پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

احتمال حذف ترکیه از فهرست کشورهای امن

جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب: 448972
بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف آن هستند که ترکیه در فهرست مورد نظر گنجانده شود چرا که به اعتقاد آنها این کشور عملکرد و کارنامه خوبی در زمینه استقلال دستگاه قضایی، رعایت حقوق اقلیت‌ها، آزادی مطبوعات و به ویژه آزادی بیان نداشته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، منابع آگاه اروپایی اعلام کردند تصویب یک فهرست در اتحادیه اروپا از کشورهای امن که بر اساس آن بتوان به سرعت برخی از آوارگان را از اروپا به کشورهای خودشان بازگرداند، به علت اختلاف مسئولان اروپایی درباره ترکیه که احتمالا در فهرست نهایی جایی نخواهد داشت، به مانعی جدی برخورد کرده است.

ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در پایان نشست وزرای کشور عضو این اتحادیه در لوکزامبورگ تاکید کرد کشورهای عضو در خصوص تهیه یک فهرست مشترک از کشورهای امن برای بازگرداندن آوارگان اتفاق نظر دارند.

سپتامبر گذشته کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده بود یک فهرست مشترک از کشورهای امن تهیه شود که اتحادیه اروپا بتواند اتباع آنها را که درخواست پناهندگی شان در اتحادیه اروپا توجیهی ندارد به کشورهایشان بازگرداند بدون این که بابت مسایل و مشکلات امنیتی و آینده آنها نگرانی خاصی داشته باشد.

اما یک منبع اروپایی آگاه اعلام کرد همان طور که توزیع ۱۶۰ هزار آواره در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اختلافاتی عمیقی برانگیخت، مسئله تهیه فهرست مشترک از کشورهای امن نیز به همان اندازه در میان کشورهای اروپایی اختلاف ایجاد کرده است.

برخی منابع دیپلماتیک اروپایی نیز اعلام کردند بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف آن هستند که ترکیه در فهرست مورد نظر گنجانده شود چرا که به اعتقاد آنها این کشور عملکرد و کارنامه خوبی در زمینه استقلال دستگاه قضایی، رعایت حقوق اقلیت ها، آزادی مطبوعات و به ویژه آزادی بیان نداشته است.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ خاطر نشان کرد پارلمان اروپا در عرصه قانونگذاری در رابطه با موضوعات حساس این چنینی ( تهیه فهرست مشترک از کشورهای امن) تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا موضع قاطع و روشنی در این زمینه نگرفته اند و به عنوان مثال دولت آلمان هنوز در این باره موضع خود را مشخص نکرده است.

کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است هفت کشور از جمله ترکیه و کوزوو در فهرست مورد نظر جایی نداشته باشند. آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، مونته نگرو و صربستان نیز از دیگر کشورهایی هستند که اعضای اتحادیه اروپا راضی نیستند اسامی آنها در فهرست مورد نظر گنجانده شود.

برنار کازنوو وزیر کشور فرانسه روز پنجشنبه ابراز اطمینان کرد که اتحادیه اروپا به زودی راه حلی مناسب برای این مسئله پیدا خواهد کرد.

یک منبع دیپلماتیک اروپایی در لوکزامبورگ تاکید کرد کشورهای اروپایی با آگاهی از این که اعضای پارلمان اروپا با گنجاندن نام ترکیه در فهرست مورد نظر مخالف هستند، خود را آماده می کنند تا ترکیه را از بحث های خود در این زمینه کنار بگذارند. وی افزود هرگز پارلمان اروپا ترکیه را در زمره کشورهای امن حساب نخواهد کرد چرا که این کار به معنای خراب کردن پروژه مد نظر اتحادیه اروپا است.

برخی از کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس خواستار آن شده اند آوارگانی که انگیزه های واقعی و معتبر برای تقاضای پناهندگی سیاسی در کشورهای اتحادیه اروپا ندارند، به کشورهای متبوعشان بازگردانده شوند. ریاست شورای اروپا اعلام کرده که قرار است برای شناسایی پناهندگان واقعی مراکز ویژه ای برای پذیرش و ثبت نام آوارگان در ایتالیا و یونان تا پایان نوامبر ایجاد شود.

اکثر کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که دایرکردن مراکز پذیرش و ثبت نام آوارگان به منظور شناسایی متقاضیان واقعی پناهندگی در اتحادیه اروپا امری ضروری است. به گفته منابع آگاه این مراکز با حمایتهای مالی و تدارکاتی اتحادیه اروپا در کشورهایی ایجاد می شوند که در خط مقدم هجوم آوارگان در قاره اروپا قرار دارند. این تدبیر امکان شناسایی، ثبت نام، انگشت نگاری و تفکیک متقاضیان پناهندگی واقعی را برای مسئولان اروپایی امکان پذیر خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *