سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۱۲
چرا فضای تنفسی برای دیپلماسی ایران ایجاد نمی شود؟

اختلاف آمریکا و روسیه هر چه باشد ماهیت شان یکی است/ جمهوری اسلامی ایران، دشمن بنیادین غرب

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 354057
روسیه و غرب در مبانی با هم اختلافی ندارند و تعارض منافع حتی استراتژیکی به معنای تفاوت ماهیت روسیه و غرب (حتی آمریکا) نیست. حتی شوروی سابق هم در بنیاد با غرب اختلافی نداشت. به قول شهید آوینی مارکسیسم و لیبرالیسم در بنیاد یکی هستند و آن اومانیسم الحادی و سوبژکتیویسم یا دیوزدگی است؛ براستی هم لیبرالیسم و هم مارکسیسم هر دو ماتریالیستی‌اند، بنابراین در بنیاد یکی هستند.
اختلاف آمریکا و روسیه هر چه باشد ماهیت شان یکی است/ جمهوری اسلامی ایران، دشمن بنیادین غرب
سرویس سیاسی جهان نيوز - حسین صادقی: پس از بحران اوکراین و اعمال تحریم هایی علیه روسیه، انتظار می رفت با توجه به درگیری غرب در جبهه ای جدید، فضای تنفسی برای دیپلماسی ایران بالاخص در مسأله هسته ای گشوده شود. اما به نظر می رسد که در هر شرایطی، غرب همواره ایران را دشمن اصلی و نهایی خویش می داند. از این رو صدور قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا در شرایطی که تصور می شد، غرب توجه کمتری به ایران به دلیل درگیری با روسیه داشته باشد، نشان از آن دارد که همواره دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای براندازی آن، هم و غم نهایی غرب است.

تقابل روسیه و غرب و خصوصا تقابل روسیه و آمریکا، حکایت از شروع دوران جدیدی میان این دو کشور دارد که نه «جنگ سرد» است و نه «دوران بعد از جنگ سرد»، بلکه این روابط رفته رفته به سمت تعارضی عمیق تر حرکت می کند که به عمق جنگ سرد نیست، اما به مراتب نسبت به بعد از فروپاشی شوروی عمیق تر است. اما آیا این عمق اختلافات می تواند روسیه را همچون گذشته و دوران جنگ سرد -خصوصا قبل از شکل گیری انقلاب اسلامی- بدل به دشمن اصلی و شماره یک غرب بکند؟

با کمی دقت می بینیم که نه تنها روسیه که حتی چین که به ظاهر کمونیستی است، به شیوه ای سرمایه داری اداره می شوند. اسلاوی ژیژک به درستی درباره چین بیان می کند که سرمایه داری چینی به مراتب خشن تر از سرمایه داری اروپایی و آمریکایی است. در حقیقت چین را باید یک سرمایه داری دولتی خواند که هیچ نسبتی با آموزه های اولیه حزب کمونیست این کشور در زمان تأسیس ندارد.

روسیه و غرب در مبانی با هم اختلافی ندارند و تعارض منافع حتی استراتژیکی به معنای تفاوت ماهیت روسیه و غرب (حتی آمریکا) نیست. حتی شوروی سابق هم در بنیاد با غرب اختلافی نداشت. به قول شهید آوینی، مارکسیسم و لیبرالیسم در بنیاد یکی هستند و آن اومانیسم الحادی و سوبژکتیویسم یا دیوزدگی است؛ براستی هم لیبرالیسم و هم مارکسیسم هر دو ماتریالیستی‌اند، بنابراین در بنیاد یکی هستند. علاوه بر این با شکست مارکسیسم در روسیه، اشتراکات به مراتب بیشتر شد. در روسیه امروز دیگر خبری از کمونیسم و مارکسیسم نیست. از همان زمانی که گلاسنوست(اصلاحات سیاسی) و پروستریکا (اقتصادی) را گورباچف به اجرا گذاشت، روسیه روند سرمایه داری شدن را به سرعت طی طریق نموده است.

به صراحت مشخص است که تنها نظامی در جهان که تعارض بنیادین و ایدئولوژیک و اعتقادی با غرب دارد، همانا نظام مقدس جمهوری اسلامی است، که به جای ماتریالیسم، خداگرایی را نشانده و به جای سکولاریزاسیون، روند دینی شدن را تعقیب می کند.

در تئوری های نوسازی (مانند دیدگاه های سموئل هانتینگتون خصوصا در کتاب سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی) به صراحت نوسازی و نیز نوشدن، در تلازم با سکولار و دنیوی شدن و ترک مرجعیت های الهی است و این ترک مرجعیت و مشروعیت الهی را دستاوردی مثبت و بزرگ می پندارند. اما جمهوری اسامی نشان داد که هم می توان مدرنیزاسیون و پیشرفت را تحقق بخشید و هم دنیوی و غیردینی یا سکولار نشد. اساس شکل گیری انقلاب اسلامی در همان آغاز بر رد اندیشه های سکولار و مادی (مارکسیسم و لیبرالیسم) بوده است.

پساسوکلاریسم در غرب در اندیشه کسانی چون پیتر برگر -به عنوان موسس آن- محصول انقلاب شکوهند اسلامی بوده است. توضیح اینکه قبلا تصور می شد که سکولاریزاسیون و مدرنیزاسیون تلازمی لاینفک با هم دارند و لزوما مدرن شدن جوامع به سکولارشدن آنها می انجامد. اما پیتر برگر به عنوان موسس پساسکولاریسم به همراه یورگن هابرماس با مبنا قراردادن انقلاب اسلامی، تلازم سکولاریزاسیون و مدرنیزاسیون را انکار کردند.

با وجود آن که ایران در دهه ۵۰ به سرعت در حال مدرن شدن بود، در عین حال با سرعتی بیشتر به سمت دینی شدن رفت تا انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ را به بار نشاند. پس از آن نیز با وجود پیشرفت خیره کننده ایران در عرصه های علمی، فناوری، اقتصادی و سیاسی و نظامی، اما خبر از غیردینی شدن حکومت و حاکمیت در میان نیست و این به معنای ابطال تئوریهای مدرنیزاسیون غربی است.

غرب بر خلاف آنچه نشان می دهد تحمل زیر سؤال رفتن مبانی نظری اش را ندارد. موضوعی که با وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد و با تثبیت نظام جمهوری اسلامی، مبانی نظری حکومت اسلامی در مقام عمل در حد توان گام به گام به مرحله اجرا درآمد و همچنان در حال پیگیری است. از سویی موفقیت های جمهوری اسلامی، الگویی پیش چشم کشورهای جهان سوم و تحت سلطه قرارداد و این موضوع روز به روز بر خطر بالفعل ایران را برای غرب آشکار کرد. بنابراین هیچ واقعه سیاسی در دنیا نمی تواند غرب را لحظه ای از خطر جمهوری اسلامی برای منافع سلطه گرانه اش غافل کرده و دشمنی بنیادین غرب با نظام اسلامی ایران را تغییر دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
احسنت بر این تیتر
ولی روسیه با امریکا قابل مقایسه نیست خیییییییییلی بهتره
علی
Iran, Islamic Republic of
واقعا سگ زرد برادر شغاله
نه شرقی نه غربی نه آمریکا فقط جمهوری اسلامی
درود بر حکومت جمهوری اسلامی ایران که با خون شهدا به دست اومده
مرگ بر هرکسی که با ایران اسلامی دشمنه
آدمیزاد
Colombia
منظورتان کشورهای همسایه ایران همچون عمارات و عربستان و قطر و جمهوری باکو و پاکستان و.... است ؟ چون این کشورها با خود ایران دشمنی دارند .
احسنت مرگ بر همه....
Iran, Islamic Republic of
پس به نظر شما چرا ما مرگ بر آمریکا میگیم ولی مرگ بر روسیه نمی گیم
البته من شخصا هیچ کدوم را نمی گم
چون روسیه با نظام ما از در دشمنی وارد نشده و با استقلال ما مشکلی نداره و حتی برای ترویج تشیع در روسیه مانعی ایجاد نمیکنه که البته بخاطر مشکلش با سلفی هاست
پورمهدی
باسلام
وقت آن رسیده که سلطه ی کشورهای غربی با حربه سازمان ملل از سر کشورهای به اصطلاح درحال پیشرفت.و اسلامی خصوصأ شیعه.برداشته شود.
بهانه جدیدامریکا با صادرنکردن ویزای سفیرجدیدسازمان ملل باید غیرت دولت را به جوش آوردو پیگیرطرح سازمان ملل بارویکرد عدالت جهانی و مشارکت مردمی. بود
کشورهای خاورمیانه با دوعضو ثابت قبلی(چین وروسیه)و کشور تاثیر گذار ایران بهترین گزینه برای پایان دادن به بهانه تراشی های امریکاواروپایی هاست.
-سازمان ملل قدرتمند متشکل از کشور های خاورمیانه در یکی از کشورهای قاره کهن.
-تشکیل سازمان ناتوی جدید
-تشکیل سازمان و اساس نامه حقوق بشرجدید
-و.....
یعنی همون سگ زرد برادر شغال
روسیه حداقل با ما سابقه دشمنی مانند آمریکا نداره