پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

شعارزدگی آفت اقتصادمقاومتی شده‌است

جمعه ۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۵
کد مطلب: 414357
کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه شعارزدگی از آفات سیاست های کلی کشور از جمله اقتصاد مقاومتی است گفت:سبک زندگی پر تجمل و مصرف زده به سطوح مدیریتی نیز رسوخ یافته است.
به گزارش جهان، عباسعلی رستمی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره روند اقتصاد مقاومتی گفت: هر کاری در کشور مطابق با فرهنگ آن جامعه صورت می گیرد. متأسفانه تعدادی از مسئولان درباره اقتصاد اسلامی آگاهی لازم را ندارند. تمام فعالیت ها در جامعه بر اساس فرهنگ آن جامعه صورت می‌گیرد. این مسئله باعث شده است که نظر مردم درباره اقتصاد مقاومتی متفاوت شود.

رستمی با بیان اینکه کشور باید شناخت خود را درباره اقتصاد مقاومتی اصلاح کند بیان کرد:متأسفانه تفکرات در مصرف در کشور ما بر اساس اصول بومی و منطقه ای نیست. عدم بومی بودن تفکرات در دانشگاه ها و مدارس باعث شده است که افراد تفکرات بومی و منطقه ای نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه استفاده از تولیدات بومی یکی از نکات حائز اهمیت است افزود: اکنون سهم استفاده از تولیدات داخلی پایین است، چرا استفاده از تولیدات داخلی بسیار کم است.به طور مثال زمانی تمام مردم جامعه از پیکان استقبال می‌کردند, اما اکنون جامعه از ماشین های وارداتی پر شده است.

وی با بیان اینکه علت اصلی در عدم تحقق اقتصاد مقاومتی بی توجهی به فرهنگ کالای بومی است اظهار کرد:خط مشی اقتصاد مقاومتی برای رهایی از بحران‌های اقتصادی و کاستی‌های بازار آزاد و عواقب اخلاقی اجتماعی و سیاسی ضرورت گریز ناپذیر بوده و هست. ولی آیا این سیاست کلی مانند سیاست مبارزه با مفاسد اقتصادی و رقابت پذیر کردن بازار مورد غفلت قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: شعارزدگی از آفات سیاست های کلی کشور است و اقتصاد مقاومتی هم دچار این افت شده و عملا ملت طعم شیرین آن را با حرکت‌های ضد سیاستی نخواهند چشید. همان سبک زندگی پر تجمل و مصرف زده که متاسفانه به سطوح مدیریتی رسوخ یافته، به صورت تبلیغات تلویزیونی و شهری و رفتارهای سیاسی به خورد طبقات متوسط و پایین داده می‌شود.

رستمی تأکید کرد: شکاف در گفتار و رفتار نیز بر سرعت انتقال این سبک زندگی البته با طعم بی اعتمادی گسترده و ترویج فرهنگ نفاق می‌افزاید. به این ترتیب مشکل عمده حرکت معکوس در راستای اقتصاد مقاومتی، عدم اعتقاد بالادستی به اقتصاد مقاومتی و عدم عملکرد نهادهای عمومی در این راستا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *