به مرکز وشمال و شرق کشور نقش مهمی ایفا نماید.

طول کلی مسیر حدود ۵۳۵ کیلومتر است که شامل ۵۱۳ کیلومتر دشت ، ۲۰ کیلومتر تپه ماهور و ۲ کیلومتر کوهستانی و نیز تونل به تعداد ۳ دستگاه و طول کلی ۲۴۲۰ متر و پل های بزرگ ۲ دستگاه به دهانه ۴۰ متر و تقاطع با راه اصلی ۲۰ مورد می باشد . اجرای این طرح د رمصوبات سفرهای استانی استان فارس مورد تاکید قرار گرفته است.

با توجه به آنکه هم اینک بندرعباس (بنادر شهید رجایی و شهید باهنر) به شبکه ریلی کشور متصل است و از طرف دیگر ظرفیت خط فعلی اشباع شده است و علاوه بر آن در آینده نزدیک ظرفیت بنادر شهید رجایی وشهید باهنر نیز به واسطه رشد صادرات و واردات کالای تجاری و نفتی افزایش خواهد یافت پس در نتیجه به زودی نیاز به توسعه اسکله های بندرعباس نیاز خواهد بود و نقاطی دیگر نظیر بندر خمیر یا بندر لنگه باید به عنوان توسعه بنادر رجایی و باهنر نقش آفرینی کنند که در طرح احداث راه آهن شیراز – جهرم –لار – بندر عباس اتصال به بندر خمیر پیشنهاد شده است.

از مزایای این طرح ریلی مواردی شامل نزدیکی به بندر عباس، نزدیکی به جزیره قشم برای امکان اتصال راه آهن چه از طریق پل رو گذر و یا تونل زیر دریایی به جزیره است که با توجه به اینکه جزیره قشم از طرف سازمان ملل به عنوان اولین ژئوپارک جهان شناخته و ثبت شده است، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار می‌باشد.

همچنین توسعه محوری و بسیط استان هرمزگان و نه رشد متمرکز نقطه ای در یک مکان خاص، امکان ایجاد بنادر نسل های سوم و چهارم و جذب سرمایه در آنها، به دور از عملیات جاری در بندر شهید رجایی، رشد و توسعه منطقه‌ای از طریق مهاجرت جمعیت به نقاط بندری کشور، رشد و توسعه اقتصادی در منطقه و انتقال این رشد و توسعه به دیگر نقاط کشور را می‌توان از دیگر مزایای راه آهن شیراز – جهرم –لار – بندر عباس بر شمرد.

این در حالی است که بنادر جنوبی ایران قابلیت جذب ۵ تا ۷ میلیون نفر را دارد و جمع جمعیت بنادر جنوبی کشور در حدود یک میلیون نفر است. حال آنکه در بنادر ابوظبی و دبی ۴ میلیون و در بندر کراچی ۱۳ میلیون نفر سکونت دارند.

با توجه به موارد فوق اجرای طرح مذکور برای توسعه مناطق یاد شده و ارتباط سهل تر ریلی خصوصا کریدور شمال – جنوب ضروری است.

صرفه جویی ۳۳ میلیارد تومانی در سال

در پايان سال نخست بهره برداري اين پروژه، ميزان صرفه جويي در مصارف انرژي شامل گازوئيل ۱۸۳۱۹، بنزين ۱۱۰۵ و روغن ۴۱۷ مترمكعب مقدار صرفه جويي ريالي پروژه طي سال اول بهره برداري ۱۴۰ ميليارد ريال خواهد بود.

همچنین در سال اول بهره برداري دو ميليون تن كيلومتر كالا حمل كه درآمدي معادل ۲۱۲،۲۸۲ ميليون ريال خواهد داشتو در زمینه حمل مسافر در سال اول بهره برداري طرح ۶۰۰ هزار نفر كيلومتر جابه‌جا خواهد شد كه درآمدي معادل ۳۳،۹۴۵ ميليون ريال به دست خواهد آمد.
ميزان ارزش خسارت قابل پيشگيري پس از بهره برداري اين طرح در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۹۰ ميليارد ريال برآورد شده است.
- از ويژگيهاي برجسته و بارز پروژه خط آهن شيراز – بندرعباس است كه به عنوان يك پدافند غيرعامل و جايگزيني براي راه آهن بافق – بندرعباس مورد استفاده قرار مي گيرد.
- با اجراي اين طرح ۶ درصد به طول مسير ريلي افزوده مي شود و بهره‌برداری از این خط ریلی فزايش توليد ناخالص داخلي به ميزان ۱۳درصد خواهد شد که اشتغال و رونق اقتصادي شکل می‌گیرد.
مدت زمان اجراي اين طرح ۲۷ ماه مي باشد كه با تحقق آن ركوردي در امر احداث راه آهن حادث خواهد شد.
امید است که با اتمام موفقیت آمیز این پروژه شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر ایران اسلامی باشیم و این پروژه آغاز برای حضور سرمایه‌گذاارن داخلی در عرصه توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی کشور باشد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ای کاش تو راه اهن تهران همدان هم شتاب بیشتری میشد تا ارزوی شنیدن سوت قطار تو منطقه غرب کشور به حقیقت می پیوست یا اگه با یه طرح مطالعاتی دقیق فکری برای گردنه اسداباد میشد که در صورت امکان مسیر 30کیلومتری به 10کیلومتر کاهش میافت تا شاهد این همه حوادث یا خرابی اتوبوس ها یا ماشین های سنگین یا اینهمه هزینه برای شاهراه اتصال دو استان به مرکز نبودیم
همیشه از این اقدامات امید افرین بنویسید مثلا در مورد طرحهایی که در آذربایجان-غربی وشرقی افتتاح شد چقدر مطلب نوشتید .
Iran, Islamic Republic of
قرار بود این خط به بندر بوشهر وصل شود؟چه شد؟
بابت گزارش از شما تشکر میکنم.امید که این طرح در بازه زمانی مشخص شده راه اندازی شود.
یک شهروند شیرازی
Iran, Islamic Republic of
مگه شيراز هم خط آهن فعال داره؟
Iran, Islamic Republic of
حالا تکلیف راه آهن اصفهان شیراز بعد سه سال از افتتاح افتضاحش چی شد؟
Iran, Islamic Republic of
انقدر براي دولت خدمتگزار مردمي تحت عناوين موهوم جريان انحرافي بقول معروف زده اند كه با كمال تعجب پس از بهره برداري و حركت قطار در مسير تهران شيراز
هنوز بعضي ميپرسند كه مگر تاشيراز ريل داريم .؟؟