پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

مشكلات و انتقادات دانشجويان دانشگاه آزاد علوم تحقيقات

پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 105503
مشكلات و انتقادات دانشجويان دانشگاه آزاد علوم تحقيقات
يك دانشجوي دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات مي‌گويد: نمي‌توانيم كساني كه منتقد آقاي جاسبي هستند را به اينجا بياوريم چون او مخالف حضور آنها است و اين در راستاي كرسي‌هاي آزاد انديشي نيست.

واحد علوم و تحقيقات تهران با هدف تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد و تامين هيات علمي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي درسال 1363 بنيان گذاري شد.
اين واحد كه كار خود را با جذب 250 دانشجو در رشته‌هاي مختلف علوم انساني، فني و مهندسي، علوم پايه و كشاورزي آغاز كرد از توفيق رشد كمي دانشگاه آزاد بي نصيب نماند، به گونه‌اي كه در سال 88 تعداد دانشجويان آن به صورت چشمگيري رشد داشته است در حاليكه در دفترچه‌هاي كنكور آزاد تعداد دانشجو براي كلاس‌هاي كارشناسي ارشد حداقل 18 نفر آورده شده است، كلاس‌ها با تعدادي به مراتب بيشتر از اين مقدار برگزار مي‌شود و بعضي كلاس‌ها با ظرفيتي بيش از سي نفر نيز برگزار مي‌شود.
اين دانشگاه كه 344 رشته تاكنون در آن راه اندازي شده و هر سال هم بر تعداد آن افزوده مي‌شود مشتمل بر 16 دانشكده و 4 مركز تحقيقاتي است كه دانشجويان در36 رشته كارشناسي،163رشته كارشناسي ارشد و153 رشته دكترا درحال تحصيل هستند تا عطش سيري ناپذير دانشجويان جوياي مدرك و علم را برآورده شود.
آمار دقيقي در مورد تعداد دانشجويان اين واحد در دست نيست اما بنابر اعلام روابط عمومي دانشگاه علوم و تحقيقات 800 عضو هيت علمي تمام وقت و نيمه وقت در مقاطع مختلف تحصيلي مشغول به تدريس هستند.
رياست اين دانشگاه را عبدالله جعفر علي جاسبي بر عهده دارد كه در كنار اين سمت عناويني چون رياست دانشگاه آزاد اسلامي، صاحب امتياز و مدير مجله علمي و پژوهشي اقتصاد و مديريت، صاحب امتياز هفته نامه فرهنگي سياسي و اجتماعي فرهيختگان، صاحب امتياز و مدير مسئول خبرنامه دانشگاه آزاد اسلامي، صاحب امتياز روزنامه آفرينش و روزنامه شاپرك، استاد دانشگاه علم و صنعت و... را دارد و اتاق آقاي جاسبي در طبقه هفتم ساختمان علوم انساني و اجتماعي است كه اكثراً در آنجا حضور ندارد.
دانشگاه علوم تحقيقات بر دامنه كوه‌هاي انتهاي بلوار سيمون بوليوار ساخته شده است و به دليل نيمه كاره بودن و نبود حصار در برخي از نقاط برخلاف عرف معمول دانشگاه‌ها براي ورود به محوطه نيازي به ارائه كارت نيست و تا مادامي كه قصد ورود به ساختمان‌ها نداشته باشيد به كارت دانشجويي و كارت شناسايي نيازي نداريد.
يكي از دانشجويان دانشكده علوم انساني با انتقاد از اين تناقض در رفتار مسئولان انتظامات مي‌گويد: براي هر ورود از دانشجو تقاضاي كارت دانشجويي يا پرينت انتخاب واحد مي‌كنند كه بيشتر حالت صوري دارد چون هر شخصي مي‌تواند با كپي از روي پرينت انتخاب واحد دوستش وارد دانشكده‌ها بشود.
سخت‌ترين سئوال از دانشجويان اين دانشگاه سئوال از مشكلاتشان است چون به سختي جواب مي‌دهند نه به دليل نبود مشكل كه بيشتر به دليل ترس از برخوردهاي احتمالي مسئولان دانشگاه (نمونه‌اش مشكلات پيش آمده براي فرزند سليمي‌نمين همزمان با انتقاد پدرش از عملكرد جاسبي) و به دليل زياد بودن مشكلات است.
يكي از دانشجويان كارشناسي نفت در مورد مشكلاتشان مي‌گويد كه مسئولين آموزش با دستكاري و كارشكني سعي مي‌كنند تا بچه‌ها را 9 ترمه كنند. به عنوان نمونه تاريخ امتحان پايان ترم 2 درس ما در يك روز است يا در حاليكه 15 واحد اختياري براي ما گذاشته‌اند آموزش اخذ آنها را اجباري كرده است. اين دانشجو در ادامه در حالي از نبود امكانات آزمايشگاهي و مصائب دانشجويان اين دانشكده گله مي‌كند كه رئيس دانشكده نفت سه شنبه 17 فروردين اعلام كرد كه قصد دارد دكتراي رشته مخازن نفت را هم در اين واحد راه اندازي كند.
يكي ديگر از دانشجويان اين دانشگاه كه حتي حاضر نيست نام دانشكده‌اش هم در اين گزارش آورده شود تا از برخورد مسئولين دانشگاه در امان بماند با انتقاد از برنامه ريزي ضعيف در اين واحد ادامه مي‌دهد كه آقاي جاسبي به جاي مقايسه دانشگاه آزاد با دانشگاه‌هاي دولتي و اينكه اين دانشگاه 2/3 دانشگاه‌هاي دولتي هزينه دارد بهتر است امكانات اين دانشگاه‌ها را مقايسه كند. اينجا نسبت كارمند و استاد به دانشجو كم است به گونه‌اي كه در فصل انتخاب واحد يا ثبت نام شاهد تجمع دانشجويان پشت اتاق كارشناسان آموزش هستيم و جالب اينكه كارشناسان چندين دانشكده در يك اتاق هستند يا يك كارشناس مسئول رسيدگي به چندين رشته است و دسترسي به اساتيد هم خيلي محدود است.
وي در ادامه با اشاره به وضعيت كتابخانه تعطيل شده دانشكده علوم انساني كه به دليل نبود نيرو تعطيل شده است وضعيت بلاتكليفي دانشجويان را به تصوير مي‌كشد كه براي تهيه كتاب مجبورند به دانشگاه‌هاي ديگر بروند تا از دوستانشان بخواهند تا كتاب عاريه بگيرند يا آنهايي كه تمكين مالي دارند اقدام به خريد كتاب مي كنند.
وي اضافه مي‌كند كه البته باز بودن كتابخانه هم توفيقي به حال دانشجو نمي‌كند، چون كتاب خانه فاقد كتاب هاي مرجع است و براي مطالعه هم به رغم حجم زياد دانشجويان اين دانشكده فقط دو ميز وجود دارد و از قرائت خانه هم خبري نيست.
اين دانشجو با رقت انگيز خواندن وضعيت اساتيد مي‌افزايد كه فضا براي استراحت و استقرار اساتيد تعبيه نشده است و غالبا چندين گروه در يك اتاق هستند و اتاق‌ها هم شكل موقت دارند به همين دليل اساتيد به خصوص اساتيد مدعو فقط زماني به دانشگاه مي‌آيند كه كلاس دارند و بلافاصله بعد از كلاس هم مي‌روند.
اين دانشجوي سال آخر در ادامه اشاره‌اي به وضعيت آقاي جاسبي مي‌كند كه در هفته فقط نصف روز در دانشكده حاضر است درحالي كه رياست اين دانشگاه را بر عهده دارد و ادامه مي‌دهد كه آقاي جاسبي تمام كارهاي خود را به آقاي عباسپور تفويض كرده كه از اقوامشان است و تمام كارهاي او را از امور مالي گرفته تا نظارت انجام مي‌دهد. اين دانشجو در انتها اين سئوال را از جاسبي مي‌كند كه اگر آقاي جاسبي مي تواند با نصف روز در هفته دانشگاه را اداره كند چرا ديگر روسا نمي‌توانند؟
يكي ازدانشجويان كارشناسي ارشد جغرافيا به نام "م "، با اشاره به وضعيت استقرار اساتيد مي‌گويد كه اساتيدي كه اينجا هيئت علمي هستند به طور همزمان در چند جاي ديگر هم هيئت علمي هستند و براي دانشجو وقت نمي‌گذارند.
به نظر اين دانشجو اخذ پايان نامه در اين واحد و كلا دانشگاه آزاد خيلي مشكل است چون محدوديت استاد وجود دارد در حاليكه ميانگين استاد به دانشجو بايد 17 يا 18 باشد در اين جا رقم خيلي بالاتر است و اگر دانشجو زود نجنبد نمي‌تواند در ترم مورد نظرش پايان نامه بگيرد. جلسات شوراي پژوهشي نيز دير به دير تشكيل مي‌شود و وقتي هم تشكيل مي‌شود در يك جلسه نزديك به 100 پايان نامه را تصويب مي‌كنند.
دانشجوي ديگري مي‌گويد كه مطلع هستم آقاي جاسبي هيچ وقت در جلسات شوراي فرهنگي دانشگاه شركت نمي‌كند در حالي‌كه بايد باشد و صورت جلسه را بعدا به حضورش مي‌برند و او با برخورد سليقه‌اي آن بخش‌هايي كه مطابق ميلش هست را تاييد و يا مواردي را حذف و بعد صورت جلسه را امضا مي‌كند.
وي در ادامه با اشاره به كمبود امكانات در دانشگاه براي دانشجويان ادامه مي‌دهد كه ما واحد درسي spss را داريم كه براي 28 دانشجوي كلاس فقط 5-6 دستگاه كامپيوتر در آزمايشكاه موجود است و جوابگوي نياز دانشجوها نيست.
البته واحد علوم و تحقيقات براي ارتباطات 88 امسال 35 دانشجو گرفته است كه وضعيت آنها بدتر خواهد بود.
اين دانشجوي علوم سياسي با اعلام نارضايتي از عملكرد حراست دانشگاه در برخورد با بد حجابي‌ها، آنها را بي تفاوت دانسته و ادامه مي‌دهد كه برخورد حراست اينجا با بد حجابي و ناهنجاري‌هاي ديگر سليقه‌اي است و وقتي مسئولي قرار است به اينجا بيايد كنترل‌ها را بيشتر مي‌كنند.
اين دانشجوي كارشناسي ارشد در ادامه با اشاره به جشن‌هاي آغاز سال تحصيلي جديد كه هر سال برگزار مي‌شود آن‌ها را بر خلاف رسالت دانشگاه آزاد مي‌داند كه قرار بود اسلامي باشد. او فيلم‌هايي را هم نشان مي‌دهد كه نمونه‌اش جشن 88 صنايع غذايي است كه در فضايي مشمئزكننده برگزار مي‌شود و فيلم آن در اختيار خبرنگار فارس نيز قرار دارد.
وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در جمع دانشجويان در مورد كرسي‌هاي آزاد انديشي ادامه مي دهد كه ما نمي‌توانيم كساني كه منتقد آقاي جاسبي هستند را به اينجا بياوريم چون او مخالف حضور آنها است و اين در راستاي كرسي‌هاي آزاد انديشي نيست.
اين دانشجو در ادامه با اشاره به فتنه‌هاي بعد از انتخابات عملكرد سران دانشگاه را ضعيف و بعضا در جهت سران فتنه مي‌داند و مي‌گويد اوج آشوب‌ها دانشگاه نظارتي بر ورود و خروج‌ها نداشت. 

منبع خبرگزاري فارس
* فارس: در اين گزارش اسامي و عنوان برخي از دانشكده‌هاي دانشجويان مصاحبه كننده به درخواست آنها حذف شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *