جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
چمران:

انتخاب شهردار توسط مردم مغایر قانون است

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 381651
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با انتخاب شهردار توسط مردم پروسه پیچیده‌ای شکل می‌گیرد و مطمئناً این بند در طرح‌ جدید حساب نشده، تدوین شده است.
به گزارش جهان، مهدی چمران در نشست خبری که امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتخاب شهردار در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت توسط مردم، اظهار داشت: قطعا و یقیناً شوراها موافق این طرح نیستند و ما نیز دوستانه به دولت و وزارت کشور توصیه می‌کنیم که از این بند در قانون جدید بگذرند.

وی یادآور شد: شوراهای شهر برای انتخاب یک شهردار متخصص تشکیل شده‌اند و آن شهردار نباید تنها یک آدم محبوب و شناخته شده در زمینه‌های مختلف باشد بلکه باید یک مدیر و آشنا به شهر باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: ۱۰۸۴ شهر در کشور داریم که در این شهرها، شهرداران توسط شورای شهر انتخاب می‌شوند و اگر شورا حق نظارت نداشته باشد، آن شورا باید منحل شود و اگر این نظارت را داشته باشد می‌تواند شهردار را در بازه زمانی مشخصی استیضاح و برکنار کند بنابراین مجددا باید انتخابات شهردار توسط وزارت کشور برگزار شود که این پروسه وظایف این وزارتخانه‌ها را بیشتر می‌کند.

چمران بیان داشت: با انتخاب شهردار توسط مردم، پروسه پیچیده‌ای شکل می‌گیرد و مطمئناً این بند در طرح‌ جدید حساب نشده و فکر نشده تدوین شده است.

وی گفت: راه‌های رفته را نباید بازگردیم؛ باید به سمت تکامل پیش برویم در حال حاضر ما دنبال مدیریت یکپارچه شهری هستیم.

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: شهرداران توسط شوراها انتخاب می‌شوند و برای اداره شهر منابع مالی آن را تأمین می‌کنند که در حال حاضر آبادانی شهرها بیشتر از زمانی شده است که شهرها توسط دولت اداره می‌شد.

چمران خاطر نشان کرد: این طرح با اصل ۴۴ قانون اساسی نیز مغایرت دارد و ما نیز رایزنی‌های خود را برای حذف این بند از طرح با دولت و وزارت کشور خواهیم داشت تا به مجلس نرود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان بدهی دولت به شهرداری‌ تهران خاطر نشان کرد: میزان دقیق این بدهی را در حال حاضر نمی‌دانم ولی بر اساس اعلام رحمت‌الله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دولت ۱۶۰۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است ولی دولت نیز اعتقاد دارد بخشی از آن بدهی محسوب نمی‌شود.

وی درباره بدهی‌های شهرداری به مردم نیز اظهار داشت: این بدهی‌ها مشخص نیست ولی برای انجام پروژه‌ها در ۴ سال گذشته شهرداری ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهکار بوده است.

چمران خاطر نشان کرد: بدهی به پیمانکاران نیز عمدتاً پرداخت شده است و در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان چرخش دارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها درباره انتخابات شورای عالی استان‌ها خاطر نشان کرد: اواخر دی ماه انتخابات دور دوم رئیس شورای عالی استان‌ها برگزار می‌شود.

وی در خصوص انتخابات شورایاری محله‌ها افزود: در این خصوص مکاتباتی با رحمانی فضلی وزیر کشور داشته‌ایم تا انتخابات با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار شود. پیشنهاد داده‌ایم که نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان ناظر در انتخابات حضور داشته باشند.

چمران درباره اهمیت سلامت شهروندان در شورای شهر نیز اظهار داشت: سیاست ما در شورای شهر برای سلامت شهروندان سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و برای کاهش آلودگی هوا تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

وی درباره پارازیت خاطر نشان کرد: در این خصوص در شورای امنیت کشور نیز حضور داشتم و این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است، در آنجا درباره پارازیت و ضررهای آن بحث شد و حتی گوشی‌ها نیز دارای پارازیت‌هایی هستند که برای انسان مضر است.

چمران در پاسخ به پرسشی مبنی بر تأثیر حضور هنرمندان و ورزشکاران در شورای شهر گفت: اینکه فردی ورزشکار باشد نمی‌توان گفت که تخصص لازم را برای اداره شهر ندارد. درست است که از برند ورزشکاری یا هنرمندی خود برای حضور در شورای شهر استفاده کرده است ولی مطمئناً تخصص لازم را به دست خواهد آورد؛ به عنوان مثال آقای خادم یکی از بهترین و متخصص‌ترین افرادی بود که در شورای شهر تهران با صداقت خدمت کرد و با تخصص کامل در کمیسیون فرهنگی و برنامه و بودجه حضور داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عنوان کرده‌اند شورای شهر به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده است، گفت: شورای شهر به یک باشگاه سیاسی تبدیل نشده است اگرچه در سالیان گذشته اینطور مطرح می‌شد. افرادی که در شورای شهر هستند تفکر سیاسی خاص خود را دارند ولی در مسائل شهری دیگر مسائل سیاسی دخالتی ندارد به عنوان مثال وقتی که باغی را از بین می‌برند، فرقی ندارد که چه سیاستی طرف مقابل دارد بلکه تمام تفکرات به حل مشکلات شهری است.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شهردار تهران در انتخاب شما به عنوان رئیس شورای شهر نقش مهمی داشتند، گفت: انتخابات به شکل علنی برگزار شده است و اگر اینطور مطرح می‌شود پس باید گفت در دوره‌های گذشته نیز افراد دیگری در انتخاب رئیس شورا نقش داشته‌اند ولی در کل اینطور نیست و بنده آقای شهردار را خیلی وقت است ندیده‌ بودم و در زمان ملاقات از مقام معظم رهبری با شهردار تهران گفت‌وگویی داشتم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *