جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

مکان جدید گورستان پایتخت کجاست؟

پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 435958
اعلام مکان جدید گورستان پایتخت ،آخرین وضعیت طرح کاهش خطرپذیری تهران و تغییر مدیریت سازمان زیباسازی شهر تهران و... از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سیلاب هفته گذشته در استان تهران دوباره مسئولان شهری را به یاد طرح کاهش خطرپذیری شهر تهران، انداخت احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این رابطه گفت : این مصوبه شرح خدمات کلی و وسیعی داشت که امکان اجرایی شدن آن نبود. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کاری را آغاز کرده اما به جهت اینکه کار خیلی وسیع بوده نتوانسته آن را به پایان برساند. هم اکنون طرح واقعی تر و شرح خدمات مصوبه بازنگری شده که تا پایان سال ۹۵ طرح کاهش خطرپذیری شهر تهران برای تصمیم نهایی به شورای شهر ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: مصوبه کاهش خطرپذیری شهر تهران جزو تکالیف برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران هم هست ضمن اینکه ایرادهای قبلی مصوبه نیز برطرف شده و تقریبا یک مقدار به واقعیت نزدیک شده است و امیدواریم که طرح مذکور بتواند در بحث زیرساخت ها و همچنین بحث شهرسازی و معماری تأثیرگذار باشد.

دراین هفته مدیرعامل سازمان زیبا سازی تغییر کرد . جمال کامیاب به عنوان رایزن فرهنگی ایران به فرانسه رفت وعیسی علیزاده جانشین اوشد .پیش از این عیسی علیزاده معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ بود .

این هفته اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشوربه جلسه غیر علنی شورا رفت و درباره حادثه سیلاب هفته گذشته، توضیح داد . او در این جلسه اعلام کرد : سازمان هواشناسی با توجه به تجهیزاتی که دارد توانایی پیش بینی رخدادهای خرد و ریز را ندارد. کما اینکه ما در سال گذشته و در پیامد طوفان تهران در بازدیدی که از این سازمان داشتیم دریافتیم این سازمان توانایی اینکه حوادث را در مقیاس خرد پیش بینی کند ندارد که درخواست خرید تجهیزات کردیم اما تا به امروز میسر نشده است.

نجار سپس اظهار داشت: در حادثه کن و سولقان و امام زاده داوود باید گفت این حادثه در روز تعطیل رخ داد ، بیشتر مردم هم بر حسب شرایط و عدم مسافرت در ماه مبارک رمضان سفرهای خود را در این روزها برنامه ریزی کرده بودند. در این شرایط بیش از ۶ هزار خودرو در جاده حضور داشته است. در چنین وضعیتی باید گفت بیشتر تلفات این حادثه تماما مربوط به مسافران بوده و حتی ساخت و ساز های غیر مجازی که در حریم رودخانه وجود داشته و ساکنینی در آن بوده اند، تخریب نشدند. خوب در این شرایط ما می توانیم به مردم بگوییم مسافرت نروند!

درمیانه این هفته رحمت الله حافظی جلسه ای با فرمانداری درباره وضعیت معادن شن و ماسه واقع در منطقه ۱۸ شهرداری تهران، برگزار کرد.

او با اشاره به وضعیت کلی منطقه گفت: خاکبرداری در حجم بالا و توسعه بی رویه در سطح و عمق باعث ایجاد اختلاف تراز قابل توجه ما بین کف معادن تا کف بستر رودخانه کن شده است. به دلیل قرار گرفتن این معادن در طول کل ساحل غربی رودخانه که در برخی نقاط این فاصله به کمتر از ۱۰ متر می‌رسد، تخریب دیواره مشترک بین آنها محتمل بوده و خطر بزرگی محسوب می‌شود.

به گفته حافظی، به دلیل اشباع بودن آبرفت بستر رودخانه و همچنین اختلاف ارتفاع زیاد کف رودخانه و معادن حتی در صورت تخریب بخشی از این دیواره مشترک، گستردگی تخریب‌ها تا فاصله زیادی در بالا دست و پایین دست خواهد شد و مجموعه رودخانه و مستحدثات و سایر تاسیسات به سمت معادن حرکت خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: در تجربیات گذشته نیز سیلاب های رودخانه کن و خسارات ناشی از آن را می‌توان دید به عنوان مثال وقوع سیل و تخریب پل فتح راه آهن و ریزش دیواره های معدن خلیج فارس در مجاورت اجرای پل سعید آباد، ضرورت تسریع در تصمیم گیری در این منطقه را یادآور می‌شود.

حافظی گفت:‌ در حال حاضر از مخاطرات محتمل و بالقوه می‌توان گسیختگی دیوارهای جانبی معادن، تخریب دیواره‌های ما بین رودخانه و معادن، تاثیر بر تاسیسات ساختمان‌ها و ساکنین اطراف گودها و تهدید جان افراد داخل معدن را ذکر کرد. هرچند که وقوع زلزله که در تهران نیز چندان دور از انتظار نیست می‌تواند باعث تشدید این مخاطرات شود.

وی ادامه داد: با توجه به جمیع مسایل مطرح شده وضعیت این گودها را قرمز و تهدید کننده اعلام می کنم و از امروز ادامه فعالیت این شرکت‌ها و برداشت از این معادن را غیرمجاز و غیرقانونی دانسته زیرا خطر جدی برای ساکنین منطقه و کارگران معادن محسوب می‌شود.

این هفته رئیس کمیسیون شهرسازی معماری شورای شهر تهران گفت: کارشناسان شورای شهر به جای کارشناسان شهرداری در کمیسیون‌های ۱۰ گانه کمیسیون ماده ۱۰۰ مشغول به کار خواهند شد.

محمد سالاری با اشاره به جلسه نمایندگان شورای شهر درکمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری گفت: در این جلسه بررسی مصوبات گذشته شورای شهر تهران در ارتباط با ساماندهی وضعیت فعالیت کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و پیش‌بینی تدابیری برای کاهش و جلوگیری تخلفات ساختمانی در شهر تهران در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه دوره سوم شورای شهر، دو مصوبه خوب در این رابطه داشت که آیین نامه‏های اجرایی آن نیز تدوین شده بود و بر اساس آن به جای کارشناسان شهرداری در کمیسیون‌های ۱۰ گانه ماده ۱۰۰ کارشناسان توسط شورا انتخاب و جایگزین می‌شدند و در نهایت کارشناسان تایید شده توسط شورا نیز به تایید نمایندگان وزارت کشور و دادگستری نیز می‏رسد و به عنوان کارشناسان کمیسیونهای ماده ۱۰۰ فعالیت می‏نمایند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کارشناسان این حوزه باید مستقل باشند و شورا اختیارات نظارتی کامل داشته باشد، گفت: از این پس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر،کارشناسان را به شورا معرفی و در خصوص این کارشناسان رای‌گیری می‏شود.

به گفته سالاری، این جایگزینی به بررسی واقع‌بینانه پرونده‌های تخلفات ساختمانی کمک کرده و دخالت و اعمال سلیقه شهرداران مناطق در نحوه بررسی پرونده‌ها را کم کرده و سبب تصمیم‌گیری قاطع و واقع‌بینانه در صدور آراء می‌شود.

در جلسه علنی این هفته شورای شهر تهران احمد دنیا مالی نسبت به افزایش نزاع های خیابانی درسطح شهر تهران هشدار داد . رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به آمارهای نزاع در پایتخت طی سه ماهه نخست امسال گفت: ۲۶ هزار نزاع منجر به طول درمان در پزشک قانون تهران ثبت شده است این آماری است که منجر به شکایت شده و نزاع هایی که به شکایت ختم نمی شود در این آمار نیامده است.

وی با بیان اینکه تصویر چنین شهری که مردم دائما در حال نزاع هستند تصویری زشت و ناپسند است گفت: بخشی از این نزاع ها در حوزه حمل و نقل و تخلفات موتورسواران به وجود می آید. وی درخواست کرد معاونت اجتماعی در این رابطه آسیب شناسی لازم را انجام دهد که چنین تصویری از شهر تهران نداشته باشیم.

این هفته شورای شهر تهران نسبت به دزدیده شدن مجسمه مقابل اداره پست واکنش نشان داده و رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران گفت: شورا پیگیر مجسمه دزدیده شده در میدان توپخانه است، اما امیدی به پاسخگویی نداریم.

عبدالحسین مختاباد ادامه داد: از سازمان زیباسازی و شهردار منطقه این موضوع را پیگیری کردیم، اما این سازمان تنها مسئول نصب مجسمه های سطح شهر است.

وی با بیان اینکه نمی توانیم نیروی حفاظتی برای هر مجسمه در سطح شهر بگذاریم، گفت: گم شدن این مجسمه در نزدیکی میدان توپخانه که از میادین اصلی شهر است اتفاق افتاده و حتما آنجا دوربین نصب بوده و نیروی انتظامی می تواند پیگیری کند که چه کسی این مجسمه را برده است.

در روزهای پایانی این هفته رییس کمیسیون سلامت شورا خیال تهرانی ها را از بابت دفن امواتشان راحت کرد اعلام کرد زمینی برای گورستان جدید تهران پیدا شده است .

رحمت الله حافطی توضیح داد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که در این رابطه داریم، بخش قابل توجهی از این زمین ها متعلق به آستان حرم مطهر امام خمینی(ره) است و مذاکرات انجام و به تفاهمات اولیه رسیده اند و متعهد شده اند اگر این زمین ها معارض احتمالی نیز داشته باشد، آنها پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه موقعیت مکانی زمین جدید بهشت زهرا به دلیل فاصله کمی که با گورستان فعلی پایتخت دارد، نیاز به ایجاد زیرساخت های جدیدی مانند فضایی مثل غسالخانه ندارد و می تواند از امکانات فعلی بهشت زهرا بهره مند شود.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، این زمین ها تا دو سال آینده قابل بهره برداری خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای مختاباد برو خوانندگی کن دیگر کاندید نشو !
میدان توپخانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/