چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

واعظ آشتیانی: ساختارهای خصوصی‌سازی فراهم نیست/ دولت بی‌تدبیری‌های گذشته را جبران کند

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 356587
مدیر عامل سابق استقلال معتقد است قبل از خصوصی سازی باید بستر لازم را فراهم کنیم. او می‌گوید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را به سوددهی برسانید و بعد سهام آن‌ها را در بورس عرضه کنید.
واعظ آشتیانی: ساختارهای خصوصی‌سازی فراهم نیست/ دولت بی‌تدبیری‌های گذشته را جبران کند
به گزارش جهان، امیررضا واعظ آشتیانی درگفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که تعریف جامعی از خصوصی سازی در کشور وجود ندارد اظهار کرد: اگر بخواهیم از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای اداره ورزش استفاده کنیم، تعریف جامعی نداریم. در اقتصاد کشور مشخص نیست که بحث درآمدزایی در ورزش تعریف شده است یا خیر؟ واقعیت امر این است که ما در یک فضای مبهم گام می‌گذاریم و باور نداریم که اقتصاد در ورزش کشور ما تعریف نشده است.

وی افزود: برخی مسوولان توجهی به وجود اقتصاد ورزش ندارند و فقط بر این باور دارند که یکسری امور را خصوصی کنند. مسوولان بدون این که ساختار و بستر مناسب را آماده کنند به دنبال خصوصی کردن باشگاه‌ها هستند. باید از مسوولان پرسید آیا برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بسته حمایتی در نظر گرفته‌اند؟‌آیا در این رابطه تعریف جامعی انجام گرفته است که سرمایه گذاران با خیال آسوده سرمایه خود را به بخش ورزش بیاورند؟!

واعظ آشتیانی همچنین در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: در کشور ما در بحث اقتصاد ورزشی تعریفی برای درآمدزایی صورت نگرفته است. البته نباید فراموش کنیم که اقتصاد ورزش جزیی از اقتصاد کلان کشور است. ما نمی‌توانیم اقتصاد در ورزش را یک موضوع جداگانه از اقتصاد کلان کشور ببینیم. اگر اقتصاد کشور مبتنی بر اقتصاد خصوصی بوده باشد می‌توانیم در بحث اقتصاد در ورزش هم حرفی برای گفتن داشته باشیم. در قانون اساسی آمده است اقتصاد کشور مبتنی بر اقتصاد دولتی خصوصی و تعاونی است اما ما دربخش خصوصی فعال نیستیم.در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد شبه دولتی حرکت کنیم، به طوری که عمده فعالیت‌هایی که در بخش خصوصی سازی انجام شده به نوعی از آن جیب به این جیب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال برخی بانک‌ها در کشور خصوصی‌ شدند اما چگونه این کار صورت گرفته است؟ سهام بانک‌ها را در اختیار نهادهای شبه دولتی قرار دادیم. با این گونه واگذاری‌ها نمی‌توانیم بگوییم که خصوصی سازی انجام شده است. تا زمانی که در بخش واگذاری‌ها که در قانون اساسی هم آمده به درستی حرکت نکنیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در ورزش خصوصی‌سازی انجام می‌شود.

مدیر عامل سابق استقلال همچنین با اشاره به عدم وجود قانون کپی رایت در کشور گفت: در کشوری که قوانین کپی رایت ضعیف است چگونه می‌خواهیم فوتبال را اقتصادی کنیم؟! خیلی از قوانین ما باید اصلاح شود به طور مثال قانون تجارت ما مربوط به صد سال گذشته است. در این مدت چه اصلاحاتی را در قانون تجارت کشور داشتیم؟‌حدود ۱۲ سال است که قانون تجارت به مجلس رفته است اما مورد بررسی قرار نگرفته. وقتی ساختار اقتصادی کشور درست شود ساختار اقتصادی باشگاه‌ها هم باید ترمیم شود.

وی با تاکید بر این‌که باشگاه‌های ما به صورت سلیقه‌ای اداره می‌شوند، اظهار کرد:‌ باشگاه‌ها نباید به صورت سلیقه‌ای و فردی اداره شوند. روزی می‌شنویم مدیر عامل اتومبیل خود را فروخته و هزینه باشگاه را تامین کرده و روز دیگری می‌شنویم آقای مدیر عامل خانه خود را برای هزینه‌های باشگاه فروخته است. با این گونه اتفاقات چگونه می‌خواهیم در مسیر خصوصی سازی گام برداریم؟

واعظ آشتیانی بی سامانی و بی برنامگی در فوتبال کشور را عامل اصلی عدم پایداری باشگاه‌های خصوصی دانست و اضافه کرد: متاسفانه مهمترین مساله برای ما نتیجه‌گرایی شده است، به طوری که نتیجه‌گرایی باعث شده همه عوامل موثر در ورزش فراموش شود. وقتی فقط مباحث نتیجه‌گرایی مهم می‌شود در حقیقت به سوی مباحث آماتوری حرکت می‌کنیم. این‌ها نشان دهنده این است که ما سیستم نداریم و وقتی سیستم وجود نداشته باشد افراد سیستمی هم وجود نخواهند داشت بنابراین تفکر سیستمی هم وجود ندارد. اگر یک نظام تعریف شده وجود داشته باشد و مدیریت نیروی انسانی به سمت و سویی رفته باشد که نگاه‌های حرفه‌ای وجود داشته باشد شاهد تحول خواهیم بود. حرفه‌ای شدن فوتبال یک پروسه زمانی طولانی مدت را نیازمند است.

وی ادامه داد: مسوولان فوتبال کشور ما شب خوابیدند و صبح که بیدار شدند گفتند فوتبال حرفه‌ای شده است اما واقعیت امر این است برای ورود به عرصه فوتبال حرفه‌آی باید در گذشته زحمات زیادی را متحمل می‌شدیم. فوتبال دنیا اگر حرفه‌ای است ۵۰ سال برای آن زحمت کشیده است و الان به جایی رسیده‌اند که سهام باشگاه‌هایشان در بورس‌های معتبر دنیا عرضه شده است. زمانی می توانیم که به سوی فوتبال حرفه‌ای قدم برداریم که در گام نخست اقتصاد کشور از یک تعادل نسبی برخوردار باشد و بعد ورزش همگانی را گسترش دهیم. در مقابل ورزش همگانی است که مردم به سوی ورزش سوق پیدا می کنند و وقتی مردم به سوی ورزش آمدند برای ورزش هزینه می‌کنند و کم کم می‌شود اقتصاد ورزش را رونق داد.

مدیر عامل سابق استقلال در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: امروزه خیلی از سهامداران باشگاه‌های بزرگ اروپایی اصلا طرفدار آن باشگاه نیستند و فقط به خاطر درآمدزایی سهام باشگاه را خریداری کرده‌اند.

مدیرعامل سابق استقلال تصریح کرد: دولت مخالف واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از راه مزایده است و مجلس هم با واگذاری این باشگاه‌ها به شخص مخالفت کرده است. وقتی این دو مخالفت را کنار یکدیگر می‌گذاریم می‌بینیم مجلس و دولت می‌توانند با هم تعامل کنند و به یک راه درست برسند. حال اگر واگذاری این دو باشگاه در بورس از سوی مدیران قبلی صورت نگرفته امیدوارم حال که صحبت از واگذاری این دو باشگاه به طور جدی مطرح شده است این باشگاه‌ها را در بورس واگذار کنند تا همه آحاد مردم بتوانند سهام این دو باشگاه را خریداری کنند.

واعظ آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: دولت و مجلس نباید برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس عجله کنند .اگر در گذشته اقداماتی برای واگذاری این دو باشگاه انجام نشده، حال مجلس و دولت بی تدبیری‌های گذشته را جبران کنند. اگر مدیریت منطقی و بر اصول حرفه‌ای بر این دو باشگاه حاکم باشد مطمئنا این دو باشگاه می‌توانند ارزش افزوده پیدا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *