پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

حلقه مفقود مالیات کجاست؟

چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب: 415103
ماليات یکی از منابع مهم درآمدزا برای دولت به شمار مي‌رود و ثبات و تداوم وصول ماليات، موجب ثبات در برنامه‌ريزي دولت براي ارايه خدمات مورد نياز کشور در زمينه‌هاي گوناگون است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهبود نظام مالياتي بدون در نظر گرفتن ارتقاي فرهنگ مالياتي محقق نمي‌شود. شفاف سازی اقتصادی و جلب اعتماد آحاد مردم برای پرداخت مالیات در صورتی محقق خواهد شد که فعالیت‌های ترویج فرهنگ مالیاتی در سراسر کشور انجام گیرد.خوشبختانه امروزه برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف اقدامی در جهت تحقق این اهداف به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان این حوزه همواره برقراری فرهنگ مالیاتی در کشور امری مهم در بهبود روند مالی و مالیاتی در کشور محسوب می‌شود. با ایجاد زمینه‌های مناسب درخصوص فرهنگ سازی مالیاتی می‌توان بیش از پیش به منابع مالیاتی دسترسی پیدا کرد چرا که اکثریت مردم با امر مالیات آشنا شده و اقدام به پرداخت مالیات به بهترین شکل می‌کنند.

گفتنی است؛اهميت فرهنگسازي درخصوص ماليات یک استراتژی حياتي و جدی است. اگر مودي مالياتي و افراد جامعه بدانند پولي که به عنوان ماليات به دولت مي‌پردازند صرف آباداني کشور و ايجاد امکانات رفاهي براي خودشان مي شود با ميل و رغبت بیشتر حاضر به مشارکت هستند در مقابل عدم توجه به ایجاد زمینه ی فرهنگ سازی و نپرداختن به موقع مالیات خسارات جدی را به بدنه اقتصاد وارد می‌کند. استفاده از راهکارها و بازوهای مهم فرهنگ سازی مهمي چون صدا سيما و تبليغات شهري و محيطي فاکتورهاي مهمي در این امر مي باشند.

به عقیده کارشناسان اقتصادی دولت مردان باید در تلاش باشند ضمن افزایش آگاهی خود نسبت به درآمدهای مالیاتی و تاثیر مثبت آن در اقتصاد، برای ایجاد بستری مناسب جهت آگاهی مردم نسبت به این معقوله تلاش کنند.

بر اساس این گزارش؛دستيابي به اقتصادي سالم و متکي بر منابع مالياتي و بهره گيري موثر از ثروت ملي، بخشي از شاخصه‌هاي موثر در توسعه و پويايي نظام هاي اقتصادي به شمار مي رود. در اين ميان، بهره گيري موثر از عنصر فرهنگ شاخصه‌اي است که توسعه اقتصادي بدون آن امکان پذير نيست و با تغيير فرهنگ مالياتي مي توان کشور را با تکيه بر درآمدهاي مالياتي اداره کرد.

از دیگر سو، روشن کردن زواياي مثبت قوانين مالياتي همچون نظام ماليات بر ارزش افزوده، نقشي تعيين کننده در تحقق اهداف بلند برنامه‌هاي کلان اقتصادي و رسیدن به افق اقتصادي مورد انتظار دارد. اگر مردم پرداخت ماليات را وظيفه خود در کمک به رشد و توسعه کشور تلقي کنند، بدون شک بسياري از مشکلات دولت برطرف مي شود و هزينه‌هاي وصول کاهش مي يابد.

آنچه مسلم است فرهنگ سازی در تمام مقوله‌های صنعتی به خصوص حوزه‌های خشکی مثل مالیات یک ضرورت انکار ناپذیر تلقی می‌شود؛ ضرورتی که تاکنون کمتر در کشورمان به آن توجه شده و بیشتر در حد برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی که عمدتا مخاطبان و مدعوین خاص دارند باقی مانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *