سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

واکنش شورجه به توهین کیارستمی

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 383271
کارگردان سینمای ایران تاکید کرد: کیارستمی اگر به دفاع مقدس انتقاد داشت در این زمینه فیلم می‌ساخت اما او به جای خود دفاع مقدس به حواشی جنگ پرداخت که این نیز بستگی به باور فیلمساز دارد.
به گزارش جهان؛ جمال شورجه کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگو با فارس، درباره اظهارات اخیر عباس کیارستمی و حواشی به وجود آمده درباره این موضوع عنوان کرد: آقای ایوبی فقط اقدام به نقل قول از کامنت‌های ایشان کرده بودند و ما بپذیریم که ایوبی با کیارستمی به صورت تلفنی صحبت کرده و فقط ارادت کیارستمی را اعلام می‌کند که ما هم باید خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم.

وی افزود: ما نباید سوژه دست بی‌بی‌سی و شبکه‌های بیگانه بدهیم اینجا تحکم وجود دارد و به نظر این نوع فضاسازی‌ها مناسب نیست.

شورجه ادامه داد: آقای کیارستمی از قبل انقلاب در ایران فیلمی ساخته و در ادوار مختلف نیز در کنار ملت حضور داشته است.

شورجه تأکید کرد: کیارستمی اگر به دفاع مقدس اعتقاد داشت در این زمینه فیلم می‌ساخت اما او به جای خود دفاع مقدس به حواشی جنگ پرداخت که این نیز بستگی به باور فیلمساز دارد.

کارگردان «۳۳ روز» خاطرنشان کرد: ما انتظار نداریم که کیارستمی به خیابان بیاید و شعار «حزب فقط حزب‌الله» بدهد البته چنین خصلتی در او وجود ندارد اما ما به مسئله او باید معقولانه نگاه کنیم و انتظار نداشته باشیم که ۵ انگشت مثل هم باشد و مثل هم تفکر کند.

کارگردان عملیات کرکوک اظهار داشت: کیارستمی خودش پاسخگوی کار خود است و وقتی به ایران آمد باید پاسخگو باشد البته اگر به موضوع دفاع مقدس هم باور نداشته باشد نباید به هیچ عنوان به این موضوع اهانت کند چون در دوره‌ای آحاد جامعه ما عاشقانه درگیر دفاع از کشور بودند که اگر این نبود کشورمان در حال حاضر مستعمری کشورهای مستکبر بود.

این کارگردان متعهد سینمای ایران با اشاره به سالهای دفاع مقدس تأکید کرد: جنگ ما جنگ مقدسی بود چون به کشور ما حمله شده بود و در همه جای دنیا با مدافعان کشور با قداست خاصی برخورد می‌کنند.

شورجه ادامه داد: ما نباید جوگیر شویم و هر حرفی که از دهانمان بیرون می‌آید را مطرح کنیم.

شورجه گفت: دفاع مقدس ما یک جهاد مقدس بود که چرا که رزمندگان بسیجی ما با حکم ولی فقیه به میدان جهاد رفتند.

وی با اشاره به نقش هنرمندان در پی‌شبرد آرمان‌های دفاع مقدس تأکید کرد: هنرمندان ما از هر طایفه و طرز تفکر که هستند باید با دقت و هوشمندی صحبت کنند و به سلیقه مردم توجه داشته باشند.

وی افزود: آقای کیارستمی گفته‌اند که می‌خواهند یک فیلم دفاع مقدسی با سلیقه خودشان بسازند که من از ‌آقای ایوبی می‌خواهم تا این شرایط را فراهم کند که ایشان از زاویه خود به بحث دفاع مقدس بپردازد البته فیلمسازان خنثی هم گفته‌اند که دوست داریم دفاع مقدسی کار کنیم که به نظرم این اتفاق باید مدیریت شود.

شورجه تصریح کرد: البته نباید در این مدیریت از آن طرف بوم بیفتیم و فیلمسازان ارزشمند خود را از خود دور کنیم.

این کارگردان آثار دفاع مقدسی سینمای ایران اظهار داشت: ما باید فیلمسازان ارزشی نظیر پرویز شیخ‌طادی و ابراهیم حاتمی‌کیا را حفظ کنیم تا چراغ این حوزه همیشه روشن باشد و از غنائم باقیمانده جنگ مثل جانبازان و شهدا برای نسل‌های آینده استفاده کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *