پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

عکس/ امیدواریم فقط کپی برداری باشد

يکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 195775

لینک ارسالی مخاطبان جهان:

    
تصویر اول: "دروازه ایشتار" که دروازهٔ ورودی به شهر بابل در نزدیک رودخانه فرات در کشور عراق محسوب می‌شده، در سال ۶۰۵ تا ۵۶۲ پیش از میلاد ساخته شده است. در سال ۱۹۲۷ میلادی، این بنا با توافق دولت وقت عثمانی با کشتی به بندر هامبورگ ارسال گردید. سپس در برلین در موزه پرگامون، بخش‌های مختلف این دروازه، از صدها قطعه شکسته دوباره بازسازی شد.

 درباره نام ایشتار میتوان گفت ایشتار از الهه‌های آشوری بود.ایشتار همتای اینانای سومری‌ها و مرتبط با الهه سامیان شمال غربی یعنی الهه آستارته است. آنونیت، آستارته و آتارسامَین نام‌های دیگری برای ایشتار هستند. در اسطوره‌ها او را ایزدبانوی نشاط عشق می‌دانند. "ایشتار" نامی است که در کتاب استر یهودیان به "اِستر" (همسر خشایارشا) داده شده است.

 درمورد تصاویر روی این دروازه این توضیح آمده است که کهنترین تصویر موجود اژدها واقع در دروازه ایشتار رابطه میان اصل و آغاز جهان و اژدها در کیهان‌شناسی بابلیان است.

تصویر دوم: ساختمان رستوران های بین المللی پدیده شاندیز در کیش

الگوبرداری این ساختمان مشهور از معماری بابل باستان و دروازه ایشتار که توضیحات آن در بالا آمده است واقعا جای سوال دارد که چرا باید با وجود معماری غنی ایران باستان و ویژگی های منحصر بفرد منطقه کیش،چنین طرح خاص و سوال برانگیزی اجرایی شود...؟...ما امیدواریم تنها یک کپی برداری باشد...

منبع: وبلاگ ژخار
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *