شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۴
۸۸
پاسخ صریح مشاور روحانی به خانم اصلاح طلب:

وجداناً کار دختران در کافی‌شاپ 'امتیاز' است؟

سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 379401
آری زن مدیر داخلی خانه و خانواده است. در حدیث شریفی رسول اکرم (ص) همسرداری و اولادداری زن را معادل «حج و جهاد و جماعت» مردانه معرفی نمود. این نگاه شما است که کار زن را در درون خانه ساده و سبک و حقیر می‌داند و تصور می کند اگر خواهر و خانمی به اداره و کارخانه و کارگاه برود و حقوق اندکی بگیرد این اشتغال است و کار خانه اشتغال نیست!
وجداناً کار دختران در کافی‌شاپ
به گزارش جهان، به دنبال انتشار اظهارات الهه کولایی، از اعضای حزب منحله مشارکت در روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد، سید رضا اکرمی، رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با ارسال یادداشتی به این روزنامه به سخنان وی پاسخ داد که مشروح آن بدین شرح است:

۱- در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ در روزنامه آفتاب یزد خواندم:

"متاسفانه در سالهای اخیر شاهد هستیم که جریان فکری خاص قصد محدود کردن دایره اشتغال زنان را دارند تا آنان را به سوی خانه نشینی هدایت کنند. این سخن در هنگامی گفته می شود که گویا زنان از اشتغال در کافی شاپ ها و سفره خانه های سنتی منع شده اند."

خدمت سرکار خانم کولایی معروض می دارم: همسرداری و مادری و خانه داری که کانون خانه و خانواده، کانون سازندگی و برازندگی و آموزش و پرورش است و خانه و خانواده دانشگاهند و نمایشگاه و پژوهشگاه که سخت ترین کار است در برابر: سدسازی، نیروگاه سازی، انرژی اتمی و بیمارستان سازی و کار مداوم است، برای پدر و مادر تا آخرین لحظات زیست و زندگی، که اگر بانوی تحصیل کرده ای هیچ شغلی بیرون خانه نداشته باشد و فقط همسرداری نماید و مادری کند، بی خاصیت و یا کم خاصیت خواهد بود.

چرا کار درون خانه را با همه پیچیدگی، شغل و اشتغال نمی دانید. این اندیشه با فرهنگ اسلام محمدی نمی خواند. در فرهنگ اسلام بهشت در مرتبه شان و جایگاه مادر، پایین تر است و رسول خدا (ص) فرمودند: «الجنه تحت اقدام امهاتکم» بهشت زیر پای مادران است. حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در نخستین روز زندگی مشترک از وظایف خود پرسیدند که پیامبر (ص) فرمود: کارهای بیرون خانه بر عهده علی و کارهای درون خانه برعهده فاطمه.

آری زن مدیر داخلی خانه و خانواده است. در حدیث شریفی رسول اکرم (ص) همسرداری و اولادداری زن را معادل «حج و جهاد و جماعت» مردانه معرفی نمود. این نگاه شما است که کار زن را در درون خانه ساده و سبک و حقیر می‌داند و تصور می کند اگر خواهر و خانمی به اداره و کارخانه و کارگاه برود و حقوق اندکی بگیرد این اشتغال است و کار خانه اشتغال نیست!

۲- شما گفته اید ۱۲ درصد از زنان که نیمی از جمعیت کشورند به کار مشغول اند. این آمار منهای کار دختران و زنان در خانه است. یعنی کار خانه را شغل نمی دانید که این نگاه منصفانه نیست. بنابراین دختران و زنان هیچگاه بیکار نیستند.

۳- خانم کولایی بفرمایید، فرصت اشتغال برای پسران و جوانان مذکر، چگونه است که می فرمایید برای دختران ۱۲ درصد است؟ در فرهنگ اسلام این مرد است که باید هزینه خانه و خانواده را عهده دار شود. «الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم - سوره نساء آیه ۳۴». و زن در درون خانه و خانواده عهده دار کارهای خانه گردد. این موضوع خانه نشینی نیست بلکه انجام کار و شغل و اشتغال در محیطی امن و آزاد و راحت و آموزش و پرورش انسان است که به قول کارل فرانسوی «موجودی ناشناخته» می باشد. بسیاری از دختران و زنان در درون خانه به تدریس و تعلیم و کار اشتغال دارند.

۴- خانم کولایی می دانید کار مفید اداری در دستگاه های دولتی «۴۵ دقیقه» در شبانه روز است و بخش خصوصی دو ساعت و مقایسه کنید با کار درون خانه و خانواده تا معلوم شود، چه کسی کار می کند و چه کسی بیکار است.

۵- اکنون در کشور ۳.۵ میلیون بیکار داریم که اکثر آنها مردان و پسران می باشند. بیکاری مردان و پسران ما ناهنجارتر است یا دختران و زنان که حداقل می توانند کار خانه و خانواده را انجام دهند که خود اشتغال است و مردان و پسران هرگز نمی توانند و تجربه آن را ندارند و آموزش ندیده اند که کار دختران و زنان را انجام دهند.

۶- وجدانا بفرمایید دختر و بانوی ما در کافی شاپ و سفره خانه سنتی کار کند امتیاز است و انصاف است و اشتغال است و پسران و مردان بیکار باشند حتی در شرایط مساوی خانم کولایی بهترین کار برای زنان، کار آموزشی و پرستاری و طبابت است، و آن هم در مرحله دوم که در مرحله اول و اصل و اهم و اولی، همان خانه داری و همسرداری و مادری می باشد و انسان سازی به معنای جامع کلمه.  البته پذیرش این اندیشه برای شما دشوار است ولی حق و تکلیف و تجربه و عرف صحیح این است.

شما بکوشید جایگاه و منزلت حقیقی و حقوقی را بشناسید و بر آن اهتمام ورزید. شما مردان موفق تاریخ را شناسایی کنید که بدون همسر و مادر و کانون آرام خانواده به توفیق نرسیده اند و ناهنجاری جامعه را ارزیابی نمایید که عمده مشکل از درون خانه و خانواده و عدم مسئولیت پذیری زن و مادر به وجود آمده است. البته این موضوع، موضوعی ساده نیست که در چند سطر بتوان تبیین و تحلیل و تطبیق نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امثال الهه کولایی.. کمر به لجن کشیدن کانون خانواده و از پاشیدن خانواده‌ها بستند.. اگر در ساده لوحانه ترین حالت فرض کنیم که احمق هستند....

من شخصا حالا میفهمم که چرا نباید به زن زیادی میدان داد...
چون امثال این خانم و امثال فائزه هاشمی شروع به آتش زدن جامعه میکنند.
فاطمه
با این حساب با فتنه گری های موسوی و کروبی، اصلا نباید به مردها اجازه حرف زدن داد چون مملکت رو به فنا میدن. چه ظرز فکر ساده لوحانه ای!
از دامن زن مرد به معراج مي رسد .
با دوستاني امثال شما در اسلام ، ديگه نيازي به دشمن نداريم . اين كلي گويي ها يعني چي ؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نرود میخ آهنی برسنننننننننننننننننگ...
نکات بسیار مهمی طرح فرموده اند.
من زن شاغل هستم . واقعا کار خانه شغل بسیار سخت و زمان بری است . و البته مهم و محوری.
فقط یک نکته مغفول مانده آن هم اینکه امروزه منظور از اشتغال کار نیست بلکه درآمد زایی است. خیلی از زنان( نه همه) که به دنبال اشتغال هستند برای درآمد آن است نه برای انجام کار مفید.
و البته در جامعه ای که مردان نان آور خانه بیکار مانده اند شما مسئولین باید بکوشید که هر مرد و زنی که نیاز به کار داشت بتواند کاری آبرومند و در شانش پیدا کند.
نسل اول
یک اظهارنظرکاملا منطقی
مهدی
بسمه تعالی

کاملاً با نظر شما موافقم
احسنت به اين پاسخ مستدل و زيبا
یکسری از مسئولین هستند که فقط برای نظام بار اضافه ایجاد می کنند . کار شرافتمندانه برای هر کسی امتیاز است . این به این معنی نیست که تبلیغ آن کار شود اما ممانعت از کار خاص هم ابلهانه است.
فخرالساعه
Iran, Islamic Republic of
از وقتی که بدون دوراندیشی ، پای زن را به عنوان اشتغال به تمام مکانها باز کرده اند ؛ نه تنها دردی را از جامعه درمان نکرده اند ؛ بلکه باعث به وجود آمدن انواع ناهنجاریها و بدبختیها شده اند !
اسلام مخالف حضور زن در اجتماع نیست ،
حضرت زهرا و حضرت زینب (سلام الله علیهما) هم به موقع و نیاز خود ، در جامعه حضور کاملا اثر گذاری داشتند .
اما وظیفه اصلی و اساسی زن چیست ؟
آیا کارمند شدن و منشی شدن و فروشنده شدن و عروسک شدن و ابزار دست این و آن شدن ، دردی از جامعه را حل می کند ؟؟؟؟؟؟
اصل قضیه پشتوانه و تولید اقتصادیست... ب زن خانه دار حقوق بدهید
حقوق زن خانه دار به عنوان نفقه در دین اسلام تعیین شده و بر عهده مرد هست نه حکومت
به دفعات شاهد اين قضيه بوده ام !
وقتي جديداً پسرها شرط انتخاب همسر آينده شان را شاغل بودن وي و حتي رسمي بودن او مي گذارند چه بايد كرد؟؟
Iran, Islamic Republic of
با این پسرها نباید ازدواج کرد
خداییش چند درصد جوونا اینطورین؟
همیشه در هر جمعی یه مشت نخاله هستن دیگه
خب دخترها این نخالهه رو انتخاب نکنن
واقعا خیلی بی شعورند
شاید از هر 100 پسر یکی اینچنین باشد
چنین پسری اصلا به درد زندگی مشترک نمی خورد، همچین کسی نمی تواند «مرد زندگی» باشد
یا مهدی
پس خاک بر سر پسرا
یا صاحب الزمان وقت ظهور نرسیده
Iran, Islamic Republic of
اینها میخوان بی عرضگی خودشونو اینطوری جبران کنند. پس نباید بهشون محل گذاشت.
تارینه
صرفا جهت اطلاع:نفقه یا خرجی که مرد به همسرش میدهد جزو وظایف مرد است وموظف است انرا پرداخت نماید واصلا هم ربطی به حقوق زن ندارد. زن میتواند در قبال کار منزل ونگهداری از فرزندان وشیر دادن از مرد طلب دستمزد نماید که به ان اجرت المثل میگویند.
امین
البته زن غیر از نفقه میتونه بابت کار کردنش تو خانه و بچه داری از شوهرش حقوق دریافت کنه.اگه شوهرش حقوق نده بر اساس حکم اسلام میتونه به اندازه حقوقش از شوهرش دزدی کنه.
حقوق می گیری که با اون چیزیهای که در مجموع به ٱنها رفاه و آسایش می گویند بخری. خودت قضاوت کن آرامش و رفاهی که یک خانواده که خانم در آن خانه دار است بیشتر است یا خانواده ای که خانم آن از ساعت ۷ صبح تا ۵ بعد ظهر سر کار است؟
Iran, Islamic Republic of
كار بيرون زنان بيشتر به اشتعال شببه است و نه اشتغال
البته از فساد بزرگ اختلاط زن و مرد چيزي نمي گويم كه اظهر من الشمس است !!!
Iran, Islamic Republic of
فعلا" كه از زنان در بيشتر شغلها بخصوص كارهاي كه ارتباط عمومي آن بيشتر است در نقش كارمندي كه وظيفه ديگر او . بدست آوردن دل مردان است استفاده مي شود.
اگر مي گوئيد نه به مكانهايي كه اين زنان كار مي كنند . مراجعه كنيد !!!
United States
با سلام

با شما مخالفم

1 - زمان قدیم ، همه ی خانواده ها برخوردار و پولدار نبودند . سواد آنچنانی هم نداشتند . امّا همین زنان کم سواد ، خانه داری و اولادداری میکردند . آن هم نه یکی و نه دوتا اولاد . مطیع همسر هم بودند . از صبح زود بیدار بودند و برای خودشان مشغولیّت داشتند و با زن های فامیل و همسایه معاشرت داشتند . هم روحیّه شان خوب بود و هم وقتشان پُر میشد و هم اَجر و ثواب داشتند و هم خوش بودند .

امّا حالا چطور ؟

یک مُشت جوان پرادّعا و کم خاصیّت و خوش گذران و راحت طلب ، فکر میکنند حالا که چهارسال رفتند دانشگاه (آن هم چه دانشگاهی ! با پول بابا و بریز و بپاش و درس شب امتحانی و از آخر هم بی خاصیت تر از قبل میآیند بیرون که نه سوادی دارند و نه تحصیلات به معنای واقعی و نه کاری بلدند!) فکر میکنند ببین چه خبر شده ! انگار از دماغ فیل افتادند .
تا نصف شب بیدار و تا لنگ ظهر خواب ! از آن طرف هم از بیکاری و بی حوصلگی افسرده میشوند . تا یک کلمه به آنها بگویی ، حرف از تحصیلات ! و فرهیختگی ! میزنند . دختر میگوید من درس خواندم که بروم کار خانه کنم ؟!
من کارگرم ؟
کارگر گیر آوردی ؟!!!!!!!!!!!!!!
نه زندگی میفهمند ، نه هنری دارند ، نه معنی قناعت و شرافت و صبر و احترام به بزرگتر را میدانند .
هیچّی .
این موضوع در خانواده های برخوردار و متموّل هم به چشم میخورد .حتّی بیشتر . پس به پشتوانه و وضع اقتصادی نیست . به نوع نگاه افراد به زندگی و عینک آنهاست که فرق میکند .
صد رحمت به همان زنان کم سواد قدیم (بخوانید شیر مردان) .

2 - اشتباه خانم های فرهیخته ی روشنفکر (!) اینست که خیال میکنند اگه کار کنند و ماهیانه حقوق بگیرند ، سود کردند و بُرد کردند . امّا واقعیّت اینست که زنی که کار میکند و خسته از سر کار میآید و از حقّ همسر و فرزندش میزند ، اگر ماهیانه یک میلیون هم بگیرد ، ولی چیزهای دیگری را از دست داده و خواهد داد . چیزهایی که قابل قیمت گذاری نیست . او ، محبّت شوهرش را از دست خواهد داد . همچنین فرزندان ، ناآگاه و بی خاصیّت و باری به هر جهت رشد میکنند . همان فرزند، احترام مادرش را نگه نخواهد داشت چون چنین چیزی یاد نگرفته .چون اصلا مادری نبوده که به او یاد دهد و حالا مادر حاضرست دنیا را بدهد تا محبّت و توجّه فرزندش را بخرد ! تا در دوره ی پیری عصای دستش باشد !
فرزندانی رشد میکنند که هیچ چیز نمیدانند و هیچ مهارتی ندارند . نه ادب ، نه تربیت ، نه وجدان و نه هیچ چیز . بعد همان ها ، ازدواج هم میکنند !! وای به حال همسرانشان !

این ها بازتاب و سرنوشت عملکرد زنانی است که به یک برگه ی بی ارزش مدرک دانشگاهی خود مغرور شدند و رسالت زنانگی خود را فراموش کردند و مادری و همسری را مساوی با کارگری و حمّالی دانستند ! همانهایی که خود را از حضرت زهرا (س) فرهیخته تر دانستند و کار خانه را ننگ دانستند .

دوست عزیز !
به دلائلی که گفتم ، به جز موارد خاص ، مسائل مالی دلیلی بر اینکه زنان بیرون از خانه کار کنند نمیشود . چون برفرض سود ، بازتاب منفی آن خیلی بیشتر از سود ناچیزش است .

3 - زنانی که بیرون از منزل ،بدون دلیل منطقی کار میکنند ، در واقع حقّ پسران را ضایع میکنند . چون پسران بیکار میمانند و ناامید میشوند و بنابراین قادر به ازدواج نیستند و مشکلات و مسائل بعدی .
به نظرم حقوقی که آن زنان نسبتا محترم میگیرند شرعا ایراد دارد . چون حقّ آنها نیست . حقّ پسران است که میخواهند زندگی تشکیل دهند .

4 - من هم دانشجو بوده ام . استاد روانشناسی ما میگفت : زنی که مهندسی خوانده و کلاه ایمنی به سر در معدن یا سر ساختمان در کنار کارگر و جوشکار کار میکند و افتخار هم میکند (!!!!) و خود را زنی توانا میداند (!!!) ، در واقع مشکل روانی دارد . کسی است که اختلال شخصیت دارد و خود را با مرد اشتباه گرفته .

5 - اوّل به خودم و همسرم و بعد به دختران و پسران دیگر توصیه میکنم سیره ی زندگی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) را مطالعه کنند . ناسلامتی مسلمانیم و ایشان هم پیشوای ما هستند .

ادای روشنفکری هم در نیاوریم و آنگونه که شایسته و بایسته است زندگی کنیم تا عاقبت بخیر شویم .
تارینه
احسنت ....واقعا جایی برای بحث وسوال نمونده!!!!انشاالله خود وخانواده تان زیرسایه اهل بیت مستدام وپایدار باشید.
مختار
آفرین آفرین آفرین... به خدا حضور زن در اجتماع البته در حوزه اشتغال و حتی تحصیلات به این شکل افسارگسیخته هیچ هیچ هیچ سودی به حال جامعه ما و سایر کشورها نداشته و فقط و فقط به گسترش فساد و فحشا دامن زده است...
مودی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه و دردمندانه باید بگفت که برادر عزیز کاملا درست میگویی و این وضع بخش مهمی از جوانان امروز ما شده است.
New Zealand
بسیار عالی بود...
فقط در مورد زن مهندس که فرمودید کلاه ایمنی می گذارد و ...لازم می دونم خدمتتون عرض کنم بنده یک زن متاهل و مهندس هستم که اتفاقا کلاه ایمنی میذارم و در کنار کارگر کار می کنم ولی هیچ وقت حس افتخار از بابت برابری با مرد(!! ) نداشته ام و این موضوع انگیزه شغلی بنده نبوده...امثال من به علت علاقه به علوم ریاضی و فنی اقدام به انتخاب چندین رشته هایی می کنند و متاسفانه هنوز جامعه ایرانی ظرفیت پذیرش خانم مهندس را به طور کامل ندارد.
در ضمن خانمهای مهندس زیادی هستند که از شغل خود به دلایل متعدد ناراضی هستند ولی به دلایل اقتصادی ناچار به ادامه می باشند...
فاطمه
کلا حرفاتون بد نبود اما این رو در نظر بگیرین که کسانی هم هستن مثل من که باید خودشون خرج خودشون رو در بیارن، چون پدر آدم که همیشه نیست و ازدواج هم نکردیم. یا شاید به نظر شما من مهندس باید برم با لباس شویی و ظرف شویی و آشپزی خرج خودم رو در بیارم؟! اون استاد شما خودش عقده اودیپ داشته.
قبول کار دختران در کافی شاپ امتیاز نیست! لطف کنید خودتان برای دختران تحصیلکرده که هر روز هم افزایش می یابد کاری معرفی کنید تا بریم اونجا کار کنیم .....مم منتظر جواب شما هستم در همین سایت لطفا جواب بدیم.من لیسانس تاریخ از دانشگاع شهید بهشتی هستم
مرد بیکار
این زن ها دیگه چی میخوان؟به خدا هر جا رو که نگاه میکنی زن ها پر کرده اند.از ادارات دولتی گرفته تا شرکت های خصوصی و مشاغل آزاد و و ... . بابا به جای اشتغال زنها به فکر اشتغال مردها و پسران جوان باشید که نان آور خانه باشند و با اشتغال آنها آمار ازدواج هم بالا خواهد رفت.بر عکس زنانی که قبل از ازدواج شاغل می شوند دیگر به هر ازدواجی راضی نخواهند شد و مجرد خواهند ماند.(رجوع شود به آمار زنان شاغل مجرد) تازه در آمد بیش از 80 درصد این زنان صرف خرید لباس و لوازم آرایش و تفریح می شود.مسئولین به خود بیایند و کمی چشمانشان را باز کنند.جامعه اوضاع خوبی ندارد
جانا سخن از زبان ما می گویی .
باور کنید این فساد حتی دامن دختران حزب‌اللهی و محجبه را هم گرفته است و آنها هم حاضر به ازدواج نیستند... من در یکی از ادارات دولتی کار می‌کنم و این فساد را هر روز به چشم خود می‌بینم...
Iran, Islamic Republic of
اساسا درس خواندن زن با هدف اشتغال اشتباه است و اگر چنین نیتی دارند باید در رشته ای بخوانند که کار با توانائی آنها ارتباط داشته باشد. در مورد جنابعالی رشته تاریخ کاری تحقیقی و مطالعاتی و خروجی آن کتاب ، مقاله و ... است که در خانه هم می توان انجام داد. اگر شما دنبال حقوق هستید این توقع از اصل اشتباه است چرا که با کار یک زن یک مرد بیکار می ماند چرا که هیچ کارفرمائی مرد را با حقوق بیشتر به زن با حقوق کمتر ترجیح نمی دهد. خان کولائی که زنان ما را با غرب مقایسه می کنند آیا می دانند در غرب حقوق زن و مرد کاملا مساوی است. یعنی چیزی به نام مراعات حال زنان و احترام به زن و یا کمک به ایشان وجود ندارد. در همین متروی تهران دو توریست خانم و آقا را دیدم که کوله پشتی خانم بزرگتر از آقا بود و او. اصلا عین خیلش هم نبود که کمر همسرش خم شده است. اگر غرب را می خواهید با همه متعلقاتش بخواهید.
اساسا به نظر من دختر نباید درس بخونه تا بیرون کار کنه
کاش به جای رشته هایی که کارشون در بیرون تعریف شده بانوان در رشته های نظری تحصیل می کردن تا بتونن نسل های بالنده ای تربیت کنن
متاسفانه ما ایرانی ها همیشه عادت کردیم به تقلید از غرب و از روی ضعف اعتماد بنفس خودمونو طبق نظر اونها تعریف کنیم.
این یعنی دمیدن در بوق از سر گشاد
محسن
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر که شما در این مملکت کاره ای نیستی. واقعا متحیرم که هنوز انسان هایی با این طرز فکر هنوز منقرض نشده اند.
دلم برای زن ودخترت کبابه!!!!!!!!!
تارینه
شما لطفا حتما وسریعا یه تجدید نظری تو عقایدتون بفرمایین ......اوضاعتون کاملا اورژانسیه!!!!
New Zealand
شما باید بدونید که غرب پیشرفته حاصل تلاش زن و مرد هر دو باهمه. زن در غرب به اندازه مرد کار می کنه و حقوق و مزایای یکسانی داره. غرب پیشرفته=اشتغال زن و مرد= خانواده سست.
شما روزی که میخواستید انتخاب رشته کنید باید فکر این روزها بودید . وجداناً رو چه حساب انتخاب رشته کردید ؟
تارینه
سرمایه واعتبار یک کشور وجامعه به سرگذشت وتاریخ اون برمیگرده. اینکه در کشور ما این قبیل رشته ها اینده شغلی مناسبی ندارند نشون دهنده ضعف مدیران ومسؤلان ماست که نمیتونن زمینه شغلی مناسبی رو برای این رشته ها فراهم کنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
اکثرا حسابی برای انتخاب رشته ندارند... بیشتر همون لیسانس و دکترا مهمه... موضوع و رشته اهمیتی نداره چشم و هم چشمی و پوز مطرحه...حقیقت رو قبول کنیم
شوهرداری بهترین شغل است خانم
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
خواهر محترم
1- اول از همه شما که کار براتون مهم هست باید در موقع انتخاب رشته به سراغ رشته ای می رفتید که بازار کار داشته باشه نه رشته ای مثل تاریخ که تنها عنوان لیسانس رو داره و عملا هیچ بازار کاری در کشور نداره. درسته که وزارت علوم مملکت رشته ها رو متناسب با بازار کار جامعه تعریف نکرده اما خود ما که می تونیم به فکر خودمون باشیم.
2- ما تو کشوری زندگی میکنیم که بیکاری توش زیاده و بازار کار محدود. قطعا برای ورود به بازار کار هم اولویتهایی باید در نظر گرفته بشه. مثلا افرادی که کار رو برای امرار معاش لازم دارند مثل مردان و زنان سر پرست خانوار. بعد از اون زنان و دختران و پسرانی که قصد کمک درآمدی به خانواده رو دارند. نه اینکه زنان و دختران دیگه جامعه که مثلا دوست ندارند صبح تا شب خونه باشند یا اینکه دوست دارند دستشون تو جیب خودشون باشه حق کار نداشته باشند، بلکه اولویت با اونها نیست. کار در جامعه محدوده و باید به ترتیب اولویت توزیع بشه.
3- شما خودتون حاضرید خودتون شاغل باشید و شوهرتون بی کار باشه یا با مرد بیکار ازدواج می کنید؟
4- صد البته بنده مدعی نیستم این اولویت الان در جامعه ما رعایت شده که اگر این بود قطعا میزان فقر در جامعه بسیار کمتر از این بود. ولی این باید به صورت قانون و مطالبه اجتماعی باشه که مثلا به خاطر این که یه خانم حقوق کمتری دریافت میکنه چون به حقوقش احتیاج زیادی نداره یه مرد رو از کار کردن و اداره یا تشکیل خانواده محروم نکنیم.
س.م
حالا چطونه که همه تون دارین حمله می کنید و یک فارغ التحصیل بیچاره رو سرکوفت می زنید؟ توی همه جا حرف اولو پارتی می زنه مثلا ایشان باید توی مدارس دولتی روی دست ببرندش , پس چرا اونجا نیست ؟؟! چون پارتی حرف اولو می زنه و پارتی بازی و رانت خواری , در جامعه ما شده یکی از گلوگاه های فساد که همه جا ریشه دوانده و رسمیت هم داره. پس به جای حرف بی ربط زدن به یه جوون , باهاش هم دردی کنید حداقل!
شوهرداری کن
بهترین کار تربیت فرزندانی است که بتوانند تاریخ ایران را یک گام در مسیر درست به پیش ببرند.
فرض می کنیم همه صحبتهای آقای اکرمی درست باشد باز دلیل بر ممنوع کردن کار در کافی شاپ نمی شود بلکه باید انتخاب به عهده خود زنان باشد وبا کار فرهنگی آنها را به خانه داری راغب کرد. مشکل اینستکه همه کارها را می خواهیم از موضع حکومتی پیش ببریم.
مملی
اگر شما هر چه زودتر شوهر کنید از اشتغال بی‌نیاز می‌شوید... و تا زمانی که امثال شما دنبال شغل هستید و موجب تشدید بیکاری پسرها می‌شوید همین‌طور تعداد دختران مجرد و سن بالا افزایش می‌یابد... بدانید هر فسادی که یک پسر مجرد به خاطر بیکاری به آن دچار شود مطمئن باشید بخش سنگینی از گناه آن بر دوش زنان و دختران شاغل است...
فریده
برو ازدواج کن و در خدمت شوهرت باش! خداوند رزاق است!
توفیقی از قزوین
جالبه! پسرا میگن ازدواج نمی کنیم چون کار نیست از طرفی توی برخی مغازه ها دخترهایی کار می کنند با درامدهای ماهانه کمتر از ۳۰۰یا ۴۰۰ تومان واقعا این وضع بیراهه نیست ؟ ارزش زنان جامعه که به اصطلاح روشنفکران برایش مبارزه؟؟! میکنند این فضاحت است؟
Iran, Islamic Republic of
خوب معلومه دیگه در بهترین شرایط که اون صاحب مغازه ها نیت سوئی نسبت به این کارکنان خانم نداشته باشند حقوق کمتری به خانم ها میدن و براشون نمی صرفه یه مرد رو استخدام کنن و 1.5 تا 2 برابر اون حقوق رو بهش بدن تا بتونه یه زندگی رو بچرخونه. در عوض اون خانم که در اغلب موارد نیاز نیست خونه زندگی بچرخونه، پول رو خرج سرو وضع و کیف و لباس میکنه. البته حساب خانم های سرپرست خانواده جداست.
ص
Iran, Islamic Republic of
در مورد صحبتهای خانم کولایی نمیخواهم قضاوت کنم چون مطالعه نکرده ام.
اما فارغ از این خبر و مطلب به نظرم متاسفانه در دنیای امروز به جای اینکه زن را به مادر بودن و ایفای نقش در جایگاه زیبا و متعالی مدیریت و گرم کننده کانون خانواده تشویق کنند، به جای اینکه ریحانه بودنش را به او یادآوری کنند، او را به رقابتی بی منطق با مردان تشویق می کنند، رقابتی که در آن مادر بودن و ایفای نقش محوری در کانون خانواده نه تنها افتخار و ارزش بالایی نیست، بلکه شاید مانعی برای پیشرفت محسوب شود!!! باز هم می گویم کاری به صحبتهای این خانم محترم یا جناح سیاسی خاصی ندارم این یک مشکل کلی و فرهنگ غلط است که در جامعه ایجاد شده و تبلیغ می شود. البته نمیخواهم بگویم باید مانع اشتغال و کسب درآمد خانمها شد، باید کار کارشناسی صورت بگیرد، چون خیلی از خانمها هستند که واقعا از سر احساس مسئولیت بخشی یا همه بار مالی خانواده را به دوش می کشند، اما باید راههایی اندیشید که شان یک زن به عنوان مادر و ریحانه حفظ شود و اولویت اول خانمها در نقش محوری در کانون خانواده فراموش نشود.
ص
Iran, Islamic Republic of
البته رسانه ها و دستگاه های اجرایی هم باید به گونه ای عمل کنند که خانمها از کار در خانه احساس افتخار کنند، یکی از اساتیدم می گفت در یکی از کشور های اروپایی در هنگام ارائه آمار تولید ناخالص ملی درصد قابل توجهی به زنان خانه دار اختصاص داده شده، یعنی کار این خانمها در منزل به این میزان در تولید ناخالص ملی تاثیر مثبت گذاشته و این باعث می شود که خانمهای خانه دار احساس کنند که با خانه داریشان در اقتصاد کشور سهیم هستند. اما متاسفانه بعضا در رسانه های ما کمتر یک خانم خانه داری که کلی فرزندانی موفق تربیت کرده الگو قرار می گیرد بلکه بیشتر خانمهایی را الگو معرفی می کنند که به فرض رفته خلبان شده، ملوان شده، راننده ماشین سنگین شده!!! نمیخواهم بگویم خانمها وارد این کارها نشوند اما اینکه در الگو معرفی کردن این موارد زیاده روی کنیم، یعنی ایجاد یک رقابت بی پایه اساس و غیر منطقی با مردان! یعنی اینکه یک زن را مدام ترغیب کنیم به جای شکوفایی استعدادهای ناب زنانه اش، کلی تلاش کند تا بگوید من هم می توانم از این کار های سنگین مردانه اجام دهم!
احسنت
Iran, Islamic Republic of
تو کشورما زنان خانه دار جزو جمعیت بیکارجامعه محاسبه میشن، شما دیگهباقیش رو بخون
به نظر من اصلا جزو بازار کار حساب نمیشن چون کارشون چیز دیگه اس
منتها چون زنها خودشون اعتماد به نفس پایینی دارن گول شیادان فرهنگی رو می خورن کسانیکه با ورود زنان به بازار کار سعی می کنن اونا رو استثمار کنن یعنی حقوق کم بدن و کار زیاد تحویل بگیرن بعد تازه روابط عمومی بالا(همون بی قیدی گذشته) رو هم طلب کنن
Iran, Islamic Republic of
با سلام
حقير كارمند دانشگاه .... هستم.تمام بخشهائي را كه خانمها متصدي آن هستند فشل كرده ونارضايتي بيداد مي كند.همسرم معلم ولي به باور قلبي رسيده ام كه زن بايد خانه دار باشد واشتغال در خانه از تمام شغلها براي بانوان ودختران عزيز ما بهتر است.
بايد قبول كنيم انجام امور اداري از حوصله خانمها خارج است وزني كه شاغل شد همسر داري وفرزند پروريش افت كرده وحتي كاهي موجبات دعوا،درگيري وكدورت بين زوجين مي گردد.
بياييم پسران دلبند ودختران معصوم اين سرزمين پاك را بازيچه ساسي كاريها نكنيم.
Iran, Islamic Republic of
من كارمند يك مجتمع دانشگاهي ام
فعلا" آنقدر اختلاط حرام در بين دانشجويان مرد و زن . عادي شده و آنقدر دختران بي شوهر زياد و بي اعتبار شده اند كه به عيان مي بينيم كه برخي ازين خانمها براي بدست آوردن دل يك پسر حتي براي چند لحظه . در عرضه خود به او با هم مسابقه مي گذارند !!!
فقط كم مانده است كه حاصل چنين محيطهاي مختلطي كه اسم دانشگاه را بر خود يدك مي گذارند . بچه نامشروعي باشد كه ازين دين سوزي خطرناك حاصل شده است !!!
البته از كيفيت بسيار پايين سطح درسي چنين محيطهاي فاسدشده اي . چيزي نمي گويم كه براي همه . عيان است !!!
م
ای بابا ای بابا ...
رز
سلام ببخشید اشاره ب زندگی حضرت فاطمه سلام الله کردید بهتر است ب ان قسمت از زندگی ان بانوی مکرمه هم داشته باشین ک ایشان استقلال مالی هم داشتن واینکه ایه شریفه ک زنان هم مانند مردان از استقلال مادی بر خوردار میشن و یا اینکه در جنگها حضرت زینب سلام الله و ...حضور داشته اند پس دستور اسلام ب خانه نشینی زنان نیست لطفا در مورد اشتغال بکار در کافی شاپ فرهنگ سازی کنید والا مشکلات اقتصادی باعث جذب بانوان ب بازار کار میشه توجه داشته باشید اقا پسری میخواهد خواستگاری برود اول سوال میکند خانم کار دارن پس ریشه ها را بررسی کنید افراد رامتهم نکنید موفق باشید
وجدانا بفرمائید بیکاری جمع کثیری از جوانان چه دختر چه پسر امتیاز است ؟؟؟
چه ربطی به داشت؟؟؟؟
من مخالف کار بیرون برا خانمها نیستم
اما ای کاش خانمها ی خانه دار به ارزش کارشون واقف باشن.
حضرت زهرا هم خانه دار بود و نسل امامت در دامن ایشان تربیت شد.
فخرالساعه
Iran, Islamic Republic of
چرا پیام مرا منتشر نکردید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ن-ن
من خودم کارمند زن هستم -حیف زن نیس بره کارمند بشه و دنبال شغل باشه زن باید خانه دار همسرداری و بچه داری کنه همراه با کارهای هنری - هیچ چیز بهتر از هنر براز یکزن نیس خانه داری خودش یک هنره
عباسی
هزار آفرین برشما.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
خدا پدر و مادرش رو بیامرزه که به جای جهت گیری سیاسی و جناهی با وجود اینکه مشاور رئیس جمهور اعتداله (90% اصلاحات) حرف حق رو زده و انصاف رو رعایت کرده
ای بابا.....
صادق مصلحی
Iran, Islamic Republic of
ایول داره جناب مشاور
Turkey
احسنت به ایشان
محمدجعفر
اظهارنظرکردن این خانم هیچگونه ارزشی ندارد زیرا ایشان بدنبال هیچگونه خدمتی به زن نیستندو این سخنان یک جهت گیری سیاسی محض است.اما آنچه بعضی از دوستان فرموده اند کاملاً صحیح می باشد. مهم ترین مسئلۀ روزکشور آماربیکاری و ازدواج و تشکیل خانواده است. برای حل این مشکلات اگرکاری برای یک مرد فراهم شود ازدواج هم صورت خواهد گرفت وخانواده و فرزندان بوجود می آیند و چرخ اقتصادمملکت به حرکت می افتد. اما اگرتمام خانم ها موفق به کاری شوند ولی مردان همچنان بیکارباشند ازدواجی صورت نخواهدگرفت،و ازین رهگذربیشترین صدمه وضرر عایدزنان شده است. مدافعان واقعی زنان درچنین وضعیتی که بیکاری بیداد میکند اگردر دفاعشان صادق باشند باید بدنبال فراهم کردن کاربرای مردان جامعه باشندتا عزت خودشان، کشورشان و دنیا وآخرتشان به سامان رسد.
اگه تمام آقایون جامعه کارهم داشته باشند بهترین کار برای خانم ها سکان داری کانون گرم خانواده است. مگر در مواقع ضروری یامکان های کاملا زنانه.
محمدمهدی
احسنت بر جناب سیدرضا اکرمی که با منطق و استدلال جواب کوبنده ای دادند هرچند که به قول ایشان پذیرش این اندیشه برای این آدم و هم فکرانش دشوار است.چرا که اصلا درک و فهم اینها به این حد نمی رسد
Iran, Islamic Republic of
سلام، خدا لعنت كسي رو كه اولين زن رو تو حكومت اسلامي و شيعه خانه امام زمان جهت بهربرداري استخدام كرد.
خیلی پاسخ قشنگی بود-البته سرکاررفتن خانمها یکی از دلایلش سوءنیت بخش خصوصیه که هم می خواد حقوف کمتر بده و هم سر موقع لذت نامشروع ببره بعد یه مدت هم که منشی خانم دلش رو زد عوضش می کنه
خانمهایی که نیاز به کار بیرون ندارید و نان آور خانواده هم نیستید تو رو خدا به داد این مردای بیچاره برسید توبه کنید شماها جای هزاران مرد نان آور خانواده را گرفتید خانواده ها داره از هم میپاشه
به خدا حق الناسه باید اون دنیا جواب بدید
دوره وزمونه عوض شده....... دیگه وقتی برای دختری خواستگار میاد بجای اینکه بگه یکی از شرطهای من کار کردن خارج از خونه است باید بگه یکی از شرطهای من کار نکردن خارج از خونه است ...البته اگر اقایون قبول کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!
در خبرها خواندم مادردندان پزشک برزیلی فقط برای اینکه از فرزندش نگهداری کند شغلش را رها کرده !انوقت دختران وزنان ایرانی صرفا دنبال اشتغال بیرون از خانه هستند!!به هر قیمتی وهر گونه شغلی!!تاسف اوره که خانه داری وهمسر داری و بالاتر ازهمه مادری شغل و عنوان و افتخار محسوب نمیشود!!به عنوان یک معلم با 24 سال سابقه کار شرافتمندانه به خاطر ساعتهایی که مجبور بودم خانه وفرزندانم را تنها بگذارم احساس گناه و دین میکنم!!
معلم
بعداز 23 سال کار در اموزش و پرورش و با وجود 3 ماه تعطیلی در سال وقتی یادم می اید چه روزهایی مجبور بودم حتی فرزند بیمارم را ترک کنم وبه سر کار بروم قلبم اتش میگیرد!!!حال تصور کنید مادری که هرروز از صبح تا غروب فرزندش را به مهد و یا حتی اقوام نزدیک میسپارد چه ظلمی در حق او کرده است!
Iran, Islamic Republic of
دقیقا شرح حال منو گفتی خدا منو بخاطر روزهایی که فرزندنم را در حال بیمای می گذاشتم وبه سرکار می رفتم ببخشد حالاشم که نمی خوام برم شوهرم طمع کاهش بازنشستگی رو داره نمی زاره .سومین فرزندم فقط شش ماهشه که با امر رهبری تصمیم به داشتنش گرفتم حالا هم بزودی باید برگردم سرکار ........
محمد
با همه بندهای این جوابیه موافقم. با بند چهار خیییییلی موافقم
Netherlands
زیباترین جمله ای که شنیدم این بود: بهشت زیر پای مادران است نه کارمندان. واقعا باید به غیرت پدر یا شوهری که اجازه می دهد همسر یا دخترش بیرون خانه کار کند لعنت فرستاد
م
United Kingdom
حزب منحله مشارکت عجب !!واقعا این اصطلاح از عجیب ترین اصطلاحات رایج در رسانه های امروزی خصوصا جهان نیوز می باشد
خصوصا اینکه حرفها و نفوذ و فعالیت افراد وابسته به این حزب ، صد درصد نشان از حداقل عدم انحلال ان دارد
اشتغال خانمها رو در بیرون خانه نمیشه به کل نفی کرد.
زنان جامعه ی ما نیاز به پزشک زن دارن یا پرستار زن و...بعضیها هم بی سرپرستن و مجبورن کار کنن.
از طرفی اگر مردان جامعه ما به جای کوچک و بی ارزش شمردن خانه داری حامی همسرانشون باشن مسلما خانمها رغبتشون به خانه داری بیشتر خواهد شد.
فاطمه
جهان بینی های غربی که ارزش کار رو در مقدار پول بدست آمده مستقیم می بینن، کار خانه و همسر بودن و مادر بودن رو بی ارزش می دونن و همین فکر پوسیده و پول پرستانه خودشون رو به جامعه ما هم تزریق کردن.
البته طبیعتا اگر خانمی تمایل واقعی به کار بیرون خانه داشته باشه باید از بعضی نقش های دیگه اش کم کنه، نمیشه هم مادر بود هم همسر بود هم کار تمام وقت انجام داد. ممکنه بعضی خانم ها بگن می تونن، اما اشتباه می کنن. اثر منفی کار تمام وقت مادران در مشکلات روحی نسل بعدی نمود پیدا می کنه و ما الان شاهدش هستیم.
رفتارهای زشت و زننده نوجوانان در خیابان ها یکی از نتایجمهم کم توجی مادران به فرزندانه.
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم دیگه هیچ زنی در هیچ کافی شاپی مشغول کار نباشد