جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳

فرصت‌سوزی بانک‌مرکزی باتعلل در حذف دلار

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 421287
بدلیل اهمیت استراتژیک و ابعاد امنیتی موضوع، ضروریست مقامات عالیرتبه دولت بویژه سیف رییس کل بانک مرکزی ضمن بررسی فوری موضوع نسبت به اهمال در انعقاد و اجرایی شدن پیمانهای پولی دوجانبه با کشورهای همسو و دارای مبادلات بازرگانی بالا با ایران برخورد جدی نمایند.
به گزارش جهان به نقل از مسیرآنلاین، معاونت ارزی بانک مرکزی روز گذشته از انعقاد پیمانهای پولی دوجانبه برای کم اثرکردن تحریمهای حوزه بانکی با سه کشور عراق، روسیه و ترکیه خبر داد [+] اما امروز مسئولان مرتبط با این موضوع در کشورهای یادشده از "نهایی نشدن" پیمان خبر دادند!

از سال ۸۹ که زمزمه های تحریم بانکی، بویژه در حوزه سوئیفت و بانک مرکزی شکل گرفت، پیمانهای پولی دوجانبه ای بین کشورهای مختلف در حال امضا بود که به طور کامل علاوه بر حذف ارز واسط که عمدتاً «دلار» بود، زمینه های مختلف تبادل تجاری و بالابردن ترازهای تجاری را امکانپذیر می کرد.

قریب به ۵ سال است که با وجود تاکید کارشناسان ارشد حوزه بانکی و بازرگانی و همچنین تجارب مختلف موجود در دنیا [نمونه های مختلف انعقاد پیمانهای پولی دوجانبه را در اینجا ببینید]، مسئولان بانک مرکزی با بهانه های مختلف از زیربار پیمانهای پولی دوجانبه شانه خالی می کنند.

در اهمیت این پیمانها برای کشورهای مختلفی که سالها زیربار مشکلات سنگین مبادلات دلاری سر خم کرده اند همین بس که رییس جمهور ترکیه -اردوغان- شخصاً برای این مهم به ایران سفر می کند و یا هیأت روسی در سفر به ایران یکی از موافقتنامه های اصلی خود را در زمینه های بانکی و بازرگانی، انعقاد پیمان پولی دوجانبه بر می شمرد.
اما چرا تاکنون این پیمانها منعقد نشده است؟

معاونت ارزی بانک مرکزی روز گذشته از انعقاد پیمانهای پولی دوجانبه برای کم اثرکردن تحریمهای حوزه بانکی با سه کشور عراق، روسیه و ترکیه خبر داد [+] اما امروز مسئولان مرتبط با این موضوع در کشورهای یادشده از "نهایی نشدن" پیمان خبر دادند!

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:
بانک مرکزی برای برقراری پیمان پولی دوجانبه با روسیه مذاکراتی داشته اما هنوز نهایی نشده است. [+]

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق: هنوز پیمان پولی همه جانبه بین ایران و عراق برقرار نشده است، اما بستر‌هایی برای ایجاد پیمان پولی دو جانبه با این کشور در حال فراهم سازی است. [+]

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه: بررسی های کارشناسی این پیمان پولی به پایان رسیده اما هنوز امضا نشده است. یعنی بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی روسیه در این باره مذاکراتی انجام دادند که نتیجه آن به امضای پیمان پولی ختم خواهد شد. [+]

چندی پیش بود که استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز بانک مرکزی را در اینخصوص متهم به فرصت سوزی بزرگ اقتصادی کرد؛ رسام مشرفی، در تشریح توافقنامه‌های پولی دو و چندجانبه برای انتقال وجوه در تجارت بین‌الملل افزود: با وجودیکه تاکنون بیش از ۴۷ پیمان پولی بین کشورهای مختلف امضاء شده است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مساله بی تفاوت است.

مشرفی در پاسخ به این سوال که دلایل بانک مرکزی برای بی تفاوتی نسبت به این موضوع چیست، اظهار داشت: علاوه بر دلایل بروکراتیک، پیمان پولی باعث می‌شود بانک مرکزی مسئولیت بیشتری از خود در زمینه حفظ ارزش پولی نشان دهد و این مسئولیت هم در برابر تجار داخلی و هم در برابر بانک‌های مرکزی خارجی است.

به نظر می رسد بانک مرکزی ایران بویژه معاونت ارزی این بانک اهتمام کاملی به اجرایی شدن این پیمانها نداشته و با بهانه های مختلف تابحال از اجرایی کردن آن طی سالهای گذشته سرباز زده است.

بدلیل اهمیت استراتژیک و ابعاد امنیتی موضوع، ضروریست مقامات عالیرتبه دولت بویژه سیف رییس کل بانک مرکزی ضمن بررسی فوری موضوع نسبت به اهمال در انعقاد و اجرایی شدن پیمانهای پولی دوجانبه با کشورهای همسو و دارای مبادلات بازرگانی بالا با ایران برخورد جدی نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *