پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

برخورد ناشایست با اتباع ایرانی در اروپا

پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب: 457882
مقام مطلع کنسولی وزارت امور خارجه گفت: بدلیل شرایط بد و زندگی مشقت بار ایرانیان در کمپ‌های پناهجویان اروپا، تعداد زیادی از آنها خواستار بازگشت به کشورمان شده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ یک مقام مطلع در امور کنسولی وزارت امور خارجه در پاسخ سوال خبرنگاران در توضیح چگونگى عزیمت اتباع ایرانى به اروپا اظهارداشت: شهروندان جمهوری اسلامی ایران در هنگام عزیمت به خارج از کشور با دارا بودن گذرنامه و با اختیار و اراده آزاد خود در چارچوب مقتضیات شخصى و با رعایت موازین قانونی، مقاصد مسافرت خود را انتخاب کرده و هنگامى که به مرزهای اروپا رسیدند هم به صورت قانونی با در اختیار داشتن گذرنامه معتبر بوده‌اند.
 
این مقام کنسولی وزارت امور خارجه افزود: در پی حرکت جمعی هزاران نفر از اتباع سوری از اردوگاه‌های ترکیه به سمت یونان و کشورهای شمال اروپا، فعالیت باندهای قاچاق انسان در کشورهای منطقه گسترش یافته و برخى از شهروندان ایرانی هم متاسفانه قربانی وعده‌های دروغین قاچاقچیان انسان شده‌اند.
 
وی با تبیین مشکلات ناشى از نبود سامانه مناسب در مرزهاى اروپاى شرقی برای ارائه تسهیلات شایسته اظهار داشت: آنچه روشن است پذیرش گروهی آوارگان و فقدان سامانه و نظام اداری ثبت اطلاعات مهاجران از عوامل اصلی بروز مشکلات و واکنش هزاران نفر دیگر از متقاضیان کشورهای منطقه در این مرزها شده و در این میان تعداد معدودی از هموطنان ایرانی هم با تصور ذهنى رفاه و زندگی بهتر برای رفتن به اروپا بعضاً مورد سوء استفاده قاچاقچیان قرار گرفته‌اند.
 
این مقام با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه پذیرای بزرگترین جمعیت آواره جهان از کشورهای منطقه بوده و علیرغم شرایط سخت ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه و فقدان کمک‌های بین‌المللی حداکثر خدمات و امنیت را براى آنان  فراهم آورده است، اضافه کرد: ضمن احترام به حق حاکمیت ملی کشورها و درک شرایط ویژه کنونی کشورهایی که میزبانى را براى آوارگان و مهاجران فراهم کرده‌اند، طبق اطلاعات دریافتی نحوه برخورد ناشایست برخی از مامورین در مرزهاى کشورهای اروپایی با مهاجرین و متقاضیان ورود به این کشورها با اصول پذیرفته شده حقوق مهاجرین و حقوق بشر انطباق ندارد.
 
وی با تشریح تعهدات حقوق بشری و حقوق پناهندگان کشورها اظهار امیدواری کرد که مهاجران یاد شده مورد برخورد انسان دوستانه و شایسته قرار گرفته و رعایت حقوق انسانی آنها در تعاملات با مبادى ورودى صورت پذیرد.
 
مقام مطلع کنسولی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: بدلیل شرایط بد و زندگی مشقت بار ایرانیان در کمپ‌های پناهجویان اروپا، تعداد زیادی از آنها خواستار بازگشت به کشورمان شده‌اند، بخشهاى کنسولى سفارت خانه‌هاى جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از اتباع خود در سراسر جهان، آمادگى لازم براى مساعدت ممکن، بمنظور بازگشت شهروندان ایرانى به وطن را دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *