جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴

«رابطه پدر و فرزندی با ولی‌فقیه»،انحرافی است

شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب: 167578
حجت الاسلام و المسلمین سالک در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، با اشاره به برخی از سخنانی که اخیراً از سوی برخی از مسئولین مبنی بر این که رابطه ما با رهبری، رابطه ای پدر و فرزندی است، مطرح می شود و انتقاد از بیان چنین مطالبی، گفت: این حرف های حرف های خوبی نیست.

*رابطه با ولی فقیه، امام و مأمومی است

وی افزود: ما رابطه با ولی فقیه را رابطه امام و مأمومی می دانیم، نه رابطه پدر و فرزندی!؛ از این رو بیان چنین سخنانی را به صلاح نمی دانیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: در گرو همین نگاه امام و مأمومی به ولی فقیه است که قدرت حکومت های استبدادی و استکباری از بین رفته و حاکمیت اسلامی تحقق می یابد؛ بنابراین نباید گفت رابطه من با ولی فقیه رابطه پدر و فرزندی است و یا در جای دیگر نیز گفت که رابطه ولی با جامعه رابطه ای پدر و فرزندی است.

وی تأکید کرد: مسئله رهبری در جامعه اسلامی یا همان ولایت فقیه، همانند کعبه است که مردم باید به سمت آن بروند و اصولا توجه به همین نکته از اول انقلاب تا کنون، عامل موفقیت جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ یعنی مردم همواره پیرامون فرمایشات ولی فقیه حرکت کردند.

*ولایت فقیه رفیع‌ترین جایگاه است

حجت الاسلام و المسلمین سالک با بیان این که اگر برخی بگویند رابطه من با ولی فقیه یا رابطه ولی با جامعه، رابطه پدر و فرزندی است، سخنی انحرافی گفته اند، ابراز داشت: این افراد، باید بصیرت خود را بالاببرند و بدانند ولایت فقیه رفیع ترین جایگاه است.

وی در تشریح بیشتر سخنان خود با بیان این که بعد از غیبت کبری حضرت مهدی(عج) تا امروز، سه مقطع مهم اتفاق افتاده است، گفت: مقطع اول زمانی بود که رابطه مردم با علما، رابطه حدیث و محدث بود و این شرایط به دلیل خفقان حاکم بر جامعه تشیع ایجاد شده بود. در این مقطع مباحث از طریق احادیث و سینه به سینه و یا ثبت و ضبط رد و بدل می شد.

این فعال سیاسی افزود: مقطع دیگر رابطه مردم، زمانی بود که رابطه مردم با علما رابطه، تنها در حد مجتهد و مقلد بود که البته این رابطه هنوز هم ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: مقطع سوم که در زمان ما باشد این گونه است که رابطه مردم با علما، رابطه امامت و امت است. که در این رابطه هم بحث مجتهد و مقلد و هم بحث حدیث و محدث وجود دارد.

* رابطه امامت و ولایت و مردم در جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین سالک با بیان این که در رابطه امامت و ولایت و امت جامعه اسلامی، دو قدرت بالفعل و بالقوه نهفته است، تصریح کرد: رابطه امام و مأمومی است که قدرت براندازی حکومت طاغوتی را دارد و ما شاهد بودیم که امام خمینی(ره) در بهشت زهرا فرمودند « من دولت تعیین می کنم و با کمک این ملت توی دهن این دولت می زنم» که خوب منظورشان دولت بختیار بود؛ پس قدرت براندازی نظام طاغوتی در رابطه امامت و امت نهفته است.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که در رابطه امامت و امت به عنوان یک قدرت نهفته است، تشکیل حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص لوازم تحقق سرنگونی نظام های طاغوتی و ایجاد حکومت اسلامی، گفت: لازمه این دو مسئله مقابله با هر گونه انحرافی است که در صراط توحید و ولایت صورت بگیرد.

* رابطه پدر و فرزندی معنا ندارد

وی با اشاره مجدد به سخن برخی مسئولین مبنی بر این که «رابطه من با ولی فقیه رابطه ای پدر و فرزندی است»، یادآور شد: کسانی که می گویند رابطه ما با امام، ولی فقیه و ولایت فقیه، پدر و فرزندی است کمترین مطلب را در این باره اعلام می کنند، در حالی که ما در نظام جمهوری اسلامی رابطه پدر و فرزندی به این معنا که نقل شده است، نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین سالک افزود: این ها می گویند همان‌گونه که پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) پدران امت اند، ما را بطه را این گونه تعریف می کنیم.

وی تصریح کرد: درست است که ولایت قدرت و موقعیت پدری دارد؛ و طبیعی است که عمود و ستون خیمه اسلام، آن قدر قوی و قدرتمند است که می تواند چتر وسیعی بر سر بشریت بیاندازد، کما این که حضرت رضا(ع) در ذیل آیه ۱۲۴سوره بقره می فرمایند کلیه حکومت های ستمگران تا قیامت از نظر حق تعالی مردود و باطل است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: امروز آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان ولی فقیه ستون خیمه اسلام اند و این مردم هستند که باید دور این ستون طواف کنند.

* نمی‌توان از رابطه ولایت و مردم سوء استفاده کرد

وی افزود: رابطه ولایت با امت رابطه بسیار مهمی است، از این رو نمی شود استفاده های سوء از آن کرد؛ کما این که امام خمینی(ره) هم فرمودند «پشتیبان ولایت باشید تا آسیبی به مملکت نرسد»؛ بنابراین مسئله رابطه با ولی فقیه، مسئله ای مهمتر و فراتر از رابطه پدر و فرزندی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر روی این کلمه ها زوم میکنید چه فرقی داره پدربافرزند با امام وماموم.چرا به مفهوم سخن رییس جمهور توجه نمی کنند
Iran, Islamic Republic of
اناوعلي ابوي هذه الامة
پيامبراكرم (ص)
Iran, Islamic Republic of
اینکه رابطه ولی فقیه با امت به چه شکلی هست به دو بخش و یا دو جنبه این رابطه مربوطه:

1- در رابطه با اطاعت پذیری رابطه امام و امت رابطه عبد(نه به معنایی که در رابطه با خدا مطرح می شود) و مولی تقسیم می شود

2- پیامبر (ص) برای درک بهتر رابطه عاطفی امام و امت حدیث معروف "من و علی پدران این امتیم" را فرمودند تا امت فکر نکنن که این رابطه یک رابطه خشک و بی روح و بی عاطفه است بلکه برعکس این رابطه سشار از عاطفه و مهربانی است در عین حالیکه امت به تبعیت محض از امام دعوت شده است لذا دو نکته دیگر مطرح است:

1- این حدیث نباید مستمسکی برای وارد کردن خلل به بحث اطاعت پذیری باشد

2- بین رابطه عاطفی امام و امت و رابطه اعتقادی و به نوعی سیاسی امام و امت باید تفاوت قائل شد
Latvia
همه ما فرزندان ولایت هستیم.