جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

اظهارات جدید اوباما درباره توافق با ایران

جمعه ۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 441177
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هنگام بازدید از شهر دیترویت با «کارولین کلیفورد» مجری شبکه تلویزیونی «دبلیو ایکس وای زد »(WXYZ) درباره توافق هسته ای ایران و دیگر مسائل گفتگو کرد. ابتدا مجری شبکه گفت: آقای رئیس جمهور، دیترویت با ایران فاصله زیادی دارد و بسیاری از مردم این شهر که زادگاه من است، حقیقتاً درک خوبی از این توافق ندارند و چه بسا برای آن اهمیتی قائل نیستند. بنابراین شما برای مردم دیترویت چه پیامی دارید؟
به گزارش جهان به نقل از نسیم،اوباما پاسخ داد پیام من به آنها این است که این یکی از تصمیم گیری های مهم کنگره آمریکا در زمان ریاست جمهوری من خواهد بود. پیش از این نیز آنچه در عراق رخ می داد، برای بسیاری از مردم اهمیت نداشت، تا اینکه ناگهان ما وارد جنگی شدیم که به قیمت جان باختن هزاران نفر و هزینه کردن تریلیون ها دلار برای ما تمام شد. کشور ایران اکنون ده ها سال است که (با ما سر) دشمنی دارد؛ مهم ترین اولویت من در منطقه (خاورمیانه) نیز این بوده است که مطمئن شوم ایران به سلاح هسته ای نرسد، زیرا دستیابی ایرانی ها به چنین سلاحی می تواند تهدیدی برای ما و هم پیمانان ما از جمله اسرائیل باشد.

اوباما افزود آنچه ما توانستیم انجام دهیم این بود که همه جامعه جهانی را سازماندهی کردیم تا ایران را وادار کنیم به پای میز مذاکره بیاید و اکنون به توافقی رسیده ایم که تضمین می کند ایرانی ها به سلاح هسته ای نخواهند رسید. اکنون کنگره قصد دارد نظر خود را درباره توافق اعلام کند و ما باید اطمینان یابیم که کنگره نیز از توافق حمایت می کند. خوشبختانه تا الان، اکثر نمایندگان کنگره در میشیگان و اخیرا سناتور «دِبی استابنو» Debbie Stabenow از توافق حمایت کرده اند و ما واقعاً قدردان تلاش های این سناتور هستیم. استدلال ما این است که اگر می خواهیم اطمینان یابیم که ایران به سلاح هسته ای نرسد و از درگیری نظامی تازه ای در منطقه نیز اجتناب کنیم، آنگاه باید از این توافق که نه تنها من، بلکه اکثر کارشناسان هسته ای و اکثر کشورهای دنیا از آن حمایت می کنند، پشتیبانی کنیم.

مجری شبکه گفت برخی از منتقدان شما می گویند این توافق به فشار دادن کلید مکث (pause) در مسیر تلاش های ایران برای رسیدن به بمب اتمی است. هم اکنون، شخصیت های بسیاری برای تصدی شغل و کرسی شما نامزد شده اند. می دانم که شما تدابیر حفاظتی بسیاری اتخاذ کرده اید، اما اگر آنها (رؤسای جمهوری آینده آمریکا) قصد داشته باشند در ادامه راه و تا پانزده سال دیگر این توافق را از مسیر عادی خارج کنند، چه خواهد شد؟

اوباما گفت همان طور که گفتم همه متحدان اصلی ما مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، ژاپن و حتی کشورهایی مانند روسیه که همواره با ما رابطه دوستانه ندارند، از آن حمایت کرده اند. بنابراین، این توافق کار درستی است و ما نیز تدابیر ایمنی بسیاری اتخاذ کردیم تا اطمینان یابیم در صورت تقلب ایرانی ها، مچ آنها را خواهیم گرفت.

در صورت تقلب ایرانی ها، برخی اقدامات به شکل خودکار صورت خواهد گرفت. حتی اگر ایرانی ها تا پانزده سال دیگر تصمیم بگیرند از آستانه گریز عبور کنند و به سلاح هسته ای برسند، آنگاه رئیس جمهور وقت آمریکا در مقایسه با رئیس جمهور امروز، شرایط بهتری خواهد داشت تا برای جلوگیری از این اقدام ایرانی ها، هر کاری که ضروری است انجام دهد و این شامل اقدام نظامی بالقوه نیز خواهد شد. ما هیچ یک از این گزینه ها را کنار نگذاشته ایم و باز هم در موقعیتی خواهیم بود که می توانیم هر کاری که برای جلوگیری از دستیابی ایرانی ها به سلاح هسته ای لازم باشد، انجام دهیم. با وجود این، در اختیار داشتن دوره پانزده ساله ای که می دانیم ایرانی ها در این مدت به سلاح هسته ای نخواهند رسید، در کنار بازرسی ها و حمایت کافی جامعه بین المللی از این موضوع واقعاً اهمیت دارد.

مجری شبکه گفت شما به سناتور دبی استابنو اشاره کردید، اما سناتور گری پیترز Gary Peters که از هواداران سرسخت اسرائیل است، هنوز مخالفت می کند. بسیاری از یهودیان آمریکا و همچنین سناتور پیترز درباره این توافق نگران و بیمناک هستند. شما برای سناتور پیترز و یهودیان ما چه پیامی دارید که بتواند تا اندازه ای نگرانی آنها را کاهش دهد؟

اوباما پاسخ داد ابتدا باید بگویم همه ما جزء هواداران سرسخت اسرائیل هستیم و این یکی از نکات فوق العاده روابط آمریکا و اسرائیل است. آغاز فعالیت سیاسی من نیز نه تنها با حمایت از جامعه آفریقایی تبارهای آمریکا و ترقی خواهان، بلکه با حمایت گسترده یهودیان این کشور همراه بود. نکته دیگر اینکه در آمریکا حتی غیریهودیان نیز از اسرائیل حمایت می کنند، زیرا ما و آنها (اسرائیلی ها) ارزش ها و چشم اندازهای مشترکی داریم. اما واقعیت این است که برخی نمایندگان کنگره مانند «ساندر لوین» Sander Levin که شاید خود را در هواداری از اسرائیل بدون رقیب می داند، توافق را با دقت بررسی کرده اند و دریافته اند که در بین همه دیگر گزینه های موجود، این توافق به احتمال زیاد تضمین می کند که ایران به سلاح هسته ای نخواهد رسید؛ آنها همچنین می دانند گرچه نباید به ایران اعتماد کنیم و باید کماکان با فعالیت های بد ایرانی ها در گوشه کنار دنیا و در منطقه مانند هدف قرار دادن اسرائیل مقابله کنیم، باز هم اگر (تا زمانیکه) ایرانی ها به سلاح هسته ای نرسند، می توانیم آنها را مهار کنیم. به همین علت است که افرادی مانند ساندر لوین از توافق حمایت می کنند.

رئیس جمهور آمریکا گفت تنها خواسته من از مردم این است که به واقعیت ها توجه داشته باشند. از شور و احساسات زیاد مردم آمریکا خبر دارم، زیرا برخی از شعارهای ایران مانند شعارهای ضد یهودی، انکار هولوکاست و تهدید اسرائیل برای همه ما آزار دهنده است و باید همین طور باشد؛ میل به دستیابی به هر گونه توافق با چنین رژیمی ناخوشایند است، اما از سوی دیگر توافق های تسلیحاتی نیز عملاً با دوستان صورت نمی گیرد، بلکه چنین توافقی با رقبا و دشمنان صورت می گیرد؛ ما نیز می دانیم این توافق مؤثر واقع خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
روحاني مچكريم!!!!!
Romania
درود بر باراک حسین اوباما احسن
این مرد مرد صلح و دوستی است باید مردم ایران از اوباما بسیار بسیار متشکر و ممنون باشند که از حذف تحریمها و از جنگ جلوگیری کرده
قطعا خدا هم از اوباما رضایت کامل دارد درود بر اوباما و تمام کسانیکه به فکر صلح و توافق اند
Germany
اوباما مچكريم!!!
خخخخخ