جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مهاجران، الگویی برای کادرسازی انقلابی

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب: 436345
فعالیت اردوگاه سازندگی مهاجران ۹۴ طی ۵ دوره‌ی ۴ روزه از سه شنبه تا جمعه‌ی هر هفته از ۱۳ مرداد آغاز و تا ۱۳ شهریور ادامه خواهد داشت.
به گزارش جهانه به نقل از رویش، مبانی فعالیت‌های اردوگاه و گزارشی از اردوگاه ۱۳۹۳ را می‌توانید در ادامه بخوانید و ببینید:

اردوگاه:منطقه ای بکر و کوهستانی اين اردوگاه در منطقه اي محصور درميان منطقه ای کوهستانی در غرب شهر اصفهان قرار گرفته

سازندگی:جایی برای ساخته‌شدن و مرد شدن. عنوانی برای یک اردوگاه تربیتی، مهارتی، معرفتی، جهادی، حماسی و ... در شرایطی که درودیوار زندگی‌های روزمره، انسان را به بی‌حمیتی و بی‌همتی وامی‌دارد.

مهاجران:بهترین صفت برای جوانان برومند و آفتاب‌سوخته‌ای که از ایام ماه مبارک رمضان برای برپایی این اردوگاه از خانه مألوف و دربستگی‌های مرسوم دل بریده‌اند و در یک منطقه بیابانی و کوهستانی مستقرشده‌اند تا داوطلبانه و با حداقل امکانات اردوگاه را برپا کنند و تا آخر تابستان هم میزبان شرکت‌کنندگانش باشند.

و مهاجران بهترین صفت برای دانش آموزان و دانشجویانی که به‌اتفاق مربیانشان در قالب گروه‌های تربیتی از عادت‌ها و تعلقاتشان قصد مهاجرت می‌کنند و هر هفته عازم اردوگاه می‌شوند.


اردوگاه سازندگی مهاجران:

سبکی مهیج و شورانگیز است برای چشیدن طعم خوش بعضی سنت‌های فراموش‌شده در سبک زندگی عاریه‌ای امروزی. و جایی دنج برای به یادآوری ضروریاتی مانند مسئولیت‌پذیری، مردانگی و ... . و یک میدان عملی برای رفاقت‌ها و رقابت‌های واقعی و مؤمنانه به‌جای لوس‌بازی‌های رایج مجازی!

این‌ها یک توصیف خیلی اجمالی بود از یک ویژه‌برنامه تربیتی که در ایام تابستان در کوهستان‌های اطراف شهر اصفهان برگزار می‌گردد. برنامه‌های تربیتی این اردوگاه بر مبنای اصل محوری "مسلمان بودن یعنی مسئول بودن" طراحی و اجرا می‌شود. مسئولیت‌هایی نظیر: مسئولیت در قبال اطرافیان، مسئولیت در قبال خداوند، مسئولیت در قبال امام عصر (عج)، مسئولیت در قبال مکتب، مسئولیت در قبال میهن، مسئولیت در قبال طبیعت و ... و شیوه‌های اجرایی آن نیز غالباً مبتنی است بر روش‌های رفتاری و تجربیات عملی متربی. این اردوگاه از سه‌شنبه تا جمعه هر هفته، در چهار مرحله و سه سطح میزبان صدها جوان و نوجوان مشتاق می‌باشد.

مبانی اردوی مهاجران:

مقدمه:
«الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في‏ سَبيلِ­اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُون‏.»

ایمان با هجرت کامل می ­شود و هجرت با جهاد. جهاد با مال و جان. این ترسیم بالاترین درجه­ی بندگی نزد خدا در قرآن است و تنها راه رسیدن همین است و بس.تربیت جهادی، عنوانی است برای تربیت انسان­های مؤمنی که اهل هجرت و جهاد اند. انسان­هایی که به بالاترین درجه نزد خدا می­رسند. تربیتی که خروجی آن فائزون­اند. (بخوانید: به مقصد رسیدگان)

اردوگاه مهاجران، بستری است برای جهادی زیستن و مقدمه ­ای است برای جهادی شدن و به مقصد رسیدن.تجربه ا­ی است متفاوت از رخوت ها و خود پرستی ها و روزمرگی های ناشی از زندگی مدرن.

پیشینه:


شايد بتوان دوره هاي تربيتي- اردويي پيشاهنگيScouting را اولين جنبش بين المللي سازمان يافته براي امداد و كمك رساني در مواقع اضطراري دانست كه در سال ۱۹۰۷ م. توسط پاول پايه گذاري شد. اين دوره هاي اردويي با سرلوحه قرار دادن ارزش هاي بشردوستانه و با هدف آموزش هاي مهارتي- مديريتي و با تقويت روحيه اعتماد به نفس، خدمت رساني و كمك به همنوع همراه بود. با گذشت زمان اين دوره ها با كمك سازمان جهاني پيشاهنگي WOSM ، با مقتضيات فرهنگي- بومي كشورهاي مختلف اسلامي و غيراسلامي تركيب شد و نسخه بازتوليد شده اي را ارائه نمود.نهضت پيشاهنگي در ايران نيز كه از سال ۱۳۰۴ ه. توسط وزارت معارف دوره پهلوي تشكيل شد، پس از انقلاب اسلامي به سازمان دانش آموزي تغيير نام يافت و تحت عناوين پيشتازان و فرزانگان به ارائه فعاليت هاي مشابه در زمينه آموزش هاي مهارتي و استفاده از ظرفيت نوجوانان و جوانان در فعاليت هاي خدمت رساني عام المنفعه و اضطراري پرداخت. البته بخش ديگري از فعاليت ها در سازمان جوانان هلال احمر؛ سازمان بسيج دانش آموزي- دانشجويي و در ادامه توسط سازمان بسيج سازندگي ادامه پيدا كرد. اردوهاي شبه نظامي فصل رويش نيز كه توسط موسسه طلايه داران در اردوگاه هاي نظامي كشور برگزار مي شد، مجموعه اي از مهارت هاي زندگي را در قالب فعاليت هاي هيجان محور آموزش مي دهد

مبانی:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما.[۱] (فتح ۲۹)

این ترسیمی قرآنی است از یاران پیامبر آخرالزمان صلی ­الله علیه وآله که توفیق معیّت با وی را داشته­اند (معه) و طبعا ترسیمی خواهد بود از یاران امام زمان عج که باید توفیق معیت با آن حضرت را داشته ­باشند. خداوند در این آیه یاران محمد صلی ­الله علیه وآله را دارای روحیه ­ای سخت­گیر در برابر کفار(دشمن ­ستیز) و مهربان در میان خود معرفی می­کند. آنان را همواره در حال رکوع و سجود (نماز) می ­بینی که البته به دنبال کسب روزی دنیا از دریچه ­ی فضل خدایند و همواره خوشنودی او را می­جویند.آنان همچون جمادات، ساکن و بی­جان نیستند، بلکه چون گیاهی که جوانه ­هایش را اطراف خود می­رویاند تا سبب رشد و قوتش شوند، دائماً نوجوانانی را گرد خود، برای رشد و قوت روز افزون اسلام تربیت می­کنند و با وسعت دادن دایره ­ی مؤمنین، درخت اسلام را تنومند تر و ستبرتر خواهند کرد.و این رشد و تنومندی خشم و نفرت کافران را به دنبال خواهد داشت(لیغیظ بهم الکفار).

این آیه ­ی شریفه مبنای اصلی اردوگاه مهاجران را تشکیل می ­دهد.اردوگاهی با هدف تربیت سربازانی در معیت با امام عصر ارواحنا له الفدا، با مدلی رویشی که خداوند در این آیه مثال زده است. یعنی کسانی در مقام مربی باید نوجوان ­هایی را گرد خود جمع­کنند و به تربیت آنان بپردازند (مدل گروه­های تربیتی مربی محور). اما این تربیت و این فزونی یک شاخصه ­ی مهم دارد که اگر محقق نشود سودی نخواهد داشت و آن ایجاد خشم و ناراحتی در میان کافران است. اگر فرآیند تربیت ما منجر به پرورش مؤمنانی سست و بی ­اثر و بی خطر برای دشمنان اسلام باشد، قطعاً آن­چه که مورد نظر معمار اسلام بوده محقق نخواهد شد. اینجاست که تربیت جهادیبه عنوان نسخه ­ی مترقی تربیت اسلامی می­تواند نویدبخش نجات مسلمانان در سراسر عالم از چنگال ظالمان و کافران باشد. تربیت جهادی یعنی تربیت انسان­هایی با روحیه ­ی جهادی که همواره خود را در میدان مبارزه می­بینند و این با تن ­آسایی و نازپروردگی و عافیت ­طلبی در تضادی مبین است. در تربیت جهادی باید به دنبال ایجاد، تثبیت و تقویت صفات و روحیاتی چون سخت­کوشی، هجرت، مسئولیت ­پذیری، ایثار، قناعت و ساده­زیستی، شجاعت، دشمن ­ستیزی، ولایت­مداری و... بود.

چرا فقط ویژه گروه‌های تربیتی می‌توانند در اردو شرکت کنند؟


زیرا اردوگاه مهاجران بستری خواهد بود که می‌توان در آن:

چشمه‌ای از صفات مذکور را حداقل برای مدتی کوتاه به متربی چشاند و تثبیت و تقویت آنها را در ادامه بر عهده‌ی مربی گذاشت.

با کمک مربی از الزامات بیرونی برای متربی به سمت التزام درونی حرکت کرد.

و از اصلاح و تسهیل شرایط توسط مربی به مقاومت در برابر شرایط منفی و حتی تلاش برای تغییر شرایط توسط متربی رسید.

اهداف:


· ترويج سبك زندگی جهادی و مومنانه:


ترويج گونه اي از گرايشات فرهنگي- ديني در ميان مخاطبانی كه به طور هوشمندانه به دنبال زندگي براي آرمان ها و هدف هاي والا، و تحقق اهداف و ارزش هاي متعالي به ویژه در شرایط سخت هستند.

· مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس:


مجموعه مهارت هايي كه با هدف تغيير آگاهي، نگرش و عملكرد نسبت به زندگي؛ تغيير نگرش نسبت به محدوديت ها و توانايي هاي وجودي؛ ايجاد فرصت براي آشنايي با ديگران؛ و تقويت مهارت ها و توانايي ها براي انجام زندگي موفق در عرصه هاي فردي و اجتماعي به اجرا گذاشته مي شود.

· پرورش صحيح هيجانات:


آگاهي از هيجانات و توانايي كنترل احساسات و امیال، به تاخير انداختن ارضاي نيازها، ايجاد و تقويت انگيزش هاي دروني، درك متقابل اطرافيان و مقابله با فراز و نشيب هاي زندگي (هوش هيجاني) است.

شاخص‌ها:

اردوگاه يك محيط تربيتي برای پرورش ابعاد مختلف شخصيت متربيان است، سعي مي­گردد روش هاي تربيتي و رفتاري مبتني بر آموزه­‌هاي اسلامي باشد. به عنوان نمونه مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

ارائه آموزش­هاي فرآيند محور در سير طبيعي فعاليت هاي زندگی در اردوگاه

تلاش در راستاي ايجاد ارتباط معنادار بين طبيعت درون و طبيعت بيرون براي شناخت مختارانه و کنجکاوانه حقيقت، جایگزینی برنامه های آموزشی رسمی و مستقیم با روش ­های رفتاری، تجربی و شهودی، تبديل برنامه­‌ها و مفروضات ذهني و انتزاعي به فعاليت ­هاي سيستمي عيني و هدف ­دار.

استفاده از مدل تربیتی الگو محور یا مربی محور در فرآیند تربیتی اردوگاه، با توجه به این­که برنامه­ها صرفا گروهی است؛ نه فردی، و هر گروه باید یک مربی تربیتی داشته باشد.

مراحل:


مرحله اول _ هجرت ۱ :یک سازه هشت‌ضلعی در وسط یک دشت با ۴ دارالفنون که مهاجران پس از یک استقبال گرم با شربت بیدمشک خنک در ورودی اردوگاه، از بعدازظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه برای آموزش مهارت‌های کاربردی و موردنیاز در مراحل بعدی اردوگاه در آن مستقر می‌باشند. آموزش‌هایی نظیر: سوارکاری، دیده‌بانی، نانوایی، جوشکاری، کمک‌های اولیه، تیراندازی، هنر زنده ماندن و ...

شعار محوری این مرحله "هجرت از عادات" می‌باشد.


مرحله دوم _ هجرت ۲ :از ظهر چهارشنبه با تحویل تجهیزات مازادی نظیر تلفن همراه و ... به امانات اردوگاه و حمل ملزومات ضروری، صرفاً در یک عدد کوله‌پشتی انفرادی و پیاده‌روی در یک مسیر نسبتاً طولانی به سمت کوهستان آغاز می‌شود.

در ورودی این مرحله بازهم یک آئین استقبال وجود دارد این بار با شربت خاکشیر و نعناع که پس از یک پیاده‌روی در هوای گرم، خیلی به مهاجران می‌چسبد. و سپس استقرار در میدان صبحگاهی دایره شکل -با حصاری طلایی‌رنگ از جنس ساقه‌های جو و گندم- برای توجیه و آشنایی بیشتر با برنامه‌های این مرحله.

پس از توجیه، همه گروه‌ها عازم برنامه استقرار می‌شوند در یک شیار کوهستانی مابین دو کوه مرتفع، با انجام فعالیت‌هایی نظیر: جوشکاری اسکلت چادر، لوله‌کشی آب تانکر، برپایی کمپ گروهی، ساختن اجاق، شکستن هیزم، پختن نان و غذا و ... تا قبل از تاریکی که چندساعتی هم بیشتر تا آن باقی نمانده است! با تاریک شده هوا و طنین صدای خوش اذان در کوه‌های اردوگاه نوبت به فریضه نماز جماعت می‌رسد و پس‌ازآن با نور زیبای فانوس‌ها و ستاره‌های آسمان اردوگاه و بوی خوش نان و طعام گروه‌ها، شب دوم نیز سپری می‌شود. البته نه تا صبح !!

ساعاتی مانده به سحر مهاجران، با صدای آژیر و انفجارات پیاپی از خواب بیدار می‌شوند تا هم با بعضی از آداب رزم در شب آشنا شوند و هم متذکر شوند که "هجرت مقدمه جهاد است و مردان حق را هرگز سزاوار نیست که سروسامان اختیار کنند و دل به حیات دنیا خوش دارند آنگاه‌که حق در زمین مغفول است و جهال و فساق و قداره‌بندها بر آن حکومت رانند..."

از صبح روز سوم پس از ورزش باستانی صبحگاهی، همه گروه‌ها برای کسب درآمد و تأمین مایحتاج روزهای باقیمانده اردو مشغول کار می‌شوند: "إبتغاء فضل" و هر نفر درازای انجام فعالیت‌هایی نظیر: کار در مزرعه، رسیدگی به اسب‌ها، چراندن بزها، تمیز کردن اردوگاه و ... یک سکه اردوگاهی به دست می‌آورد که با آن می‌تواند مایحتاج ضروری گروه و یا مایحتاج شخصی خود را از غرفه "دارالدنیا"ی اردوگاه تهیه نماید.

"دارالسلام" ، "کشف و شهود" ، " مرغ زنده!" و ... از دیگر برنامه‌های هجرت دو و شعار محوری آن "ترک تعلقات" می‌باشد.

مرحله سوم _ هجرت سه :
هجرت سه سکوی پرتاب اردوگاه است! سکوی پرتاب مهاجران به دامن امام زمان (عج). تا صرف صیغه هجرت در اردوگاه مهاجران کامل گردد چراکه هجرت بدون امام لافی بیش نیست!

« لا یقع اسم الهجرة على أحد إلاّ بمعرفة الحجّة فی الأرض ، فمن عرفها و أقرّ بها فهو مهاجر- خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه»

حال و هوای مهاجران در بعدازظهر روز سوم خیلی شبیه به بعدازظهر روز سوم اعتکاف است، انقطاع سه‌روزه از عادات و تعلقات همیشگی حالا دیگر فقط اتصال معنوی و معرفتی به امام (عج) را کم دارد. که مهاجران پس از یک استراحت کوتاه و غسل سروکله اردوگاهی! بار می‌بندند و عازم یک مهاجرت دیگر می‌شوند این بار از جنس صعود و کوه‌پیمایی.

گروه‌ها به قله که می‌رسند کار دیده‌بان‌ها شروع می‌شود، دیده‌بان‌ها باید با آموزش‌هایی که در هجرت یک‌دیده‌اند و با قطب‌نما جلو بیفتند و گروه را به سمت نقطه‌ای که در نقشه مشخص‌شده راهنمایی کنند.

به موقعیت که می‌رسند یک عدد فانوس و یک مصحف شریف از توصیف یاران و انصار امام عصر (عج) گنج مندرج هر گروه می‌باشد. که با سرگروهشان تا غروب جرعه‌جرعه از آن می‌نوشند و مهیای نماز مغرب می‌شوند...

بعد از نماز گروه‌ها از نقاط پراکنده کوهستان در "معبر معیت" جمع می‌شوند تا شاهد و مستمع یک برنامه ترکیبی باشند از نور و صوت و روایت راوی انتظار ... هجرت سوم با "تعهدنامه" مهاجران به امام منتظران به پایان می‌رسد.

مرحله چهارم _ عملیات :
عملیات ویژه مهاجران برای آمادگی‌های جسمی و تصمیمات میدانی و جسارت‌های اقدامی، در صبح روز چهارم با عبور از میدان موانع، سوارکاری، تیرول و ... آغاز و به نبرد با دشمن فرضی برای فتح دژ و استحکامات آن منجر می‌شود. با این تفاوت که همه‌چیز خیلی جدی و عملیاتی است، از دشمن فرضی و تیراندازهای مجربش گرفته تا استحکامات واقع در ارتفاع مشرف‌به گروه‌های عملیاتی مهاجران. سلاح‌ها هم سلاح جنگی است و صدا و لگد ناشی از شلیک نیز کاملاً واقعی است فقط با این تفاوت که با یک ابتکار کاملاً داخلی به‌جای گلوله از سلاح لیزر ساطع می‌شود و اصابت‌ها هم کاملاً مشخص و دقیق می‌باشد.

... و مهاجران آماده مراجعت از اردوگاه می‌شوند، با کوله‌هایی که از جیره غذایی و مایحتاج اردو خالی ولی پر از طعم خوش مسئولیت‌پذیری، اعتمادبه‌نفس، ازخودگذشتگی و ... شده است.

مهارتهای مورد نیاز:


نوع مهارتهایی که در اردوگاه لازم است به شرح زیر می‌باشند:ذبح شرعی و پخت مرغ، جوشکاری، نانوایی، امدادگری، دیده بانی، لوله کشی، برپایی کمپ، جوشکاری، برق کشی، لوله کشی اتصالات فلزی، هیزم شکنی و روشن کردن آتش، آشپزی با آتش، نانوایی با تاوه (تنور فلزی افقی روی آتش)، جهت یابی و نقشه خوانی، دفع گزندگان، ذبح شرعی، پوست کندن و طبخ مرغ، سوارکاری، آشنایی با سلاح و شبیه سازها، کوه نوردی، راپل، ورزش پهلوانی، زراعت، کمک های اولیه

مراحل اردوگاه:

جبل الرحمة:همان مهاجران پارسال است با ھمان جزئياتي كه در سايت موجود است. دانش آموزاني كه براي اولين بار است در اردوگاه شركت مي كنند مهمان اين مرحله خواهند بود.

جبل النور:مرحله اي جديد براي دانش آموزاني كه مرحله جبل الرحمة را سال گذشته با موفقيت سپری نموده و آمادگی ھای لازم را براي اين مرحله داشته باشند.

جبل الراسخ:مرحله اي ویژه براي مهاجران بالاي ۱۸ سال كه تجربه جبل النور را داشته باشند و آگاهی‌ها و آمادگی‌های لازم را کسب کنند.

قوانین اردوگاه:

· ارزش‌هاي اردوگاه:

انجام کليه واجبات و مستحبات و موکداتي نظير خود کفايي –امدادگري–نظم و نظافت –ايثارگري –امانت داري –احتياط –ادب و احترام –محوريت و مديريت رابط–برنامه ريزي – صرفه‌جويي –شبيخون فقط به پرچم گروه هاي ديگربا رعايت قوانين.
· ضدارزش‌هاي اردوگاه:

انجام کليه محرمات و مکروهات و موکداتي نظير کسري تجهيزات –مشاجره– تخلف و تمرد–بي انضباطي –اسراف –بي احتياطي – بي برنامگي – شبيخون خوردن.

· نبايدها:

به همراه آوردن مواردي نظير انواع گاز پيک نيک، کنسرو، نوشابه گاز دار، نان،ظروف یکبار مصرف، غذاي آماده و مواد محترقه و آتش زا ممنوع مي باشد.

· قوانين و مقررات:


کليه اعضا و رابطين گروهها ملزم به رعايت موارد ذيل مي باشند و در صورت تمرد از انجام هر يک از موارد ممکن است علاوه بر سلب امتياز مشمول دريافت اخطار (کارت زرد) و يا اخراج (کارت قرمز) از مسابقه و اردوگاه شوند.

در هر شرايطي گروه ملزم به استفاده از لباس فرم گروه (پيراهن هم رنگ.شلوار خاکي) و حمل پرچم مي باشد.

انجام دقيق فرامين مسئولين و داوران مسابقه.

پس از نماز مغرب و عشا گروه ها ملزم به نصب پرچم در مقابل کمپ گروه مي باشند وتا اذان صبح درهمان نقطه ی نصب مي بايست از آن محافظت کنند.

شبيخون يا تصاحب پرچم در شرايطي امتياز دارد که توام با درگيري نباشد و صرفا در غفلت از پاسداري از پرچم انجام گرفته باشد و پرچم به سرعت تحویل ستاد اردوگاه داده شود؛ به طوری که اگر گروه صاحب پرچم زودتر به به ستاد رسیده و شبیخون پرچم خود را اعلام نمایند، امتیازی نخواهد داشت.
در طول روز و برگزاري مسابقه پرچم مي بايست همراه گروه حمل شود.

تجهيزات گروه در اردوگاه بررسي و اشياء غير مجاز ضبط و توقيف مي شود.

در مواردی که ابهامی وجود دارد گروه می تواند تا روز قبل از برگزاری اردو با پرسش از مسئولین اردوگاه رفع ابهام نماید لذا در اردوگاه در جواب عباراتی نظیر "نگفته بودید" و یا "نخواسته بودید" توسط کمیته داوری علاوه بر کسر امتیاز اعلام خواهد شد: "نپرسیده بودید!"










نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *