پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

پدری که به تو علم می آموزد!

پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب: 421205
براستی مقام پدر چیست؟ که بهشت وجهنممان در او تعریف شده و رضای و سخط الهی در شادی وناراحتی اوست.
پدری که به تو علم می آموزد!
به گزارش جهان، حسین ابراهیمی در وبلاگ "سرباز صفر جنگ نرم" نوشت:
این روز ها باز، دم از پدر زدیم،همان پدری که بعد از عبادت خدا امر به احسان به او شده ایم و بعد تشکر از خداوند،شکر او بر گردن ماست،همان پدری که امام معصوم فرمود تو و آنچه داری مال پدرت است!،همان پدری که بوسیدن دست های زحمتکش او درب های بهشت رابه روی ما باز می کند، براستی مقام پدر چیست؟ که بهشت وجهنممان در او تعریف شده و رضای و سخط الهی در شادی وناراحتی اوست.
 
بچگی هامان وقتی دست پدر را می گرفتیم احساس کسی را داشتیم که در قلعه و دژی استوار است و آب در دلمان تکان نمی خورد؛ اگر مادر مظهر رحمت و مهربانی خداست ،پدر مظهر امنیت و جلال و یاری خداوند برای هر فرزند است، دست پدر از آن جهت بوسیدن دارد که مجرای احسان خداوند به ماست و هل جزاء الاحسان الا الاحسان؟
 
عبادت های خداوند چند گروه است،بعضی را همه نمی توانند و بعضی در معرض توانایی همه است؛ خداوند روی بعضی از آنها اصرار بیشتری دارد و در نتیجه ثمر بیشتری برای آنها قرار داده است و بعضی کمتر؛ نگاه محبت آمیز به پدر ومادر و بوسیدن دست پدر و احسان به او از آن عبادت هایی است که همه می فهمند و می توانند و و در دسترس همه است و اثرات عجیب و غریبی در این دنیا و آن دنیا برای آن قرار داده شده است که خیلی ها در همین دنیا نتایج آن را می بینند، اما افسوس که بعضی را پای استفاده از این نعمت بهشتی نیست و تنها بعد چندی حسرت آن به دلشان می ماند.
 
اما این پدری که در خانه و منزل ماست، تنها پدر نیست که فرمود: الآباء ثلاثه: اب ولدک و اب زوجک و اب علمک1 ؛ سه پدر برای افراد است،اول پدری که واسطه تولد توست،دوم پدری که دخترش را به ازدواج تو در آورده است و دیگر پدری که به تو علم می آموزد و واسطه تعلیم وتربیت و رشد روحی توست.
 
مقام معلم در دین ما همانند پدر است،بلکه شاید بالاتر! ،ملا احمد نراقی بعد از نقل این حدیث در کتاب شریف جامع السعادات در مورد مقام معلم می گوید: برترین ایشان معلم است! ،از ذوالقرنین پرسیده شد پدرت را بیشتر دوست داری یا معلمت را ؟ گفت: معلم! ،زیرا معلم سبب زندگی معنوی و اخروی است، اما پدر تنها سبب زندگی مادی و دنیوی است.(البته یاداوری این نکته لازم است که بعضی از پدر ها در کنار مقام پدری ،شان و مقام تعلیم و تربیت و معلمی را هم دارا می باشند.)
 
اگر امر به خضوع در مقابل پدر شده ایم، در مورد معلم هم گفته اند "تواضع کنید از کسی که می خواهید از او علم بیاموزید" و امیرالمومنین علیه السلام فرمود: قم عن مجلسک لابیک و معلمک و لو کنت امیرا2،به احترام پدر و معلمت از جا برخیز و لو اینکه مقام حکومت و پادشاهی داشته باشی.
 
اولین معلم خود خدای تعالی است و پس از او پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که می فرماید: من به سمت معلمی مبعوث شده ام که در جای دیگر فرمود: من وعلی پدرهای این امتیم و هر کسی که پس از اهل بیت علیهم السلام از این مقام بلند تعلیم و تربیت بهره ای داشته باشد حق پدری بر گردن شاگرد خود دارد.
 
 دانستن حقایق عالم به منزله تولدی دوباره است ،پس در جایی که دستور داده اند نباید دست کسی را بوسید ،بوسیدن دست پدر و معلم استثنا شده است و آنچنانکه به فرزند گفته اند تو ومالت مانند بنده ای باید در خدمت پدر باشید امیرالمومنین علیه السلام فرمود: من علمنی حرفا فقد سیرنی عبدا، هر کس به من حرفی بیاموزد مرا بنده خود نموده است! .
 
در این ایام مبارک از خداوند بزرگ می خواهیم که در سایه معارف اهل بیت علیهم السلام،توفیق شناخت مقام پدر و مادر و خدمت صادقانه به ایشان و پاسداشت مقام منیع علم و معلم را به همه ما عنایت فرماید.
 
............................................................................................
 پینوشت:
 1-جامع السعادات،ج3،ص140و141
 2-تصنیف غررالحکم،ص 435
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *