سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱۱
۲

روایتی جالب از حضور کاروان رضوی در نیجریه +عکس

يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 390354
این فقط گوشه ای از برکات انقلاب اسلامی ما بود و به قول حضرت آقا نمایی از عمق استراتژیک انقلاب اسلامی است و در این میدان نقش رهبر شیعیان آنجا نیز یعنی «سید ابراهیم زک زکی» بسیار درخشنده است.
روایتی جالب از حضور کاروان رضوی در نیجریه +عکس
به گزارش جهان؛ از قبل شنیده بودیم در مناطقی از غرب آفریقا، گروهی از شیعیان با رهبری شخصیتی که گفته می شد "سید حسن نصرالله آفریقاست" در حال فعالیت های رو به گسترش شیعی و انقلابی هستند. فردی که به واسطه آشنایی با انقلاب اسلامی ایران شیعه شده بود(و به نقلی دیگر، شیعه بوده است و بر اساس مدل امام خمینی(ره) رفع تقیه کرده بود) و ظرف حدود سی سال جریانی را سازماندهی کرده بود که تعداد انگشت شمار شیعیان نیجریه را به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسانده، آن هم شیعیان انقلابی و اکثرا مقلد امام خمینی و آیت الله خامنه ای، اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟

طرح «زیر سایه خورشید» فرصتی بود تا به اتفاق کاروان رضوی حرم مطهر امام هشتم(علیه السلام) به آن جا اعزام شویم. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین و موثرترین برنامه های معنوی و معرفتی آستان قدس رضوی در دهه کرامت، اعزام خادمین حرم امام رضا(علیه السلام) و مبلغان دینی در قالب کاروان های رضوی به همراه پرچم متبرک حرم و یک سری محصولات فرهنگی و متبرک به اقصا نقاط کشور است که با توجه به مقتضیات برنامه، تحولات معنوی و معرفتی فراوانی را در آن مناطق ایجاد نموده و بسیار مورد علاقه و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. برنامه هایی مردمی که به میزبانی تشکل های بومی منطقه برگزار می شود و شور و شعور شوق برانگیز دینی را در میان مردم آن جا توسعه می دهد. همچنین تاثیرات فراوانی را بر فضای فرهنگی منطقه می گذارد. چند سالی است که این سفرها محدود به داخل کشور نشده و این کاروان ها به خارج از کشور هم اعزام می شوند و جالب اینجاست که تاثیرات آن در خارج از کشور چه بسا بیشتر از داخل کشور است.

با توجه به تعاریفی که از نیجریه شنیده بودیم قصد کردیم در سال جاری کاروان رضوی را نیز به آن جا اعزام کنیم اما متاسفانه با مخالفت هایی مواجه شدیم و با وجود دعوت نامه رسمی رهبر شیعیان آفریقا جناب سید زکزکی، برخی دوستان داخلی بعضا مانع تراشی هایی را سبب شدند که درجای خود و مجالی دیگر قابل تامل و بررسی و نقد جدی می باشد.

بالاخره پس از پیچ و قوس هایی کاروان اعزام شد

الان که توفیق اعزام داشته و از این سفر نورانی برگشته ایم بلا تشبیه حسی شبیه حس"کریستف کلمب" در کشف قاره آمریکا داریم! جریانی عظیم و پردغدغه شیعی و انقلابی را ملاقات کردیم که تاکنون درباره عظمت آن نه شنیده و نه دیده بودیم! متاسف شدیم که به دلیل جهل ما و بخشی هم به خاطر منفعت طلبی برخی ها و... آن طور که باید و شاید شناخته نشده اند.

امروز نیجریه ۱۰میلیون مسلمان شیعه دارد و جالب اینجاست که این جمعیت تا قبل از از انقلاب اسلامی ایران محدود و انگشت شمار بودند. این فقط گوشه ای از برکات انقلاب اسلامی ما بود و به قول حضرت آقا نمایی از عمق استراتژیک انقلاب اسلامی است و در این میدان نقش رهبر شیعیان آنجا نیز یعنی «سید ابراهیم زک زکی» بسیار درخشنده است.

جریانی عظیم و موثر اما مخفی مانده از دید جوانان انقلابی ایران

سید زک زکی پس از انقلاب اسلامی سفری به ایران دارد و ظاهرا ملاقاتی هم با امام(ره) داشته و به واسطه آشنایی با شخصیت امام شیعه می شود(برخی هم می گویند رفع تقیه می کند) و این می شود که این جمعیت عظیم شیعه کم کم شکل می گیرد. شیعیانی که پیرو امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و اکثرا مقلد حضرت آقا هستند. همانطور که ما می دیدیم همه جا عکس های امام(ره) و مقام معظم رهبری و سید زک زکی وجود داشت.

شیعیانی که همچون ما، تمام مراسم مذهبی را با شور و حال برپا می دارند- چنانکه ما که در مدت کوتاهی آنجا بودیم و در چند برنامه آنها شرکت کردیم تحت تاثیرعظمت برنامه و اخلاص این قوم متدین و مجاهد قرار گرفتیم – و بسیار متعجب می شویم که با وجود برگزاری چنین مراسم مذهبی و انقلابی با شکوه و با حضور هزاران هزار نفر از شیعیان آنجا هیچ بازتابی را در صدا و سیمای خودمان مشاهده نکرده ایم!!


برای نمونه خودمان شاهد بودیم که چگونه در همین برنامه هایی که به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) و حضور کاروان های رضوی و بدون تبلیغات گسترده(به دلیل برخی از ملاحظات امنیتی) هزاران نفر حضور می یابند و تصاویری متفاوت از ابراز عشق و محبت به مکتب اهل بیت و انقلاب اسلامی ایران را می آفرینند.

رهبری بسیار محبوب، حکیم، مقتدر و متواضع

سید ابراهیم زکزکی که از محبوبیت زیادی در غرب آفریقا برخودار است و حتی خوشنامی او میان اهل سنت و حتی مسیحیان آن مناطق نیز ظرفیت عظیمی را ایجاد کرده است از اقتدار ویژه ای هم برخوردار است و پیروان بسیار مطیعی دارد. اما در عین حال بسیاری از کارهای مختلف را خودش انجام می دهد.از ریختن چای گرفته تا حتی تنظیم میکروفن سخنران مجلس امام رضا(علیه السلام) تا...


فردی بسیار متدین و با طمانینه و در عین حال حکیم که تشکیلاتی منسجم و محبوب و موثر به نام«حرکت اسلامی» را سازماندهی کرده و توانسته بود برای همه افراد عضو حرکت، شغلی را ایجاد کند و به واسطه این اشتغال زایی وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنان را بهبود بخشد و همچنین سید با تشکیل موسسات و برنامه هایی تربیت فکری، معنوی و تحصیلی آنان را پشتیبانی می کند. یکی از کارهای خوبی که سید انجام داده ، این است که مزرعه پدری خود را تبدیل به شهرک سینمایی کرده است. چون دریافته بود حدود دو قرن قبل در نیجریه یک انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است و بعد انگلیسی ها آمده اند و آن را سرکوب کرده اند. لذا دستور داده با وجود تمام مخالفت های دولت نیجریه، داستان آن انقلاب را تبدیل به فیلم سینمایی کرده، به جامعه نیجریه معرفی کنند.

زاریای نیجریه مظلوم مثل غزه فلسطین

دولت نیجریه نیز مانند بسیاری از دولت های آفریقایی وابستگی فراوانی به صهیونیست ها دارد و اسرائیل، انگلیس و آمریکا در غیاب کشورهایی چون ایران یکه تاز فضاهای اقتصادی و فرهنگی و دولتی آنجا هستند.

از طرف دیگر نیز شعبه دیگری از القاعده به نام «بوکوحرام» دقیقا در همین مناطق و مراکز شیعیان اعلام موجودیت کرده و ظاهرا هدفش را مبارزه با فرهنگ غربی قرار داده است؛ اما مشخص است که هرجا امیدی به جریان های انقلابی شیعه وجود دارد این تیپ تفکرات سازماندهی می شود تا منافع غرب به خطر نیفتد.

مطلب مهم دیگری که خوب است یادآوری کنم این است بیشترین شهیدی که در روز قدس امسال تقدیم انقلاب جهانی اسلام شده است نه در غزه که در منطقه زاریای نیجریه بوده است آن هم در منطقه ای که حمله مستقیم اسرائیل وجود ندارد بلکه منطقه ای است که مردمش در لبیک به پیام سی سال قبل امام خمینی(ره) هر ساله راهپیمایی روز قدس را با شکوه برگزار می کنند و این بار سربازان دولتی نیجریه به آنان حمله می کنند و ۳۵ نفر از بهترین جوانان این حرکت را شهید می کنند.

این اتفاق گفتنی های فراوانی دارد. مثلا همسر سید هم خانمی بزرگوار و فداکار است. ایشان به ما می گفت: «من خودم را برای شهادت در این مسیر آماده کرده بودم. فکر می کردم یکی از فرزندانم شهید شوند اما هیچ وقت فکر نمی کردم در یک روز ۳ فرزندم شهید شوند» آری در همین راهپیمایی سه فرزند رهبر شیعیان را مظلومانه شهید می کنند. افرادی که هرکدام مسئولیتی کلیدی در تشکیلات سید داشتند. حتی یکی از فرزندان ایشان مجروح شده و در آمبولانس و درحال انتقال به بیمارستان و تحت شکنجه شهید می شود.


سید ۹فرزند دارد که ۳تن از آنها را که شاید از چند جهت بهترین ها بودند در یک روز تقدیم اسلام و انقلاب می کند. نکته درس آموز دیگر اینجاست؛ سید زک زکی با آرامشی عجیب که ناشی ازشخصیت ایمانی و حماسی اوست بر پیکر کل شهدا نماز می خواند و خود شخصا پیکر فرزندان خود را به خاک می سپارد و صبورانه و مطمئن بدون ذره ای نگرانی، جمعیت کثیر و ملتهب را به آرامش دعوت می کند. سپس در سخنرانی بیان می دارد شهدای ما در برابر شهدای کربلا چیزی نیستند و خدا از ما این قربانی ها را بپذیرد. خانواده سید هم حضوری مقتدر و مومنانه در این برنامه دارند و حماسه ای تاریخی می آفرینند.

تماشای تصاویر ویدئویی این اتفاقات بسیار درس آموز است خصوصا که دعاها و شعارهای حماسی، امام زمانی و انقلابی این جمعیت که رهبر آرام و مطمئن خود را همراهی می کنند یاد آور حماسه های نه چندان دور در انقلاب اسلامی ایران است.

امام رضا (علیه السلام) و مراسم چهلم شهدای روز قدس نیجریه

گویا امام رضا(علیه السلام) جوری برنامه ریزی کرده بودند که کاروان رضوی و پرچم متبرک حرم مطهر وقتی به زاریا برسد که متقارن شود با مراسم چهلم شهدای روز قدس نیجریه! ما هم که از قبل اطلاعی از این برنامه نداشتیم لباس مشکی تهیه کرده و در مراسم شان شرکت کردیم. جالب است بدانید حضور کاروان رضوی در مراسم چهلم شهدا، گویا اولین حضور ایرانی ها در جمع مردم منطقه زاریا و شیعیان پرشور عضو حرکت اسلامی نیجریه بوده است( تا قبل از این اگر حضوری هم بوده متاسفانه بسیار کمرنگ و صرفا حالت دیپلماتیک و دیدار با سران آنان بوده است!) مردم بسیار بسیار خوشحال شده بودند، چرا که ما را نمی دیدند بلکه حس شان این بود که امام رضا(علیه السلام) شهدایشان را قبول کرده اند و با پرچم متبرک خود و حضور خدام حرم شان مهر تایید و قبولی بر این قربانیان راه حق و حقیقت زده اند.

شهدا را در همان شهرک سینمایی دفن کرده و نام آن شهرک را به "جنه الرحمه" تغییر داده بودند . با اینکه مراسم چهلم در روز تعطیل نبود، چندین هزار نفر از مردم جمع شده بودند. یکی از برنامه های جالبشان اجرای نمایشی ساده و ضد صهیونیستی بود با این مضامین که به نقل از بازیگرانی که نقش صهیونیست ها و آمریکایی ها را بازی می کردند و از روی استیصال می گفتند: وقتی به قلب این شیعیان شلیک می کنید مغزشان زنده می شود! مغزشان را هدف می گیرید، قلبشان زنده می شود! آن ها را می کشید ۲ برابر می شوند، تنها راه باقی مانده ایجاد اختلاف میان مردم است...

فریادهای حماسی و دشمن شکن "لبیک یا حسین" عکس های بزرگ امام و رهبری و همچنین فریادهای "لبیک یا زکزکی" از دیگر حواشی این مراسم بود برنامه چهلم برنامه ای باشکوه حماسی و پرنکته بود که در این اندک فرصت بیانش نیست.

جشنی متفاوت برای میلاد امام هشتم، جلوه ای دیگر از مردمانی آسمانی

روز بعد مراسم متنوعی به مناسبت جشن میلاد امام رضا(علیه السلام) برگزار شد که حدود ۶ ساعت طول کشید و جالب اینجا بود که با وجود طولانی بودن مراسم ذره ای خستگی در چهره مردم دیده نمی شد و با شور و شوقی کم نظیر برنامه ها را دنبال می کردند و جالب تر آن که هر آیه قرآنی که سخنران ما می خواند مخاطبان گسترده جشن ادامه آیه قرآن را با او همراهی می کردند و این نشان دهنده نوع ارتباط و تسلط نسبی پیروان سید زک زکی به معارف و آیات قرآن بود.

ما میان مردمی رفته بودیم که خیلی هایشان دوشنبه ها و پنج شنبه ها روزه می گرفتند. آشنایی بسیار خوبی با زبان عربی، قرآن و نهج البلاغه داشتند. تعداد بسیاری از آنها حافظ تمام یا بخشی از قرآن بودند و بر دیوارهای خیابان هایشان شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و حتی جمله مشهور امام خمینی (ره) که "آمریکا شیطان بزرگ است" به تواتر دیده می شد.

روز بعد از میلاد هم مراسم مداحی و شعرخوانی داشتند که ما چه شعرها و شعورهایی نسبت به مکتب اهل بیت و قرآن مشاهده کردیم. جالب بود که در شعرهایشان هم به حضور کاروان رضوی اشاره کرده بودند و از اینکه نمک و نبات متبرک حرم امام رضا(علیه السلام) را دریافت کرده بودند ابراز شادمانی می کردند.

یا در برخی ابیاتشان مدح امام خمینی (ره) و سید زک زکی را می کردند که افتخارشان است که از سلاله رسول الله هستند وپرچم اهل بیت را برافراشته اند و چه زیبا بود فریاد های باشکوه"لبیک یا رضا" توسط جمعیتی فراوان، متدین ، انقلابی و مجاهد در این جشن باشکوه!

جمهوری اسلامی آفریقایی

سید امیدوار بود و در سخنرانی روز میلاد امام رضا علیه السلام و در جمع هزاران نفر از پیروان مشتاق خود اعلام کرد که امیدوار است به برکت حضور کاروان رضوی و عنایت امام رضا علیه السلام، آنان نیز بتوانند همانند جمهوری اسلامی ایران در آفریقا جمهوری اسلامی آفریقایی داشته باشند

سید معتقد است باید به سمت تشکیل جمهوری اسلامی فراتر از مرزهای کشورهای آفریقای حرکت کنند. خصوصا که این مرزهای موجود استعماری است. در جهان کنونی فرصت های بسیار زیادی برای مجاهدان فکری و اجرایی راه حق و حقیقت وجود دارد که به علت کم توجهی خیلی از جوانان انقلابی ایران به عرصه های جهانی، آن اتفاقات بزرگی که می تواند رقم بخورد، به تاخیر می افتد.

لذا امیدواریم به برکت خون شهدای انقلاب جهانی اسلامی و با تلاش مجاهدان راستین این مسیر، عزم جدید و راسخ و جهانی در جوانان انقلابی ایران اسلامی ایجاد شود و بواسطه حضورهای حقیقی و مجازی بین المللی، شاهد تحقق سریع وعده های الهی در عرصه جهانی باشیم.

منبع: قاصدک نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جای بسی خوشحالی و در عین حال تأسف دارد
سروش
وقتی به قلب این شیعیان شلیک می کنید مغزشان زنده می شود! مغزشان را هدف می گیرید، قلبشان زنده می شود! آن ها را می کشید ۲ برابر می شوند، تنها راه باقی مانده ایجاد اختلاف میان مردم است...
خدايا دل اين شيعيان مستضعف از بعضي خواص ايراني روشن تر است خدايا بر توفيقاتشان بيفزا