جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رتبه دوم ارزش غذایی برای چه ماده ای است؟

جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 448981
دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ با اشاره به اینکه تخم مرغ بعد از شیر مادر دومین رتبه ارزش غذایی را دارد،گفت: تخم‌مرغ نه تنها عاری از چربی‌های مضر است بلکه نوع کلسترول آن و سایر ترکیبات مهم موجود در زرده آن بر خلاف باور عام برای سلامت قلب مفید است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید فرزاد طلاکِش دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ با اشاره به اینکه امسال بیستمین سال بنیانگذاری روز جهانی تخم مرغ است و در ایران ششمین سالی است که این اقدام صورت می‌پذیرد، به تسنیم اظهار کرد: در این روز تمامی دنیا به اشکال مختلف از تخم مرغ سخن خواهند گفت چون تخم مرغ کامل‌ترین، ارزان‌ترین و فراوانترین غذای پروتئینی است که جایگاه ویژه‌ای را در تغذیه اقشار مختلف جامعه می‌تواند داشته باشد ولی متاسفانه به دلایل غیر علمی و باورهای اشتباه، از مصرف این ماده مغذی خودداری می‌شود.

وی ادامه داد: تخم مرغ عالیترین منبع پروتئینی است که تمامی ۹ اسید آمینه ضروری را در خود دارد و یک قرص بزرگ حاوی تمام مواد ویتامینی و معدنی ضروری است که لازم است در یک رژیم غذای سالم از قبیل کلسیم، سیدیم، ید، سلنیم، کولین، ویتامین‌های E,D,A,B فرموله شود. بنابراین تخم مرغ یک غذای عملگرا است که با کمترین تولید انرژی نیاز مواد مغذی معادل یک رژیم دو هزار کالری را فراهم می‌کند.

طلاکِش ادامه داد: اصولاً بدن برای رشد مناسب باید از رژیم غذایی متعادلی که حاوی پروتئین و مقداری ویتامین و مواد معدنی باشد بهره بگیرد. در این راستا میوه، سبزیجات و گوشت اگر با هم ترکیب شوند می‌توانند چنین رژیمی را فراهم کنند. در حالیکه تنها غذایی که به تنهایی همه این مواد را یک‌جا در یک بسته‌بندی طبیعی برای بدن فراهم می‌کند فقط تخم مرغ است و لذا بعد از شیر مادر دومین رتبه ارزش غذایی را برای انسان در سنین مختلف دارد.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ ادامه داد: گرچه عمده چربی تخم مرغ که در زرده موجود است از نوع غیر اشباع (مشابه چربی‌های گیاهی) است و کلسترول تخم مرغ نقشی تاثیرگذار در افزایش کلسترول خون ندارد اما متاسفانه توصیه به کم خوردن تخم مرغ توسط حتی برخی از پزشکان و کارشناسان تغذیه، بی‌بهره ماندن جامعه جوان و در حال رشد و حتی سنین بالاتر را از ویژگی‌های معجزه‌آسای این مائده الهی رقم زده است.

وی افزود: یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه در هر جامعه‌ای بحث بلند شدن قد کودکان است و بنا بر مطالعات انجام شده حداقل ۱۲.۵ درصد کودکان و نوجوانان ما به دلیل عدم مصرف کافی پروتئین دچار کوتاهی قد و مشکلات ضعف ایمنی، ضعف یادگیری و ... هستند.

طلاکش تصریح کرد: بنابر اهمیت ویژه تخم مرغ به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین غذاهای پروتئینی که می‌تواند نقش بسیار مهمی در رفع سوء تغذیه موجود جامعه به‌ویژه در گروه‌های نوزادان و کودکان و زنان باردار و شیرده داشته و همینطور علیرغم جایگاه ایران به عنوان مقام دهم تولید تخم مرغ در جهان متاسفانه سرانه مصرف این محصول همچنان بسیار پایین است و علیرغم اینکه تخم مرغ با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسد ولی از دیدگاه تمامی مقامات مسئول عضو این ستاد شامل وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، وزارت‌ آموزش و پرورش، شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما، کمیته بهداشت و تغذیه ارتش و اداره کل سلامت شهرداری، جایگاه ضعیفی برای تخم مرغ در سبد غذایی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه کودکان، نوجوانان و زنان باردار و شیرده وجود دارد که بایستی در مورد آن اقدام اساسی شود.

وی افزود: بر اساس منابع علمی بسیار معتبر طی ۴۰ سال گذشته ثابت شده است که کلسترول‌های غذایی از جمله تخم مرغ که یکی از مواد غذایی حاوی کلسترول است نقشی در عوارضی قلبی - عروقی، کبدی و بسیاری دیگر از ادعاهای غیر علمی و سنتی ندارد و تمامی متخصصان تاکید بر کنترل مصرف اسیدهای چرب اشباع و ترانس دارند که تخم‌مرغ نه تنها عاری از این چربی‌های مضر است بلکه نوع کلسترول آن و سایر ترکیبات مهم موجود در زرده آن بر خلاف باور عام به سلامت قلب - عروق کمک هم می‌کند.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ عنوان کرد: پروتئین تخم مرغ از چنان ارزش بالایی برخوردار است که به عنوان استاندارد سنجش کیفیت سایر مواد غذایی قرار می‌گیرد که هم در سفیده و هم در زرده آن به نسبت ۶۰ به ۴۰ وجود دارد و به دلیل مواد بسیار مهم و ضروری زرده آن مثل کولین که برای تکامل مغز جنین و نوزاد و تقویت حافظه و یا لوتئین که برای حفظ و پایداری چشم از تخریب‌های طبیعی در سالخوردگی جلوگیری می‌کنند و بسیاری خواص معجزه‌آسای دیگر آن که نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد و در نهایت سرانه مصرف کشور به صورت جدی دچار تحول شود.

وی عنوان کرد: یکی از نکاتی که باید به مردم کشور به درستی منتقل کنیم و به آنان متوجه شوند این است که تخم مرغ متناسب با ارزش فوق‌العاده‌ای که در سبد غذایی خانوار دارد. در مقایسه با ساده‌ترین و کم خاصیت‌ترین مواد غذای مورد تقاضای مردم حتی برای قشر متوسط و ضعیف، از قیمت بسیار پایینی برخوردار است و بایستی به‌ویژه در تغذیه دانش‌آموزان در جایگاه ویژه‌ای قرار گیرد.

طلاکش افزود: گرچه با انجام اقدامات ستاد طی ۵ سال گذشته از مصرف سرانه ۱۶۰ عدد تخم مرغ به سرانه ۱۹۱ عدد دست یافتیم و می‌توانیم جشن بسیار کوچکی برای آشتی ملی با تخم مرغ برپا کنیم ولی به دلیل جوان بودن کشور (قریب ۲۴ میلیون نفر جمعیت کشور زیر ۱۸ سال هستند) و مشکلات اقتصادی عدم دسترسی کافی به سایر منابع پروتئینی دامی هنوز باید روی مصرف تخم مرغ کارهای بسیار بیشتری انجام دهیم تا ایده‌آل حداقلی ۲۵۰ عدد سرانه مصرف محقق شود.

طلاکش اعلام کرد به منظور ترویج مصرف تخم مرغ و بهبود وضعیت این پروتئین اقتصادی و با کیفیت در سفره غذایی مردم، این ستاد کشوری به صورت دائمی تشکیل و به عنوان یکی از برنامه‌های کوتاه مدت خود مراسم گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ را در ۱۷ مهر ماه جاری با شعار "زندگی سالم با یک تخم مرغ در روز" برگزار می‌کند.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ در خاتمه اقدامات ذیل توسط اعضای مختلف ستاد در حوزه تابعه و در سراسر کشور را عنوان کرد:

۱- توزیع گسترده بروشورهای آموزشی ویژگی‌های تخم مرغ در مدارس و مراکز عمومی

۲- انجام سخنرانی‌های ترویجی در مدارس سراسر کشور

۳- توزیع نمادین ساندویچ تخم مرغ در نمایشگاه ستاد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور ترویج فرهنگ افزایش مصرف این غذای بسیار ارزشمند در گروه سنی کودک و نوجوان به مناسبت جشنواره روز جهانی کودک

۴- ارسال حداقل ۲ میلیون پیامک به شماره‌های عمومی جامعه به منظور اطلاع‌رسانی موضوع فعالیت ستاد

۵- چاپ مقاله در نشریات تخصصی حوزه تغذیه و سلامت طی این هفته

۶- حضور گسترده در برنامه‌های اجتماعی و بهداشتی صدا و سیما و تبیین ویژگی‌های تخم مرغ برای عموم جامعه

۷- برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف استانی به مناسبت این روز

۸- چاپ کتاب اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی بنام "تخم مرغ، معجزه‌ای در سفره" و کتاب " کلسترول غذایی - باور دیروز، دانش امروز" با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن آتروسکلروز ایران

۹ - مشارکت با اداره کل سلامت شهرداری تهران برای ترویج پیام‌های تندرستی و تغذیه‌ای تخم مرغ در میادین میوه و تره‌بار، خانه‌های سلامت شهرداری، اتوبوسرانی و مترو.

۱۰- پخش انیمیشن ترویجی تخم مرغ از تلویزیون با مشارکت شورای سلامت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

۱۱- پخش برنامه‌های آموزشی - ترویجی در رادیوهای سلامت، جوان و شبکه سلامت صدا و سیما برای توسعه و گسترش رسانه‌ای موضوعات ترویجی و علمی تخم مرغ.

۱۲- اقدامات گسترده دیگر که توسط وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی،آموزش و پرورش و سازمان دامپزشکی کشور در توسعه و اصلاح الگوی مصرف تخم مرغ پیش‌بینی و از طریق ستادهای وزارتی به کلیه استان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *