پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

دليل گرايش دختران به جراحى بينى

سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 64165
مهر: دبير علمى‌دومين کنگره بين‌المللى راينولوژى ايران با هشدار نسبت به افزايش جراحى بينى در سنين زير 18 سال مهمترين دلايل اپيدمى‌شدن جراحى بينى را مد عنوان کرد.

دکتر ابراهيم رزم‌پا گفت: چشم و همچشمى‌و شاخص بودن بينى و صورت به علت نوع پوشش در کشور تمايل به انجام اعمال جراحى زيبايى بينى و صورت را افزايش داده به طورى که ايران بالاترين آمار اعمال جراحى زيبايى بينى را در جهان داراست.

وى ‌افزود: سن مناسب اعمال جراحى بينى در گذشته بالاتر از 18 سال در نظر گرفته مى‌شد اما ديدگاه‌هاى نوين در جراحى با توجه به سير تکاملى و رشد بيني، سن مناسب را بعد از بلوغ و در سن حدود 12 تا 16 سالگى مى‌داند که با همين ديد، سن مناسب در پسرها بيشتر از دخترهاست. البته اين قانون کلى نبوده و با توجه به وضعيت جسمى‌و تکاملى افراد قابل تغيير است.

رزم پا يادآور شد: همانطور که اعمال جراحى غيرضرورى در سنين پايين ريسک و عوارض بيشترى دارد، انجام ندادن آن که مى‌تواند با اختلال در عملکرد مهم بينى يعنى تهويه مناسب و مرطوب کردن هواى تنفسى باعث خشکى مخاط و تشديد عفونت‌هاى تنفسي، گلودرد، سردرد، عصبى شدن و اختلال رشد شود با انجام اعمال جراحى مناسب و به موقع اما محافظه‌کارانه مى‌توان از اين عوارض جلوگيرى کرد.

وى ادامه داد: بعضى از نقايص مادرزادى و ضايعات ناشى از تصادفات و ضرب ديدگى‌‌هاى بينى بهتر است در سنين پايين‌تر ترميم شود. همچنين در مواردى که انحراف شديد تيغه با انسداد بيني، مشکلات تنفسى را براى فرد ايجاد مى‌کند براى جلوگيرى از عوارض بعدى بهتر است جراحى در همان سنين پايين انجام شود که البته در اين موارد هدف بيشتر جنبه درمانى عمل است.

دبير دومين کنگره بين‌المللى راينولوژى ايران اظهار داشت: بايد در انجام اعمال جراحى اولويت‌ها در نظر گرفته شود و در صورتى که اعمال جراحى در سنين پايين محافظه کارانه و با در نظر گرفتن سير تکاملى بينى و صورت و بدون آسيب رساندن به مراکز رشد غضروفى و استخوانى انجام شود، عارضه مهمى‌نخواهد داشت. ولى در صورت رعايت نکردن اين موارد منجر به بروز عوارض جدى از جمله آسيب به عملکرد حياتى بينى به علت تخريب مخاط و همچنين تغييرات غيرقابل برگشت در بينى و صورت خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *