جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۴
تأملی در شش عبارت رهبر انقلاب در مشهد مقدس؛

شعار سال 94 در شش پرده

جمعه ۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 414456
مشخص است که مسئولین در این زمینه چه بار سنگینی به دوش دارند. اگر خدای ناکرده عملکرد و مدیریت ضعیف و اشتباه مسئولین در هر بخش به تضعیف نظام اسلامی منجر شود و مثلاً گرانی به نحوی به مردم فشار بیاورد که کارآمدی نظام اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد چه پاسخی در ارتکاب این منکر خواهیم داشت؟
شعار سال 94 در شش پرده
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی‌زاده:
"من این شعار را برای امسال انتخاب کردم : دولت و ملت، همدلی و همزبانی".   این عبارت کوتاه در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) و سپس بیانات ایشان در روز اول فروردین در حرم رضوی بهانه‎ای است برای تأمل بیشتر بر چند جمله در زمینه رابطه دولت و ملت.

(عبارت هر شماره از میان بیانات رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) در مشهد مقدس انتخاب شده است)

۱ - من مردم عزیزمان را به بی‎تفاوتی دعوت نمی‎کنم. به نظارت نکردن دعوت نمی‎کنم.


در اصل هشتم قانون اساسی آمده است : در جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‏‎ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت...

۲ - امروز وظیفه‎ همه آحاد ملت این است که از مسئولین کشور حمایت کنند و به مسئولین دولتی کمک کنند.


در باب خیرخواهی و همراهی مردم نسبت به مسئولین، حضرت علی علیه السلام در خطبه ۳۴ نهج البلاغه فرمود : حقی که من بر شما دارم وفا به بیعتی است که با من نموده‎اید و خیرخواهی (نصیحت) نسبت به من در حضور و غیاب و اجابت دعوتم وقتی شما را بخوانم و اطاعت از من چون دستوری صادر کنم است.

۳ - امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه حرکات اجتماعی اسلام است...


امام خمینی (رحمة الله تعالی علیه) فرمود : اگر من پایم را کج گذاشتم شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟ اگر خدای نخواسته یک معمّم در یک جا پایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا برخلاف موازین؟ نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد، مال همه است. امت باید نهی از منکر بکند، امر به معروف کند.

۴ - تضعیف نظام اسلامی منکر است، تضعیف فرهنگ اسلامی منکر است.


مشخص است که مسئولین در این زمینه چه بار سنگینی به دوش دارند. اگر خدای ناکرده عملکرد و مدیریت ضعیف و اشتباه مسئولین در هر بخش به تضعیف نظام اسلامی منجر شود و مثلاً گرانی به نحوی به مردم فشار بیاورد که کارآمدی نظام اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد چه پاسخی در ارتکاب این منکر خواهیم داشت؟

یکی از عوامل تضعیف نظام اسلامی آن است که قانون‎شکنی باب شود.
رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری سال ۸۰ فرمودند : قانون شکنی، جرم است. تخلف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر می‎آید خودش یک جرم است، مگر نهی از منکر زبانی که بارها گفتیم نهی از منکر زبانی جایز و بلکه واجب و وظیفه‎ی همه است و در هیچ شرایطی هم ساقط نمی‏شود. اما آنجایی که نوبت اجرا و عمل برسد همه باید طبق قوانین عمل کنند. هیچ چیزی مجوز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوه قضائیه عمل نکردند خودمان وارد میدان شدیم. نخیر! آن روزی که لازم باشد مردم برای حادثه‏ ای خودشان وارد عمل شوند، رهبری صریحاً به آن‎ها خواهد گفت.

۵ - دغدغه داشتن جرم نیست، دلواپس بودن جرم نیست. می‎توانند کسانی حقیقتاً نسبت به یک مسئله مهم و حساس کشور، احساس دلواپسی و دغدغه‎مندی کنند، هیچ مانعی ندارد اما این به معنای متهم کردن نباشد، به معنای نادیده گرفتن زحمات و خدمات نباشد.


متهم کردن دیگران و تهمت زدن به آنان در هر جایگاهی که باشند از گناهان کبیره است که باید بطور جدی از آن پرهیز نمود. متهم کردن از ریشه (وهم) و از مصادیق ظن (گمان) است. خداوند سبحان در قرآن کریم (سوره حجرات، آیه ۱۲) می‎فرماید : ای کسانی که ایمان آورده‎اید، از بسیاری گمانها بپرهیزید چرا که بعضی از گمانها گناه است. البته مسئولین و آحاد مردم هم به روایت شریف نبوی نباید خود را در موضع و معرض تهمت قرار دهند. (اتقوا مواضع التهم : المحجة البیضاء، ج۵، ص۶۷)

۶ - از آن طرف هم دولت و طرفداران دولت به کسانی که ابراز دغدغه و دلواپسی می‎کنند، بایستی اهانتی نکنند...تحقیر مخالفان از سوی مسئولان خلاف تدبیر و خلاف حکمت است.


صاحبان خرد به بیان قرآن کریم (سوره زمر آیه ۱۸) کسانی هستند که سخنان را می‎شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‎کنند. بدیهی است اگر انتقاد را هدیه بدانیم مخالف و منتقد را تحقیر که نه بلکه تکریم می‎کنیم. از امام علی علیه السلام نقل شده که فرمود : نصیحت (ارشاد) را از کسی که آن را به شما هدیه می‎کند بشنوید و آن را با جان و دل بپذیرید. (میزان الحکمه، ج۱۲،ص۲۱۹) حتی از این هم پا را می‎توان فراتر نهاد و به استناد فرمایش منتسب به امیرمؤمنان علی علیه السلام منتقدی که انتقاد سازنده و خیرخواهانه می‎کند را باید محبوب‎ترین افراد نزد خود دانست. (باید محبوب‎ترین مردم نزد تو کسی باشد که تو را به آنچه مایه اصلاح و سازندگی توست راهنمایی کند و عیب‎ها و کاستی‎هایت را به تو نشان دهد : میزان الحکمه، ج۸، ص۳۲۸)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیشتر از اینهاست شش تاش رو شما تشخیص دادید
علمدار ولایت بسیجیان فدایت
اگر در عکس و بنر فقط پدیدار نشه
توفیقی از قزوین / سال نو مبارک
هم مردم و هم دولت حقیقتا برای حفظ منافع ملی با محوریت رهبری معظم و حول راهنمایی های ایشان می باید متحد باشند و چه خوب خواهد بود کسانی که دانسته یا ندانسته به این حرکت عمومی خدشه وارد می سازند از طرف همان جناح یا جایگاه به جای توجیه و...طرد شوند