جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
تحلیلگر لبنانی تشریح کرد؛

چرا ابتکار ایران راه حل درست بحران یمن است

سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب: 418704
یک تحلیلگر لبنانی، ابتکار جمهوری اسلامی ایران درباره یمن را راهی درست برای حل بحران این کشور دانست و به تشریح دلایل مخالفت سعودی ها با آن پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ عربستان از بامداد ششم فروردین، پس از شکست تمام طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن و به بهانه بازگرداندن مشروعیت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن به ریاض، به گزینه نظامی روی آورد و مناطق مختلف یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داد، برخی کشورهایی که از نظر اقتصادی به کمک‌های عربستان نیازمند هستند، با عربستان در تجاوزات آشکار به یمن همراه شده‌اند. بحرین، قطر، کویت، امارات، مغرب، سودان، اردن و مصر از جمله کشورهایی هستند که در جنگ علیه یمن به عربستان پیوسته‌اند.

به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، از آغاز تجاوز عربستان به یمن بیش از۲۵۰۰ از شهروندان یمنی که بین آنها شمار زیادی زن و کودک دیده می‌شوند، به شهادت رسیده‌اند. این در حالی است که بسیاری از زیرساخت‌های یمن نیز تخریب شده است و بر اساس اعلام دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل از آغاز عملیات طوفان قاطعیت بیش از ۱۵۰ هزار یمنی آواره شدند.

جنایات آل سعود علیه مردم یمن در حالی تداوم دارد که شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته با تصویب قطعنامه ۲۲۱۶ درباره یمن ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، مجوز تداوم این جنایات را داد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، ابتکاری را برای حل بحران یمن پیشنهاد کرده است. دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نامه ارسالی خود به دبیرکل سازمان ملل و وزرای امور خارجه همه کشورها در خصوص بحران یمن و طرح چهارماده‌ای ایران در این رابطه گفت: این طرح شامل آتش‌بس در زمین و هوا، ارسال کمک‌های انسانی، گفتگوی بین یمنی‌ها بدون دخالت خارجی و تشکیل دولت فراگیر است.

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ارسال طرح ایران برای وزیران خارجه همه کشورها گفت: طرح ایران، یگانه طرح سیاسی موجود روی میز است زیرا متأسفانه برخی کشورها در تجاوز عربستان علیه یمن یا مشارکت داشتند و یا حمایت سیاسی - تبلیغاتی کردند.بند نخست این طرح توقف فوری همه اشکال تجاوز عربستان سعودی به یمن و بند دیگر آن ارسال کمک‌های ضروری و انسان‌دوستانه برای مردم این کشور است زیرا در پی این تجاوز و کشتار گسترده غیرنظامیان اعم از زنان و کودکان، فاجعه‌ای انسانی در یمن روی داده است.در بند سوم این طرح از همه گروه‌های یمنی در پای میز مذاکره برای گفتگوی ملی دعوت شده و بند چهارم طرح نیز تشکیل دولت آشتی ملی در این کشور و تکمیل روند سیاسی است.

طرح چهار ماده ای ایران به شرح زیر است:

۱ ــ برقراری آتش‌بس و توقف سریع کلیه حملات نظامی خارجی
۲ ــ ارسال فوری و بدون وقفه کمکهای انسان‌دوستانه (و پزشکی) برای مردم یمن
۳ ــ از سرگیری گفتگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم یمن و با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی این کشور
۴ ــ تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن.

ابتکار ایران راهی درست برای حل بحران یمن

"دکتر طلال عتریسی استاد دانشگاه های لبنان و تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن به تسنیم می گوید : از نظر اصولی ابتکار جمهوری اسلامی ایران، راهی درست برای حل بحران و مشکل است به ویژه از این نظر که این ابتکار بر گفت و گوی سیاسی یمنی و عدم دخالت خارجی تکیه می کند.

اما مشکل این است که برخی این ابتکار را نمی پذیرند. شرط این ابتکار،‌توقف فوری جنگ و بمباران غیر نظامیان در یمن است و عربستان سعودی، توقف جنگ را رد کرده است و تا کنون عربستان همچنان به حملات نظامی خود ادامه می دهد، به این دلیل، مضمون و محتوای ابتکار ایران، مضمونی درست است. اما شرایط به نظر می رسد هنوز برای پذیرش این ابتکار مهیا نیست.

چرایی مخالفت آل سعود با ابتکار ایران

عتریسی درباره دلایل مخالفت عربستان با ابتکار جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان می کند : عربستان سعودی تا کنون هیچ دستاوردی در جنگ علیه یمن نداشته و هیچ یک از اهداف خود را محقق نکرده است، هنگامی که این ابتکار را بپذیرد معنایش این است که همه چیز را باخته است. سعودی ها مردم یمن را به قتل رسانده و زیر ساخت های این کشور را ویران کرده اند، پذیرش این طرح یعنی این که باید انصارالله را به عنوان یک شریک اساسی در روند سیاسی یمن به رسمیت بشناسند، همین سبب تا کنون این ابتکار را رد کرده اند،‌ما نمی دانیم تا کی قرار است به مخالفت خود ادامه دهد، شاید زمانی آن را بپذیرد که احساس کند در رسیدن به اهداف خود در یمن کاملا شکست خورده است.

ایران هرگز به دنبال جنگ نیست و خواهان حل مشکلات منطقه از راه مسالمت آمیز است

از عتریسی سئوال شد که تلاش ها و ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن چه مفاهیم و اهمیتی دارد که وی در پاسخ گفت : ایران حامل طرح مسالمت آمیز در منطقه است،‌ایران هرگز به دنبال جنگ نبوده است،‌ هرگز در امور کشورهای دیگر دخالت نمی کند و به دنبال این کار هم نیست، بر راه حل های سیاسی و توافق برای حل مشکلات منطقه تاکید می کند و با ارائه ابتکار خود درباره یمن، می خواهد این پیام را ارسال کند.

دلایل پافشاری سعودی بر ادامه تجاوزات به یمن

چرا عربستان سعودی بر ادامه این تجاوزات وحشیانه به یمن پافشاری می کند؟ عتریسی در این باره خاطر نشان می کند : عربستان سعودی در ورطه و تنگنایی گرفتار شده است،‌زیرا بدترین گزینه ها را انتخاب کرده است،‌از سوی دیگر، ادامه این جنگ، هیچ یک از اهدافش را محقق نکرده است و اگر تجاوزگری را متوقف کند، باز هم برای این کشور یک مشکل خواهد بود،‌زیرا هیچ دستاوردی در جنگ به دست نیاورده است و به همین سبب همچنان به تجاوزات نظامی خود ادامه می دهد تا شاید اوضاع میدانی کمی تغییر کند. به همین سبب عربستان سعودی در بن بست گرفتار شده است.

ادعاهای عربستان علیه ایران بی اساس است،‌آنها فقط به خاطر از دست رفتن نفوذشان می جنگند


چگونه می توان تجاوز نظامی کشوری را که مدعی حمایت از ملت های عرب است و همواره ادعا می کند که ایران در امور کشورهای عربی دخالت می کند، هضم کرد، رژیمی که با این جنگ علیه کشور فقیر یمن به کشتار مردم بیگناه و تخریب زیر ساخت های آن می پردازد؟

تحلیلگر لبنانی در این باره می گوید : روشن است که ادعاهای عربستان سعودی، ادعاهای غیر واقعی و نادرست است و پایه و اساسی ندارد،‌ جهانیان می دانند که ایران، یمن را اشغال نکرده است و این مساله جای هیچ بحثی ندارد،‌ اتهام زنی ها صرفا با هدف تحریک افکارعمومی علیه ایران مطرح می شود به این که عربستان در یمن و مناطق دیگر با ایران می جنگد. اما حقیقت این است که عربستان سعودی تنها به خاطر بازپس گیری نفوذ خود در یمن می جنگد، سعودی ها نفوذ خود را در یمن از دست داده اند و برای بازیابی نفوذ خود این جنگ را به راه انداخته است، این حقیقت تجاوز عربستان سعودی به یمن است.

از عتریسی سئوال شد که اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر این که آمریکا منبع تهدید در جهان است به ویژه با توجه به اینکه از متجاوزان سعودی در جنگ علیه ملت یمن حمایت می کند، چگونه ارزیابی می کند که این گونه پاسخ داد : این اظهارات صد در صد صحیح است زیرا ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی را برای جنگ علیه یمن تشویق و ترغیب کرد و از آن حمایت می کند و شخص اوباما هم تصریح کرد که با عربستان در این زمینه همکاری اطلاعاتی و لجستیکی و امنیتی می کند واضح و آشکار است که ایالات متحده آمریکا از این که مسلمانان با یکدیگر بجنگند، بهره می برد و این که در کشورهای منطقه بی ثباتی و ناامنی باشد، بله درست است، منبع تهدید، آمریکاست و این که عربستان سعودی می گوید تهدید از جانب ایران است، نادرست است،‌ آنها باید تهدید را از جانب آمریکا جست و جو کنند.

نظام آل سعود به تهدید تبدیل شده است

آیا می توان نظام آل سعود را به سبب به راه انداختن جنگ علیه یک ملت عرب و حرکت در راستای اهداف و طرح های آمریکا و رژیم صهیونیستی، تهدیدی علیه ملت های منطقه قلمداد کرد؟ تحلیلگر لبنانی در پاسخ به تسنیم می گوید : پس از این جنگ علیه یمن، نظام سعودی، به یک تهدید تبدیل شده است، حتی با اشتیاق می گویند که این تجربه را در سوریه و مناطق دیگر تکرار خواهند کرد، عربستان سعودی نقش سابق خود را از دست داده است . امروز عربستان سعودی،‌به طور مستقیم وارد جنگ علیه یمن شده است. این نشان می دهد که عربستان به تهدیدی تبدیل شده است، زیرا مردم را بدون دلیل می کشد و ممکن است این اقدامات را در مناطق دیگر هم انجام دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ندا
مرگ بر آل سعود