جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

تشبیه همسراردوغان به فرح پهلوی

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 380283
یک خانم گوینده تلویزیون دولتی ترکیه در نامه‌ای، همسر اردوغان را به فرح پهلوی تشبیه کرده و به وی هشدار داده مبادا با اعمال خود به سرنوشت همسر شاه معدوم ایران دچار شود.
به گزارش جهان در ستون جهت اطلاع روزنامه جمهوری اسلامی آمده است:

* یکی از معجزات دلارهای نفتی، مدیحه سرایی در وصف پادشاه عربستان و چاپ آن در روزنامه‌های مصری است. یک شاعر عربستانی به نام ناصر بن مسفر القرشی الزهرانی، به مناسبت اعطای دکترای افتخاری دانشگاه الازهر مصر به ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه آن کشور، قصیده‌ای طولانی را در مدح وی سروده است که روزنامه‌های مصری، متن این قصیده را در صفحه اولشان انعکاس داده‌اند. به گزارش العالم، این قصیده که ملک عبدالله در آن "ریحانه" (گل سرسبد) نامیده شده، از شاه عربستان به عنوان سرچشمه مودت، رضایت، نیکی، احسان و نعمت‌ها و پادشاهی که خداوند راه و روش صادقانه وی را دوست داشت و به بهترین امور پرداخت یاد شده است. هزینه چاپ این آگهی در روزنامه الاهرام ۲۴ هزار دلار برآورد شده است. اعطای دکترای افتخاری به ملک عبدالله نیز پاسخ کمک‌های میلیارد دلاری وی به ژنرال عبدالفتاح السیسی است که با کودتا اکنون خود را رئیس‌جمهور مصر می‌داند.

* یک خانم گوینده تلویزیون دولتی ترکیه در نامه‌ای، همسر اردوغان را به فرح پهلوی تشبیه کرده و به وی هشدار داده مبادا با اعمال خود به سرنوشت همسر شاه معدوم ایران دچار شود. خانم گلگون فیمان بوداک، که در شبکه دولتی تلویزیون "آرتی" ترکیه کار می‌کند و ساختمان اصلی آن در آنکارا، نزدیک کاخ جدید ریاست جمهوری قرار دارد، در این نامه نوشت: به عنوان یک زن با شما درد دل می‌کنم و می‌گویم اینهمه اسراف زشت است. وی با یادآوری مصادیقی از ریخت و پاش‌ها و اسراف‌های رئیس‌جمهور جدید، از امینه اردوغان خواست حتماً کتاب زندگی فرح پهلوی، همسر محمدرضا، شاه سابق ایران را بخواند. خانم گلگون، در بخشی از نامه خود به هواپیمای اختصاصی جدید اردوغان اشاره کرده که همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری از کشور آمریکا به ترکیه تحویل داده شد. این هواپیما که از دو سال و نیم پیش به سفارش شخص اردوغان در شهر سنت آنتونیو آمریکا طراحی شده با هزینه ۴۰۰ میلیون دلاری ساخته شد. علاوه بر هزینه‌های این هواپیمای گرانقیمت که می‌تواند بدون توقف ۱۵۰۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند سنت شکنی اردوغان درخصوص کاخ ریاست جمهوری چانکایا و هزینه گزافی که برای آن کرده یکی دیگر از مواردی است که خشم گوینده خبر تلویزیون و خیلی از مردم را برانگیخته است. گلگون فیمان بوداک، به همسر اردوغان که این روزها خود را بانوی اول ترکیه می‌داند یادآور شد که این پولها سهم مردم ترکیه است که رئیس‌جمهور آن را برای ساخت کاخ و خرید هواپیما و دهها مورد دیگر هزینه می‌کند و اگر او شوهرش را از این ولخرجی‌ها باز ندارد، تحقق سرنوشت فرح پهلوی در مورد بانوی اول ترکیه دور از انتظار نخواهد بود.

* دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی مردم سالاری (۲۴ شهریور ماه) گفت: "به نظر می‌رسد جهان آشفته‌تر از همیشه شده است زیرا در بسیاری از مناطق و به روش‌های گوناگون، ارزش‌های سازمان ملل متحد شامل بعضی از اساسی‌ترین حقوق و آزادی‌های نهفته در منشور ملل متحد، مورد آزمون و چالش قرار گرفته‌اند." بان کی مون، از گفتن علل این آشفتگی که یکی از آنها کوتاهی دبیرکل سازمان ملل در انجام وظایف خود برای جلوگیری از دست‌اندازی قدرت‌های غربی به حقوق ملت‌ها و جنگ افروزی با هدف سلطه‌گری و استثمار کشورهاست خودداری کرد و خطاب به جوانان گفت شما که بزرگترین نسل جوان در تاریخ بشریت هستید می‌توانید سرنوشت خود را به دست بگیرید. دبیرکل سازمان ملل به این سؤال نیز پاسخ نداد که وقتی تروریست‌های پرورش یافته به دست آمریکا در اثر بی‌عملی سازمان ملل هر روز جوانان را در فلسطین و عراق و سوریه و سایر مناطق جهان می‌کشند، جوانان چگونه می‌توانند سرنوشت خود را به دست بگیرند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *