جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

آغاز عملیات بزرگ اقتصادی

فرید‎الدین حداد عادل
شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 150152
بزرگی این اتفاق، در عصبانیت رسانه‎های متخاصم از آرامش امروز ایران پیداست، به‎طوری‎که نیویورک‎تایمز در روز سی‎ام آذرماه در گزارشی از تهران رسماً از امنیت و خرسندی پایتخت اظهار تعجب و حیرت کرد.

طرح هدفمند کردن یارانه‎ها از روز یکشنبه 28 آذرماه در سراسر کشور آغاز شد. این برنامه، بزرگ‎ترین برنامه اقتصادی- اجتماعی ایران مدرن است. یعنی از مشروطه به این‎سو، ایران تابه‎حال رخدادی اجتماعی- اقتصادی به اهمیت و اعتبار فرآیند هدفمند کردن یارانه‎ها نداشته است. 

این لطف خداست که شامل حال جمهوری اسلامی شده است و آقای رییس‎جمهور که مسئول و مدیر اصلی این عملیات بزرگ است، قطعا قدردان این نعمت بزرگ الهی است. همه اقتصاددانان و اکثر تحلیل‎گران امور اجتماعی، ریشه بسیاری از مشکلات جامعه را در نفتی بودن اقتصاد می‎دانند. 

فهم این مسأله، همیشه آسان بوده، ولی تلاش برای حل آن بسیار ناممکن و دور از دسترس می‎نموده است. این لطف و عنایت خداست که امروز این عملیات بزرگ در کمال آرامش آغاز شده است و رییس‎جمهوری باید شکرگزار خداوند باشد که لیاقت چنین خدمت‎گزاری به ملت ایران را پیدا کرده است که إن‎شاءالله هست. 

طرح هدفمند کردن یارانه‎ها، آغاز حرکت جامعه به‎سوی مبارزه با اسراف، رانت‎خواری، دلال‎بازی، روحیه کم‎کاری و تنبلی و بسیاری از آفت‎های فردی و جمعی است. اگر طرح هدفمند کردن یارانه‎ها یا طرح تحول اقتصادی با موفقیت انجام شود؛ زمینه اصلی و حقیقی رشد استعدادها و بروز خلاقیت‎های اجتماعی و اقتصادی مهیا می‎گردد. 

بزرگی این اتفاق، در عصبانیت رسانه‎های متخاصم از آرامش امروز ایران پیداست، به‎طوری‎که نیویورک‎تایمز در روز سی‎ام آذرماه در گزارشی از تهران رسماً از امنیت و خرسندی پایتخت اظهار تعجب و حیرت کرد. 

ابعاد بلندمدت این مسأله، در آینده بیشتر مشخص می‎شود. سرمایه آزادشده نسل‎ها، وقتی در چرخه اقتصاد پویا قرار گیرد به منبع بزرگ سرمایه‎گذاری بدل می‎شود و زمینه جهش اقتصادی کشور را فراهم خواهد ساخت. 

این اتفاق بزرگ، نیازمند همدلی همه ایرانیان است، بر همه وظیفه است که دولت را در به سرانجام رسیدن این طرح بزرگ یاری رسانند.
امید است با اجرای موفق مراحل آتی طرح هدفمند کردن یارانه‎ها، کشور به رشد و ثبات شایسته خود برسد.

منبع: هفته نامه پنجره/ شماره 74


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


France
لطفاً این پرسش بنده به مسئولین مربوطه منتقل شود:
دو سال ازثبت نام برای یارانه ها می گذرد ولی سفارتخانه های ایران در خارج هیچگونه اقدامی برای ثبت نام هموطنان خارج نکرده اند؟ مگر ما پنج میلیون ایرانی نیستیم وخدت سربازی برای کشور نکرده ایم؟