جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خودروساز و قطعه ساز وارد کنیم

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 424950
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو گفت: حضور خودروهای چینی در ایران تهدیدی برای خودروسازی داخلی و به ویژه برای قطعاتی است که ساخت داخل دارد.
به گزارش جهان محمد رضا نجفی منش در مصاحبه با صدا وسیما افزود : اگر برای قطعاتی که ساخت داخل نداریم ، در صورت تامین نشدن از اروپا تامین از چین اشکالی ایجاد نمی کند اما واردات قطعاتی که در داخل کشور تولید می شود به زیان قطعه سازی داخلی است.

وی اضافه کرد: به جای اینکه خودرو و قطعه وارد کنیم ، خودرو ساز و قطعه ساز را وارد کنیم تا با مشارکت طرف های ایرانی، برای تامین بازارهای داخلی و هم برای صادرات به بازارهای بین المللی تولید کند.

نجفی منش گفت : هم اکنون خودروها و قطعات خودرویی که مشابه آن در داخل کشور داریم وارد می شود که لزومی ندارد و این در حالی است که کیفیت آنها در برخی مواقع پایین تر از مشابه داخلی است.

وی افزود: با واردات خودروها و قطعات خودرویی که مشابه آن در داخل تولید می شود در واقع با پول و درآمد کشور ، برای سایر کشورها ایجاد اشتغال می کنیم که نه عقلایی و نه مطابق با بند ۹ اصل ۴۳ قانون اساسی است و نه با سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق دارد.

مزیت های ادغام خودروسازان داخلی در مسیر همکاری با خودروسازان جهانی
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه ادغام خودروسازان داخلی در مسیر توسعه علمی و فناوری و دانش بنیان این صنعت کاملاً اقتصادی است ، گفت: درسطحی بالاتر اگر با خودروسازان برتر جهانی مشارکت کنیم و وارد بازارهای جهانی شویم ، اقتصادی تر هم خواهد شد.

محمدرضا نجفی منش افزود: در کره جنوبی با حدود ۴ خودروساز بیش از ۴ و نیم میلیون خودرو تولید می شود در حالی که در ایران با بیش از ۱۸ خودروساز در بالاترین حد یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال ۹۱ تولید شد که به دلیل تحریم ها در سال های اخیر به مرز کمتر از یک میلیون دستگاه هم کاهش یافت.

وی گفت: با ادغام خودروسازان داخلی ، هزینه متوسط کاهش می یابد و با افزایش مقیاس تولید انگیزه تحقیق و توسعه و اثربخشی تولید فناوری بیشتر خواهد شد و در آن صورت می توان به ارتباط صنعت و دانشگاه و علوم انسانی نیز سامان خوبی داد.

نجفی منش افزود: ایران در کانون بازار بزرگ منطقه آسیای میانه و خلیج فارس قرار دارد و می توانیم به قطب تولید صادرات محور خودروهای جهانی تبدیل شویم.وی گفت: باید مشارکت خودروسازان جهانی برتر را با اهداف صادراتی تعریف کنیم و در آن صورت می توانیم از لحاظ کیفیت و قیمت نیز به واقعیت های اقتصادی نزدیک تر شویم.نجفی منش افزود: کیفیت خودرو که مردم انتظار دارند این است که تنوع آن بیشتر و فناوری آن گسترده تر باشد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو گفت: خودروسازان کشور به هیچ وجه ادعای بالاترین کیفیت را ندارند اما بیشترین تلاش را می کنند که مشتریان با مشکل مواجه نشوند.

نجفی منش افزود: در صنعت قطعه سازی خودرو پیشرفت های خوبی داریم و برای اینکه از مزیت های خود حداکثر بهره برداری را بکنیم ، نیاز داریم وارد زنجیره جهانی خودروسازان و قطعه سازان خودرو شویم و ایران به مرکز تولید و تجارت منطقه ای خودروهای جهانی تبدیل شود و این استعداد وجود دارد.

وی با بیان اینکه در افق سند چشم انداز باید به ظرفیت تولید سه میلیون دستگاه خودرو برسیم ، گفت: حداقل یک میلیون دستگاه برای صادرات خواهد بود.وی گفت : ایران صنعت خودروسازی را دارد و باید از این مزیت برای تامین نیاز داخلی و همچنین مدیریت بازار منطقه ای ۳۵۰ میلیون نفری استفاده کند.

نجفی منش اظهار داشت : ظرفیت تولید خودرو در ایران بیش از یک و نیم میلیون دستگاه است که البته تحت تاثیر کارشکنی ها و تحریم های خارجی در سال گذشته به کمترین حد رسید و خوشبختانه امسال روند افزایشی داشته است.

وی افزود : هم اکنون نیم درصد خودروهای تولیدی جهان در اختیار ایران است که باید به دو درصد افزایش یابد که معادل ۳ میلیون دستگاه خواهد بود و هدف سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه کشور را محقق می کند و در ان صورت واردت خودروهای خارجی از جمله چین هم نمی تواند بازارشکن باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *