پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
یک فوق تخصص غدد و متابولیسم داخلی:

استرس؛ عامل اصلی سرطان

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۴۶
کد مطلب: 404475
افرادی که معنویات آنها حالت طبیعی دارد و اعمالی مانند نماز مثل روزه و طهارت را انجام می‌دهند، سلامت جسمی بی‌نظیری را دارا هستند.
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، شهرام علمداری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در آستانه روز جهانی سرطان به بررسی رابطه سبک زندگی و سرطان پرداخت و با برشماری مصداق‌هایی، این رابطه را واکاوی کرد.

علمداری در ابتدا با اشاره به پنج بعد سلامت جسمی، روانی-اجتماعی، معنوی، مدیریتی و حرفه ای-تحصیلی که ابعاد سبک زندگی را تشکیل می‌دهند آنها را مجموعه‌ای خواند که اختلال در یکی از آنها تشویش در ابعاد دیگر را به همراه دارد و می‌تواند زمینه ساز انواع بیماری‌ها شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم داخلی در تشریح این ابعاد چنین گفت: سلامت جسمی، بعدی از سبک زندگی است که به جسم و بدن مربوط می‌شود مسائلی مانند ورزش، تغذیه سالم و خواب در ارتباط با این بعد مطرح می شوند. بعد دوم از سبک زندگی ارتباطی است که از نظر روانی اجتماعی با خود و دنیای پیرامون برقرار می‌کنیم، رفتارها، ارزش‌ها، انگیزش‌ها و هیجانات با این بعد در ارتباط اند.

علمداری همچنین بعد سوم از ابعاد پنج گانه سبک زندگی را سلامت معنوی خواند و عنوان کرد: در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های بین المللی هم بر سلامت معنوی بسیار تأکید دارند گرچه تعریف آنها با تعریف‌ کشورهای مسلمان بسیار متفاوت است، این سازمان‌ها سلامت معنوی را در آخر عمر در نظر می گیرند اما از نظر مسلمانان این سلامت به دوره پیش از بسته شدن نطفه، دوران جنینی و زندگی دنیوی و اخروی زمان تأکید دارد. این بعد بسیار مهم است اختلال در آن تمامی ابعاد دیگر را هم متأثر می‌سازد مانند کسانی که به دلیل عدم سلامت معنوی به مصرف مواد مخدر یا الکل روی آورده و همزمان از نظر جسمی، روانی و حرفه ای دچار اختلال می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابعاد چهارم و پنجم را که بر مدیریت زمان، کار و زندگی و تحصیلات تأکید دارد را هم بر سلامت روانی و جسمی مؤثر عنوان کرد.

استرس عامل اصلی بروز سرطان است
وی سپس به تشریح رابطه سبک زندگی و سرطان پرداخت و عنوان کرد: وقتی فاکتورهای متعدد سرطان بررسی می‌شوند استرس به عنوان عامل اثرگذار در همه آنها قابل مشاهده است زمانی که زندگی شرایط عادی خود را از دست بدهد و فرد از نظر روانی اجتماعی، جسمی، مدیریتی، تحصیلی – حرفه‌ای و معنوی دچار اختلال شود، مستعد استرس می‌شود و تدریجا به سمتی پیش خواهد رفت که در تمامی ابعاد زندگی اش اثر می گذارد و سلامتی کلی او را در مخاطره قرار می دهد.

اختلالات ایمنی و ژنتیکی زمینه‌ساز اصلی سرطان هستند و ارتباط نزدیکی با سبک زندگی دارند
رئیس سابق اورژانس کشور افزود: از جمله زمینه‌های اصلی سرطان بیماری‌های خود ایمنی است که بدن بر علیه خود فعالیت می‌کند در ۹۰ درصد سرطان‌ها فرایند‌های اختلال ایمنی رخ می‌دهند که در این مورد بدن بر علیه خود یا بر علیه آنتی ژن‌ها واکنش نشان می‌دهد و به آنها حمله می‌کند، این عامل در چگونگی بروز سرطان و پاتوژن کردن آن بسیار دخیل است. فرایندهای خود ایمنی و اختلالات ژنتیکی ارتباط بسیار نزدیکی با تغذیه نامناسب، بیخوابی، استرس و سلامت روانی اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: در سرطان‌هایی که ناشی از ژنتیک می‌شوند، تراتوژن‌ها یا عوامل سرطان‌زا، ارتباط مستقیمی با سبک زندگی دارند به طور مثال کسانی که به سمت مصرف دخانیات یا خوردن فست فود می‌روند سبک زندگیشان دچار اختلال شده و باعث به وجود آمدن تراتوژن‌ها می‌شوند. بالغ بر ۹۰ درصد بیماری‌هایی مانند سرطان و اختلالات هورمونی رابطه بسیار نزدیکی با سبک زندگی دارند، ۱۰ درصد دیگر نیز به صورت غیر مستقیم این رابطه را دارا هستند.

سلامت معنوی سلامت جسمی را در پی دارد
علمداری در پایان بر جنبه مهم سلامت معنوی پرداخت و اظهار داشت: افرادی که معنویات آنها حالت طبیعی دارد و اعمالی مانند نماز مثل روزه و طهارت را انجام دهند، سلامت جسمی بی نظیری را دارا هستند. این اعمال به صورت دائمی بر سلول‌ها، آرایش مولکولی و عملکرد سیستم ایمنی و خون رسانی تأثیر می گذارند تمامی این موارد به صورت حساب شده در بدن انسان عمل می‌کنند. یکی از راهکارهایی که می‌تواند بر صحت و سلامت ما اثر بگذارد همین عبادات و توجه به دستورات دینی است. باید یادآور شد که سلامت معنوی تنها مربوط به اسلام نیست دانشمندان مسیحی و یهودی نیز به شدت روی این مسئله تحقیقات و برنامه‌های جدی را دنبال می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *