چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۹

گفتگوی تلفنی ظریف و جان کری درباره یمن

چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 418840
سخنگوی وزارت خارجه گفت: تيم مذاكره كننده امروز در سطح معاونان و كارشناسان عازم وين شدند و مذاکرات تا جمعه ادامه دارد.
گفتگوی تلفنی ظریف و جان کری درباره یمن
به گزارش جهان به نقل از مهر، افخم در این نشست خبری گفت: توافق نهايي توافق ايران و ١+٥ است و يك عضو نمي تواند به تنهايي نظرش را به عنوان توافق اعلام كند.

وی افزود: تيم مذاكره كننده امروز در سطح معاونان و كارشناسان عازم وين شدند و مذاکرات تا جمعه ادامه دارد.

افخم با اشاره به برنامه این تیم گفت: دو روز اول مذاكرات با خانم اشميد خواهد بود. طرفين درباره نگارش كار مي كنند و موضوع تحريم در صدر موضوعات قرار دارد.

افخم در پاسخ به اين سئوال كه الاخبار مدعي شده کری در تماس تلفنی ديروز خود با ظریف درباره يمن صحبت داشته، گفت: اين گفتگو صورت گرفته است.

وی افزود: در طول مذاكرات مواردي پيش آمده است كه بنا به ضرورت گفتگوهايي صورت گرفته و اين گفتگو هم در همان چارچوب است.

وي در اين باره كه آيا اين گفتگوي تلفني مشخصا درباره يمن بوده است گفت: گفتگوي تلفني در حوزه مذاكرات هسته اي بوده است و اينكه در حاشيه گفتگوهاي هسته اي احيانا درباره موضوعات منطقه اي صحبت شود محتمل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکراتی که از امروز در وین آغاز می شود و بحث نگارش متن، گفت: بحث نگارش متن، بحثی است که از این پس هیات ها بر روی آن کار می کنند اما موضوعی که در کنار این بحث نیز برای ما به صورت جدی مطرح است، مسئله تحریم ها است.

وی ادامه داد: به هر حال از این پس کار تیم بسیار فشرده و حساس است. هم به دلیل زمان باقیمانده و هم به دلیل اهمیت موضوع آن. کلیات و جزئیات باید در توافق در کنار هم لحاظ شود و مذاکرات از این جهت از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

افخم گفت: ما اعلام کرده ایم که همزمان با روز اجرای توافق احتمالی همه تحریم ها باید لغو شود. خوب است که طرف های ما نیز بدانند که تکرار یکسویه ادعاها برای آنها مطلوبیت نمی آورد و باید در مذاکرات کاملا واقع بینانه و متناسب با روند گفتگوها توافق حاصل شود و توافق نهایی نیز توافق ایران و ۱+۵ است و یک عضو یا یک طرف نمی توانند نظر خود را به عنوان جمع بندی توافق اعلام کنند.

با آمریکا تنها در بحث هسته ای گفتگو می کنیم


سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری‌های احتمالی میان ایران و آمریکا در موضوع خاورمیانه، اظهار داشت: ما بارها در جریان مذاکرات اعلام کردیم که این گفتگوها تنها در جریان مباحث هسته ای است و اینکه در کنار مذاکرات هسته ای متناسب با تحولات بین المللی و منطقه ای گفتگویی صورت گیرد، اجتناب ناپذیر است اما قطعا به هیچ وجه به منزله همکاری و یا مذاکره برای همکاری تلقی نمی شود. مذاکرات ما با آمریکا تنها پیرامون بحث هسته ای است و در همین چارچوب نیز کار دنبال شده و ادامه خواهد داشت.

افخم در بخش دیگری از صحبت های خود درباره برگزاری نشست سه جانبه ایران، سوئیس و سوریه در تهران که روز گذشته برگزار شد و همچنین نشست سه جانبه ایران، عراق و سوریه که امروز برگزار خواهد شد، اظهار داشت: موضوع مذاکرات سه جانبه روز گذشته، موضوع بحران سوریه و دیپلماسی چندجانبه در موضوع سوریه به ویژه در بحث ارسال کمک های انسان دوستانه و شرایط ارسال کمک ها به سراسر سوریه است.

وی ادامه داد: در هر حال جمهوری اسلامی ایران طی چهار سال که از بحران سوری می گذرد، توجه به شرایط انسانی و لزوم ارسال کمک ها را با همه نهادهای موثر منطقه ای و بین المللی دنبال کرده است و در این زمینه گفتگوهای مستمر و دوره ای با سوئیس داشتیم که این دور از گفتگوها در تهران برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: فکر می کنیم لازم است در کشاکش بحران سوریه، موضوع ارسال کمک های انسان دوستانه به ویژه به همه مناطق که برای ما بسیار حائز اهمیت است که دسترسی ها به همه مناطق وجود داشته باشد و مردم سوریه و کسانی که در شرایط بسیار بدی قرار گرفته اند و دسترسی از سوی تروریست های تکفیری محدود شده است بتوانند از امدادرسانی های بین المللی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نشست سه جانبه با حضور سوریه و عراق نیز گفت: در حاشیه کنفرانس مبارزه با افراطی گرایی که در تهران برگزار شد وزرای سه کشور یک نشست سه جانبه برگزار کردند و مشورت های دائمی و مستمر ایران، سوریه و عراق در بحث های منطقه ای و همکاری های نزدیک برای کمک به حل مسائل منطقه به ویژه در بحث مبارزه با تروریسم و افراطی گری، بحث مهم در این نشست بود که جمهوری اسلامی ایران نیز آن را دنبال می کند و محور مهم جلسه سه جانبه معاونان که امروز صورت می گیرد نیز بر همین اساس است. راههای همکاری های سه جانبه در حوزه های دیگر که می تواند ظرفیت های جدید ایجاد کند در نشست امروز مورد بحث قرار می گیرد.

آخرین اخبار از حادثه فرودگاه جده


افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره آخرین اخبار از حادثه فرودگاه جده، اظهار داشت: این حادثه بسیار تلخی بود که این حادثه را محکوم می کنیم و در مذاکراتی که در سطح سفارت و احضار کاردار سعودی به وزارت امور خارجه صورت گرفته، شدیدا نسبت به این مسئله اعتراض کردیم و پیگیری ما ادامه دارد و کار در سطوح مختلف دنبال می شود. قول هایی نیز مسئولان سعودی داده اند که این افراد مجازات شوند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم خیلی سریع این مسئله به وقوع بپیوندد و حکم لازم برای دو فرد خاطی صادر شود. بخشی از این مسئله مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و من فکر می کنم کشورهایی که دارای زوار هستند و پدیده حج را انجام می دهند نسبت به این مسئله حساس هستند. چرا که این اقدام غیر قابل توجیه است و بخشودنی نیست.

افخم ادامه داد: پیگیری های وزارت امور خارجه ادامه دارد، سفارت و سرکنسولگری ما در جده و سفارت در ریاض موضوع را دنبال می کنند. مسئولان ذیربط هم قول هایی داده اند و تاکید کردند که این اقدام خلاف قوانین آنها بوده و مجازات متناسب و اشد مجازات را مدنظر قرار خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوار هستیم هر چه سریعتر به این مسئله رسیدگی شود، ابعاد آن روشن و خاطی ها مشخص هستند و تعلل در انجام آن، سوء برداشت هایی را ایجاد می کند که حتما مسئولان سعودی این موضوع را مدنظر قرار می دهند.

افخم درباره برگزاری اجلاس بازنگری ان پی تی و حضور وزیر امور خارجه و اینکه آیا مذاکرات هسته ای در نیویورک برگزار خواهد شد، گفت: آقای ظریف بامداد یکشنبه عازم نیویورک هستند و تیم مذاکره کننده هسته ای و معاونان نیز ایشان را در این سفر همراهی می کنند.

وی افزود: ظریف در نیویورک سخنرانی خواهند کرد. طول دوره این اجلاس یک ماه است و در این دوره نیز کارشناسان ذیربط حضور دارند و پیش بینی می شود با حضور وزرای سایر کشورها و کشورهای ۱+۵ امکان برگزاری نشست و تداوم مذاکرات در نیویورک وجود داشته باشد. البته هنوز هیچ روز و ساعت مشخصی در نظر گرفته نشده است و اینها منوط به شروع اجلاس و حضور وزرا است تا بتوانند در مورد آن قطعی تصمیم بگیرند.

ائتلاف عربی در حمله به یک کشور عربی در طول تاریخ اعراب بی سابقه بود


وی در پاسخ به این سئوال که چه شرایطی باعث قبول آتش بس از سوی عربستان در یمن شد، گفت: حملات هوایی و تجاوز به یمن یک اقدام نامشروع بود و این اقدام از نظر بین المللی در افکار عمومی پذیرفتنی نبود. مقاومت مردم یمن و اینکه باید راهکار سیاسی پیدا شود و تنها راه بحران، راه حل سیاسی است، عواملی است که سبب شد حملات متوقف شود. امیدوار هستیم که گفتگوی گروه ها و احزاب هر چه سریعتر شکل بگیرد و اقدام نسنجیده و غیرقابل قبول ائتلاف عربی در حمله به یک کشور عربی در طول تاریخ روابط میان کشورهای عربی نیز بی سابقه بود و نه تنها این اقدام در حوزه جهان اسلام که در میان کشورهای عربی نیز قابل پذیرش نبود. این اقدام سابقه بدی را در میان همسایگان و مراودات همجوار ایجاد کرد و به هر حال از نظر ما آتش بس یک گام مثبت است و باید تلاش کنند روندی که برای راهکار سیاسی ایجاد شده است بتواند به نتایج موثر وعملی در صحنه سیاسی یمن برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دیگری درباره گفتگوهای حزب الله و المستقبل در لبنان و اینکه ایران می تواند چه نقشی را برای کمک به این گفتگوها ایفا کند، اظهار داشت: چندین دور گفتگو میان حزب الله و المستقبل صورت گرفته است. ما پیش از این نیز از این گفتگوها استقبال کردیم. هر گفتگویی که کمک کند شرایط داخلی لبنان ثبات سیاسی پیدا کند و تقویت وحدت ملی به دنبال داشته باشد از نظر ما پذیرفته شده است و فکر می کنیم باید این گفتگوها تشویق شود و اجماع در لبنان خواست جمهوری اسلامی ایران است.

افخم گفت: تقویت وحدت ملی لبنان این کشور را در مقابل همه اتفاقات قوی تر خواهد کرد و فکر می کنیم روند مقبول و مدبرانه ای شروع شده است که باید ادامه پیدا کند که نتایج عملی خود را در صحنه سیاسی لبنان داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد
آقایون سازش کار دنبال عادی سازی روابط با ایالات متحده شیطان هستند
رضا
کشوری که ما رو تحریم کرده میگه تحریم ها رو برنمیدارم این آقایون میگن نه برداشته میشه!!!
این چه منطقیه؟؟؟!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
باز هم شکستن خط قرمز
مذاکره که قرار بود فقط در مورد هسته ای باشد
ننگ برشما بی غیرتها چرا حرف اقا را گوش نمی کنیدقدرت طلبها
Iran, Islamic Republic of
مگر مقام معظم رهبری بارها به مسئولان سیاست خارجی تأکید نکردند که فقط مجاز هستند در موضوع هسته ای با آمریکا گفتگو کنند؟ پس وزیر خارجه به چه مناسبت به خود اجازه می دهد در موضوع یمن با کری گفتگوی تلفنی انجام دهد؟ چرا نمایندگان مجلس در برابر این حرکات وزارت خارجه عکس العمل نشان نمی دهند؟
روح اله
Germany
مگر رهبری نفرمودند که مذاکره ما با آمریکا صرفا در قضیه هسته ای میباشد و ما در هیچ زمینه دیگه ای حرفی با آمریکایی ها نداریم.
پس این تماس تلفنی و صحبت درباره یمن دیگه چه توجیهی داره
ما نباید با این ظالمان غیر از بحث هسته ای صحبت کنیم امریکا چه کار مثبتی برای ایران کرده ؟ همیشه به ما ظلم کردن
Romania
ای کاش دشمنی آمریکا ذره ای کم شده بود تا لاقل بگیم اوضاع فرق کرده !
اگرچه حتی اگه یه اقیانوسم کم بشه باز تا جبران یا فراموش کردن گذشته خیلی راه مونده !!
پس چرا ...؟ !!!
شما حق چنین کاری رو ندارید