جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آیا کافی‌نت ها را به چشم تهدید باید دید؟

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 442671
چند سال پیش اخباری بر روی تلکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت که باعث شد خانواده‌ها نسبت به استفاده فرزندانشان از فضای اینترنت در خارج از منزل ، نگران شوند و این نگرانی تا به امروز ادامه دارد، آیا واقعا کافی نت و گیم نت‌ها خطری برای جوانان محسوب می‌شود؟
به گزارش جهان به نقل از نکته آنلاین، تنها ۸۰ واحد از کافی نت‌های تهران در این اتحادیه عضو هستند و اگر این تعداد را در کنار تعداد واقعی اماکنی که این روزها با نام کافی نت و گیم نت در جای جای تهران فعالیت می‌کنند، قرار دهیم به نمودار ناموزونی دست خواهیم یافت.

مدتی پیش این خبر روی تلتکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت: «بازرسی ۴۳۵ کافی نت طی ۲۴ ساعت و اخطار به ۱۷۰ واحد و پلمب ۲۴ واحد از آنها در طی همین مدت زمان و همچنین بازداشت ۲۳ نفر از مدیران و کارمندان این کافی نت‌ها آن هم به دلیل استفاده از بازی‌های مستهجن و نگهداری تصاویر خلاف عفت در این اماکن»

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیشتر مراجه کنندگان به کافی نت‌ها در گروه سنی ۱۰ تا ۳۰ سال هستند. دقیقا سنی که نیازمند نظارت بیشتری است.

برخی پژوهش‌ها بیانگر آن است که دو سوم افراد از طریق ملاقات حضوری و ارتباط کلامی با یکدیگر رابطه برقرار کرده اند و حدود چهل درصد از افراد دارای رابطه، اولین ارتباط را در خیابان، کافی نت، کافی شاپ و .... داشته اند.

شهرام شیر مست، رییس اتحادیه صنف رایانه، داده ورزی و ماشین اداری تهران در گفتگویی اعلام کرده بود: تنها ۸۰ واحد از کافی نت‌های تهران در این اتحادیه عضو هستند. اگر این تعداد را در کنار تعداد واقعی اماکنی که این روزها با نام کافی نت و گیم نت در جای جای تهران فعالیت می‌کنند، قرار دهیم به نمودار ناموزونی دست خواهیم یافت که هم اکنون در جامعه ما در جریان است.

بر اساس آمار مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان که در سال ۱۳۸۸، بین ۶۰۰ نفر از جوانان ۲۹-۱۵ ساله در مناطق ۲۲ گانه تهران انجام شد، جوانان در استفاده از رایانه بیشتر برای جست و جوی اینترنتی و بازی و سرگرمی استفاده می‌کنند و ۷۴ دقیقه از زمان خود را در روز به رایانه اختصاص می‌دهند.

در سطح جهانی برخی از دولت‌ها تدابیر ویژه ای در این زمینه در نظر گرفته اند. به عنوان مثال دولت جین در ادامه سیاست‌های سخت گریانه خود، قوانین جدیدی در راستای چگونگی استفاده از شبکه جهانی اینترنت را وضع نموده است.

طی این دستور العمل ورود افراد زیر ۱۶ سال به کافی نت‌ها ممنوع است و هویت تمامی افرادی که از کافی نت‌ها استفاده می‌کنند، کنترل می‌شود. کافی نت‌ها مجبورند تنها از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب کار کنند و باید تمامی درب و پنجره خود را موقع کار باز بگذارند.

دولت عربستان نیز محدودیت بسیاری برای کاربران اینترنتی در این کشور وضع کرده است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزیر کشور عربستان دستورهای جدیدی به صاحبان کافی نت‌ها صادر کرده که از جمله آن نصب دوربین‌های مخفی، لزوم ثبت اطلاعات کاربران، ممنوعیت استفاده از کارت‌های اینترنتی و ممنوعیت کاربران زیر ۱۸ سال در کافی نت هاست.

به عنوان نمونه دیگر مقامات یک شهر در مالزی تصمیم گرفته اند که برای کاربران اینترنت و کافی نت در این شهر مقررات خاموشی وضع کنند. این کار به دنبال افزایش تعداد کاربران معتاد به اینترنت در این شهر صورت گرفته است.

مقامات «سوبانگ جایا» که در نزدیکی کوآلالامپور قرار دارد گفته اند که از سال ۲۰۱۵ مقررات خاموشی برای کافی نت‌ها در ساعات معینی از شب به اجرا در می‌آید.

اما این محدودیت‌ها فقط در کشور‌های شرقی اعمال نمی‌شود و در اروپا و غرب نیز به شدت دنبال می‌شود. ورود به شبکه‌های اجتماعی از طریق کافی نت‌ها در غرب با نظارت و حتی بازرسی دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود.

در غرب اطلاعات کاربران در اختیار دولت قرار دارد و استفاده افراد زیر ۱۸ سال از کافی نت‌ها غیر قانونی است.

با تمام این تفاسیر سوال اصلی اینجاست که چه تهدیداتی باعث می‌شود تا دولت‌ها و حتی دولت‌های غیر اسلامی به کافی نت و گیم نت‌ها توجه ویژه ای داشته باشد؟ وضعیت مطلوب در استفاده کاربران از اینترنت به چه شکل است و چه راهبرد هایی برای استفاده بهینه از این ابزار تکنولوژی می‌توان ارایه داد؟

تهدیدات

۱-تهیه و توزیع فیلم‌های مستهجن با استفاده از سرعت بالای در اختیار کافی نت‌ها و همچنین نگهداری تصاویر و فیلم‌های غیر اخلاقی بر روی سیستم‌های رایانه و نیز نصب انواع فیلتر شکن

۲-اختلاط و روابط فیزیکی در کافی نت ها

۳-هویت مجازی افراد در فضای مجازی، امکان هنجار شکنی و تجربه، بدون پذیرش تبعات اجتماعی آن

۴-ترویج آنارشیسم اخلاقی از طریق اتاق‌های چت، نامه‌های الکترونیکی، سایتهای دوست یابی، داستان ها، نماهنگ و حتی کلیپ فیلم‌های غیر اخلاقی و ... که در این محیط به کاران عرضه می‌شود.

۵-دستیابی و سوء استفاده از پسورد‌های اینترنتی مراجعه کنندگان

۶-اقدام به کلاه برداری‌های مالی و نقص حریم خصوصی و جرایم امنیتی با سوء استفاده از اخفاء هویت مجازی

۷-آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از اعتیاد به بازی‌های رایانه ای در گیم نت ها

۸-افت تحصیلی و بی تحرکی و تنبلی در اثر اعتیاد به بازی‌های رایانه ای و گیم نت ها

۹-شرط بندی‌های غیر شرعی در گیم نت ها

آینده محتمل

در زمینه کافی نت‌ها با توجه به گسترش روز افزون خدمات اینترنتی قابل دریافت در منازل و محیط‌های کاری با کاهش سرعت روبه رشد کافی نت‌ها مواجه خواهیم بود.

ولی در زمینه گیم نت‌ها به نظر می‌رسد سرعت گسترش آن قدر زیاد است که دولت به برخورد منطقی با آن‌ها نیاز دارد. هم اکنون، بازی‌های رایانه ای آنلاین رواج فراوان یافته و هر جای دنیا، اعم از شهر و روستا با یک خط تلفن و حتی بدون سیم، امکان ارتباط با گیم نت‌ها وجود دارد.

وضعیت مطلوب

استفاده معتدل و صحیح از کافی نت و گیم نت‌ها به عنوان یکی از سرگرمی‌های مورد استفاده در اوقات فراغت و همچنین سالم سازی محیط و روابط موجود در این اماکن و افزایش آگاهی و فرهنگ صحیح استفاده از آنها.

راهبردها

۱-افزایش نظارت‌های دولتی بر کافی نت‌ها و گیم نت ها از طریق فرآیند‌های صدور پروانه، بازرسی و کنترل فنی

۲-سالم سازی فضای عمومی کافی نت‌ها از طریق سیاست گذاری‌های صحیح در زمینه اختلاط و اجرای مرحله ای سیاست ها

۳-فرهنگ سازی در زمینه استفاده صحیح از اینترنت از طریق اطلاع رسانی آدرس‌های سایت‌های علمی، آموزشی و مذهبی و همچنین گوشزد کردن خطرات دنیای مجازی.

۴-افزایش آگاهی‌های اخلاقی، فنی و قانونی قبل از دسترسی کودکان و نوجوانان به گیم نت‌ها و کافی نت ها

۵-استفاده بهینه و فرصت محور از کافی نت و گیم نت‌ها از طریق افزایش دانش نرم افزاری و سخت افزاری، ارتقای دانش زبان انگلیسی، افزایش قدرت تمرکز و توسعه فکری، افزایش توان کار گرهی، ایجاد فرصت رقابت سالم، نوآوری و خلاقیت در جوانان، ارتقای بهره هوشی، واکنش سریع کاربران و افزایش توان نوآوری و خلاقیت در کودکان و نوجوانان.

۶-نظارت خانواده به دسترسی فرزندان خصوصا کودکان و نوجوانان به اینترنت و همراهی مشارکت گونه والدین با آنها در صورت امکان.
۷-تولید بازی‌های بومی جذاب و پاک و توزیع آن‌ها در گیم نت ها.

مجموعه این عوامل می‌تواند چشم انداز روشن‌تری در استفاده از کافی نت و گیم نت‌ها به وجود آورد البته نباید فراموش کرد و رفتار‌های تند و غیر منطقی با توسعه تکنولوژی ره به جایی نخواهد برد و باید با آرامش و منطق به دنبال کاهش آسیب‌های استفاده از اینترنت و همچنین گیم نت‌ها باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *