پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

نظر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره شعار سال 94

سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 414087
یکی از مراجع تقلید گفت: لازم است رسانه‌ها، منابر و توده‌های مردم نسبت به امر به معروف ‏و نهی از منکر دولت به دور از هرگونه توهین توجه لازم را داشته باشند.‏
نظر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره شعار سال 94
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد با اشاره به مفاهیم بلندی که در خطبه حضرت زهرا(س) وجود دارد، اظهار کرد: خطبه ایشان را می‌توان به هفت بخش تقسیم کرد که هر بخش دارای موضوعی خاص و براساس ترتیبی منطقی است.

وی ادامه داد: بخش نخست مربوط به صفات حضرت حق یعنی توحید است، در بخش دوم صفات و ویژگی‌های حضرت محمد(ص) که مربوط به نبوت است بیان شده و بخش سوم هم به قرآن اختصاص دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ولایت موضوع چهارمین بخش از سخنان حضرت زهرا(س) است، خاطرنشان کرد: در بخش‌های دیگر هم موضوعاتی همچون حوادث پس از رحلت جانگداز پیامبر اکرم(ص) و مشکلاتی که برای اهل بیت(ع) ایجاد شد، هشدار نسبت به اینکه مبادا مسلمانان عقب‌گرد داشته باشند و جامعه اسلامی به سمت جاهلیت برود و استمداد از انصار برای اینکه مراقب باشند منافقان اسلام را به جاهلیت باز نگردانند، بیان شده است.

وی ادامه داد: همگان می‌دانند که چه کسانی بنی امیه و بنی عباس را بر سر کار آوردند؛ آنها بزرگ‌ترین خطر برای دنیای اسلام بودند و قصد داشتند جاهلیت را مجدداً بر سر کار آورند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه اگر سخنان حضرت علی(ع)، خطبه حضرت زهرا(س)، قیام سیدالشهدا(ع) و کلمات امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نبودند نقشه خلفای اموی و عباسی عملی می‌شد، اضافه کرد: آشنایی با خطبه حضرت زهرا(س) بر همه مسلمانان به ویژه جوانان لازم است.

استاد حوزه علمیه قم به بخش سوم خطبه حضرت زهرا(س) و بیان فلسفه ۲۰ مورد از احکام اشاره کرد و متذکر شد: این بخش از خطبه در پاسخ کسانی است که می‌گویند اسلام احکامی غیرمنطقی دارد و فلسفه‌ای پشت آنها نیست.

وی بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) با این بیانات ثابت کرده‌اند که اسلام دینی است عقلانی و منطقی و هر دستوری دارای نکته و فلسفه‌ای است؛ حتی اگر ما به همه آنها واقف نباشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی به فلسفه عدالت اجتماعی از زبان حضرت زهرا(س) پرداخت و عنوان کرد: ایشان می‌فرمایند که خداوند عدالت اجتماعی را توصیه کرده برای اینکه دل‌ها به یکدیگر مرتبط بشوند؛ حقیقت آن است که در صورت وجود تبعیض در اجتماع، آتش اختلافات روشن شده و جنگ و درگیری رخ می‌دهد که نمونه آن را در جنگ‌های جهانی و دیگر نبردها شاهد بوده‌ایم، چراکه می‌بینیم گروهی آنقدر ثروت دارند که در خانه‌های چند میلیاردی زندگی می‌کنند و گروهی دیگر حتی پول اجاره خانه را هم ندارند.

این مرجع تقلید به فلسفه امر به معروف و نهی از منکر در خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و افزود: ایشان اصلاح جامعه را دلیل و فلسفه وجوب امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند؛ البته باید توجه داشته باشیم که این مسئله غیر از درگیری و خشونت است و عده‌ای دروغ می‌گویند که امر به معروف و نهی از منکر به خشونت می‌انجامد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری در مشهد مقدس گفتند که انتقاد از دولت اشکالی ندارد؛ به شرطی که انتقاد شامل توهین نباشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هر کجا اشکال دیده می‌شود می‌توان امر به معروف و نهی از منکر کرد، گفت: در حقیقت اگر مشاهده کردیم فقط سخن از مسائل اقتصادی است و مباحث فرهنگی نادیده گرفته می‌شود باید امر به معروف کرد، چراکه اخلاق و اقتصاد از یکدیگر جدا نمی‌شوند؛ چنانچه فقط به اقتصاد توجه کنیم و اخلاق را مدنظر نداشته باشیم آنگاه اختلاس‌های ۳ هزار میلیاردی هم خواهد بود؛ اخلاق وجود نداشت رانت‌خواری و پولشویی، قاچاق و ورود اجناس بی‌کیفیت به بازار رواج می‌یابد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها، منابر و همه مردم باید به امر به معروف و نهی از منکر توجه داشته باشند، توضیح داد: همه باید دولت و یکدیگر را امر به نیکی‌ها و نهی از بدی‌ها و اشتباهات کنند و اگر هم توان بر چنین کاری وجود ندارد، لااقل در میان خانواده خود این کار را انجام دهند و آنها را از آتش مصون بدارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *