پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۰
۱۸
گزارشی ویژه از روند وحدت اصولگرایان؛

وحدت نظری و عملی در رأس جریان/ منشور وحدت اصولگرایی، گامی رو به جلو

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 421007
تجربه به اصولگرایان اثبات کرده كه اگر بتوانند به اجماع رسیده و با یک گفتمان برخواسته از متن جامعه و شعاری مشترک پای به عرصه بگذارند، می‌توانند بار دیگر همچون تمامی ۷،۸ انتخابات مابین سالهای ۸۳ تا ۹۲ به توفیق دست پیدا کنند... در خرداد ۹۲ تمامی نیروهای منتسب به اصلاح‌طلبان به پشتیبانی از جریان اعتدال و همچنین بخش کوچکی از اصولگرایانی که روحیه‌ای تکنوکرات دارند، برآمده و توانستند با اتحاد حداکثری بین خود کمی بیش از ۵۰ درصد از آرای مردمی را برای رئیس جمهور شدن حسن روحانی جذب کنند
وحدت نظری و عملی در رأس جریان/ منشور وحدت اصولگرایی، گامی رو به جلو
جهان نيوز - علی رجبی:  در حالی که سال ۹۴ را می توان به دلیل برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از تأثیرگزارترین سال‌های اخیر دانست، گزارش‌های موجود حکایت از تلاش جدی گروه های مختلف سیاسی کشور، برای آمادگی در این آوردگاه مهم دارد.

در این بین مجموعه اصولگرایان که آخرین انتخابات برگزار شده را به رقبا واگذار کرده اند، در تلاش هستند تا با نگاهی به آنچه گذشت؛ درصدد جبران برآیند.

تجربه انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نشان داد که اگر هر یک از جناح‌های سیاسی کشور بتوانند با اجماع حداکثری به میدان بیایند، می توانند تا حدودی اثربخش باشند؛ چه آنکه در خرداد ۹۲ تمامی نیروهای منتسب به اصلاح‌طلبان به پشتیبانی از جریان اعتدال و همچنین بخش کوچکی از اصولگرایانی که روحیه‌ای تکنوکرات دارند، برآمده و توانستند با اتحاد حداکثری بین خود کمی بیش از ۵۰ درصد از آرای مردمی را برای رئیس جمهور شدن حسن روحانی جذب کرده و در برابر کمی کمتر از رأی ۴۹ درصدی مجموع نامزدهای منتسب به اصولگرایان (قالیباف؛ جلیلی، رضایی و ولایتی) پیروز شوند.

این در حالی است که به علت تشتت پیش آمده میان اصولگرایان که حاصل آن پرداختن به مسائل سیاسی و غفلت از مسائل معیشتی مردم بود، بخش قابل توجهی از آرای خاکستری جامعه که اتفاقا تاثیرگزارترین بخش آن نیز هستند به سبد مشترک اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و شبه‌اصولگرایان تکنوکرات ریخته شد.

توفیق در عین کثرت


این تجربه به اصولگرایان اثبات کرد اگر بتوانند به اجماع رسیده و با یک گفتمان برخواسته از متن جامعه و شعاری مشترک پای به عرصه بگذارند، می‌توانند بار دیگر همچون تمامی ۷،۸ انتخابات مابین سالهای ۸۳ تا ۹۲ به توفیق دست پیدا کنند. این در حالی است که حتی در آن انتخابات‌ها نیز اصولگرایان نتوانسته بودند به اجماع کامل برسند و این بار امیدوارند با تشکیل جلسات مشترک و تهیه سندی راهبردی دست به این کار بزنند.

به عنوان نمونه در جریان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اگر چه اصولگرایان با سه لیست عمده "جبهه متحد اصولگرایان" و "جبهه پایداری" و "جبهه ایستادگی" به عرصه انتخابات قدم نهادند اما در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور توانستد بر رقبا (اعتدالیون، اصلاح‌طلبان، شبه‌اصولگرایان تکنوکرات) فائق آیند.

حرکت پسندیده "شورای همگرایی اصولگرایان"


احزاب اصولگرا در سال گذشته نشست‌های متعددی در راستای وحدت و همگرایی در انتخابات مجلس برگزار کردند تا بتوانند بر اساس آنها، در سال جاری وارد مصادیق و سازوکار انتخابات شوند. در همین راستا با تلاش پشت پرده برخی چهره های و جریانات سیاسی کشور، «شورای همگرایی اصولگرایان» تشکیل شد و جلسات متعددی با حضور چهره‌های مختلف اصولگرایان و با سخنرانی بزرگان این جریان سیاسی از جمله ” آیت‌الله علم الهدی، آیت الله صدیقی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله جنتی و … ” شکل گرفت. بار اصلی این اقدام بر دوش حجت الاسلام سید رضا تقوی از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران بود که بنا بر گفته خودش، قرار است این راه، همان راهی باشد که رئیس سابق جامعه روحانیت، مرحوم آیت الله مهدوی کنی (رحمه‌الله) آن را تایید کرده و در گذشته نیز طی نموده اند.


خوسبختانه آن چنان که انتظار می‌رفت، این جلسات توانست به خوبی جای خود را در کشور بازکرده و باعث ایجاد همدلی و همزبانی در میان اصولگرایان (از هر طیفی) شود. واکنش‌های تخریبی روزنامه زنجیره‌ای به برگزاری این جلسات که حاوی عجیب و غریب‌ترین دورغ‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای است به خوبی نشان از اهمیت راهبری این جلسات همگرایی دارد.

وحدت نظری و عملی در رأس جریان


اصولگرایان به عنوان وفادارترین گروه‌ها به ارزش های انقلابی همواره پیوند بسیار خوبی با روحانیت و علما برقرار کرده اند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز با عنوان ۲ تشکل اصلی روحانیون که اعضای آنها از فضلا و علمای برجسته کشور هستند، همواره به عنوان مرجع همگرایی اصولگرایان بر محور ارزش‌های دینی و انقلابی مطرح بوده اند.

بر همین اساس برگزاری جلسات سه نفره بین آیت الله یزدی (رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، آیت الله موحدی کرمانی (دبیرکل جامعه روحانیت مبارز) و آیت الله مصباح یزدی، اتفاق بزرگ دیگری است که در راستای یکپارچگی اصولگرایان انجام شده است.


اخبار موجود نشان از آن دارد که قرار است این جلسات سه‌جانبه که می‌تواند باعث همگرایی بیشتر نیروهای انقلاب نیز شود، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالی است که برخی دست‌های پشت پرده، تمام تلاش خود را برای عدم شکل گیری چنین جلسه‌ای به کار بسته‌اند.

نیاز به وحدت، بیش از پیش احساس می‌شود


در حوزه احزاب اصولگرا نیز اتفاق ویژه ای در جریان است. سه ضلع اصلی اصولگرایان شامل: جبهه پیروان خط امام و رهبری و تشکل‌های و چهره‌های همسوی آن؛ طیف تحولخواهان (جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و سایر تشکل و چهره‌های همسو) و همچنین جبهه پایداری انقلاب اسلامی و چهره‌های نزدیک به آنها به یک تحلیل مشترک از فضای موجود رسیده و بر لزوم وحدت حداکثری میان نیروهای انقلابی تاکید دارند؛ چنانکه محمدنبی حبیبی دبیرکل موتلفه می گوید: "آسیب‌شناسی‌های سه تشکل نشان می‌دهد که درک مشترکی وجود دارد. همین درک ما را به توافق و دیدگاههای مشترک رساند."

لطف الله فرونده سخنگوی جمعیت ایثارگران نیز در این رابطه معتقد است: "اصولگرایان باید در صحنه های بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری واحد باشند چرا که این موضوع یک ضرورت است و این احساس نیاز نیز در همه جریان های سیاسی ایجاد شده و به زودی وحدت اصولگرایان شکل خواهد گرفت."

شبیه به این عبارات را در کلام دبیرکل جبهه پایداری نیز می‌توان دید. حجت الاسلام آقاتهرانی که به عنوان مهمان در جلسه جامعه اسلامی مهندسین (به دبیر کلی محمدرضا باهنر) رفته بود، چنین گفت:"باید برروی ولایت به عنوان ستون خیمه انقلاب تمرکز کرد چراکه هرکس از آنجایی راه کج رفت و خراب شد که با ولی امر زاویه پیدا کرد و نقطه وحدت اصولگرایان باید تمرکز روی پیروی از مقام ولایت باشد. ممکن است اختلاف سلیقه بین ما اصولگرایان پیش بیاید اما باید بیان رهبر معظم انقلاب برای همه ما فصل الخطاب باشد و همه باید پشت سرمقام ولایت حرکت کنیم."

منشور وحدت اصولگرایی، گامی رو به جلو


براساس اخبار موجود، این سه طیف اصلی اصولگرایان در جلسات دو و سه جانبه خود، دست به تدوین "سند منشور جامع وحدت اصولگرایی ” بر اساس نیازهای روز جامعه و با تکیه بر اصول و موازین دینی و انقلابی زده اند. البته این منشور تنها قرار نیست محدود به انتخابات پیش رو باشد بلکه قرار است سندی جامع برای پیشبرد اهداف انقلاب بر مبنای نویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری باشد؛

اصولگرایان در این سند، ضمن استخراج شرایط موجود و بررسی نقاط ضعف و قوت خود؛ راهکارهای مورد نظر برای رسیدن به وحدت حداکثری با حضور همه نیروهای معتقد به نظام، ‌امام و رهبری (که اندیشه اصولگرایی را سرلوحه خود قرار داده‌اند) را بررسی کرده اند.

همچنین بنا بر اخبار موجود، در این سند، روش های رسیدن به نامزدهای واحد اصولگرایان نیز مورد مباحثه و اتفاق نظر قرار گرفته و قرار است با بهره گیری از نظرات سایر تشکل‌ها و چهره‌هایی که داعیه اصولگرایی دارند، آن را اجرایی کنند.

سازوکار اجرایی این روش نیز، احتمالا تفاوت‌های زیادی با تجربه های گذشته اصولگرایان به ویژه در انتخابات مجلس هشتم و نهم که به شکل گیری "جبهه متحد اصولگرایان" انجامید، دارد. عموم اعضای جلسات مشترک اصولگرایان بر این عقیده اند که سازوکارهایی شبیه آنچه در گروه ۸+۷ دیده شده بود، نقص‌هایی در اجرا پیدا کرده که باید در روش فعلی نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمود.

این طرح را نمایدگانی از جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به نمایندگی از طیف تحول خواهان، حزب موتلفه اسلامی به نمایندگی از جبهه پیروان خط امام و رهبری و همچنین جبهه پایداری انقلاب اسلامی تدوین کرده‌اند و قرار شده آن را برای تأیید و اجرایی کردن به جامعه روحانیت مبارز، ‌جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و شخصیت‌هایی همچون آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی ارائه کنند.

همچنین بنا بر شنیده‌ها، قرار است این روند اجرایی، با دعوت از سایر تشکل‌های سیاسی که داعیه اصولگرایی دارند و برخی از چهره های سیاسی سرشناس اصولگرا، نسبت به گرفتن نظرات آنها و تعیین سازوکار مشخص بر اساس دیدکاه‌های همه اصولگرایان اقدام کنند.

روایتی از جلسه سه جانبه احزاب اصولگرا


روز دوشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۹۴، دومین نشست سه جانبه اصولگرایان برگزار شد و گزارشی کوتاه از آن نیز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. در این نشست که با حضر نمایندگانی از "حزب موتلفه اسلامی"، "جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی" و "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" برگزار شد، چهره های نام‌اشنای بسیاری حضور داشتند. محمدنبی حبیبی،‌ حسین فدایی، ‌مرتضی آقاتهرانی، لطف‌الله فروزنده، صادق محصولی، اسدالله بادامچیان، علی‌اصغر زارعی، كاظم انبارلویی، جواد عامری، محمدعلی امانی و ... برخی از نفرات حاضر در این جلسه بودند که در دفتر حزب موتلفه برگزار شده بود.

طبق گزارشی که به طور رسمی از این جلسه منتشر شده است، قرار شد "بر اساس چارچوبهای توافق شده، ساز و کار حقوقی و سیاسی ائتلاف حداکثری شکل بگیرد. در این نشست هر یک از دبیران کل تشکلهای حاضر دیدگاههای خود را پیرامون مهمترین تحولات در خصوص همگرایی اصولگرایان مطرح کردند و از نشست حضرات آیات مصباح یزدی، محمد یزدی و موحدی کرمانی در قم تقدیر نموده و آنرا گامی در جهت همگرایی اصولگرایان دانستند. همچنین مقرر شد این نشست ها استمرار یابد و با دیگر اضلاع اصولگرایی این نشست ها نیز برگزار شود."
منبع:پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ان شاالله کارامدی و خدمتگزاری به مردم سرلوحه لیست نهایی اصولگرایان باشد
Iran, Islamic Republic of
8سال خدمتشان را دیدیم کافی است فقط لطف کنند شر مرسانند همین
چُغوک
به اصطلاح 16سال دست شماها بود چه گلی به سر ملت زدید با اون همه اختناق ذر زمان هاشمی که پوشیدن شلوار لی ممنوع بودداشتن ویدئو جرم بود وزن و شوهر بیرون میرفتند حتما باید شناسنامه باهاشون بودو........وزمان خاتمی هم ولنگاری و اوج بی فرهنگی و رواج فرهنگ غرب و...بوده چه گلی به سر ملت و مملکت زدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تو این8سال گذشته هم مشکل وجود داشته ولی وجداناٌ برید از همه جای ایران امار بگیرید ببینید دورا ن خوب ملت کدوم دوران بوده!!!
مجید مجد
پیش به سوی مجلس انقلابی
لطفا از مشکلات مردم هم حرف بزنید و دغدغه داتشه باشد. اینم دولت که ما را بیچاره کرده
Iran, Islamic Republic of
در این انتخابات به شیخ حسن نشون میدیم 50.1 درصد رای یعنی چی....

انشاالله
وقتی به راحتی از ولایتی و رضایی و قالیباف و لاریجانی عبور میکنید کدوم وحدت اصولگرایی؟!
ضمن اینکه این مجلس به اصطلاح اصولگرا واقعا تو این مدت چه گلی به سر مردم زده؟!
متن رو بخون عزيزم!
رضایی که مستقل بود خودشم گفت ولایتی هم که خنجر از پشت زد!!!
مردم
این وحدت باید تا آخر حفظ شود.
وحدت اصول گرایان!!!!!شتر بیند در خواب پنبه دانه .... نقش مردم چه می شود. شما عمرا با هم وحدت داشته باشید . انموقعی که بزرگتری بود وحدت دست نیافتنی بود حال که ....
اگر احمدی نژاد در اين وحدت نباشد قطعا بهشون رأی ميدم
هادی
باش تا اموراتت بذگره،همون بگذرد
Iran, Islamic Republic of
عزیزان جلسه ای بدون دکتر هیچید هیچ.
مواظب پایداری چی ها باشید تا دوباره احساس تکلیفشون گل نکنه و خودجوش و تکرو وارد صحنه بشن
Finland
توجه کنید تا سینه چاکان احمدی نژاد هستند وحدت برای شما معنی ندارد. باید خود را از او تبری بدهید ضمن اینکه بفرمائید تا حال چه کردید و اگر شما پیرو رهبری هستید چرا مجلس شما طرح انتخابات استانی می دهد و چرا برای خود در سوهانک خانه می سازید و چرا وام بلا عوض 100 میلیونی برای اجاره! تصویب کردید؟ همه اینها ادعای پوچ شما است. شما هم از زهبری استفاده می کنید تا سر مردم را شیره بمالید همانطور که اصلاح طلب ها از امام و عاقبت هر دوی شما ان شاء الله ... است. جهان نیوز می دانم که نمی زنید ولی بخوانید تا بفهمید همه آنجوری که مخاطبین شما فکر می کنند نیستند
سواری میلیاردری بازهم