جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ترمز افزایش قیمت موادغذایی کشیده شد؟!

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 373173
ماه رمضان هم گذشت و دوباره بازار مواد غذایی مانند هر سال در پایان این ماه از التهاب، نوسانات کاذب و افزایش قیمت باز ایستاد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بازار محصولات کشاورزی و عمده اقلام مصرفی خانوار مانند برنج، روغن، چای، گوشت مرغ، گوشت قرمز، خرما و حبوبات در ماه رمضان امسال ثبات نسبی را تجربه کرد اما در این میان برخی کالاهای دیگر مانند تخم مرغ، لبنیات و گه گاه قند و شکر دچار نوسان و افزایش قیمت شدند اما قیمت عمده این مواد غذایی از اواسط هفته جاری و پایان ماه رمضان ثابت ماند و بعضا کاهش یافت.

*ثابت ماندن قیمت برنج در ماه رمضان

قیمت برنج ایرانی و خارجی به عنوان یکی از پر مصرف ترین محصولات سبد غذایی در ماه رمضان روند ثابتی را تجربه کرد؛ به گونه ای که از ابتدای این ماه هر کیلوگرم برنج خارجی در برندهای مختلف جایزه دار حدود ۵۰۰۰ تومان عرضه می شد و برنج ایرانی نیز از کیلویی حدود ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود که البته همین قیمت ها در پایان ماه رمضان نیز در بازار مشاهده شد.

*کاهش نسبی قیمت چای خارجی و ایرانی

چای که بازار داخلی اش بر خلاف برنج عمدتا در اختیار کالای وارداتی است و محصول تولیدی چایکاران طرفدار چندانی ندارد روند کاهش قیمت را در روزهای پایانی ماه رمضان تجربه کرد؛ به گونه ای که هر کیلوگرم چای خارجی که درابتدای این ماه حدود ۳۰ هزار تومان عرضه می شد در روزهای منتهی به عید فطر و پس از آن به حدود ۲۵ هزار تومان و کمتر از آن رسید و قیمت چای ایرانی نیز از حدود ۱۵ هزار تومان به کمتر از ۱۲ هزار تومان کاهش یافته است.

*ادامه روند ثبات قیمت روغن در روزهای پایانی ماه رمضان

بازار روغن نباتی نیز مانند دیگر محصولات پر مصرف مردم در ماه رمضان بازاری با نوسان کمتر بوده است که البته با توجه به اینکه تقریبا ۱۰۰ درصد این محصول در قالب برندها و بسته بندی های مشخص ذعرضه می شود طبیعی به نظر می رسد اما قیمت انواع روغن مایع و جامد در بازار ماه رمضان به ویژه روزهای پایانی آن به گونه ای بود که هر لیتر روغن مایع حدود ۵۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم روغن جامد ۵۵۰۰ تومان عرضه شد.

*افزایش قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ

انواع گوشت قرمز در ماه رمضان که تقریبا کیلویی ۳۰ هزار تومان و بیشتر به دست مصرف کنندگان می رسید افزایش قیمت نسبی پیدا کرده است که این نوسان تقریبی در گزارش های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مشاهده می شود چرا که بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت گوشت گوسفندی ۰.۲ درصد و قیمت گوشت گوساله ۰.۸ درصد رشد داشته است.

به گونه ای که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار از حدود ۳۲ هزار تومان تا بیش از ۴۰ هزار تومان متفاوت است.

اما گوشت مرغ هم که بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته پایانی ماه رمضان حدود ۱.۳ درصد کاهش قیمت داشته، ثبات نسبی را در طول ماه رمضان تجربه کرد و البته روند افزایشی داشت چراکه قیمت آن در طول این ماه از حدود ۶۵۰۰ به حدود ۷۰۰۰ تومان رسید.

همچنین هر شانه تخم مرغ نیز که که در ابتدای ماه رمضان به صورت متوسط حدود ۸۰۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان می رسید با افزایش نسبی قیمت مواجه شده به گونه ای که قیمت متوسط هر شانه تخم مرغ در بازار به حدود ۸۵۰۰ تومان رسیده است.

*افزایش نسبی قیمت قند و شکر

بازار قند و شکر به عنوان محصولی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سبد غذایی مردم مصرف می شود و میزان آن در ماه هایی مانند ماه رمضان افزایش می یابد نیز قیمت رو به افزایشی را تجربه کرد؛ به گونه ای که در ابتدای ماه رمضان قیمت متوسط هر کیلوگرم قند ۲۷۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر ۲۵۰۰ تومان بود اما هم اکنون قند به بیش از ۳۰۰۰ تومان و شکر به حدود این قیمت نزدیک شده است.

*ثابت ماندن قیمت انواع حبوبات در ماه رمضان

قیمت انواع حبوبات طی ماه رمضان امسال روند با ثباتی داشت و کمتر دچار نوسان شد چرا که به عنوان مثال قیمت هر کیلو گرم نخود در بازار این ماه در حدود ۵۰۰۰ تومان، هر کیلوگرم لوبیا سفید حدود ۱۰ هزار تومان، هر کیلو گرم لپه حدود ۶۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم عدس حدود ۶۰۰۰ تومان باقی ماند و البته در این میان قیمت هر کیلوگرم لوبیا قرمز با کاهش نسبی به حدود ۹۰۰۰ تومان رسید.

*کاهش قیمت خرما در پایان ماه رمضان

خرما نیز یکی دیگر از محصولاتی است که همواره در بازار روزهای ابتدایی ماه رمضان روند افزایشی به خود می گیرد و امسال هم متوسط قیمت هر کیلوگرم خرما ۷۰۰۰ تومان بود اما قیمت این محصول ازنیمه دوم تا روزهای پایانی این ماه روند ثابت یا کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه ای که هم اکنون متوسط قیمت این محصول به حدود ۶۰۰۰ تومان و کمتر از آن رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *