جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ایران از بزرگترین تولید کنندگان خرما در دنیا

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 355984
ایران با ۲۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما و تولید یک میلیون و ۱۱۶ هزار تن از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در دنیاست.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: ایران با ۲۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما و تولید یک میلیون و ۱۱۶ هزار تن از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در دنیاست و ۲۱ درصد سطح زیر کشت و ۸۱/۱۴ درصد تولید خرما در دنیا را به خود اختصاص داده است با این وجود،تنها یک دهم خرمای تولیدی کشور آن هم با ارزش صادراتی بسیار پایین به خارج صادر می شود.

قاسمی افزود: تا کنون ۱۰۰ رقم خرما در استان شناسایی شده است و ۱۳ شهرستان از چمله جهرم ، فراشبند ، کازرون ، قیر و کارزین ، لارستان ، خنج ، گراش و داراب بیشترین تولید خرما و رقم های شاهانی، زاهدی، کبکاب و پیارم بیشترین سطح زیر کشت را دارند.

اما با وجود تولید سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن خرما در استان / تنها ۲۵ درصد از این محصول به خارج از کشور صادر می شود.

موضوعی که دغدغه ی همه ی استانهای خرماخیز کشور (خوزستان، بوشهر، کرمان ، فارس، هرمزگان و سیستان‌بلوچستان ) است.

به گفته ی قاسمی کمبود صنایع بسته بندی و فرآوری خرما ، وجود دلالان در این حوزه، نبود بازار مستقیم در خارج از کشور و کمبود صادرکننده مستقیم، اقتصادی نبودن تولید به علت تک محصول بودن، ضعف تکنولوژی ومدیریت، بالا بودن بهره بانکی، (بهره بالای ۲۰% از وام بانکی که باعث ورشکسته شدن کارخانه ها می‌شود)، بهره‌وری پایین در تولید، کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه تولید قدرت رقابت بین‌المللی را از تولیدکننده گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *