جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۳
۱۴
نقدی به اظهارات زنگنه درباره جهش صنعت پتروشیمی

وقتی وزیر نفت، گزارش های عوامانه می دهد!/ «فتح الفتوح» ادعایی زنگنه به روایت آمار

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 404647
آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی آنچه را که زنگنه منسوب به اقدامات انجام شده در دوران اصلاحات می داند، رد می کند؛ ادعای فتح الفتوحی در صنعت پتروشیمی کشور، آن هم در بین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴.
وقتی وزیر نفت، گزارش های عوامانه می دهد!/ «فتح الفتوح» ادعایی زنگنه به روایت آمار
به گزارش جهان، بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت در مراسم پنجاهمین سال تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدعی شده بود که هر آنچه اکنون صنعت پتروشیمی دارد، نتیجه اقدامات صورت گرفته در دوران اصلاحات است.

وی در این مراسم گفته بود: "... اگر چه صنعت پتروشیمی پنجاه سال پیش تأسیس شد، اما دو جهش بزرگ داشت که یکی از آن مربوط به دوران سازندگی بود؛ دوران آقای هاشمی. اما موج بزرگ و تعیین کننده آن مربوط به دوران اصلاحات بود. در سال ۱۳۷۶، ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی یک میلیارد دلار بود؛ ... اگر امسال بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی کشور است و قریب به ۲۵ میلیارد دلار ظرفیت تولید است این کارِ کارستانی بود که جمهور اسلامی در سال ۷۶ کرد و فتح‌الفتوح صنایع ما بود. کاری بود که توسط آقای مهندس نعمت‌زاده شد و یک تیم زحت‌کش، پرکار، تجربه اندوخته در طول سالیان گذشته ... عدل یعنی اینکه هرچیزی در جای خودش و به اندازه خودش قرار گیرد. این هشت سال [دوران اصلاحات] قابل قیاس نبود با آنچه که قبل و بعد از آن انجام شد... .

وی در ادامه اظهار کرده بود: آقای شعری مقدم فرمودند تحریم‌ها مانع از توسعه صنعت پتروشیمی شد اما من قبول ندارم. بی‌تدبیری باعث عدم توسعه پتروشیمی شد. تحریم‌ها چه ربطی داشت؛ تحریم‌ها سال ۹۱ آمد. قبل از آن ۶۰۰، ۷۰۰ میلیارد دلار پول نقد از درآمدهای نفتی چرا یک دلار آن در صنعت نفت هزینه‌ نشد؟ ... تحریم‌ها نبود، باعث آن این بود که عزمش نبود، فرمانده‌اش نبود ... پول بود اما نعمت‌زاده‌ای نبود؛ پول بود اما تیمش نبود؛ ... همه را بیرون کرده بودند. ... اگر اتفاقی می‌افتاد خلاف سنت الهی بود... ."

برخلاف آنچه که وزیر نفت مدعی آن شده، بر اساس آمار امور برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در شهریور سال ۱۳۹۳ تهیه شده است، مشخص می شود که صنعت پتروشیمی کشور در دولت نهم و دهم رشد چشمگیری نسبت به دوران مورد نظر زنگنه داشته است.

در ادامه آمار امور برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی که وضعیت این صنعت را در دولت نهم و دهم نشان می دهد، آمده است:

ظرفیت تولید واقعی در مجتمع های پتروشیمی از ۱۵.۸ میلیون تن در سال ۱۳۸۴ به ۴۰.۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ رسید. البته حجم تولید واقعی در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۲ ، به ترتیب حدود ۴۲.۷ و ۴۱.۱ میلیون تن بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000404/n00404647-t.jpg

بر اساس همین رشد تولید، حجم صادرات هم افزایش یافت؛ صادرات محصولات پتروشیمی از ۵.۲ میلیون تن در ۱۳۸۴ به بیش از ۱۲.۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ رسید. البته در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱، امکان صادرات ۱۸ میلیون تن در سال هم تجربه شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000404/nf00404647-1.jpg

اگرچه وزیر نفت تأکید دارد که "گزارش تنی ندهید، گزارش ارزشی بدهید ... [گزارش تنی] برای آنکه گزارش های عوامانه بدهیم خوب است ... اما اگر بخواهیم گزارش فنی و حرفه ای بدهیم باید بر مبنای ارزش باشد." اما در لحظاتی خود گرفتار این گزارش های عوامانه شده است.

آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می دهد، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی صادر شده در سال ۱۳۸۴ حدود ۲.۳ میلیارد دلار بود است؛ در مدت زمانی که زنگنه مدعی است دولت نهم و دهم حتی یک دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری نکرده است، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی روندی صعود داشت؛ به طوری که در سال ۱۳۹۱ ارزش صادرات به ۱۴.۷ میلیارد دلار می رسد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000404/nf00404647-2.jpg

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000404/nf00404647-3.jpg







در پایان شاید یادآوری این نکته لازم باشد که "کارهای بزرگی چون صنعت پتروشیمی به مانند یک دو امدادی می‌ماند که هیچ کسی نمی‌تواند افتخارات آن را به خودش اختصاص دهد و این تلاش‌ها، دستاوردها و موفقیت‌ها نمی‌تواند متعلق به یک نفر باشد. جمع کثیری تلاش می‌کند؛ مرحله به مرحله، ذره ذره تجربه‌ها جمع می‌شود، تا اینکه چیزی تولید شود؛ بنابراین این موفقیت متعلق به جمع کثیری است و باید از همه تقدیر و تشکر کرد." [بخشی از سخنرانی وزیر نفت دولت یازدهم در پنجاهمین سال تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود!]
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت راستگویانه !!!توروخداازاین حرفهانزنیدبه آقایون برمی خوره فقط مجیزشونو بگید!
سپیده دانافر
امیدوارم دانشجویان بسیجی و جان بر کف و بچه حزب اللهی های باتقوا و لایتمدار و اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید و خانواده های معزز شهیدان و چهره های سیاسی ارزشی و انقلابی به وظیفه امربه معروف و نهی ازمنکر آنچنان که باید وشاید عمل بکنند
مجید
United States
آقای زنگنه از بنزین تولید داخل چه خبر ,آیا مثل هشت سال اصلاحات هنوز معتقدید صرفه اقتصادی ندارد ?از واردات بنزین آلوده چه خبر?خزانه رفقایت پرشد یا هنوز نه?
ما درک میکنیم برای سرپوش گذاشتن بر وعده های عمل نشده موقع انتخابات مثل ...مجبوری ....
مهاجر
ایشان وقتی وزیرنفت هاشمی بود اختیاری ازخودش نداشت درجلسات تا م.ه...نبود ایشان اجازه اظهار نظر نداشت چه برسد به حالا.اینان بله قربان گوی انحصارطلبان و وابستگان .. هستن.دمشونم گرم. بانکهای اروپایی و امریکایی رو ازورشکستگی نجات دادن ازاینان خدمتگذار بهتر میتونین پیدا کنین؟...
داداش این آمار تولیده.من خودم تو پتروشیمی بودم دیدم چه سو مدیریت هایی اتفاق افتاد. این آمار تولید و صادرات ماله هنر نمایی نعمت زاده در دوره قبلی وزارت زنگنه است!
کافی توی نفت باشی تا بفهمی زنگنه یک ژنرال واقعیه.
...
حالا چه هنری دارن این ژنرالتون به غیر عنوان ژنرالی؟
مجیداعتمادی
آمار دادن باید ضابطه مند شود...
United States
این جماعت و ضابطه؟
این آقا بااین همه .........چه طوری می خواد جواب خدا ونسل های آینده روبده سیاسی کاری وحزب بازی هم حدی داره استات اویل وکرسنت برای سرافکندگی او کافیه
به تنها چیزی که فکر نمی کند
دوباره ب....کرسنت دوباره تو
کریمی
زنگنه داره آب را گل آلود میکنه ...
Iran, Islamic Republic of
تو 36 سال هر چی کار کردی بعد از این هم انجام خواهی داد
علي
Iran, Islamic Republic of
دولت پر ادعاء، از خود راضي خودبرتربين، منتقد ستيز و داراي روحيه استكباري و در عين حال كم بازده...!