پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۶
پشت پرده ایجاد ناامنی در جنوب شرق؛

سرویس‌های‌ اطلاعاتی‌ غربی و جیش‌العدل به کدام‌سو می‌روند؟ / استفاده از اتباع پاکستانی و افغانی

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 392055
گروهک جیش العدل که در جذب عناصر ایرانی برای عملیات های تروریستی ناکام مانده تلاش کرده است که طی ماه های اخیر کمبود نیروی انسانی خود را از طریق جذب عناصر شرور افغانی و پاکستانی جبران کند.
سرویس‌های‌ اطلاعاتی‌ غربی و جیش‌العدل به کدام‌سو می‌روند؟ / استفاده از اتباع پاکستانی و افغانی
گروه سیاسی جهان نيوز: در حوادث اخیر امنیتی در جنوب شرق ایران از اتباع پاکستانی و افغانی در برخی عملیات ها و ترورها استفاده شده است. این موضوع گرچه پیش از این در قالب باندهای قاچاق انسان و مواد مخدر تا حدودی معمول بوده ولی استفاده از اتباع بیگانه در ترورها و عملیات های تروریستی هدفمند که ردپای سرویس های اطلاعاتی بیگانه در آن کاملا مشهود است کم سابقه می باشد. به اعتقاد تحلیلگران امنیتی در این باره نکات ذیل قابل تامل است.

الف:
برخی اخبار نشان می دهد که گروهک جیش العدل که در جذب عناصر ایرانی برای عملیات های تروریستی ناکام مانده تلاش کرده است که طی ماه های اخیر کمبود نیروی انسانی خود را از طریق جذب عناصر شرور افغانی و پاکستانی جبران کند. در این عدم جذب یک نکته بسیار مهم اجتماعی نیز خوابیده است و آن اینکه با وجود سالها تلاش و صرف صدها هزار دلار نفتی هنوز هم گروه های تروریستی برای جذب تنها چند شهروند ایرانی و به خصوص از میان مردم وفادار اهل سنت به کشور و نظام جمهوری اسلامی ناموفق هستند. این موضوع به خوبی فاصله عموم مردم اهل سنت با گروه های تروریستی و تکفیری را در جنوب شرق به نمایش می گذارد.

ب: طی چند ماه اخیر پس از ترزیق جدید پول های کلان غربی – عربی - عبری به برخی گروه های تروریستی فعال همانند جیش العدل این گروه ها توانسته اند برای اجرایی کردن برخی عملیات ها، عناصر پاکستانی و افغانی را جذب کنند. این گروه ها به ازای هر عملیات به این عناصر پول های کلانی را تقدیم می کنند.

ج: سرویس اطلاعاتی آمریکا و عربستان سالهاست با تشکیل گروه های مختلف تروریستی در پاکستان و افغانستان تلاش کرده اند که یک بسته فشار هدفمند امنیتی به منظور جلوگیری از نفوذ منطقه ای ایران و همچنین مشغول سازی و ایجاد ناامنی در محیط داخلی ایران راه بیاندازند. اصلی ترین تحلیل ممکن درباره پشت پرده استفاده از اتباع بیگانه در ایجاد ناامنی ها در جنوب شرق به نقشه راهی برمی گردد که برخی سرویس های اطلاعاتی اخیرا به دنبال اجرایی کردن آن هستند.

در این نقشه راه تولید ناامنی توسط برخی عناصر پاکستانی و افغانی چند مزیت نسبی برای سرویس های اطلاعاتی ایجاد می کند. این سرویس ها در گام اول می توانند یک سازمان تروریستی چند ملیتی در کنار ایران را پایه ریزی کنند. در گام دوم نیز عناصر خارجی این سازمان تروریستی به لحاظ اطلاعاتی چون اتباع یک کشور بیگانه می باشند، شناسایی آنها برای سیستم امنیتی ایران بسیار سخت می شود. سومین مزیت هم این است که اتباع بیگانه پس از هر عملیات ترویستی – عمدتا در نواحی مرزی- به کشور خود گریخته و در آنجا مخفی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر سربازان گمنام
Iran, Islamic Republic of
با اینکه گاها با بعضی از مطالبتان مشکل دارم ولی بعضی جاها هم موضعگیری های خوبی دارید و مطالب خوبی می نویسید.
جای تقدیر دارد.
مرتضي
با داشتن سربازان گمنام از هيچ چيزي نميترسيم
زدی به هدف
خدانگذره ازكساني كه هنوزفكردوستي با آل سعود هستند ونوكري وروي خوش نشون دادن به آمريكا. نميدونم بايد آمريكاييها وسعوديها بيان زن وبچه خود اين افرادو بردارن وببرن تا به خودشون بيان؟؟؟؟؟
United States
غربی - عربی - عبری ! خیلی جدید بود، حض بردم.