پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

۵ دانشمند ایرانی رکوددار تولید علم

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 387709
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: از بدو ثبت رکوردهای علمی در پایگاه استنادی اسکوپوس که در هلند قرار دارد تا امروز تعداد ۲۸۲۳۸۸ مدرک از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در این نظام استنادی به ثبت رسیده که بیشترین تولیدات علمی کشور در رشته مهندسی صورت گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، جعفر مهراد گفت: با توجه به سیاست های کلی علم و فناوری، وضعیت تولید علم در این سیاست ها به جد و در چند نوبت تاکید شده است و خوشبختانه وضعیت دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از نظر تولید علم در نقطه ایده آل قرار دارد، هر چند که در صورت توجه به سیاست های کلی علم و فناوری بویژه از بعد تامین بودجه پژوهشی و رساندن آن به ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی وضعیت کنونی دگرگون و رشد مورد نظر حاصل خواهد شد.

وی با ارسال این اطلاعات به مهر اظهار داشت: از بدو ثبت رکوردهای علمی در پایگاه استنادی اسکوپوس که در هلند قرار دارد تا امروز تعداد ۲۸۲۳۸۸ مدرک از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در این نظام استنادی به ثبت رسیده است. جالب است بدانیم که در ارتباط با سال ۲۰۱۵ نیز تا این لحظه تعداد ۲۷۴ مقاله از دانشمندان و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران که در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است در اسکوپوس ثبت شده است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: آمار تولیدات علمی ایران در سال ۲۰۱۴ به ۲۸۹۴۴ مدرک بالغ شده است. این رقم تا پایان سال و بعد از آن نیز رشد خواهد یافت.

وی ادامه داد: میزان تولیدات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در سال ۲۰۱۳ به ۳۹۸۴۰ مدرک افزایش یافته و این رقم نیز به علت انتشار با تاخیر مجلات که ثبت و نمایه سازی آن ها نیز با تاخیر صورت می گیرد در ماه های آتی تغییر یافته و افزایش پیدا خواهد کرد.

مهراد تاکید کرد: کل تعداد مدارک نمایه سازی شده از ایران تا این لحظه ۲۸۲۳۸۸ مدرک است. چنانچه بخواهیم این رقم را بر اساس نوع مدرک تعریف کنیم، از کل این رقم تعداد ۲۲۳۰۲۷ به مقاله های نشریات، تعداد ۴۴۴۹۳ به مقاله های کنفرانس ها و بقیه نیز به سایر رکوردها شامل مرورها، نامه ها و مقالات تحت چاپ تعلق دارد.

وی ادامه داد: بیشترین تولیدات علمی کشور در رشته مهندسی صورت گرفته است که تاکنون ۶۷۹۱۶ مدرک به نام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

این مسئول آگاه در زمینه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: پزشکی در رتبه دوم تولیدات علمی کشور قرار دارد که رقمی برابر با ۵۸۳۶۹ مدرک را به خود اختصاص داده است. در مرتبه سوم شیمی تعداد ۴۰۵۱۰ مدرک را از آن خود کرده است.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: رتبه چهارم در اختیار فیزیک و نجوم است. در این رشته پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور تعداد ۳۳۹۳۰ مدرک تولید کرده اند. علوم مواد با تولید ۳۲۸۳۰ مدرک رتبه ۵ تولید علم کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: تعدادی از دانشمندان کشور با توجه به شرایطی که در اختیار دارند از جمله موقعیت های علمی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، همکاری با دانشگاه های مختلف، بودجه های تحقیقاتی و تخصیص وقت بیشتر برای انجام تحقیقات علمی و انتشار مقالات حاصل از این تحقیقات موفق به تولید مقالات بیشتر شده اند.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: مجتبی شمسی پور با ۶۸۲۰ اثر، محمدعلی گنجعلی با ۶۳۰ اثر، فریدون عزیزی با ۶۲۱ اثر، مهدی دهقان با ۵۷۲ اثر و باقر لاریجانی با ۵۷۰ اثر به ترتیب رتبه های اول تا پنجم تولید علم کشور را به خود اختصاص داده اند.

مهراد اظهار کرد: مجتبی شمسی پور استاد علم شیمی در دانشگاه رازی کرمانشاه که با تولید ۶۸۲ مدرک رتبه اول تولید علم کشور را دست دارد، شاخصh - ۵۶ را دارد. به انتشارات این دانشمند بر روی هم ۳۴۵۴ استناد صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: محمدرضا گنجعلی استاد شیمی دانشگاه تهران که از وی ۶۳۰ مدرک به ثبت رسیده است، از ۴۳۸۷ مدرک تعداد ۱۵۴۳۹ استناد دریافت کرده است. شاخص- h این دانشمند ۶۶ است.

رئیس ISC ادامه داد: فریدون عزیزی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۶۲۱ اثر در اسکوپوس ثبت و نمایه سازی کرده است. شاخص H این پژوهشگر ۳۷ است و تعداد استنادهای صورت گرفته به آثار علمی فریدون عزیزی ۶۵۷۶ استناد است.

وی گفت: مهدی دهقان استاد ریاضیات کاربردی دانشگاه صنعتی امیر کبیر است که به ۵۷۲ اثر علمی این دانشمند از ۲۹۷۵ کار علمی ۷۸۹۸ استناد صورت گرفته است. شاخص h- مهدی دهقان ۴۶ است.

مهراد خاطر نشان کرد: باقر لاریجانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است. به انتشارات این پژوهشگر پزشکی که تعداد ۵۷۰ مورد می باشد از ۴۱۰۴ اثر علمی بر روی هم ۵۴۹۹ استناد تعلق گرفته است. شاخص h- باقر لاریجانی ۳۵ است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا حفظشون کنه