جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۱۵
در حاشیه یک استیضاح و چند مقصر؛

آدرس اشتباهی که مجلس می‌رود! / مقصر مشکلات تولید و تجارت، نعمت‌زاده است یا طیب‌نیا؟

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 439972
چه‎ کسي بايد استيضاح بشود؟ وزير اقتصاد يا وزير صنعت، معدن و تجارت؟ اين سوال را از هريک از نمايندگان مجلس بپرسيد ترديدي نيست که بيش از ۹۰ درصد نمايندگان انگشت اشاره خود را به‎سمت نعمت‎زاده مي‎برند...
آدرس اشتباهی که مجلس می‌رود! / مقصر مشکلات تولید و تجارت، نعمت‌زاده است یا طیب‌نیا؟
گروه اقتصاد جهان‌نیوز: چه‎ کسی بايد استيضاح بشود؟ وزير اقتصاد يا وزير صنعت، معدن و تجارت؟ اين سوال را از هريک از نمايندگان مجلس بپرسيد ترديدي نيست که بيش از ۹۰ درصد نمايندگان انگشت اشاره خود را به‎سمت نعمت‎زاده مي‎برند؛ وزيري که به‎دليل کهولت سن و حجم بالاي فعاليت اين بخش نتوانست تمام منظومه‎‎هاي توليد و تجارت را با هم مرتبط کند تا هرکدام از بخش‎‎هاي مذکور پشتيبان هم باشند و به‎دليل بي‎اطلاعي از بخش تجارت و اطلاعات ناقص و قديمي از توليد، هم‌اکنون نه توليد احيا شده و نه تجارتي وجود دارد. به‎طوري که بنا به گزارش‌هاي رسمي موجود، طي چهارماه گذشته توليد به طرز قابل توجهي کاهش يافته، صادرات با کله سقوط کرده و اکثر توليد‎کنندگان به‎دليل رکود عميق در اقتصاد از وزير صنعت، معدن و تجارت ناراحت هستند.

به گزارش جهان، گسترش روز به روز قاچاق در سطح عرضه و حذف طرح شبنم و ايرانکد به بهانه فساد در آن بدون اينکه در حوزه قاچاق کالا تدبيري انديشيده شود، از تصميمات وزير کهنسال کابينه است. واگذاري اختيارات تنظيم بازار و ر‎ها کردن آن به حال خود ـ به‎نحوي که هر روز اسب سرکش قيمت‎ها بازاري را به هم مي‎ريزد به‎طوري که معلوم نيست چه‎ کسي پاسخگوست ـ، بي‌اثر کردن سازمان حمايت از مصرف‎کننده و توليدکننده، جلوگيري از اقدامات بازرسي و ممنوعيت ارسال پرونده به تعزيرات از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت که آثار آن بر بازار‎ها کاملا مشهود است، همگي دلالت بر آن دارد که جايي براي ماندن نعمت‌زاده در دولت نيست اما معلوم نيست که چرا وزيري با اين همه اشتباه و تقصير هم‎چنان بر مسند وزارت مي‎ماند و نمايندگان مجلس به وزير اقتصاد که به خوشنامي، سلامت اقتصادي، پاکدستي و از همه مهم‎تر تعهد و تخصص در علم اقتصاد شهره است، کارت زرد سوم را ميدهند؛ موضوعي که شديدا تعجب همگان را برانگيخته و اين سوال را به ذهن متبادر مي‎کند که نکند به مجلس گراي اشتباه مي‎دهند!

از محور‎هاي مهم طرح نمايندگان براي استيضاح علي طيب‎نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي و شاگرد اول کابينه در راي اعتماد، افزايش رشد نقدينگي، افزايش ماليات اصناف، افزايش قاچاق کالا به ۲۵ ميليارد دلار در سال، عدم واگذاري تصدي‎ها در قالب سياست اصل ۴۴ و بحث رکود اقتصادي عنوان شده است که نگاهي دقيق به اين سرفصل‎‎ها نشان مي‎دهد که بخش عمده‎اي از اين سوال‎ها مربوط به وزير اقتصاد نيست.

رشد نقدينگي که از نظر اقتصادي مهم‎ترين عامل آن سياست پولي انبساطي و انتشار پول پرقدرت بانک مرکزي بر اثر افزايش بدهي دولت است، با ضريب تکاثري، تبديل به پنج برابر خلق پول در اقتصاد مي‎شود و از سياست‎‎هاي بانک مرکزي سرچشمه مي‎گيرد.


يکي ديگر از محور‎هاي استيضاح وزير اقتصاد که در پي اعتراض اصناف مطرح شده اين است که چرا براي گرفتن ماليات در شرايط رکودي به اصناف فشار وارد مي‎شود؟

اينجا سوال اين است که آيا رئيس کل سازمان امور مالياتي تصميم‎گير است يا وزير اقتصاد؟ مثلا ماليات ارزش افزوده امسال به نرخ ۹ درصد گرفته شد. يا ماليات عملکرد براساس توافق بين نمايندگان اصناف (اتاق اصناف) و سازمان امور مالياتي در بند الف با رشد ۱۵ درصد، ۱۲ درصد و هشت درصد براي بند‎هاي ديگر تعيين شد. آيا واقعا فردي را به‎خاطر مصوبه‎اي که در آن دخالت نداشته، بايد بازخواست کرد.

براساس آمار گفته مي‎شود سهم اصناف از توليد ناخالص داخلي کشور حدود ۲۶ درصد اما سهم آن‎ها از کل درآمد مالياتي کمتر از هشت درصد است، با اين حال بيشترين اعتراض به ماليات را اصناف انجام مي‎دهند؛ کارگراني که قبل از دريافت حقوق، مالياتشان به‎دليل شفاف‎ بودن درآمد برداشته مي‎شود، هيچ اعتراضي ندارند و مردمي که به‎عنوان خريدار کالاي نهايي ماليات ۹ درصد ارزش افزوده را مي‎پردازند، اعتراض نمي‎کنند، اما اصنافي که پول بيت‎المال را در ارزش افزوده سه ماه و در ماليات عملکرد يک سال نزد خود نگه مي‎دارند و بعدا مي‎خواهند ابراز کنند يا قسطي بپردازند، گاهي جيغ بنفش سر مي‎دهند و در نهايت وزيران را به استيضاح مي‎کشانند.

يکي ديگر از محور‎هاي استيضاح وزير، مقابله با قاچاق ۲۵ ميليارد دلاري کالا به کشور است اما قاچاق از چه ‎چيزي ناشي مي‎شود؟ مسئول مبارزه با قاچاق چه‎ کسي است؟ غير از اين است که وزير صنعت با حذف غيرمسئولانه طرح‎هاي مبارزه با قاچاق به قاچاق دامن زد؟ حالا به‎نظر نمايندگان محترم چه ‎کسي بايد استيضاح شود؟ نعمت‌زاده يا طيب‌نيا؟

منبع: هفته‌نامه پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


hossein
هر دو را با هم استیضاح کنید
محمد
Iran, Islamic Republic of
مجلس میداند که دولت هم به این نتیجه رسیده که جناب نعمت زاده توانایی ندارند و باید عوض بشوند.
برای همین نمیخواهد کارت استیضاحش را برای ایشان خرج کند.
Iran, Islamic Republic of
پس مجلس خیانتکار است
ج س
Iran, Islamic Republic of
پس دولت خیانت کار است که وزیر ۰۰۰ را نگهداشته است
چرا دولت خودش کنار نمی گذارد و دوست دارد مجلس کنار بگذارد تا مظلوم نمایی کند و نگذاشتند نگذاشتند راه بیندازند !
رضا
Iran, Islamic Republic of
تقصیر نوبخت است.
شخص وزیر اقتصاد یک ....فقط یک نگاه به وضعیت بورس در 2 ساله گذشته بکنید .
ابوالفضل
Germany
...برای این استیضاح نمیشه چون تعداد زیادی از نماینده های مجلس عضو هییت مدیره شرکتها و موسساتی هستن که زیر مجموعه وزارت ... هستن
Iran, Islamic Republic of
انتخاب نعمت زاده اشتباه محض بود و اشتباه تر از آن دادن رای اعتماد به وی ایضا آقایان زنگنه، آخوندی و جنتی
علت مخالفت شما با اقای نعمت زاده بر سر چه موضوعی است نمیدانم ولی الحق و الانصاف از وزرای دیگر فعالتر و خوش فکرتر و ایشان در چندین دولت وزیر ومعاون بوده و سلامت ایشان در هر دورهثابت شده و سن بالی ایشان نشان از تجربه وکاردانی ایشان است
ممد
همه چی تقصیر نعمت زاده است

...
هر دو
البته نعمت زاده پیر
نعمت زاده فقط یک مهره ساده برای خودروسازان بود وامد وتکلیف خودرا الحق برای این باند ...به درستی انجام داد
ولیکن فکرنمیکردند با تودهنی مردم روبرو شوند وحال نمیدانند به چه صورت این فرقونهای من دراوردی خودرا بفروشند .
درود برمردم فهیم وبا بصیرت ایران اسلامی .همچنان ازخرید خودروداخلی تا سرانجام رسیدن به قیمتهای واقعی وخودروهای سالم وخدمات بعدازفروش خوداری فرمائید.اجرکم عندالله.
Romania
مسئول تمام مشکلات اقتصادی احمدی نژاد وآنهائی هستند که به او رای دادند تا طی 8سال ایران را ویران کرد وهمین نمایندگان که هیچ عکس العملی انجام ندادند
س
Iran, Islamic Republic of
تقصیرات احمدی نژاد
۱_ تقصیر احمدی نژاد است که اصلاح طلبان بدنیا آمدند و خیانت کردند
۲_ تقصیر احمدی نژاد است که آدم و هوا از بهشت رانده شدند
۳_ تقصیر احمدی نژاد است که مهدی هاشمی بدنیا آمد و اختلاسگر شد
۴_ تقصیر احمدی نژاد است که آمریکا بوجود آمده و استعمار گر شده
۵_ تقصیر احمدی نژاد است که حافظ شاعر شده
۶_ تقصیر احمدی نژاد است که اصلا بدنیا آمده است
۷_ تقصیر احمدی نژاد است که نعمت زاده پیر شده و مدیریت بلد نیست
۸_ تقصیر احمدی نژاد است که باران نمی بارد
۹_ تقصیر احمدی نژاد است که دولت یازدهم در سفرها به زور و اجبار به کارمندان دستور حضور در استقبال می دهد
۱۰ _ تقصیر احمدی نژاد است که بعضی ها دمشان دراز است و کل مملکت را گرفته و هرجا پا بگذاری روی دم بعضی هاست
کلاغ
Iran, Islamic Republic of
...